Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

3x = 600/3

X = 200

Z = 1350 - 200

Z = 1150

2300-1350-1150 = -200

Y = -200

Du gjør noe rart når du finner z, ikke sikker på hvordan du tenker. Men for å finne z må du sette inn x(som du har funnet) i denne ligningen:

3z + x = 2300

Hva blir z da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en oppgave som jeg knyttet opp til temaet melodi grand prix ved likningsett. Jeg har laget likningsett og faktisk gjort alt selv bortsett fra at jeg ikke har kommet frem til det endelige svaret. Kan noen hjelpe? Ber ikke om svaret.

3x = 600

x + z + y = 1350

3z + x = 2300

Mitt tips er å begynne i andre ende. Bestem først hva de tre ukjente (x, y, z) skal være og lag ligninger som gir denne løsningen. Temaet legger veldig få begrensninger da det kan handle om alt fra arrangørkostnader til poenggiving, men det hjelper å bestemme seg for hva de ukjente skal representere før du bestemmer deg for verdier.

Et tilfeldig eksempel med to ukjente og bussbillettpriser:

Jeg ønsker at de to ukjente, x og y, skal være henholdsvis barne- og voksenbillett. Jeg bestemmer at barnebilletten koster 11 kr og voksenbilletten koster 23 kr. For å få to ligninger sier jeg at to forskjellige grupper reiser på samme rute. Den første består av tre voksne og fire barn, den andre består av én voksen og to barn. Jeg regner så ut hva de to gruppene må betale og får to likninger:

4x + 3y = 113

2x + y = 45

Bruk samme fremgangsmåte og lag ditt eget likningssett med tre ukjente, så er det helt sikkert noen her som er behjelpelige med å se over at det er riktig.

Lenke til kommentar

Hvist man skal fly med helikopter fra Stavanger og til et oljeplattform. Avstanden er 300km og helikopteret har en gjennomsnittsfart på 200km/t.

Hvor lang tid tar det da og fly dit?

701b935ef4072b0f79c429a0d461a6cce437f1c2

takk:D

Hadde glemt av det der... Men jeg får da svaret 1,2. Vil det da si at det tar 1 time og 2 minutter? 

Lenke til kommentar

Hvist man skal fly med helikopter fra Stavanger og til et oljeplattform. Avstanden er 300km og helikopteret har en gjennomsnittsfart på 200km/t.

Hadde glemt av det der... Men jeg får da svaret 1,2. Vil det da si at det tar 1 time og 2 minutter? 

Du får 1.5, ikke 1.2. Og nei, det er ikke 1 time og 5 minutter. 1.5 time = 1 time + 0.5 timer = 1 time + 30 minutter

Lenke til kommentar

Hei:D

Har mutlig matteeksamen i morra og fikk temaet oljeplattform.

Også tenkte jeg å gjøre en formlikhetsoppgave. Er det noen som vet hvor lang en oljeplattform er sånn cirka?

Eller visst noe har noen alternativer til hvilke mattestykker jeg kan lage rundt oljeplattform så hadde det vært fint  om dere kunne ha hjulpet meg :D

Lenke til kommentar

Du får 1.5, ikke 1.2. Og nei, det er ikke 1 time og 5 minutter. 1.5 time = 1 time + 0.5 timer = 1 time + 30 minutter

ojaaa. jeg tenker helt feil nå... Tusen takk :D

Lenke til kommentar

Har matte eksamen i morgen og jeg fikk temaet oljeplattform. Har lagd noen oppgaver (vei, fart og tid, Formlikhet, ligning med 2 ukjente) men jeg trnger fortsatt noen oppgaver til så jeg lurt på omdet er noen som har et forslag til en matteoppgave jeg kan lage (som har noe med oljeplattform å gjøre)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...