Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen forklare a for meg? Altså vet at a^2-b^2 blir (a+b)(a-b) Men forstår ikke helt hvordan 3. kvadratsetning skal gjøre denne lettere.

attachicon.gifSkjermbilde 2015-05-13 kl. 01.31.53.png

a) ((61^2-39^2) = (61+39)(61-39) =...  Trekk sammen

b) (1997*2003) = (2000-3)(2000+3) =,,,,  Multipliser ut

Ja, det er dette trikset som gjer at det er så enkelt å rekna ut "avanserte" gongestykker i hovudet på nokre få straksar.

Til dømes 134*166 = 22500-256 = 22244.

Lenke til kommentar

Holder på med en eksamensoppgave som jeg ikke helt forstår, håper noen her kan hjelpe meg med et løsningsforslag.

oppgaven er: en funksjon f(x)=x^n,   Df=R

Bruk induksjon og derivasjonsregel for produkt til å bevise påstanden

P(n): f'(x)=nx^(n-1),   n(e)N

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar

Holder på med en eksamensoppgave som jeg ikke helt forstår, håper noen her kan hjelpe meg med et løsningsforslag.

oppgaven er: en funksjon f(x)=x^n,   Df=R

Bruk induksjon og derivasjonsregel for produkt til å bevise påstanden

P(n): f'(x)=nx^(n-1),   n(e)N

Noen som har peiling?

Hei! Ny her, men ga det et forsøk!

Legger ved bilde. Var værtfall slik jeg tolket oppgaven.

Skjekker at det stemmer for (n+1), får derivasjon på venstrehånden, som du bruker produktregelen på, og rydder opp på venstre side.

Om noen ser noe fryktelig galt så si ifra, var et forsøk i natten!

TEVrc2lp.jpeg

Lenke til kommentar

I og med at GeoGebra er matte prøver jeg meg her med et helt enkelt, og muligens dumt nybegynner-spørsmål. Selvlært er ikke alltid vellært.

Saken er den; jeg skal tegne grafen for å vise verdistigning, og verditap på to gjenstander, for å vise når disse "møtes" i verdi. Oppgaven er som følger; En familie har vunnet i lotto. De velger å kjøpe en bil til 250 000 og en myntsamling til 50 000. Bilen taper seg 16%/år i verdi, og myntsamlingen stiger med 10% hvert år. Så skal jeg tegne grafene til disse.

Jeg prøver å putte inn "f(x)=250000*0.84^12 for å finne grafen på bilen, men geogebra regner da ut for meg verdien etter tolv år og lager en flat strek..

Noen som kan bistå? Tusen takk :)

Lenke til kommentar

I og med at GeoGebra er matte prøver jeg meg her med et helt enkelt, og muligens dumt nybegynner-spørsmål. Selvlært er ikke alltid vellært.

Saken er den; jeg skal tegne grafen for å vise verdistigning, og verditap på to gjenstander, for å vise når disse "møtes" i verdi. Oppgaven er som følger; En familie har vunnet i lotto. De velger å kjøpe en bil til 250 000 og en myntsamling til 50 000. Bilen taper seg 16%/år i verdi, og myntsamlingen stiger med 10% hvert år. Så skal jeg tegne grafene til disse.

Jeg prøver å putte inn "f(x)=250000*0.84^12 for å finne grafen på bilen, men geogebra regner da ut for meg verdien etter tolv år og lager en flat strek..

Noen som kan bistå? Tusen takk :)

Du har jo ingen variabel eller x?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...