Ananasbrus Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Hei, sliter litt med en oppgave vi har fått her,, Vi har begynt med funksjoner og det tar jeg relativt lett, men skjønner litt mindre her. a oppgaven på bilde klarer jeg fint, men når det kommer til b oppgaven har jeg litt problemer å skjønne hva som menes etter funksjonen.. Prøvde å bytte ut X med tallene fra -2 til 7, men da ble det litt høye tall å en rar linje.. Noen som kan hjelpe? Det kan leses som "definert for x element i intervallet fra og med -2 til og med 7". Dette betyr at funksjonen bare gir mening for disse verdiene. Så hvis du skal tegne grafen til den funksjonen må du bare tegne den i dette intervallet. Når det gjelder selve tegningen kan du lage en tabell der du regner ut G(x) for f.eks. alle heltallene i intervallet, eller i alle fall så mange som du synes gir en god graf. Aah, tusen takk for hjelpen.. Skal prøve meg litt fram å se hva jeg får til! Har forresten et par oppgaver til som var litt avansert.. Har prøvd å søkt opp litt på nettet, men finner egentlig ikke noen gode svar. Så hvis noen kunne hjulpet meg med framgangsmåten til disse to hadde det vært kjempe all right! Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) I oppgave 11 kan du sette opp to ligninger med to ukjente. I oppgave 12 vet du at volumet for en terning er s×s×s, mens overflaten er 6×s×s. Når overflaten er dobbelt så stort som volumet er 6×s×s=2×s×s×s. Endret 27. september 2015 av ilPrincipino Lenke til kommentar
ChFN Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Nei, det er ikke det skjæringssetningen sier.Hehe, måtte trekke på smilebåndet nå Endret 27. september 2015 av Unitedmann_ Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 (endret) 1 +- j Gjør om til eksponentiell form Kan noen forklare hvorfor svaret blir Sqrt(2) * e^(+- j * sin (pi/4)) ? Jeg forstår ikke hvor roten av 2 kommer fra? Endret 28. september 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 (endret) Tegn punktet i et argand diagram. Lengden av "vektoren" blir da sqrt(1^2+(-1)^2), altså sqrt(2). Jfr. rettvinkelt trekant og pytagoras. Forøvrig blir vel svaret sqrt(2) * e^(+-j * (pi/4)) ? --- z = r(cos theta + j * sin theta) = r* e^(j*theta) Der r = |z| = sqrt( Re(z)^2 + Im(z)^2 ) Endret 28. september 2015 av BigJackW Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Da ble jeg klokere, tusen takk!! Lenke til kommentar
marty93 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 (endret) Du er absolutt inne på noe. Kall x^a for u og se hva du får da.. Den deriverte er riktig, men du har glemt to konstanter i den dobbelderiverte. Da får jeg at x^a= 0 og 1, dvs. f(x)=0 når x er 0 og 1, negativ for x-verdier mindre enn 0 og større enn 1, og positiv mellom 0 og 1 ikkesant? Jeg sliter veldig med å klare å løse f `(x)=0 og f ´´(x)= 0... f ´(x)=0 fikk jeg x= 2^ (-1/a), er det riktig? Skjønner heller ikke hvilke konstanter jeg glemmer i den dobbeltderiverte...? Takk for svar Endret 29. september 2015 av marty93 Lenke til kommentar
Heyheyheyheyhey Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Felles opplysninger for de to bilene er: Pris 167 000 kr Egenkapital 35 % Egenkapital i kr 58 450 kr Lånebehov 112 040 kr Finansieringsperiode 60 mnd Nominell årlig rente 3,95 % Etableringsgebyr 3 490 kr Termingebyr 75 kr Lånet som tilbys er et annuitetslån, og alle innbetalinger skjer i slutten av hver måned. Den ene annonsen oppgir at terminbeløpet blir 2 136 kr og effektiv rente blir 8,23 %, mens den andre annonsen oppgir terminbeløp 2 061 kr og effektiv rente 6,77 %. a) Sett opp den geometriske rekken som viser nåverdien av 60 månedlige innbetalinger, hver på kr, til månedlig rente = 0,0395 12 . Finn hva må være for at nåverdien skal være lik lånebehovet på 112 040 kr. Kunden betaler + 75 kr hver måned, siden det også er et termingebyr hver måned. Den effektive månedlige renten er den månedlige renten som gjør nåverdien av de faktiske innbetalingene like stor som lånebeløpet minus etableringsgebyret. b) Sett opp den geometriske rekken for denne nåverdien, og sett opp ligningen du får for å bestemme . Finn effektiv månedlig rente enten grafisk eller ved prøving og feiling. Hvilken årlig effektiv rente svarer det til? Forklar hvilken av annonsene som er feil, og hva feilen består Kan noen hjelpe meg med hvordan man skal løse oppgave b? Lenke til kommentar
BrofromB Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Noen som kunne vært så grei å hjulpet meg med følgende oppgave? A=1 1 -12 0 3Dette er T (lineær transformasjonen gitt ved matrisen A)Vektor a:2-21Skal så regne ut T(vektor a).Ser jo her at jeg skal multiplisere dem, men hvordan gjør jeg dette? (svaret er:(-1)(7)Takker for hjelp! Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 (endret) Noen som kunne vært så grei å hjulpet meg med følgende oppgave? A= 1 1 -1 2 0 3 Dette er T (lineær transformasjonen gitt ved matrisen A) Vektor a: 2 -2 1 Skal så regne ut T(vektor a). Ser jo her at jeg skal multiplisere dem, men hvordan gjør jeg dette? (svaret er: (-1) (7) Takker for hjelp! Du må transponere A. Når du transponerer blir første rekke til første søyle, andre rekke blir til andre søyle osv. Atransponert = 1 2 1 0 -1 3 Dette ganger du med vektor a og får 1 2 2 1 0 * -2 -1 3 1 Når du ganger sammen tar du søylen med 1 1 -1 og ganger med 2 -2 1, deretter tar du søylen med 2 0 3 og ganger med 2 -2 1 Da får du (1*2+1*(-2)+(-1)*1) = -1 og (2*2+0*(-2)+3*1)= 7 Endret 30. september 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
BrofromB Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Tusen takk! Ser nå hva jeg har gjort feil. Men må vi alltid transponere matrisen når vi skal gange med vektor? Lenke til kommentar
BrofromB Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Kommer med et tilleggsspørsmål her Hvordan kan jeg løse den inhomogene vektorlikningen? Hvis jeg har A(vektor x)= -4 17 Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Polynomdivisjon og faktorer (?!) (x2-2x-15)/(x-5) - I denne divisjonen får vi ingen rest. Fagboka forteller at x-5 er derfor faktor i polynomet x2-2x-15. (x3-x2+1)/(x-2)=x2+x+2+(5/(x-2)) - I denne får vi rest. Fagboka forteller at x-3 er ikke en faktor i x3-x2+1. Men når vi ganger x2+x+2+(5/(x-2)) med x-2 får vi x3-x2+1. Så hvorfor er ikke x-2 en faktor i x3-x2+1? Lenke til kommentar
ChFN Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Oppgave 7 h. Forstår ikke helt hva jeg gjør feil her. Jeg bruker derivasjonsregelen for brøkuttrykk, men får feil svar. Svaret skal bli: Lenke til kommentar
Setko Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Hei! Trener hjelp med noe som i grunn er enkel matte, men siden jeg ikke har hatt matte på mange år, sliter jeg litt med å forstå akkurat disse 2 stykkene. Håper dere kan hjelpe meg, hadde vært greit om dere hadde vist hvordan dere regner de ut skritt for skritt (evt. forklaring hvorfor dere gjør det dere gjør). Har lagt ved 1 fil som viser stykkene, de markert i grønt Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 (endret) På oppgave b) kan du begyne med å gange inn den 2-tallet inn i parantesen slik: 2(x-1)(2x+3) =((2*x)-(2*1))(2x+3) = (2x-2)(2x+3), deretter ganger du alle leddene med hverandre, der du begynner med 2x i den første parantesen, som ganges med 2x og 3 i den andre parantesen. Etterpå ganger du 2-tallet i den første parantesen med 2x og 3 i den andre parantesen, og passer på at fortegnene er med. 2x*2x + 2x*3 - 2*2x- 2*3=4x^2 + 6x - 4x - 6 =4x^2 + 2x - 6. Håper du forstod det litt bedre nå! Endret 30. september 2015 av Meridies Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Oppgave 7 h. Forstår ikke helt hva jeg gjør feil her. Jeg bruker derivasjonsregelen for brøkuttrykk, men får feil svar. Svaret skal bli: Husker du denne regelen? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 [ Oppgave 7 h. Forstår ikke helt hva jeg gjør feil her. Jeg bruker derivasjonsregelen for brøkuttrykk, men får feil svar. Feilen er det som Chris93 påpeker, men du kan gjøre det mye enklere for deg selv ved å dele opp brøken og forkorte først, da slipper du styret med brøkregelen. Men det er jo god trening i brøkregelen, da.. Lenke til kommentar
Setko Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 På oppgave b) kan du begyne med å gange inn den 2-tallet inn i parantesen slik: 2(x-1)(2x+3) =((2*x)-(2*1))(2x+3) = (2x-2)(2x+3), deretter ganger du alle leddene med hverandre, der du begynner med 2x i den første parantesen, som ganges med 2x og 3 i den andre parantesen. Etterpå ganger du 2-tallet i den første parantesen med 2x og 3 i den andre parantesen, og passer på at fortegnene er med. 2x*2x + 2x*3 - 2*2x- 2*3=4x^2 + 6x - 4x - 6 =4x^2 + 2x - 6. Håper du forstod det litt bedre nå! På oppgave b) kan du begyne med å gange inn den 2-tallet inn i parantesen slik: 2(x-1)(2x+3) =((2*x)-(2*1))(2x+3) = (2x-2)(2x+3), deretter ganger du alle leddene med hverandre, der du begynner med 2x i den første parantesen, som ganges med 2x og 3 i den andre parantesen. Etterpå ganger du 2-tallet i den første parantesen med 2x og 3 i den andre parantesen, og passer på at fortegnene er med. 2x*2x + 2x*3 - 2*2x- 2*3=4x^2 + 6x - 4x - 6 =4x^2 + 2x - 6. Håper du forstod det litt bedre nå! Takk for svar, det var jo ganske lett. Har du noen forslag hvordan man gjør oppgaven D? Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Akkurat samme måte. Gang 3/4 inn i den første parentesen. Du kan også gange den inn i den andre parentesen, eller gange sammen parentesene først. Du får samme svar, men med litt trening kan du ved de fleste oppgaver se hvilken måte som gir enklest tall å regne med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå