ChFN Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Har det egentlig noe å si hvilken side man nærmer seg en verdi fra (gitt en annen hvilket som helst annen funksjon)? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Har det egentlig noe å si hvilken side man nærmer seg en verdi fra (gitt en annen hvilket som helst annen funksjon)? Ja. Se på grensen når x går mot 0 fra venstre og høyre for 1/x. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Hvordan blir dette da. -x refererer til den negative verdien av x. +x refererer til den positive verdien av x. Uansett hva x er. Om x er -2 og -x blir +2. Så er fortsatt 2 den negative verdien av x(selvom den negative verdien av x er positiv). I tilfellet +x så er -2 den positive verdien av x. hvis x er -2. (selvom den positive verdien av x er negativ). Jeg aner ikke hvor du vil hen med dette, annet enn å bruke ikke-standard, forvirrende og tvetydig syntaks. Du er kjent med absoluttverdi, sant? Hvorfor vil du absolutt skrive dette på en merkelig måte? Lenke til kommentar
Raterd Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Kan noen hjelpe meg med å finne y'(0)?y = |x - 2| Jeg prøvde å finne y'(0) ved å derivere via den alternative. Altså jeg tok punktet (0, 2) og punktet (0+h, y(0+h)) og laget en grenseverdi der h gikk mot 0. Problemet med dette var at absoluttverdien gjorde at jeg endte opp med 2 svar.Bare ett av dem er riktig. Hvordan sjekker jeg hvem av dem som er riktig når jeg ikke har den deriverte fra før?Glemte å skrive lim h->0. Men det er ikke så viktig. Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Kan noen hjelpe meg med å finne y'(0)? y = |x - 2| Jeg prøvde å finne y'(0) ved å derivere via den alternative. Altså jeg tok punktet (0, 2) og punktet (0+h, y(0+h)) og laget en grenseverdi der h gikk mot 0. Problemet med dette var at absoluttverdien gjorde at jeg endte opp med 2 svar. Bare ett av dem er riktig. Hvordan sjekker jeg hvem av dem som er riktig når jeg ikke har den deriverte fra før? Glemte å skrive lim h->0. Men det er ikke så viktig. Gjør om y til (x-2) når x>=2 og -(x-2) når x<2. Deretter kan du deriverve alternativt ved funksjonen som gjelder når x = 0. Lenke til kommentar
ChFN Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 (endret) Kan noen hjelpe meg med oppgave 20d og 21ab? Vet ikke helt hvordan jeg skal begynne på 20d og 21b, men har kommet så langt på 21a: Endret 23. september 2015 av Unitedmann_ Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Du skal bruke skjæringssetningen på alle oppgavene. Lenke til kommentar
ChFN Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Ok, men hvordan går jeg videre? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Videre? Hva sier skjæringssetningen? Lenke til kommentar
ChFN Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Fikk hjelp av en klassekompis Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Nei, det er ikke det skjæringssetningen sier. 6 Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Hvordan finner jeg en induktiv definisjon av språket {a^n, b^n | n = 0,1,2,3...} ? Har funnet ut induktiv definisjon av språket a^nb^n (hvis x er med er axb med). Da får vi ab, aabb, aaabbb osv. På den første har vi periodiske elementer, hvor vi har aa,bb,aaa,bbb osv.... Noen som kan gi meg tips? Lenke til kommentar
Mattekløna Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Hei Jeg sliter med regnskapsanalyse. Jeg skal beregne totalkapitalrentabilitet før skatt. Driftsresultat+finansinntekter/gj. totalkapital. Driftsresultat 21 000. Finansinntekter: Er dette det samme som renteinntekter?? I så fall 300. Gj. totalkapital: IB 90 000 + UB 110 000/2 = 100 000 21000+300/10000= 0,2. Har jeg allerde gjort feil? OGSÅ .. svaret skal være i prosent. Hvordan gjør jeg om dette til prosent? Veldig veldig takknemlig for hjelp!! Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Hvordan finner jeg en induktiv definisjon av språket {a^n, b^n | n = 0,1,2,3...} ? Noen som kan gi meg tips? I induksjons-steget så har du et element, og så beskriver du hvordan du lager et "større" element. Når du beskriver hvordan du lager det større elementet, så har du lov til å inspisere det gitte elementet. F.eks. hvis x ser ut som ditt, gjør datt, hvis det ser ut som blipp, gjør blapp. Lenke til kommentar
marty93 Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 (endret) Noen som kan hjelpe med denne oppgaven? Oppgave 1 Funksjonen f(x) er definert for ≥ 0 ved f(x) = x^a - x^2a , der a > 0 er en konstant. (a) Løs ligningen f(x) = 0. Hvor er f(x) ≥ 0 og hvor er f(x) ≤ 0? (b) Hvor er f(x) voksende og hvor er f(x) avtakende? Bestem eventuelle lokale maksimums- og minimumspunkter. © Hvor er f(x) konveks og hvor er f(x) konkav? Bestem eventuelle vendepunkter. (d) Beregn arealet av området som ligger under grafen til f(x) og over -aksen. Jeg sliter veldig med å finne nullpunktene her. Prøve å løse det som en 2.gradsliking men vet ikke helt om jeg gjør riktig... Videre: stemmer det at f´(x)= ax^(a-1) - 2ax^(2a-1) og at f´´(x)= (a-1)ax^(a-2) - (2a-1)2ax^(2a-2) ? I så fall, hvordan finner jeg nullpunktene til f´(x) og f´´(x)? På forhånd takk Endret 26. september 2015 av marty93 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Du er absolutt inne på noe. Kall x^a for u og se hva du får da.. Den deriverte er riktig, men du har glemt to konstanter i den dobbelderiverte. Lenke til kommentar
Raterd Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Er ordet 'per' akkuratt det samme som en delestrek eller det sin egen funksjon?12 m/s skrives jo ofte som 12 meter per sekund. 12 meter per sekund er det samme som 1/12 sekund per meter. 12 m/s = (12 meter)/(1 sekund) != (1/12 sekund)/(1 meter) = 1/12 s/m Dermed er: x noe0 per y noe1 != x noe0/y noe1 ?? Lenke til kommentar
Ananasbrus Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Hei, sliter litt med en oppgave vi har fått her,, Vi har begynt med funksjoner og det tar jeg relativt lett, men skjønner litt mindre her. a oppgaven på bilde klarer jeg fint, men når det kommer til b oppgaven har jeg litt problemer å skjønne hva som menes etter funksjonen.. Prøvde å bytte ut X med tallene fra -2 til 7, men da ble det litt høye tall å en rar linje.. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Hei, sliter litt med en oppgave vi har fått her,, Vi har begynt med funksjoner og det tar jeg relativt lett, men skjønner litt mindre her. a oppgaven på bilde klarer jeg fint, men når det kommer til b oppgaven har jeg litt problemer å skjønne hva som menes etter funksjonen.. Prøvde å bytte ut X med tallene fra -2 til 7, men da ble det litt høye tall å en rar linje.. Noen som kan hjelpe? Det kan leses som "definert for x element i intervallet fra og med -2 til og med 7". Dette betyr at funksjonen bare gir mening for disse verdiene. Så hvis du skal tegne grafen til den funksjonen må du bare tegne den i dette intervallet. Når det gjelder selve tegningen kan du lage en tabell der du regner ut G(x) for f.eks. alle heltallene i intervallet, eller i alle fall så mange som du synes gir en god graf. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Er ordet 'per' akkuratt det samme som en delestrek eller det sin egen funksjon? 12 m/s skrives jo ofte som 12 meter per sekund. 12 meter per sekund er det samme som 1/12 sekund per meter. 12 m/s = (12 meter)/(1 sekund) != (1/12 sekund)/(1 meter) = 1/12 s/m Dermed er: x noe0 per y noe1 != x noe0/y noe1 ?? Ja, ordet "per" kan brukes på en slik måte at det har samme betydningen som et divisjonstegn. Nei, 12 meter per sekund er ikke det samme som 1/12 sekund per meter. Her har du brukt ordet "per" på to helt opplagte forskjellige måter. Det ene er 12m/s, og det andre er likheten (1/12)s*v = 1m. Endret 27. september 2015 av cuadro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå