cuadro Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Finn grenseverdien: iv) limx→1 = x − √ x / x − 1 blir det rett å løse denne slik: x-x^2/x-1 x(1-x)/x-1 x Grensen blir dermed 1? Jeg antar at du mener selv om det ikke er det du skriver. Bruk tilstrekkelig med paranteser!Hint: teller kan faktoriseres for roten av x, og nevner kan det benyttes tredje kvadratsetning på. Edit: La inn sitat grunnet sideskift. Endret 17. september 2015 av cuadro Lenke til kommentar
Anonym951 Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Finn grenseverdien: iv) limx→1 = x − √ x / x − 1 blir det rett å løse denne slik: x-x^2/x-1 x(1-x)/x-1 x Grensen blir dermed 1? Jeg antar at du mener selv om det ikke er det du skriver. Bruk tilstrekkelig med paranteser! Hint: teller kan faktoriseres for roten av x, og nevner kan det benyttes tredje kvadratsetning på. Edit: La inn sitat grunnet sideskift. Takk for svar, ja det var det jeg mente. Lim x(1-x) x->1 (x-1)(x+1) Jeg stryker (1-x) mot hverandre og sitter igjen meg (x)/(x+1) Grenseverdien blir dermed 1/2. Blir dette riktig da? Lenke til kommentar
Atlevs Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Sliter med denne oppgaven. Jeg begynte med å ta ln på begge sider, slik at jeg fikk: 4*g(y)*ln(7y)=ln(x). Prøvde deretter å derivere implisitt, men får feil.. Noen som kan hjelpe? Se vedlegg Endret 18. september 2015 av Atlevs Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Blir dette riktig da? Det gjør det Lenke til kommentar
nojac Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Finn grenseverdien: iv) limx→1 = x − √ x / x − 1 blir det rett å løse denne slik: x-x^2/x-1 x(1-x)/x-1 x Grensen blir dermed 1? Jeg antar at du mener selv om det ikke er det du skriver. Bruk tilstrekkelig med paranteser! Hint: teller kan faktoriseres for roten av x, og nevner kan det benyttes tredje kvadratsetning på. Edit: La inn sitat grunnet sideskift. Takk for svar, ja det var det jeg mente. Lim x(1-x) x->1 (x-1)(x+1) Jeg stryker (1-x) mot hverandre og sitter igjen meg (x)/(x+1) Grenseverdien blir dermed 1/2. Blir dette riktig da? SVARET er riktig , ja. Men ikke begrunnelsen. Forsvant kvadratrot-tegnene? Og hvordan kan du stryke (1-x), du har jo ikke det i nevneren? Følg oppskriften fra Cuadro! Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Regner med det er en liten skrivefeil, nojac. Det skal selvfølgelig stå x-1 i telleren, og ikke 1-x. Endret 17. september 2015 av cuadro Lenke til kommentar
nojac Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Regner med det er en liten skrivefeil, nojac. Det skal selvfølgelig stå x-1 i telleren, og ikke 1-x. ....og alle x skal stå under rottegn. Slik det står gir det lite mening. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Noen som har lyst på en oppgave? Om man skal trekke en tilhenger opp en bakke, vil mere vekt på drivhjul gjøre at tilhenger kan være tyngre / bakken kan være brattere (antar jeg). Det jeg tenker på er en formel som forteller hvor langt fram i en forhjulsdreven bil man må plassere ekstra last, for at den ekstra lasten skal være til nytte. Forhold som jeg tror må/bør være med:Bilens vekt og tyngdepunkt.Bilens akselavstand og avstand fra bakhjul til tilhengerfeste.Høyde på ekstra last (målt når bilen står i vater).Bakkens hellning.Tilhengers vekt, og vekt på tilhengerfeste.Er det noe som mangler? Lenke til kommentar
magneman Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 (endret) Hei! Sitter nå og prøver å forstå noen funksjoner som hører inn under mikroøkonomisk teori. Er rusten på både dette feltet og en stund siden jeg har holdt på med lignende matematiske problemer, så hadde satt veldig stor pris på om noen kunne hjulpet meg med å forstå dette. Det er kun de matematiske utledningene jeg trenger hjelp med. Kort forklart om bakgrunnen til likningene: De utgjør tommelfingerregler for en grov optimal prissetting når vi kjenner kun to punkter med pris og kvantum. Linker til to bilder fra det jeg prøver å forstå: BILDE 1: BILDE 2: Fra bilde 1: jeg skjønner hvordan de har fått til b^ og d^, men jeg skjønner ikke helt hvordan de har fått til b^ og e^. Hvordan har de utledet disse? Fra bilde 2: Skjønner det fram til og med . Jeg skjønner ikke hvordan de har utledet det som står i den lyseblå boksen (Hvor det står: Gir oss den psevdo-maksimerende tommelfingerregelen:). All hjelp mottas med takk! :-) Endret 19. september 2015 av magneman Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Holder på med en innlevering der jeg stusser litt på en oppgave. Oppgaven er som følger: Jeg har satt prøve på modifikasjonene som blir gjort til stykket i de forskjellige trinnene og de virker alle å være "lovlige" om en kan si det slik. Det eneste jeg stusser på er original oppsettet av ligningen, hvorfor har de satt den til 2*v, det gir ingen mening. Da dette er det eneste jeg har bemerket meg og jeg ikke kan si særlig mer en dette ønsker jeg gjerne hint eller tips til hvordan jeg kan løse oppgaven Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Holder på med en innlevering der jeg stusser litt på en oppgave. Oppgaven er som følger: Jeg har satt prøve på modifikasjonene som blir gjort til stykket i de forskjellige trinnene og de virker alle å være "lovlige" om en kan si det slik. Det eneste jeg stusser på er original oppsettet av ligningen, hvorfor har de satt den til 2*v, det gir ingen mening. Da dette er det eneste jeg har bemerket meg og jeg ikke kan si særlig mer en dette ønsker jeg gjerne hint eller tips til hvordan jeg kan løse oppgaven Det er ikke noe problem, de har bare bestemt seg for å kalle halvparten av summen av massene for v. Problemet ligger altså et annet sted. Et lite hint: (-2)^2 er lik 2^2. Men er -2 lik 2? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 (endret) Holder på med en innlevering der jeg stusser litt på en oppgave. Oppgaven er som følger: Jeg har satt prøve på modifikasjonene som blir gjort til stykket i de forskjellige trinnene og de virker alle å være "lovlige" om en kan si det slik. Det eneste jeg stusser på er original oppsettet av ligningen, hvorfor har de satt den til 2*v, det gir ingen mening. Da dette er det eneste jeg har bemerket meg og jeg ikke kan si særlig mer en dette ønsker jeg gjerne hint eller tips til hvordan jeg kan løse oppgaven Det er en ligning med to ukjente, da har du uendelig mange løsninger. Så det er feilen, det trengs to ulike ligninger for å finne èn løsning men i oppgaven så er det to varianter av samme ligning som benyttes. Endret 19. september 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 (endret) Noen som har lyst på en oppgave? Om man skal trekke en tilhenger opp en bakke, vil mere vekt på drivhjul gjøre at tilhenger kan være tyngre / bakken kan være brattere (antar jeg). Det jeg tenker på er en formel som forteller hvor langt fram i en forhjulsdreven bil man må plassere ekstra last, for at den ekstra lasten skal være til nytte. Forhold som jeg tror må/bør være med: Bilens vekt og tyngdepunkt. Bilens akselavstand og avstand fra bakhjul til tilhengerfeste. Høyde på ekstra last (målt når bilen står i vater). Bakkens hellning. Tilhengers vekt, og vekt på tilhengerfeste. Er det noe som mangler? Interessant oppgave.. Siden hjulene er runde så lurer jeg på om det får så mye å si, utover at du ønsker mest vekt på drivhjul og minst mulig vekt/friksjon på de andre. Si fra om du finner utav det Endret 19. september 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
toreae Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 At hjulene er runde skull vell ikke ha så mye å si, ikke vekten av tilhengeren heller tror jeg. Bare vekt på tilhengerfestet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Holder på med en innlevering der jeg stusser litt på en oppgave. Oppgaven er som følger: Jeg har satt prøve på modifikasjonene som blir gjort til stykket i de forskjellige trinnene og de virker alle å være "lovlige" om en kan si det slik. Det eneste jeg stusser på er original oppsettet av ligningen, hvorfor har de satt den til 2*v, det gir ingen mening. Da dette er det eneste jeg har bemerket meg og jeg ikke kan si særlig mer en dette ønsker jeg gjerne hint eller tips til hvordan jeg kan løse oppgaven Det er en ligning med to ukjente, da har du uendelig mange løsninger. Så det er feilen, det trengs to ulike ligninger for å finne èn løsning men i oppgaven så er det to varianter av samme ligning som benyttes. Dvs at x=y er ikke løsning da vi bare har en ligning, det er det du mener? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Holder på med en innlevering der jeg stusser litt på en oppgave. Oppgaven er som følger: Jeg har satt prøve på modifikasjonene som blir gjort til stykket i de forskjellige trinnene og de virker alle å være "lovlige" om en kan si det slik. Det eneste jeg stusser på er original oppsettet av ligningen, hvorfor har de satt den til 2*v, det gir ingen mening. Da dette er det eneste jeg har bemerket meg og jeg ikke kan si særlig mer en dette ønsker jeg gjerne hint eller tips til hvordan jeg kan løse oppgaven Det er en ligning med to ukjente, da har du uendelig mange løsninger. Så det er feilen, det trengs to ulike ligninger for å finne èn løsning men i oppgaven så er det to varianter av samme ligning som benyttes. Dvs at x=y er ikke løsning da vi bare har en ligning, det er det du mener? x + y = 2v er samme uttrykk som x - 2v = -y og x = -y + 2v Det blir som å skrive x = 2 og deretter x = 1 + 1 Det er samme utrykk og tilfører ikke mer informasjon. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 x + y = 2v er samme uttrykk som x - 2v = -y og x = -y + 2v Det blir som å skrive x = 2 og deretter x = 1 + 1 Det er samme utrykk og tilfører ikke mer informasjon. Det er ikke det som gjør at konklusjonen blir feil ... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Holder på med en innlevering der jeg stusser litt på en oppgave. Oppgaven er som følger: Jeg har satt prøve på modifikasjonene som blir gjort til stykket i de forskjellige trinnene og de virker alle å være "lovlige" om en kan si det slik. Det eneste jeg stusser på er original oppsettet av ligningen, hvorfor har de satt den til 2*v, det gir ingen mening. Da dette er det eneste jeg har bemerket meg og jeg ikke kan si særlig mer en dette ønsker jeg gjerne hint eller tips til hvordan jeg kan løse oppgaven Det er en ligning med to ukjente, da har du uendelig mange løsninger. Så det er feilen, det trengs to ulike ligninger for å finne èn løsning men i oppgaven så er det to varianter av samme ligning som benyttes. Dvs at x=y er ikke løsning da vi bare har en ligning, det er det du mener? x + y = 2v er samme uttrykk som x - 2v = -y og x = -y + 2v Det blir som å skrive x = 2 og deretter x = 1 + 1 Det er samme utrykk og tilfører ikke mer informasjon. Ja det er jeg jo klar over men det er jo en feil i stykket og jeg tror ikke er det, for en skal jo ikke løse ligningen. Jeg tror jeg har peilet meg inn på noe Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 x + y = 2v er samme uttrykk som x - 2v = -y og x = -y + 2v Det blir som å skrive x = 2 og deretter x = 1 + 1 Det er samme utrykk og tilfører ikke mer informasjon. Det er ikke det som gjør at konklusjonen blir feil ... Nei tenker det samme. Er jeg inne på noe om det er roten på begge sider som er feil siden det er en av.andregrads setningene? Flaut å si det, men denne synes jeg var vanskelig å se... Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 (endret) x + y = 2v er samme uttrykk som x - 2v = -y og x = -y + 2v Det blir som å skrive x = 2 og deretter x = 1 + 1 Det er samme utrykk og tilfører ikke mer informasjon. Det er ikke det som gjør at konklusjonen blir feil ... Joda Med uendelige løsninger, hvis v = y så blir x = y. Endret 19. september 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå