Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger litt hjelp med denne oppgaven:

attachicon.gifIMG_20150729_225331.jpg

Det er oppgave d jeg sliter med.

Hadde vært fint om noen kunne gitt meg et hint om hvordan jeg burde tenke her :)

Vi kaller arealet av lysegult område chart?cht=tx&chl=L, arealet av mørkegult område chart?cht=tx&chl=Y og arealet av grønt område chart?cht=tx&chl=G. Begynn med å finne chart?cht=tx&chl=L+2Y og chart?cht=tx&chl=L+2G ved å summere arealene til trekanter med kjent størrelse. Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Trenger litt hjelp med denne oppgaven:

attachicon.gifIMG_20150729_225331.jpg

Det er oppgave d jeg sliter med.

Hadde vært fint om noen kunne gitt meg et hint om hvordan jeg burde tenke her :)

Vi kaller arealet av lysegult område chart?cht=tx&chl=L, arealet av mørkegult område chart?cht=tx&chl=Y og arealet av grønt område chart?cht=tx&chl=G. Begynn med å finne chart?cht=tx&chl=L+2Y og chart?cht=tx&chl=L+2G ved å summere arealene til trekanter med kjent størrelse.

Takk! Nå var ikke oppgaven så vanskelig likevel :)

Endret av TastyFroyo
Lenke til kommentar

Hey. 

Husker ikke helt grenseverdier. Lim x->1  x^2-1/x^2+1 . 

Noen som kan si reglene på høyere grad over, høyere grad under og lik grad? 

-Lars 

Det finnes andre hensyn å ta enn bare hvilken side av brøkstreken som har høyest grad. 

Lenke til kommentar

Når man faktoriserer andregradsuttrykk der ax^2+bx+c=0 når x=x1 eller x=x2 kan uttrykket skrives som a(x-x1)(x-x2).

Jeg lurer på om noen kan forklare meg hvorfor a'en står der den gjør i a(x-x1)(x-x2).

Mulig dette var dårlig formulert, men hadde vært fint om noen kunne svare :)

Endret av TastyFroyo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Regn ut pluss for seg og minus for seg.

Det ble feil, da fikk jeg at begge x'ene var 11.
Du har fire muligheter for regnestykket, sjekk alle så får du alle mulige løsninger.

+... =-...

-... =+...

-... =-...

+... =+...

Ser du at noen av disse er ekvivalente?

Lenke til kommentar

Forresten:

chart?cht=tx&chl=(x-a)^{2}=y^{2}\\\\ \Rightarrow\pm(x-a)=\pm y:\\\\ 1.(x-a)=y\Rightarrow x=y+a\\ 2.-(x-a)=y\Rightarrow x=-y+a\\ 3.-(x-a)=-y\Rightarrow x=y+a\\ 4.(x-a)=-y\Rightarrow x=-y+a

Vi ser at 1 og 3 er ekvivalente, og 2 og 4 er ekvivalente. Derfor holder det generelt at:

chart?cht=tx&chl=(x-a)^{2}=y^{2}\\\\ \Rightarrow(x-a)=\pm y

Edit: Håper forumet får ordnet slik at riktig antall linjeskift blir brukt fra latex-koden..
Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan:

n(n-1)(n-2)...(n-k+1) ganger med (n-k)!   =    n!        

k!                                    (n-k)!       k!(n-k!)!

Jeg skjønner hvordan utrykket under brøkstreken blir slik det blir, men jeg skjønner ikke hvordan det øvre blir n!

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvordan utrykket under brøkstreken blir slik det blir, men jeg skjønner ikke hvordan det øvre blir n!

Telleren i den første brøken er alle tall fra og med n til og med (n-k+1) ganget sammen, telleren i den andre brøken er alle tall fra og med (n-k) til og med 1 ganget sammen. Da har vi jo alle tallene fra og med n til og med 1 ganget sammen, altså n!

Lenke til kommentar

Telleren i den første brøken er alle tall fra og med n til og med (n-k+1) ganget sammen, telleren i den andre brøken er alle tall fra og med (n-k) til og med 1 ganget sammen. Da har vi jo alle tallene fra og med n til og med 1 ganget sammen, altså n!

Takk for svar. Jeg har sittet i flere timer uten å sett den sammenhengen. Føler meg passe teit her jeg sitter : )

Lenke til kommentar

Jeg sliter med oppg e. Jeg har funnet 4 av løsningene, men mangler to (0 og pi). Noen som kan hjelpe meg?

Legg merke til at sinx er 0 når x er 0 eller pi. sinx = 0 er altså en løsning som du har mistet på et eller annet tidspunkt. Hvor kan dette ha skjedd? Hva kan du gjøre i stedet? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...