Meridies Skrevet 31. mai 2015 Del Skrevet 31. mai 2015 Hei igjen! Hvordan går man fram for å finne et dobbeltpunkt til en vektorfunksjon? Er dette noe som det forventes at man skal kunne gjøre ved regning i R1? Jeg aner ikke om det forventes i R1. Men for å finne et dobbeltpunkt kan du anta at s ikke er lik t og finne løsningen til r(s) = r(t). Takk igjen! Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 (endret) Hva skjer med det siste integralet i delvis integrasjon i denne oppgaven? Hvorfor forsvinner det bare (ifølge fasiten vi fikk utlevert)? Altså det forsvinner ikke, men det blir ikke integrert og ender opp med Det er forøvrig et bestemt integral, men tok ikke med verdiene i reknestykket. (Ln 2 , 0) Endret 1. juni 2015 av Svigermors drøm Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Hint: Hva er den deriverte av 2 e^x? Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 (endret) 2e^x Haha, så dum jeg er! Satser på at hodet funker på eksamen i morgen, for dette var gale Forresten, er du blitt lektor nå? Endret 1. juni 2015 av Svigermors drøm 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Med mindre jeg totalt dreit meg ut på siste eksamen er jeg det, ja. 3 Lenke til kommentar
skolefinken Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Hvordan kan man tenke seg til/lage et ligningsett med to ukjente? Må man prøve og feile, eller hvordan skal man gjøre det? Det er mulig det veldig, veldig enkelt, men jeg er litt sliten i dag, slik at hjernen jobber ikke som normalt Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Ta det baklengs. Finn ut en verdi for X og en for Y. Da blir det lett å sette opp et likingssett, det er jo bare å dikte noe. Lenke til kommentar
skolefinken Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Ta det baklengs. Finn ut en verdi for X og en for Y. Da blir det lett å sette opp et likingssett, det er jo bare å dikte noe. Takk for den! Selvfølgelig Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Er nok jeg som er trøtt, men kan noen forklare overgangen her? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Er nok jeg som er trøtt, men kan noen forklare overgangen her? Skjermbilde 2015-06-01 kl. 23.21.50.png e^x+(x-3)e^x=e^x(1+x-3)=e^x(x-2) ... 1 Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Kari får 100 kr i ukepenger i uke nr 1. Beløpet skal økes med 2 kroner hver uke. Lag en formel for beløpet i uke nr. n. Hvorfor skal jeg bruke den aritmetiske følgesformelen her? Hvorfor blir ikke formelen noe ala 100+2n? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Kari får 100 kr i ukepenger i uke nr 1. Beløpet skal økes med 2 kroner hver uke. Lag en formel for beløpet i uke nr. n. Hvorfor skal jeg bruke den aritmetiske følgesformelen her? Hvorfor blir ikke formelen noe ala 100+2n? Det er formulert litt uklart, men de mener kanskje hvor mye hun har fått til sammen i uke n, i stedet for hva hun får i uke n? Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Kari får 100 kr i ukepenger i uke nr 1. Beløpet skal økes med 2 kroner hver uke. Lag en formel for beløpet i uke nr. n. Hvorfor skal jeg bruke den aritmetiske følgesformelen her? Hvorfor blir ikke formelen noe ala 100+2n? Det er formulert litt uklart, men de mener kanskje hvor mye hun har fått til sammen i uke n, i stedet for hva hun får i uke n? Ja - det er mulig Lenke til kommentar
Audi s4 q Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Hva må jeg trykke for å slippe alle varslene fra denne tråden? Vil uuuuuuttt?? Lenke til kommentar
skolefinken Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Hva må jeg trykke for å slippe alle varslene fra denne tråden? Vil uuuuuuttt? Finn overskriften øverst på siden( Den enorme matteassistansetråden)-> Se mot høyre på skjermen og det bør stå: Slutt å følge denne tråden Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 (endret) Hei, har funnet ut at f`x(x,y)=-8x-2y+140, f´y(x,y)= -2x-7y+100 og at f´´xx=-8. Nå skal jeg finne B=f´´xy. Hvordan gjør jeg dette? Svaret skal bli -2. Endret 4. juni 2015 av TheNarsissist Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Du deriverer f'x mhp y, altså den første funksjonen mhp y. Det bør være rett frem om du har fått til de andre. Legg merke til at f"xy = f"yx 1 Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Hei, har funnet ut at f`x(x,y)=-8x-2y+140, f´y(x,y)= -2x-7y+100 og at f´´xx=-8. Nå skal jeg finne B=f´´xy. Hvordan gjør jeg dette? Svaret skal bli -2. Du kan enten derivere fx med hensyn på y eller derivere fy med hensyn på x, siden fxy = fyx. 1 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 På en eksamensoppgave på tirsdag fikk vi en cosinusfunksjon, 2Cos(U) +1 Når jeg skulle finne ekstremalpunktene satte jeg Cos(U) = 1 og -1, er dette feil eller går det greit? Fikk riktig svar. I følge løsningsforslaget skulle man derivere funksjonen. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 På en eksamensoppgave på tirsdag fikk vi en cosinusfunksjon, 2Cos(U) +1 Når jeg skulle finne ekstremalpunktene satte jeg Cos(U) = 1 og -1, er dette feil eller går det greit? Fikk riktig svar. I følge løsningsforslaget skulle man derivere funksjonen. Vel, man vet at ekstremalpunktene til cos(u) er 1 og -1, og ekstremalpunktene til funksjonen i oppgaven sammenfaller åpenbart med ekstremalpunktene til cos(u). Men det spørs kanskje på sensor om han synes det er greit å slutte dette direkte. Hvis du skrev noe forklarende tekst i tillegg så burde det i alle fall gå bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå