€uropa Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Ta "ln" på begge sider av likningen. lne^2y = 2y = ln2 y = ln2 / 2 Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Starthjelp på punkt 1 anyone? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Hvilken geometrisk figur danner tverrsnittet? Hva er formelen for arealet av denne figuren? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 (endret) Akkurat det har jeg kontroll på. Burde vært mer presis. Mulig jeg tenker for vanskelig men sliter med å finne et uttrykk for høyden og parallellen til bunnen. Endret 8. mai 2015 av BigJackW Lenke til kommentar
nojac Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 (endret) Akkurat det har jeg kontroll på. Burde vært mer presis. Mulig jeg tenker for vanskelig men sliter med å finne et uttrykk for høyden og parallellen til bunnen. Du har jo to rettvinklede trekanter med (90.- alfa) og alfa som de spisse vinklene, og hypotenus lik 10.... Endret 8. mai 2015 av nojac 1 Lenke til kommentar
h1nrik Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Kan noen forklare meg hvorfor det blir som det blir i linje nr. 2? Mtp. den store parantesen? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Den kommer fra delvis integrasjon. 1 Lenke til kommentar
Anzure Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 (endret) La oss si at du ruller 3 terninger. Hva er sjansen for at alle blir partall? Mitt forsøk: 3/50*100=6% Tok 50 fordi det er jo 50% sjanse fordi det blir partall hvis det er 1 terning, 3 fordi det er 3 terninger. Har ingen anelse om dette er riktig, virker feil. Endret 9. mai 2015 av waremanu Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Begge blir partall? Mener du alle tre eller to av tre? Lenke til kommentar
Anzure Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Begge blir partall? Mener du alle tre eller to av tre? Alle tre. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Da starter vi med noe enklere. Hva er sjansen for å få partall hvis du kaster én terning? Lenke til kommentar
Anzure Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Da starter vi med noe enklere. Hva er sjansen for å få partall hvis du kaster én terning? 1 terning: 50% 2 terninger: 0,5^2=25% 3 terninger: 0,5^3=12,5% Tror jeg kanskje fikk det til nå. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Helt korrekt. Om du ville brukt brøk som du gjorde tidligere så hadde du fått (1/2)^3 = 1/8 = 0,125 = 12,5%. Ofte er det enklere å regne med brøk, samt at det er enklere å få nøyaktige tall. Lenke til kommentar
Anzure Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Jeg har 100 kuler og skal trekke ut 3 tilfeldige kuler. Noen av kulene er røde, imens resten er grønne. Hvor mange kuler må være grønne for at det skal være 50% sjanse at alle de 3 tilfeldige kulene er grønne? Denne er ganske tricky, jeg har prøvd litt forskjellig, men er ganske langt ute å kjører. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Er det med eller uten tilbakelegging? Altså, trekker du alle tre kulene samtidig, eller trekker du én og legger den tilbake, og gjør dette tre ganger (tilbakelegging)? Om det er tilbakelegging er det ganske enkelt. Lenke til kommentar
Anzure Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Er det med eller uten tilbakelegging? Altså, trekker du alle tre kulene samtidig, eller trekker du én og legger den tilbake, og gjør dette tre ganger (tilbakelegging)? Om det er tilbakelegging er det ganske enkelt. Trekker en og legger den tilbake. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 (endret) Da kan du følge det du gjorde i stad, da halvparten av "øynene" på terningen er partall. Da tok du 0,5^3 = 0,125. Nå er høyresiden kjent... Klarer du å sette opp en ligning og løse den? E: for å være enda mer behjelpelig: i ligningen skal du finne ut hvor stor (prosent)andel grønne kuler det må være, for at det skal være 50% ssh for at du får tre grønne kuler når du trekker tre ganger med tilbakelegging. Endret 9. mai 2015 av knipsolini 1 Lenke til kommentar
Anzure Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 (endret) x=tredjerot(0.5)*100 x=0,7937005259840997*100 x=79,37005259840997 Derja, fikk det til; til slutt. Takk for hjelpen. Endret 10. mai 2015 av waremanu Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 Ikke ett direkte matteproblem. Hva vil være naturlig å gå videre med etter dette? Snart ferdig med matte på høyskolen, men vil lære litt mer. Elementær algebra og løsning av likninger og likngssystemer Funksjonsbegrepet og grunnleggende funksjoner som polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner, eksponensial og logaritmefunksjoner Derivasjon og funksjonsanalyse: Grenser, kontinuitet, derivasjonsregler, derivasjon av sammensatte funksjoner, anvendelse av derivasjon i økonomiske problemstillinger, funksjonsdrøfting, elastisiteter Rekker og finansmatematikk Enkel intergrasjon Funksjoner av flere variable: Partielle deriverte, stasjonære punkter. Maksimums og minimumsproblemer for to variabler med og uten bibetingelses (Lagranges metode) Determinanter og løsning av likninger med bruk av Cramers regel Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 Ikke ett direkte matteproblem. Hva vil være naturlig å gå videre med etter dette? Snart ferdig med matte på høyskolen, men vil lære litt mer. Elementær algebra og løsning av likninger og likngssystemer Funksjonsbegrepet og grunnleggende funksjoner som polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner, eksponensial og logaritmefunksjoner Derivasjon og funksjonsanalyse: Grenser, kontinuitet, derivasjonsregler, derivasjon av sammensatte funksjoner, anvendelse av derivasjon i økonomiske problemstillinger, funksjonsdrøfting, elastisiteter Rekker og finansmatematikk Enkel intergrasjon Funksjoner av flere variable: Partielle deriverte, stasjonære punkter. Maksimums og minimumsproblemer for to variabler med og uten bibetingelses (Lagranges metode) Determinanter og løsning av likninger med bruk av Cramers regel Kommer vell litt Ann på hva du skal anvende det til i fremtiden? Eller rettere sagt, hva skal du bli når du blir stor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå