Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Finn grenseverdien:

 

iv) limx→1 = x − √ x / x − 1

 

blir det rett å løse denne slik:

 

x-x^2/x-1

x(1-x)/x-1

x

 

Grensen blir dermed 1?

 

 

Jeg antar at du mener chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to 1}\frac{x-\sqrt{x}}{x-1} selv om det ikke er det du skriver. Bruk tilstrekkelig med paranteser!

Hint: teller kan faktoriseres for roten av x, og nevner kan det benyttes tredje kvadratsetning på.

 

Edit: La inn sitat grunnet sideskift.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Finn grenseverdien:

 

iv) limx→1 = x − √ x / x − 1

 

blir det rett å løse denne slik:

 

x-x^2/x-1

x(1-x)/x-1

x

 

Grensen blir dermed 1?

 

 

Jeg antar at du mener chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to 1}\frac{x-\sqrt{x}}{x-1} selv om det ikke er det du skriver. Bruk tilstrekkelig med paranteser!

 

Hint: teller kan faktoriseres for roten av x, og nevner kan det benyttes tredje kvadratsetning på.

 

Edit: La inn sitat grunnet sideskift.

 

 

Takk for svar, ja det var det jeg mente.

 

Lim       x(1-x)

x->1   (x-1)(x+1) 

 

Jeg stryker (1-x) mot hverandre og sitter igjen meg (x)/(x+1)

Grenseverdien blir dermed 1/2.

 

Blir dette riktig da?

Lenke til kommentar

Sliter med denne oppgaven.  Jeg begynte med å ta ln på begge sider, slik at jeg fikk: 4*g(y)*ln(7y)=ln(x). Prøvde deretter å derivere implisitt, men får feil..

 

Noen som kan hjelpe? 

 

 

Se vedlegg

post-252511-0-48457200-1442502628_thumb.png

Endret av Atlevs
Lenke til kommentar

 

 

 

Finn grenseverdien:

 

iv) limx→1 = x − √ x / x − 1

 

blir det rett å løse denne slik:

 

x-x^2/x-1

x(1-x)/x-1

x

 

Grensen blir dermed 1?

 

 

Jeg antar at du mener chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to 1}\frac{x-\sqrt{x}}{x-1} selv om det ikke er det du skriver. Bruk tilstrekkelig med paranteser!

 

Hint: teller kan faktoriseres for roten av x, og nevner kan det benyttes tredje kvadratsetning på.

 

Edit: La inn sitat grunnet sideskift.

 

 

Takk for svar, ja det var det jeg mente.

 

Lim       x(1-x)

x->1   (x-1)(x+1) 

 

Jeg stryker (1-x) mot hverandre og sitter igjen meg (x)/(x+1)

Grenseverdien blir dermed 1/2.

 

Blir dette riktig da?

 

SVARET er riktig , ja. Men ikke begrunnelsen.

 

Forsvant kvadratrot-tegnene? Og hvordan kan du stryke (1-x), du har jo ikke det i nevneren?

 

Følg oppskriften fra Cuadro!

Lenke til kommentar

Noen som har lyst på en oppgave? Om man skal trekke en tilhenger opp en bakke, vil mere vekt på drivhjul gjøre at tilhenger kan være tyngre / bakken kan være brattere (antar jeg). Det jeg tenker på er en formel som forteller hvor langt fram i en forhjulsdreven bil man må plassere ekstra last, for at den ekstra lasten skal være til nytte. Forhold som jeg tror må/bør være med:

Bilens vekt og tyngdepunkt.
Bilens akselavstand og avstand fra bakhjul til tilhengerfeste.
Høyde på ekstra last (målt når bilen står i vater).
Bakkens hellning.
Tilhengers vekt, og vekt på tilhengerfeste.

Er det noe som mangler?

Lenke til kommentar
Hei! Sitter nå og prøver å forstå noen funksjoner som hører inn under mikroøkonomisk teori. Er rusten på både dette feltet og en stund siden jeg har holdt på med lignende matematiske problemer, så hadde satt veldig stor pris på om noen kunne hjulpet meg med å forstå dette. Det er kun de matematiske utledningene jeg trenger hjelp med. Kort forklart om bakgrunnen til likningene: De utgjør tommelfingerregler for en grov optimal prissetting når vi kjenner kun to punkter med pris og kvantum.

 

Linker til to bilder fra det jeg prøver å forstå:

BILDE 1: RnZBY1V2.jpeg

BILDE 2:  c1ZSdVNO.jpeg

 

Fra bilde 1: jeg skjønner hvordan de har fått til b^ og d^, men jeg skjønner ikke helt hvordan de har fått til b^ og e^. Hvordan har de utledet disse? 

 

Fra bilde 2: Skjønner det fram til og med chart?cht=tx&chl=p = \frac{a+e}{2}. Jeg skjønner ikke hvordan de har utledet det som står i den lyseblå boksen (Hvor det står: Gir oss den psevdo-maksimerende tommelfingerregelen:).

 

All hjelp mottas med takk! :-)

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Holder på med en innlevering der jeg stusser litt på en oppgave. Oppgaven er som følger:

 

Oppgave%208ob3_zpsmxcb6eym.png

 

Jeg har satt prøve på modifikasjonene som blir gjort til stykket i de forskjellige trinnene og de virker alle å være "lovlige" om en kan si det slik. Det eneste jeg stusser på er original oppsettet av ligningen, hvorfor har de satt den til 2*v, det gir ingen mening. Da dette er det eneste jeg har bemerket meg og jeg ikke kan si særlig mer en dette ønsker jeg gjerne hint eller tips til hvordan jeg kan løse oppgaven :) 

Lenke til kommentar

Holder på med en innlevering der jeg stusser litt på en oppgave. Oppgaven er som følger:

 

 

Jeg har satt prøve på modifikasjonene som blir gjort til stykket i de forskjellige trinnene og de virker alle å være "lovlige" om en kan si det slik. Det eneste jeg stusser på er original oppsettet av ligningen, hvorfor har de satt den til 2*v, det gir ingen mening. Da dette er det eneste jeg har bemerket meg og jeg ikke kan si særlig mer en dette ønsker jeg gjerne hint eller tips til hvordan jeg kan løse oppgaven :)

 

Det er ikke noe problem, de har bare bestemt seg for å kalle halvparten av summen av massene for v. Problemet ligger altså et annet sted. Et lite hint: (-2)^2 er lik 2^2. Men er -2 lik 2?

Lenke til kommentar

Holder på med en innlevering der jeg stusser litt på en oppgave. Oppgaven er som følger:

 

Oppgave%208ob3_zpsmxcb6eym.png

 

Jeg har satt prøve på modifikasjonene som blir gjort til stykket i de forskjellige trinnene og de virker alle å være "lovlige" om en kan si det slik. Det eneste jeg stusser på er original oppsettet av ligningen, hvorfor har de satt den til 2*v, det gir ingen mening. Da dette er det eneste jeg har bemerket meg og jeg ikke kan si særlig mer en dette ønsker jeg gjerne hint eller tips til hvordan jeg kan løse oppgaven :)

 

Det er en ligning med to ukjente, da har du uendelig mange løsninger.

 

Så det er feilen, det trengs to ulike ligninger for å finne èn løsning men i oppgaven så er det to varianter av samme ligning som benyttes.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Noen som har lyst på en oppgave? Om man skal trekke en tilhenger opp en bakke, vil mere vekt på drivhjul gjøre at tilhenger kan være tyngre / bakken kan være brattere (antar jeg). Det jeg tenker på er en formel som forteller hvor langt fram i en forhjulsdreven bil man må plassere ekstra last, for at den ekstra lasten skal være til nytte. Forhold som jeg tror må/bør være med:

 

Bilens vekt og tyngdepunkt.

Bilens akselavstand og avstand fra bakhjul til tilhengerfeste.

Høyde på ekstra last (målt når bilen står i vater).

Bakkens hellning.

Tilhengers vekt, og vekt på tilhengerfeste.

 

Er det noe som mangler?

 

Interessant oppgave..

 

Siden hjulene er runde så lurer jeg på om det får så mye å si, utover at du ønsker mest vekt på drivhjul og minst mulig vekt/friksjon på de andre.

 

Si fra om du finner utav det :)

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

 

Holder på med en innlevering der jeg stusser litt på en oppgave. Oppgaven er som følger:

 

Oppgave%208ob3_zpsmxcb6eym.png

 

Jeg har satt prøve på modifikasjonene som blir gjort til stykket i de forskjellige trinnene og de virker alle å være "lovlige" om en kan si det slik. Det eneste jeg stusser på er original oppsettet av ligningen, hvorfor har de satt den til 2*v, det gir ingen mening. Da dette er det eneste jeg har bemerket meg og jeg ikke kan si særlig mer en dette ønsker jeg gjerne hint eller tips til hvordan jeg kan løse oppgaven :)

 

Det er en ligning med to ukjente, da har du uendelig mange løsninger.

 

Så det er feilen, det trengs to ulike ligninger for å finne èn løsning men i oppgaven så er det to varianter av samme ligning som benyttes.

 

 

Dvs at x=y er ikke løsning da vi bare har en ligning, det er det du mener? 

Lenke til kommentar

 

 

Holder på med en innlevering der jeg stusser litt på en oppgave. Oppgaven er som følger:

 

Oppgave%208ob3_zpsmxcb6eym.png

 

Jeg har satt prøve på modifikasjonene som blir gjort til stykket i de forskjellige trinnene og de virker alle å være "lovlige" om en kan si det slik. Det eneste jeg stusser på er original oppsettet av ligningen, hvorfor har de satt den til 2*v, det gir ingen mening. Da dette er det eneste jeg har bemerket meg og jeg ikke kan si særlig mer en dette ønsker jeg gjerne hint eller tips til hvordan jeg kan løse oppgaven :)

 

Det er en ligning med to ukjente, da har du uendelig mange løsninger.

 

Så det er feilen, det trengs to ulike ligninger for å finne èn løsning men i oppgaven så er det to varianter av samme ligning som benyttes.

 

 

Dvs at x=y er ikke løsning da vi bare har en ligning, det er det du mener? 

 

 

x + y = 2v  er samme uttrykk som x - 2v = -y  og x = -y + 2v

Det blir som å skrive x = 2   og deretter x = 1 + 1

Det er samme utrykk og tilfører ikke mer informasjon. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Holder på med en innlevering der jeg stusser litt på en oppgave. Oppgaven er som følger:

 

Oppgave%208ob3_zpsmxcb6eym.png

 

Jeg har satt prøve på modifikasjonene som blir gjort til stykket i de forskjellige trinnene og de virker alle å være "lovlige" om en kan si det slik. Det eneste jeg stusser på er original oppsettet av ligningen, hvorfor har de satt den til 2*v, det gir ingen mening. Da dette er det eneste jeg har bemerket meg og jeg ikke kan si særlig mer en dette ønsker jeg gjerne hint eller tips til hvordan jeg kan løse oppgaven :)

Det er en ligning med to ukjente, da har du uendelig mange løsninger.

 

Så det er feilen, det trengs to ulike ligninger for å finne èn løsning men i oppgaven så er det to varianter av samme ligning som benyttes.

Dvs at x=y er ikke løsning da vi bare har en ligning, det er det du mener?

x + y = 2v er samme uttrykk som x - 2v = -y og x = -y + 2v

Det blir som å skrive x = 2 og deretter x = 1 + 1

Det er samme utrykk og tilfører ikke mer informasjon. :)

Ja det er jeg jo klar over :) men det er jo en feil i stykket og jeg tror ikke er det, for en skal jo ikke løse ligningen. Jeg tror jeg har peilet meg inn på noe

Lenke til kommentar

 

 

 

x + y = 2v er samme uttrykk som x - 2v = -y og x = -y + 2v

Det blir som å skrive x = 2 og deretter x = 1 + 1

Det er samme utrykk og tilfører ikke mer informasjon. :)

 

Det er ikke det som gjør at konklusjonen blir feil ...

Nei tenker det samme. Er jeg inne på noe om det er roten på begge sider som er feil siden det er en av.andregrads setningene?

 

Flaut å si det, men denne synes jeg var vanskelig å se...

Lenke til kommentar

 

 

x + y = 2v  er samme uttrykk som x - 2v = -y  og x = -y + 2v

Det blir som å skrive x = 2   og deretter x = 1 + 1

Det er samme utrykk og tilfører ikke mer informasjon. :)

 

 

Det er ikke det som gjør at konklusjonen blir feil ...

 

 

Joda :)

 

Med uendelige løsninger, hvis v = y så blir x = y.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...