Anonym951 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Hei, trenger hjelp med følgende oppgave: Radien til ein sirkel doblast. Kor mange gongar blir arealet forstørra? Lenke til kommentar
Anonym951 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 b) x/2 − 2x/3 = 5 − x c) x^3 − 4x = 0 Får ikke til disse heller.. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Hei, trenger hjelp med følgende oppgave: Radien til ein sirkel doblast. Kor mange gongar blir arealet forstørra? Arealet til en sirkel er lik pi*r^2, så hvis du dobler arealet får du pi*(2r)^2. Hva er forholdet mellom disse to? Lenke til kommentar
ChFN Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 (endret) b) x/2 − 2x/3 = 5 − x Først må du kvitte deg med brøkene (hint: hva er felles nevner?). c) x^3 − 4x = 0Hva er felles i hvert ledd på venstresiden? Endret 23. august 2015 av Unitedmann_ Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Holder på med en obligatorisk innlevering i matematikk på første året på Y-veien, det er rimelig enkle oppgaver og bygger på forkurs/R1/R2 kunnskap og helt i starten av pensum. Men jeg kom oyver en oppgave jeg klarer å løse men er usikker på om det er "godt" nok. oppgaven er som lyder: Det jeg har gjort er å gange ut uttrykket og faktorisert det for enkelt å plotte inn verdier, har så testet alle de 6 forskjellige kombinasjonene og komt frem til at x=4, y=3 og z=2 er eneste mulige kombinasjon, men er det en lettere vei til "rom" som jeg overser? Føler oppgaven blir ganske teit om de bare ønsker at vi "prøver" oss frem, føler det er noe lureri her Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Jeg ville bare forsøkt meg med de ulike verdiene og gjort rask hoderegning for å se om det stemmer. Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 (endret) Kunne noen ha hjulpet meg me 1.117 c og d - samt 1.118 a (tenker at formelen må være 200*1.08^(n-1), men dette viser ser for å være feil når jeg legger det inn i geogebra ...) Takk for hjelpen Endret 21. august 2015 av Shopaholic Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Hva er den norske oversettelsen for "cube the input", altså x^3? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Hva er den norske oversettelsen for "cube the input", altså x^3? https://no.wikipedia.org/wiki/Kube_(aritmetikk) 1 Lenke til kommentar
nojac Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 tenker at formelen må være 200*1.08^(n-1), men dette viser ser for å være feil når jeg legger det inn i geogebra .. Hva gjorde du med formelen? Den skal summeres fra n=1 til 25 Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Jeg er ute etter å kunne konstruere trekanter utifra å vite disse tingene; vinkel A lengde AB vinkel B lengde BC Hva er det jeg må titte på? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Jeg er ute etter å kunne konstruere trekanter utifra å vite disse tingene; vinkel A lengde AB vinkel B lengde BC Hva er det jeg må titte på? Hva går problemet ditt ut på? Du trenger oftest bare 3 av de 4 opplysningene du oppgir for å konstruere en trekant. Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 tenker at formelen må være 200*1.08^(n-1), men dette viser ser for å være feil når jeg legger det inn i geogebra .. Hva gjorde du med formelen? Den skal summeres fra n=1 til 25 La den inn i geogebra (siden den skal løses digitalt) - legger inn sum<200*1.08^(n-1)>, <n>,<1>,<24 > - men får feil svar. Mystisk .. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) b) x/2 − 2x/3 = 5 − x c) x^3 − 4x = 0 Får ikke til disse heller.. b) finne fellesnevner (den er 6) 3/3*(x/2) - 2/2*(2x/3) = 5 - (6x/6) som blir 3x/6-4x/6 = 5 - 6x/6 -x/6 = 5 - 6x/6 flytter over x på en side 5x/6 = 5 ny fellesnevner er 30 25x/30 = 150/30 25x=150 deler på 25 x=6 Siste trinnet ville vært enklere å bare multiplisere med 6 på begge sider og så dele på 5, istedenfor å finne fellesnevner 30. Svaret kan du sjekke på denne måten: 6/2 - 12/3 = 5 - 6 -1 = -1 Det stemmer Det ser mye ut men legg merke til hvor små og enkle alle trinnene er, dette går fort å regne ut i hodet c) x^3 − 4x = 0 Dette er en tredjegradslikning, da må du som regel faktorisere eller bruke polynomdivisjon. Faktoriserer... x^3 - 4x = 0 x (x^2-4) = 0 Her er det tre løsninger: Her må x eller (x^2-4) være = 0 Løsning 1: x=0 Løsning 2: x=-2 Løsning 3: x=2 Endret 23. august 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
tto010 Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) Fant ut av det. Endret 23. august 2015 av tto010 Lenke til kommentar
ChFN Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) b) x/2 − 2x/3 = 5 − x c) x^3 − 4x = 0 Får ikke til disse heller.. Snip Ikke for å arrestere deg, men vil det ikke være lettere å bare gange alle ledd med fellesnevner (6), slik at du blir kvitt alt av brøker fra starten av? Slik at: 6*(x/2)- 6*(2x/3)= (5-x)*6 Som er: 3x-4x=30-6x Som igjen er: 6x-x=30 --> 5x=30 --> x=6 E: formulering Endret 23. august 2015 av Unitedmann_ Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Jeg er ute etter å kunne konstruere trekanter utifra å vite disse tingene; vinkel A lengde AB vinkel B lengde BC Hva er det jeg må titte på? Hva går problemet ditt ut på? Du trenger oftest bare 3 av de 4 opplysningene du oppgir for å konstruere en trekant. Helt feil forklart av meg. Dette er hva jeg egentlig lurer på: La oss si at jeg har en rutetabell med koordinater. Jeg har følgende info om en trekant; - posisjon på punkt A (altså x, y koordinater) - vinkelen på punkt A i forhold til rutearket (altså ikke i forhold til CA) - lengden AB - vinkelen til punkt B - lengden BC Okey, så det jeg egentlig lurte på var; ved regning, hvordan kan jeg finne koordinatene til B og C? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Hvordan blir en skisse av denne dirac-delta "funksjonen"? Blir det bare 3 spikes på t=0 og +/-1 ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1345afd Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Hei, trenger hjelp med følgende oppgave: Radien til ein sirkel doblast. Kor mange gongar blir arealet forstørra? Hey Her må du bruke formelen for arealet hos en sirkel: A = pi * radius(radien)^2 Hvis radien til sirkelen først er 2, vil en fordobling bety at den nye radien er 4. Så regner du ut arealet til begge sirklene, og sammenlikner: Første sirkel (radie på 2): A = pi * radius^2 A = 3,14 * 2^2 A = 3,14*4 = 12,56 Andre sirkel (radie på 4): A = pi * radius^2 A = 3,14 * 4^2 A = 3,14 * 16 = 50,24 Så sammenlikner vi arealene, og ser at mens radien til den andre sirkelen var dobbelt så stor som radien til den første sirkelen,: 4/2 = 2/1 er arealet til den andre sirkelen fire ganger så stort som arealet til den første sirkelen: 50,24/12,56 = 4/1 Når radien dobles, firedobles altså arealet. Dette gjelder uansett hvor stor radien er. Håper det var forklarende, hvis ikke spør igjen Lenke til kommentar
rankine Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Hei, trenger hjelp med følgende oppgave: Radien til ein sirkel doblast. Kor mange gongar blir arealet forstørra? Hey Her må du bruke formelen for arealet hos en sirkel: A = pi * radius(radien)^2 Hvis radien til sirkelen først er 2, vil en fordobling bety at den nye radien er 4. Så regner du ut arealet til begge sirklene, og sammenlikner: Første sirkel (radie på 2): A = pi * radius^2 A = 3,14 * 2^2 A = 3,14*4 = 12,56 Andre sirkel (radie på 4): A = pi * radius^2 A = 3,14 * 4^2 A = 3,14 * 16 = 50,24 Så sammenlikner vi arealene, og ser at mens radien til den andre sirkelen var dobbelt så stor som radien til den første sirkelen,: 4/2 = 2/1 er arealet til den andre sirkelen fire ganger så stort som arealet til den første sirkelen: 50,24/12,56 = 4/1 Når radien dobles, firedobles altså arealet. Dette gjelder uansett hvor stor radien er. Håper det var forklarende, hvis ikke spør igjen Dette er ikke en veldig god metode, av flere grunner. For det første spør oppgaven om å vise hva som skjer ved en dobling av en hvilken som helst radius, og da holder det ikke å regne ut hva som skjer med en bestemt radius som er tilfeldig valgt. Videre er det ikke nødvendig og regne ut hva de faktiske arealene blir hver for seg og så sammenligne, og man gjør mye unødig regning. En annen ting er at det lett kan oppstå feil når man ikke bruker nøyaktige verdier, feks ved avrunding. En bedre måte er å gjøre oppgaven med en generell radius som man ikke setter inn noen verdi for. Man har Så skal man doble radien: Da er det nye arealet Man kan man bytte ut med : Så kan man finne forholdet mellom arealene: 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå