Chris93 Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Tja, noe med volum. Den pumper jo opp olje. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Må jeg regne med trekk på en eksamen for å ha skrevet f'(x)=5(4x^2+7)^4*8x Istedenfor 40x * (4x^2+7)^4 ? Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Må jeg regne med trekk på en eksamen for å ha skrevet f'(x)=5(4x^2+7)^4*8x Istedenfor 40x * (4x^2+7)^4 ? Ja, det bli nok stryk med stor F! Hehe, jeg tviler på at du blir trukket noe særlig for det, så lenge du deriverte riktig. 2 Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 En interessant nettside for de som liker å putle med matteproblemer: http://mathmission.net/ Krever noe matte- og programmeringskunnskap, men er et kjekt tidsfordriv. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 En interessant nettside for de som liker å putle med matteproblemer: http://mathmission.net/ Krever noe matte- og programmeringskunnskap, men er et kjekt tidsfordriv. Ser mistenkelig ut som en Project Euler-etterlikning. https://projecteuler.net/ Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 16. juni 2015 Del Skrevet 16. juni 2015 En interessant nettside for de som liker å putle med matteproblemer: http://mathmission.net/ Krever noe matte- og programmeringskunnskap, men er et kjekt tidsfordriv. Ser mistenkelig ut som en Project Euler-etterlikning. https://projecteuler.net/ Godt observert, for det er akkurat det den er En bekjent av meg som lagde den når PE hadde lang nedetid her for litt tid tilbake. Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Når vet jeg om jeg skal bruke den naturlige logaritmen (ln) eller den briggske logaritmen (lg)? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Bruk ln med mindre det er en god grunn til å bruke 10- (eller 2-)logaritme, for eksempel hvis det er snakk om logaritmiske skalaer. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Når vet jeg om jeg skal bruke den naturlige logaritmen (ln) eller den briggske logaritmen (lg)? Bruke til hva? Hvis uttrykk eller ligning inneholder tierpotenser bruker du lg. Hvis det inneholder e bruker du ln. Ellers kan du bruke det du vil - begge systemene fungerer ved logarimiske omregninger. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Er litt usikker på hvordan jeg skal tilnærme meg en sannsynlighetsberegning. En har fem lyspærer (A, B, C, D og E), hver med forskjellig sannsynlighet for å feile i et tidsrom. Lyspærene kobles parallelt med hverandre. Sannsynlighet for feil: P(A) = 0.09 P(B) = 0.04 P© = 0.06 P(D) = 0.09 P(E) = 0.02 Hva er sannsynligheten for at tre eller flere lyspærer feiler? Noen som har noen hint til hvordan dette kan løses? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Er litt usikker på hvordan jeg skal tilnærme meg en sannsynlighetsberegning. En har fem lyspærer (A, B, C, D og E), hver med forskjellig sannsynlighet for å feile i et tidsrom. Lyspærene kobles parallelt med hverandre. Sannsynlighet for feil: P(A) = 0.09 P(B) = 0.04 P© = 0.06 P(D) = 0.09 P(E) = 0.02 Hva er sannsynligheten for at tre eller flere lyspærer feiler? Noen som har noen hint til hvordan dette kan løses? Jeg tror man må legge sammen alle mulige utfall. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Er litt usikker på hvordan jeg skal tilnærme meg en sannsynlighetsberegning. En har fem lyspærer (A, B, C, D og E), hver med forskjellig sannsynlighet for å feile i et tidsrom. Lyspærene kobles parallelt med hverandre. Sannsynlighet for feil: P(A) = 0.09 P(B) = 0.04 P© = 0.06 P(D) = 0.09 P(E) = 0.02 Hva er sannsynligheten for at tre eller flere lyspærer feiler? Noen som har noen hint til hvordan dette kan løses? Jeg tror man må legge sammen alle mulige utfall. Min gjetning også, men vil bli svært tungvint dersom det introduseres flere lyspærer i samme system. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 (endret) Er litt usikker på hvordan jeg skal tilnærme meg en sannsynlighetsberegning. En har fem lyspærer (A, B, C, D og E), hver med forskjellig sannsynlighet for å feile i et tidsrom. Lyspærene kobles parallelt med hverandre. Sannsynlighet for feil: P(A) = 0.09 P(B) = 0.04 P© = 0.06 P(D) = 0.09 P(E) = 0.02 Hva er sannsynligheten for at tre eller flere lyspærer feiler? Noen som har noen hint til hvordan dette kan løses? Kjempetungt å legge sammen alle mulige utfall her. Derfor bør du tenke heller: Sanns. for at tre eller flere feiler = sannsynligheten for at et visst antall IKKE feiler. Du husker sikkert at hvis P(x) = a, så er P(ikke x) = 1-a. Mer hint: = sanns. for at 2, 1 eller 0 IKKE feiler. Dette er enklere å telle opp, selv om jeg fremdeles fikk en del kombinasjoner som måtte telles opp selv da. De mulige kombinasjonene jeg fikk var følgende, men du bør sjekke selv og, for jeg kan ikke garantere at jeg har tenkt riktig La A = "A feiler ikke" osv. *Ingen feiler *A *B *C *D *E *AB *AC *AD *AE *BC *BD *BE *CD *CE Endret 22. juni 2015 av Ljóseind Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Er litt usikker på hvordan jeg skal tilnærme meg en sannsynlighetsberegning. En har fem lyspærer (A, B, C, D og E), hver med forskjellig sannsynlighet for å feile i et tidsrom. Lyspærene kobles parallelt med hverandre. Sannsynlighet for feil: P(A) = 0.09 P(B) = 0.04 P© = 0.06 P(D) = 0.09 P(E) = 0.02 Hva er sannsynligheten for at tre eller flere lyspærer feiler? Noen som har noen hint til hvordan dette kan løses? Kjempetungt å legge sammen alle mulige utfall her. Derfor bør du tenke heller: Sanns. for at tre eller flere feiler = sannsynligheten for at et visst antall IKKE feiler. Du husker sikkert at hvis P(x) = a, så er P(ikke x) = 1-a. Mer hint: = sanns. for at 2, 1 eller 0 IKKE feiler. Dette er enklere å telle opp, selv om jeg fremdeles fikk en del kombinasjoner som måtte telles opp selv da. De mulige kombinasjonene jeg fikk var følgende, men du bør sjekke selv og, for jeg kan ikke garantere at jeg har tenkt riktig La A = "A feiler ikke" osv. *Ingen feiler *A *B *C *D *E *AB *AC *AD *AE *BC *BD *BE *CD *CE Takk for svar. Jeg hadde håpet at det eksisterte en formel for dette, men jeg klarer ikke å finne noe. Du har uansett et godt poeng! Tror jeg får gå for den metoden. edit: Kom bare på en ting. I tillegg til det du sier så må jo også en inkludere sannsynligheten for at resten av lyspærene fungerer for hver av delberegningene. Endret 23. juni 2015 av ZerothLaw Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Kjempetungt å legge sammen alle mulige utfall her. Derfor bør du tenke heller: Sanns. for at tre eller flere feiler = sannsynligheten for at et visst antall IKKE feiler. Du husker sikkert at hvis P(x) = a, så er P(ikke x) = 1-a. Mer hint: = sanns. for at 2, 1 eller 0 IKKE feiler. Dette er enklere å telle opp, selv om jeg fremdeles fikk en del kombinasjoner som måtte telles opp selv da. De mulige kombinasjonene jeg fikk var følgende, men du bør sjekke selv og, for jeg kan ikke garantere at jeg har tenkt riktig La A = "A feiler ikke" osv. *Ingen feiler *A *B *C *D *E *AB *AC *AD *AE *BC *BD *BE *CD *CE Det er 5C2=10 mulige måter 2 av 5 lyspærer kan feile på. Du mangler med andre ord én kombinasjon. DE Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Er litt usikker på hvordan jeg skal tilnærme meg en sannsynlighetsberegning. En har fem lyspærer (A, B, C, D og E), hver med forskjellig sannsynlighet for å feile i et tidsrom. Lyspærene kobles parallelt med hverandre. Sannsynlighet for feil: P(A) = 0.09 P(B) = 0.04 P© = 0.06 P(D) = 0.09 P(E) = 0.02 Hva er sannsynligheten for at tre eller flere lyspærer feiler? Noen som har noen hint til hvordan dette kan løses? Kjempetungt å legge sammen alle mulige utfall her. Derfor bør du tenke heller: Sanns. for at tre eller flere feiler = sannsynligheten for at et visst antall IKKE feiler. Du husker sikkert at hvis P(x) = a, så er P(ikke x) = 1-a. Mer hint: = sanns. for at 2, 1 eller 0 IKKE feiler. Dette er enklere å telle opp, selv om jeg fremdeles fikk en del kombinasjoner som måtte telles opp selv da. De mulige kombinasjonene jeg fikk var følgende, men du bør sjekke selv og, for jeg kan ikke garantere at jeg har tenkt riktig La A = "A feiler ikke" osv. *Ingen feiler *A *B *C *D *E *AB *AC *AD *AE *BC *BD *BE *CD *CE Takk for svar. Jeg hadde håpet at det eksisterte en formel for dette, men jeg klarer ikke å finne noe. Du har uansett et godt poeng! Tror jeg får gå for den metoden. edit: Kom bare på en ting. I tillegg til det du sier så må jo også en inkludere sannsynligheten for at resten av lyspærene fungerer for hver av delberegningene. Åh, herregud. Jeg beklager til deg og universet som helhet. Tipset mitt var helt grusomt elendig. Ja, det må du gjøre hvis du følger det opprinnelige tipset mitt. (som var et helt elendig tips) Huffameg!! Det er mye enklere hvis du teller opp mulighetene hvor tre feiler og det er valgfritt hva som skjer med de to resterende. Du har 5C3 = 10 muligheter hvor nøyaktig 3 feiler. Nå kan de resterende 2 enten feile eller ikke feile, og sjansen for at 1 av disse utfallene skjer er naturligvis 1. Så f.eks. sjansen for at A, B og C feiler og D og E kan enten feile eller ikke feile er P(A)*P(B)*P( C ) * 1* 1. Nå får du 20 færre gangeoperasjoner totalt i utregningene sammenliknet med den andre måten... Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Hei! Oppgaven ber om å finne tidskonstant i posisjon a og b. I posisjon a vil 150- og 100-motstanden være i parallell om vi fjerner kildene(spenningen), og Rth blir 60. Da finner vi at tidskonstanten er 60 ms. I posisjon b har de brukt samme fremgangsmåte, men jeg ser ikke hvordan 30- og 100-motstanden kan være parallelle når kretsen er åpen til høyre. Svaret skal forøvrig, i følge fasit, bli 23.1 ms Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Er litt usikker på hvordan jeg skal tilnærme meg en sannsynlighetsberegning. En har fem lyspærer (A, B, C, D og E), hver med forskjellig sannsynlighet for å feile i et tidsrom. Lyspærene kobles parallelt med hverandre. Sannsynlighet for feil: P(A) = 0.09 P(B) = 0.04 P© = 0.06 P(D) = 0.09 P(E) = 0.02 Hva er sannsynligheten for at tre eller flere lyspærer feiler? Noen som har noen hint til hvordan dette kan løses? Kjempetungt å legge sammen alle mulige utfall her. Derfor bør du tenke heller: Sanns. for at tre eller flere feiler = sannsynligheten for at et visst antall IKKE feiler. Du husker sikkert at hvis P(x) = a, så er P(ikke x) = 1-a. Mer hint: = sanns. for at 2, 1 eller 0 IKKE feiler. Dette er enklere å telle opp, selv om jeg fremdeles fikk en del kombinasjoner som måtte telles opp selv da. De mulige kombinasjonene jeg fikk var følgende, men du bør sjekke selv og, for jeg kan ikke garantere at jeg har tenkt riktig La A = "A feiler ikke" osv. *Ingen feiler *A *B *C *D *E *AB *AC *AD *AE *BC *BD *BE *CD *CE Takk for svar. Jeg hadde håpet at det eksisterte en formel for dette, men jeg klarer ikke å finne noe. Du har uansett et godt poeng! Tror jeg får gå for den metoden. edit: Kom bare på en ting. I tillegg til det du sier så må jo også en inkludere sannsynligheten for at resten av lyspærene fungerer for hver av delberegningene. Åh, herregud. Jeg beklager til deg og universet som helhet. Tipset mitt var helt grusomt elendig. Ja, det må du gjøre hvis du følger det opprinnelige tipset mitt. (som var et helt elendig tips) Huffameg!! 2 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Hei! Oppgaven ber om å finne tidskonstant i posisjon a og b. I posisjon a vil 150- og 100-motstanden være i parallell om vi fjerner kildene(spenningen), og Rth blir 60. Da finner vi at tidskonstanten er 60 ms. I posisjon b har de brukt samme fremgangsmåte, men jeg ser ikke hvordan 30- og 100-motstanden kan være parallelle når kretsen er åpen til høyre. Svaret skal forøvrig, i følge fasit, bli 23.1 ms Oppgave kretser.PNG Det mangler en ledning helt til høyre på tegningen som kobler 100k ohm motstand til kretsen, den skal kobles ned til knutepunktet under 50v spenningskilden. Det er samme fremgangsmåte, t=R*C t=( 1/(1/30+1/100))/1000000 = 23,077 Svaret blir mer nøyaktig 23,077 ms. Lenke til kommentar
TastyFroyo Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Hei! Trenger litt hjelp med denne oppgaven: Det er oppgave d jeg sliter med. Hadde vært fint om noen kunne gitt meg et hint om hvordan jeg burde tenke her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå