Gjest111 Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hei! Kan noen løse denne oppgaven for meg? (sliter med oppgave c ,skjønner ikke hvordan man skal finne uttrykket som skal deriveres). Svar på oppgave b): y = 6/x - x/2 Men dette utrykket handler jo om overflaten, så skjønner ikke hvordan man kan finne ut volumet ut fra dette! Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Volumet er grunnflate * høyde. Høyden uttrykte du ved x i oppgave b). I oppgave teksten står det at sidene i grunnflaten er x. Kan du uttrykke volumet ved x? Lenke til kommentar
Gjest111 Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Volumet er grunnflate * høyde. Høyden uttrykte du ved x i oppgave b). I oppgave teksten står det at sidene i grunnflaten er x. Kan du uttrykke volumet ved x? Volumet blir da V(x) = G * h V(x) = x2 * (6/x - x/2) V(x) = 6x - x3/2 Så må dette utrykket dervieres, og så bli faktorisert. Etter det må man lage et fortegnsskjema og finne toppunktet. Hvordan ville du derivert og deretter faktorisert dette? (dette er en oppgave som skal løses uten hjelpemidler) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Deriver, det bør være rett frem, og sett det du får lik null. Da får du en enkel annengradslikning. Lenke til kommentar
Gjest111 Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Klarte den nå, takk for hjelpen Lenke til kommentar
furiousanimal Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hvordan viser jeg med utregning hva som er mest sannsynlig av 1/6 og 1/36 uten å bruke noen form for hjelpemidler? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Trenger du hjelpemidler for å vise hvilken av de brøkene som er størst? Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hvordan viser jeg med utregning hva som er mest sannsynlig av 1/6 og 1/36 uten å bruke noen form for hjelpemidler? Mulig jeg er ute å kjøre her, men bare løs leddene slik de står? 1/6= 0,167 og 1/36= 0,027? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Eller enda bedre: 1/6 = 6/36>1/36. Så slipper du å regne ut og runde av. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Eller sunn fornuft: Fordeler vi 1 på 36 blir det såklart mindre på hver enn 1 fordelt på 6. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Er ssh 1/6 så inntreffer det én av seks ganger, 1/36 så skjer det bare én av 36 ganger, osv osv. Lenke til kommentar
furiousanimal Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 jeg skjønner, takk for hjelpen alle sammen Jeg har et annet spørsmål, hvordan kan jeg finne ut av hva tallene a og b er ved hjelp av disse oppgitte tallene:2300 = 10a + b3200 = 16a + b Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 jeg skjønner, takk for hjelpen alle sammen Jeg har et annet spørsmål, hvordan kan jeg finne ut av hva tallene a og b er ved hjelp av disse oppgitte tallene: 2300 = 10a + b 3200 = 16a + b http://matte.grunnstoff.net/ressurser/per/per_oppslag.php?aid=492 Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 jeg skjønner, takk for hjelpen alle sammen Jeg har et annet spørsmål, hvordan kan jeg finne ut av hva tallene a og b er ved hjelp av disse oppgitte tallene: 2300 = 10a + b 3200 = 16a + b Du kan for eksempel sette; og sette den i likning 2. 1 Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Dette er en modell for harmonisk svingning med friksjon proporsjonal med farten: , hvor m er masse, l er friksjonskoesient og k er stivheten til systemet. Alle tre parametrene er positive. Hvis friksjonen l er tilstrekkelig stor, vil systemet bremses opp så kraftig at det klarer bare én eller ingen svingning frem og tilbake (overkritisk eller kritisk dempning). Bestem en størrelse L slik at dette skjer presis når l ≥ L. Tips til hvordan jeg kommer i gang med denne oppgaven? Lenke til kommentar
rankine Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Dette er en modell for harmonisk svingning med friksjon proporsjonal med farten: , hvor m er masse, l er friksjonskoesient og k er stivheten til systemet. Alle tre parametrene er positive. Hvis friksjonen l er tilstrekkelig stor, vil systemet bremses opp så kraftig at det klarer bare én eller ingen svingning frem og tilbake (overkritisk eller kritisk dempning). Bestem en størrelse L slik at dette skjer presis når l ≥ L. Tips til hvordan jeg kommer i gang med denne oppgaven? Hva er den karakteristiske ligningen for systemet? Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Dette er en modell for harmonisk svingning med friksjon proporsjonal med farten: , hvor m er masse, l er friksjonskoesient og k er stivheten til systemet. Alle tre parametrene er positive. Hvis friksjonen l er tilstrekkelig stor, vil systemet bremses opp så kraftig at det klarer bare én eller ingen svingning frem og tilbake (overkritisk eller kritisk dempning). Bestem en størrelse L slik at dette skjer presis når l ≥ L. Tips til hvordan jeg kommer i gang med denne oppgaven? Hva er den karakteristiske ligningen for systemet? At likningen er homogen med konstante koeffisienter. Som vil si at den enten vil ha to ulike reele røtter, en reel rot eller to komplekse røtter som svar? Skal vi for eksempel bare anta at vi kan skrive løsningen som; ? Lenke til kommentar
rankine Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Dette er en modell for harmonisk svingning med friksjon proporsjonal med farten: , hvor m er masse, l er friksjonskoesient og k er stivheten til systemet. Alle tre parametrene er positive. Hvis friksjonen l er tilstrekkelig stor, vil systemet bremses opp så kraftig at det klarer bare én eller ingen svingning frem og tilbake (overkritisk eller kritisk dempning). Bestem en størrelse L slik at dette skjer presis når l ≥ L. Tips til hvordan jeg kommer i gang med denne oppgaven? Hva er den karakteristiske ligningen for systemet? At likningen er homogen med konstante koeffisienter. Som vil si at den enten vil ha to ulike reele røtter, en reel rot eller to komplekse røtter som svar? Ja, dette stemmer. Og for å bestemme hvilken av løsningene det blir, så må du finne den karakteristiske ligningen for systemet ditt. Så hva blir denne? Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Dette er en modell for harmonisk svingning med friksjon proporsjonal med farten: , hvor m er masse, l er friksjonskoesient og k er stivheten til systemet. Alle tre parametrene er positive. Hvis friksjonen l er tilstrekkelig stor, vil systemet bremses opp så kraftig at det klarer bare én eller ingen svingning frem og tilbake (overkritisk eller kritisk dempning). Bestem en størrelse L slik at dette skjer presis når l ≥ L. Tips til hvordan jeg kommer i gang med denne oppgaven? Hva er den karakteristiske ligningen for systemet?At likningen er homogen med konstante koeffisienter. Som vil si at den enten vil ha to ulike reele røtter, en reel rot eller to komplekse røtter som svar? Ja, dette stemmer. Og for å bestemme hvilken av løsningene det blir, så må du finne den karakteristiske ligningen for systemet ditt. Så hva blir denne? Jeg har løst den tror jeg. HAr ikke fasit til den, så du får bekrefte det. ? Lenke til kommentar
rankine Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Dette er en modell for harmonisk svingning med friksjon proporsjonal med farten: , hvor m er masse, l er friksjonskoesient og k er stivheten til systemet. Alle tre parametrene er positive. Hvis friksjonen l er tilstrekkelig stor, vil systemet bremses opp så kraftig at det klarer bare én eller ingen svingning frem og tilbake (overkritisk eller kritisk dempning). Bestem en størrelse L slik at dette skjer presis når l ≥ L. Tips til hvordan jeg kommer i gang med denne oppgaven? Hva er den karakteristiske ligningen for systemet?At likningen er homogen med konstante koeffisienter. Som vil si at den enten vil ha to ulike reele røtter, en reel rot eller to komplekse røtter som svar?Ja, dette stemmer. Og for å bestemme hvilken av løsningene det blir, så må du finne den karakteristiske ligningen for systemet ditt. Så hva blir denne? Jeg har løst den tror jeg. HAr ikke fasit til den, så du får bekrefte det. ? Ja, det stemmer. (latex-tips: \cdot) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå