Salvesen. Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 blir det 2a^3b Du er nesten der, pass på fortegn. Fokuser på b og prøv igjen. Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 (endret) er det noen som vet hvordan man skal løse dette liknigsette, jag har prøvd men for den ikke helt til. kom opp i s1 eksamen, tusen takk om noen kan hjelpe meg:) Hei! Om du ikke har funnet svaret på oppgaven enda, så håper jeg det her hjelper. Når du har et slikt stykke, hvor tall/bokstaver har negativ eksponent, så er det et lurt "triks" du burde lære deg. I uttrykket ditt har vi at: (2-1*a*b-1) / (4-1*a-2*b2) De tallene/bokstavene som har negativ eksponent, flytter du til motsatt side av brøkstreken. Da vil den negative eksponenten bli positiv. (2-1*a*b-1) / (4-1*a-2*b2) blir derfor til (41*a1*a2) / (21*b1*b2) = (4*a1+2) / (2*b1+2) = (4a3) / (2b3). Nå må du bare faktorisere og ta den siste finpussen på svaret, så er du i mål SPOILER ALERT! - Svaret står under: + + + + + + + + + + + + + + + + + + + Svaret er: (2(2a3)) / (2(b3)) = (2a3) / (b3) Endret 15. mai 2015 av Dolandyret Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 (endret) Kan noen forklare C til meg? Får ikke helt fasiten til å stemme. Altså forklaringen. Fasit Endret 16. mai 2015 av TheNarsissist Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 En tredjegradsfunksjon (og andre oddetalssfunksjoner) må ha minst ett nullpunkt. Slyngen i funksjonen kan være helt under/over x-aksen og da har funksjonen kun ett nullpunkt. Fasiten sier bunnpunktet og toppunktet begge har et y-koordinat over 0, og da vil slyngen i sin helhet være over x-aksen. Det er lett å se når man tegner grafen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 (endret) Snip Det er jo forsåvidt rett det du gjør, selv om du burde forenklet mer spør du meg. Men slike oppgaver handler jo om å bruke generelle potensregler og ikke triks slik som du gjør det. Altså vill jeg legge ut et løsningsforslag med generelle potensregler og forkorte vekk brøken(som du også burde gjøre spør du meg): Ser først på nevner: (4^-1)x(a^-2)x(b^2)=(2^-2)x(a^-2)x(b^2), da står vi igjen med like faktorer i nevner og teller og kan utnytte regelen for brøk og får 2^(-1-(-2))xa^(1-(-2))xb^(-1-2)=2xa^3xb^-3=2(ab^-1)^3 Jeg vil påstå at dette er en bedre måte å svare på, men slike ting blir man aldri enig om:) Dette er jaffal en gjennomgang ved bruk av normale potensregler som står i pensum. Endret 16. mai 2015 av Salvesen. Lenke til kommentar
miyma Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Hei, jeg trenger hjelp med en oppgave. Jeg sliter med tangenter og derivasjon, så jeg bestemte meg for å jobbe mer med det, men får ikke til oppgaven allikevel. funksjonen er gitt ved f(x)=ax^3-bx-2 grafen til f har et topppunkt i (2,f(2)) og en tangent med stigningstall lik 2 i punktet (1,f(1)). Bestem de eksakte verdiene for tallene a og b. trenger en som kan beskrive detaljert på hva jeg skal jeg gjøre, med tanke på at jeg sliter med dette. Takk på forhånd Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 (endret) Hvordan pleier du å finne toppunkt? Og hvordan finner du stigningstallet til tangenten? Endret 16. mai 2015 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Snip Det er jo forsåvidt rett det du gjør, selv om du burde forenklet mer spør du meg. Men slike oppgaver handler jo om å bruke generelle potensregler og ikke triks slik som du gjør det. Altså vill jeg legge ut et løsningsforslag med generelle potensregler og forkorte vekk brøken(som du også burde gjøre spør du meg): Ser først på nevner: (4^-1)x(a^-2)x(b^2)=(2^-2)x(a^-2)x(b^2), da står vi igjen med like faktorer i nevner og teller og kan utnytte regelen for brøk og får 2^(-1-(-2))xa^(1-(-2))xb^(-1-2)=2xa^3xb^-3=2(ab^-1)^3 Jeg vil påstå at dette er en bedre måte å svare på, men slike ting blir man aldri enig om:) Dette er jaffal en gjennomgang ved bruk av normale potensregler som står i pensum. Det er jo egentlig ikke et "triks". Å flytte opp og ned er jo en av de fem grunnleggende definisjonene for potensregning. a-p = 1/ap og 1/a.p = ap Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Snip Det er jo forsåvidt rett det du gjør, selv om du burde forenklet mer spør du meg. Men slike oppgaver handler jo om å bruke generelle potensregler og ikke triks slik som du gjør det. Altså vill jeg legge ut et løsningsforslag med generelle potensregler og forkorte vekk brøken(som du også burde gjøre spør du meg): Ser først på nevner: (4^-1)x(a^-2)x(b^2)=(2^-2)x(a^-2)x(b^2), da står vi igjen med like faktorer i nevner og teller og kan utnytte regelen for brøk og får 2^(-1-(-2))xa^(1-(-2))xb^(-1-2)=2xa^3xb^-3=2(ab^-1)^3 Jeg vil påstå at dette er en bedre måte å svare på, men slike ting blir man aldri enig om:) Dette er jaffal en gjennomgang ved bruk av normale potensregler som står i pensum. Det er jo egentlig ikke et "triks". Å flytte opp og ned er jo en av de fem grunnleggende definisjonene for potensregning. a-p = 1/ap og 1/a.p = ap Det er jeg klar over, men måten du brukte den på vill jeg kalle ett triks. Heller ikke noe galt i det, ville bare vise en mer nærliggende måte og gjøre det på og forenkle svaret litt mer. Som sagt blir en aldri enig om hva som er best/lettest osv, det er alltid mange veier til rom:) Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 (endret) Jeg synest det er enklest å få alt over brøkstreken Endret 16. mai 2015 av Svigermors drøm Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Jeg synest det er enklest å få alt over brøkstreken Dette er vell så og si den samme fremgangsmåten som meg bare at jeg la inn en ekstra setning om nevner der 4 går ti, 2^2 for å vise hva jeg hadde gjort. Men ser du også svarer som en brøk, vet ikke hvorfor men jeg prøver alltid å svare uten brøk:p har vell noe i mot den streken da tydligvis. Men det er vell også noe som heter at man skal svare i den "stilen" oppgaven ble gitt, og det var jo en brøk.. Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 (endret) Jeg synest det er enklest å få alt over brøkstreken Dette er vell så og si den samme fremgangsmåten som meg bare at jeg la inn en ekstra setning om nevner der 4 går ti, 2^2 for å vise hva jeg hadde gjort. Men ser du også svarer som en brøk, vet ikke hvorfor men jeg prøver alltid å svare uten brøk:p har vell noe i mot den streken da tydligvis. Men det er vell også noe som heter at man skal svare i den "stilen" oppgaven ble gitt, og det var jo en brøk.. Haha, jeg forstod ikke / klarte ikke følge forklaringen , så antok at den var helt annerledes enn min Jaja, det skader ingen Jeg bruker alltid brøk når man får negativ eksponent, uansett hvordan oppgaver ser ut. Vet ikke om det er positivt eller negativt, bare en vane jeg har opparbeidet Endret 16. mai 2015 av Svigermors drøm Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 snip Forståelig når jeg skriver i ren tekst, men sånn går det når jeg skriver på ipad'en jeg tror det beste er å svare slik læreren/professoren selv liker det da det er mange forskjellige meninger om akkurat hvordan en best skal svare:p Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Hei! Kom opp i R1 Eksamen 19.05.2015 og har begynt øvingen. Så langt har jeg gjort unna ca 130 oppgaver av diverse sorter, men jeg har nå møtt på min "overmann", parameterfremstillinger..Skjønner rett og slett ikke forklaringen i boka, så jeg lurte på om noen kunne forklare meg hvordan jeg finner parameterfremstillingen for en rett linje gjennom to punkter? f.eks. (0, -2) og (3, 4) Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Se på eksempel 2 på denne siden:http://matematikk.net/side/Parameterfremstilling Lenke til kommentar
miyma Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 funksjonen er gitt ved f(x)=ax^3-bx-2 grafen til f har et topppunkt i (2,f(2)) og en tangent med stigningstall lik 2 i punktet (1,f(1)). Bestem de eksakte verdiene for tallene a og b. hjeeelp. Det er s1 matte foressten Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Se svaret til "the_last_nck_left_" lenger opp. 1 Lenke til kommentar
nojac Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 funksjonen er gitt ved f(x)=ax^3-bx-2 grafen til f har et topppunkt i (2,f(2)) og en tangent med stigningstall lik 2 i punktet (1,f(1)). Bestem de eksakte verdiene for tallene a og b. hjeeelp. Det er s1 matte foressten Finn f'(x) Så vet du at f'(2) = 0 og f'(1) = 2 Da har du to ligninger med to ukjente ( 12a - b = 0 og 3a - b = 2) og kan finne a og b. Lenke til kommentar
marty93 Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Hei, noen som kunne hjulpet meg med dette likningssettet, og hvordan man løser det i CAS? Jeg er kjent med komandoer og at man skal bruke krøllparenteser osv, og får det til med andre likningssett, men ikke med dette. Er det noe spesielt med det? Det må jo kunne være mulig ettersom det er en eksamensoppgave! Som dere ser under har jeg prøvd to forskjellige metoder, men ingen av de gir meg verdiene til abc, hva gjør jeg feil? På forhånd takk! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Nå tolker programmet ab, ac, bc og abc som variabler. Skriv a * b etc i stedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå