Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

I og med at GeoGebra er matte prøver jeg meg her med et helt enkelt, og muligens dumt nybegynner-spørsmål. Selvlært er ikke alltid vellært.

Saken er den; jeg skal tegne grafen for å vise verdistigning, og verditap på to gjenstander, for å vise når disse "møtes" i verdi. Oppgaven er som følger; En familie har vunnet i lotto. De velger å kjøpe en bil til 250 000 og en myntsamling til 50 000. Bilen taper seg 16%/år i verdi, og myntsamlingen stiger med 10% hvert år. Så skal jeg tegne grafene til disse.

Jeg prøver å putte inn "f(x)=250000*0.84^12 for å finne grafen på bilen, men geogebra regner da ut for meg verdien etter tolv år og lager en flat strek..

Noen som kan bistå? Tusen takk :)

Du har jo ingen variabel eller x?

Nei det jeg også fant ut nå.. Bare prøvde noe lignende jeg leste i en guide på nettet.. Damn jeg er ute å kjøre på det her..

Opphøyer i tolv fordi jeg skal frem til verdien av bilen etter 12 år i den ene oppgaven..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyretrykk på bildet, ikke på grafen, og velg "xAkse : yAkse" til å være "1 : 1000". Så er det bare å zoome inn til du finner grafen(e)

Høyretrykk på bildet, og velg "grafikkfelt" og da kan du bestemme x-verdier og y-verdier

Feks

xAksen: 0 - 12

yAksen: 85000 - 90000

Endret av Svigermors drøm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

er det noen som vet hvordan man skal løse dette liknigsette, jag har prøvd men for den ikke helt til.  kom opp i s1 eksamen,

tusen takk om noen kan hjelpe meg:)

Du mener skrive på enklest mulig måte eller har du lagt inn feil bilde(ref at du sier liknings sett?) 

Du finner forøvrig hva du trenger for å løse oppgaven her.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...