D3f4u17 Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 (endret) Hei! Trenger litt hjelp med denne oppgaven: IMG_20150729_225331.jpg Det er oppgave d jeg sliter med. Hadde vært fint om noen kunne gitt meg et hint om hvordan jeg burde tenke her Vi kaller arealet av lysegult område , arealet av mørkegult område og arealet av grønt område . Begynn med å finne og ved å summere arealene til trekanter med kjent størrelse. Endret 30. juli 2015 av D3f4u17 Lenke til kommentar
TastyFroyo Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 (endret) Hei! Trenger litt hjelp med denne oppgaven: IMG_20150729_225331.jpg Det er oppgave d jeg sliter med. Hadde vært fint om noen kunne gitt meg et hint om hvordan jeg burde tenke her Vi kaller arealet av lysegult område , arealet av mørkegult område og arealet av grønt område . Begynn med å finne og ved å summere arealene til trekanter med kjent størrelse. Takk! Nå var ikke oppgaven så vanskelig likevel Endret 30. juli 2015 av TastyFroyo Lenke til kommentar
ReGaiN Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Hey. Husker ikke helt grenseverdier. Lim x->1 x^2-1/x^2+1 . Noen som kan si reglene på høyere grad over, høyere grad under og lik grad? -Lars Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Her trenger du ikke noen regler, bare sett inn det x går mot og se hva du får.. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Hey. Husker ikke helt grenseverdier. Lim x->1 x^2-1/x^2+1 . Noen som kan si reglene på høyere grad over, høyere grad under og lik grad? -Lars Det finnes andre hensyn å ta enn bare hvilken side av brøkstreken som har høyest grad. Lenke til kommentar
TastyFroyo Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 (endret) Når man faktoriserer andregradsuttrykk der ax^2+bx+c=0 når x=x1 eller x=x2 kan uttrykket skrives som a(x-x1)(x-x2). Jeg lurer på om noen kan forklare meg hvorfor a'en står der den gjør i a(x-x1)(x-x2). Mulig dette var dårlig formulert, men hadde vært fint om noen kunne svare Endret 4. august 2015 av TastyFroyo Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 A'en er nødvendig for at det skal kunne stå noe annet enn 1 for x^2-leddet. Gang ut uten, så ser du. 1 Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Jeg skal løse (x-1)2 = 9 for x. Jeg gjør da følgende: sqrt((x-1)2) = sqrt(32) +-(x-1) = +-3, nå har jeg +- foran begge utrykkene mine på hver siden av = tegnet. Hva gjør jeg nå? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Regn ut pluss for seg og minus for seg. Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Regn ut pluss for seg og minus for seg. Det ble feil, da fikk jeg at begge x'ene var 11. Lenke til kommentar
rankine Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Regn ut pluss for seg og minus for seg. Det ble feil, da fikk jeg at begge x'ene var 11.Du har fire muligheter for regnestykket, sjekk alle så får du alle mulige løsninger. +... =-... -... =+... -... =-... +... =+... Ser du at noen av disse er ekvivalente? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Jeg skal løse (x-1)2 = 9 for x. Gjør den om til en andregradsligning. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Gjøre om til? Den har et x^2-ledd, så den er en andregradsligning. Men hvis du mener å gange ut og flytte over slik at du får den på formen du kan bruke abc-formelen på, funker det, men det er unødvendig og viser en svakere forståelse av hva som foregår. Å ta kvadratroten på begge sider, som Hardrocktarzan har gjort, er mye bedre. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 (endret) Forresten: Vi ser at 1 og 3 er ekvivalente, og 2 og 4 er ekvivalente. Derfor holder det generelt at: Edit: Håper forumet får ordnet slik at riktig antall linjeskift blir brukt fra latex-koden.. Endret 17. august 2015 av cuadro Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Jeg skjønner ikke hvordan: n(n-1)(n-2)...(n-k+1) ganger med (n-k)! = n! k! (n-k)! k!(n-k!)! Jeg skjønner hvordan utrykket under brøkstreken blir slik det blir, men jeg skjønner ikke hvordan det øvre blir n! Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Jeg skjønner ikke hvordan: n(n-1)(n-2)...(n-k+1) ganger med (n-k)! = n! k! (n-k)! k!(n-k!)! Jeg skjønner hvordan utrykket under brøkstreken blir slik det blir, men jeg skjønner ikke hvordan det øvre blir n! Telleren i den første brøken er alle tall fra og med n til og med (n-k+1) ganget sammen, telleren i den andre brøken er alle tall fra og med (n-k) til og med 1 ganget sammen. Da har vi jo alle tallene fra og med n til og med 1 ganget sammen, altså n! Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Jeg skjønner ikke hvordan: n(n-1)(n-2)...(n-k+1) ganger med (n-k)! = n! k! (n-k)! k!(n-k!)! Jeg skjønner hvordan utrykket under brøkstreken blir slik det blir, men jeg skjønner ikke hvordan det øvre blir n! Telleren i den første brøken er alle tall fra og med n til og med (n-k+1) ganget sammen, telleren i den andre brøken er alle tall fra og med (n-k) til og med 1 ganget sammen. Da har vi jo alle tallene fra og med n til og med 1 ganget sammen, altså n! Takk for svar. Jeg har sittet i flere timer uten å sett den sammenhengen. Føler meg passe teit her jeg sitter : ) Lenke til kommentar
ChFN Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) Jeg sliter med oppg e. Jeg har funnet 4 av løsningene, men mangler to (0 og pi). Noen som kan hjelpe meg? Edit: Nevermind. Fikk den til! Endret 19. august 2015 av Unitedmann_ Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Jeg sliter med oppg e. Jeg har funnet 4 av løsningene, men mangler to (0 og pi). Noen som kan hjelpe meg? Legg merke til at sinx er 0 når x er 0 eller pi. sinx = 0 er altså en løsning som du har mistet på et eller annet tidspunkt. Hvor kan dette ha skjedd? Hva kan du gjøre i stedet? Lenke til kommentar
ChFN Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Fikk den til mens du skrev, men takk uansett Edit: Nevermind. Fikk den til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå