Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kan hjelpe meg med å løse denne med hensyn på I?

 

L = 10 lg I + 120

I =

 

Håper noen kan hjelpe. :)

10 log l = L -120

log I = (L- 120)/10

I= 10^ ((L- 120)/10)

 

Er dette riktig? Hadde du giddet å forklare enkelt hvordan man gjør det? Takk. :)

Ja, det er det.

 

Trekker fra 120 på hver side

10 log l = L -120

 

Deler på 10 på hver side

log I = (L- 120)/10

 

Opphøyer i 10 på hver side

10^log l= 10^ ((L- 120)/10)

 

Bruker en logoritmisk identitet som sier at a^log_a (y) = y. Hvis du ikke kan logoritmiske identiteter foreslår jeg at du tar opp boken og lærer deg dem. Du trenger dem. En måte å skjekke om en identitet er riktig er ved å putte inn tusen. 10^log 1000 = 10³ =1000

I= 10^ ((L- 120)/10)

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Trenger litt hjelp med GeoGebra her.

 

Har en oppgave som sier

"Tegn en vilkårlig trekant ABC med GeoGebra. Tegn den innskrevne og den omskrevne sirkelen, og kall snetrum i den innskrevne for S."

Har klart den omskrevne, men sliter med den innskrevne.

Noen som vil hjelpe meg den?

 

"Halveringslinjene for de tre vinklene i en trekant har ett felles skjæringspunkt S. Deet fins en sirkel med sentrum i S som tangerer alle tre sidene i trekanten, og det er den innskrevne sirkelen."

Er det ikke bare å gjøre som teksten sier; og lage de tre halveringslinjene og deretter lage en sirkel med utgangspunkt i S hvor halveringslinjene krysses?

Skal ikke være noe mer hokkus pokkes enn den omskrevne, så det er bare å prøve i vei. :)

Lenke til kommentar
Hei. Jeg har to ligninger med to ukjente, og jeg er ikke helt sikker på åssen man løser dem:

 

1) 2pq = 1/27

 

pq = 1/54

 

2) p+q = 1

 

q = 1-p

I ligning 1) får du "pq = 1/54", men poenget med et likningssett for å finne de to ukjente, er at du bruker en ukjent på hver side. Altså p på den ene siden og q på den andre, og ikke begge slik du har gjort under 1).

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Det er fire tall, og dermed er det 3 muligheter for første siffer. 4 muligheter for den andre og 4 for den siste. Dermed 3*4*4= 48

 

b) 1) Samme prinsipp. Hvilke tall er bygd opp av bare 1, 3, 5, 7 og 9, fra 999 til 100 har vi 5^3 = 125 . Vi trenger å ta med noen tilfeller til, siden vi kan ha lavere enn 100. Dermed hva er det fra hundre til ti, jo det er 5*5=25 og under 10 er det 5 muligheter. Dermed

125+25+5=155

 

b) 2) Er ikke det alle mulige tall - b 1), ergo 999 - 155 = 844

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Hei. Jeg har to ligninger med to ukjente, og jeg er ikke helt sikker på åssen man løser dem:

 

1) 2pq = 1/27

 

pq = 1/54

 

2) p+q = 1

 

q = 1-p

I ligning 1) får du "pq = 1/54", men poenget med et likningssett for å finne de to ukjente, er at du bruker en ukjent på hver side. Altså p på den ene siden og q på den andre, og ikke begge slik du har gjort under 1).

 

2bb1.. da er jeg sannelig ikke sikker på hvordan man løser oppgaven

blir det..

 

hvis jeg bruker ligning nr. ll der q= 1-p i l)

 

2p(1-p)=1/27

2p-2p^2 = 1/27

2p^2 -2p+ 1/27 = 0

 

får to verdier for p lik 0,0189 og 0,98

 

hvis jeg setter inn verdien for p i l) blir det

l)

2pq= 1/27

q=(1/27) / 2p

q= 0,0189 eller 0,98

 

jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre? er dette riktig?

ll)

q= 1-p = 0,9811

q= 1-p = 0,02

 

Det blir riktig hvis jeg runder opp svaret fra l), da er q l) og ll) like. hva tror du?

Endret av smoothie46
Lenke til kommentar

Skal gi oppgaven et forsøk. PS: Jeg gjør "1/27" om til "0,0370" så vi slipper forvirring med så mange brøker.

 

Først prøver jeg å finne et uttrykk for p:

1) 2pq = 0,0370

1) pq = 0,0185

1) p = 0,0185/q

 

Deretter setter jeg uttrykket for p inn under:

2) p + q = 1

2) q = 1 - p

2) q = 1 - (0,0185/q) --> så ganger jeg med q i alle ledd for å fjerne brøken

2) q^2 = q - 0,0185

2) q^2 - q + 0,0185 = 0

 

Andregradsformelen gir:

q = 0,981 eller q = 0,019

 

Deretter er det bare å fylle q-verdiene inn i likning 1) for å finne de to mulige verdiene for p.

 

Edit: Dette stemmer med dine svar. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Det er fire tall, og dermed er det 3 muligheter for første siffer. 4 muligheter for den andre og 4 for den siste. Dermed 3*4*4= 48

 

b) 1) Samme prinsipp. Hvilke tall er bygd opp av bare 1, 3, 5, 7 og 9, fra 999 til 100 har vi 5^3 = 125 . Vi trenger å ta med noen tilfeller til, siden vi kan ha lavere enn 100. Dermed hva er det fra hundre til ti, jo det er 5*5=25 og under 10 er det 5 muligheter. Dermed

125+25+5=155

 

b) 2) Er ikke det alle mulige tall - b 1), ergo 999 - 155 = 844

 

På oppgave a) kan ikke det første sifferet ha tallet 0, derfor har man da bare 4 muligheter for det første sifferet, mens man derimot har 4 muligheter for både det andre og tredje sifferet.

 

I den siste oppgaven så betyr det at minst et av sifrene er partall; Et av sifrene er partall eller to av sifrene er partall eller tre av sifrene er partall, riktig? Og det du gjorde var å trekke fra b1)?

Endret av YNWA8
Lenke til kommentar
Det er fire tall, og dermed er det 3 muligheter for første siffer. 4 muligheter for den andre og 4 for den siste. Dermed 3*4*4= 48

 

b) 1) Samme prinsipp. Hvilke tall er bygd opp av bare 1, 3, 5, 7 og 9, fra 999 til 100 har vi 5^3 = 125 . Vi trenger å ta med noen tilfeller til, siden vi kan ha lavere enn 100. Dermed hva er det fra hundre til ti, jo det er 5*5=25 og under 10 er det 5 muligheter. Dermed

125+25+5=155

 

b) 2) Er ikke det alle mulige tall - b 1), ergo 999 - 155 = 844

 

På oppgave a) kan ikke første sifferet ha tallet o, derfor har man bare 4 muligheter for det første sifferet, mens man derimot har 4 muligheter for både det andre sifferet og tredje sifferet.

 

I den siste oppgaven så betyr det at minst et av sifrene er partall; Et av sifrene er partall eller to av sifrene er partall eller tre av sifrene er partall, riktig? Og det du gjorde var å trekke fra b1)?

For å si det sånn. I oppgave a kan ikke det første sifferet ha tallet 0, og defor har man bare 3 muligheter for det første sifferet, men man har 4 for de to andre.

 

Riktig, i den siste oppgaven skulle et av tallene være partall. Når er minst et av tallene partall. Jo det er alle tilfellene hvor ikke alle er oddetall.

Lenke til kommentar

Hei! Skal ha 9 klasse tentamen i morgen og gruer meg litt :ermm:. Er noen ting som ikke sitter helt enda og forklaringene i boka suger. Så jeg håpte at jeg kunne fått litt hjelp, tar noen oppgaver fra fjordårets tentamen, vi fikk den for å øve.

 

spm 1. Hvordan gjør jeg om 370dm2 til m2(To tallene står for de små tallene over, får ikke til å få dem over på pc.

Tror man gjør det litt annerledes når det står to over, men husker ikke hva.

 

spm 2. (1,2*10 i femte) : (0,4*10 i tredje)=

 

Så litt brøk kan pluss og minus, men ikke ganging og deling. 4 * 3 = Og 3 : 1 = Og 5 * 3 =

9 8 5 2 7

Så et tekststykke tok bare litt fra det: Først syklet vi i jevn fart i tre kvarter, da hadde vi kommet 15km. så til spm, Hvor stor gjennomsnittsfart holdt sofie og Arlid de første 15km?

 

Så til slutt litt om prosent regning(Husker ikke noe fra prosent regning hadde det i fjord) Ole kjøper en moped til 17000kr kr. Mopeden faller med 10% per år. Hvor mye er mopeden verdt etter 1 år?

 

På bytur i london fant Jenny et skjørt som hadde kostet 23pund. Nå var det 70% avslag på skjørtet, hvor mye måtte Jenny betale.

 

Det var vell det meste, kan gjerne ta imot en link med guider om konstruksjon med passer og sånnt. Håper noen vill svare meg, selvfølgelig forventer jeg meg ikke å få forklaring på alle, men spm 1 , 2 og brøken er viktigst for meg. Har glemt så mye nå, gruer meg til i morgen, har fått helt jernteppe :cry: Håper foresten at dere forstår det med brøk og potenser, første gang jeg har skrevet matte på data :!: Får vist ikke nevnerne på brøken til å sitte der hvor dem skal, det forandrer seg når jeg poster innleget, men det går i denne rekkefølgen 9og8 5og2 og 7

Endret av andersio
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp med en oppgave fra en gammel R1-tentamen.

 

"I en stor kasse ligger det mange par med sokker for salg. En fabrikasjonsfeil har ført til at 20% av alle disse parene har en fargefeil som først kommer til syne ved vasking. Sokkene er derfor satt kraftig ned i pris. Vi kjøper tilfeldig fire par.

 

Hva er sannsynligheten for at ingen av parene har denne feilen?

Hva er sannsynligheten for at to av parene har denne feilen? "

 

Hvordan skal jeg gå frem har? Kan ikke bruke binomiske forsøk, siden jeg ikke vet antallet i kassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...