Jaffe Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Hvorfor må de være større enn 1? Her er det lurt å få alt over på ei side: . Hvis du fullfører kvadratet for x-leddene nå så blir det nok litt lettere å tegne området Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Lite spm, er det noen generell regel for hvor mange desimaler man skal bruke i statestikk? Har pleid å runne opp til 2 desimaler når jeg gjør hypotesetester og 4 når jeg regner sannsynlighet. Det som er gjort i de fleste sensorveiledningene også. Spiller det noen rolle om kalkulatoren min er satt til 4 eller 6 desimaler? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 (endret) Finner ikke noen identitetet som sier noe om curl av derivert og at det er samme som å derivere hele curlen. Hvor finner jeg bevis for det? jf vedlagt bilde Endret 28. april 2015 av Gjest Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Skal finne de komplekse løsningene til z^4+2z^3+2z^2+2z+1=0. På de fleste oppgavene er en løsning oppgitt så man kan bruke polynomdivisjon for å finne de resterende, men her er ikke det en mulig hvis man ikke prøver seg frem. Hvordan kan en oppgave som dette løses uten å prøve seg fram? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 (endret) Det er dessverre ingen enkel måte å gjøre det på uten å prøve seg frem. For noen polynomer kan man kanskje gjenkjenne en lur faktorisering, men generelt er det ikke noen enkel metode. Husk at i et slikt polynom så er konstantleddet lik produktet av alle røttene (tenk på hva som skjer når man ganger ut det faktoriserte polynomet). Hvis røttene er pene (dvs hele tall eller hele multipler av i), som man nesten må anta de er hvis man skal løse det for hånd, så beyr det her at kandidatene må være og . 1 kan man utelukke med en gang siden det er + i alle ledd. Hvis man prøver -1 så ser man at man får 0. edit: Her kan man faktisk gjøre en lur faktorisering: . Med denne omskrivningen bør det gå greit å løse ligningen. Endret 28. april 2015 av Jaffe Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 I praksis er du pent nødt til å gjette på første løsning. Og husk at dette er en kompleks likning med reelle koeffisienter, så hvis a + b*i er en løsning, så er a -b*i det også. Lenke til kommentar
ChFN Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 (endret) Trenger hjelp til oppg. 6.26b. Gjør jeg oppgaven riktig? Isåfall, hvordan omformer fasiten svaret? Edit: Fant det ut! Endret 28. april 2015 av Unitedmann_ Lenke til kommentar
Drømmeren Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 (endret) Vi har gitt funksjonene:f(x)=x^2-x-2g(x)=x+1Hvordan bestemme koordinatene til skjæringspunktene mellom grafen til f og grafen til g?FIKK DET TIL! f(x)=g(x)... Endret 29. april 2015 av Drømmeren Lenke til kommentar
Audi s4 q Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Hei! Hva menes med la side BC være lik 3x Og hva blir side AB uttrykt ved x? Hva mener de her? Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Lengden til side BC er 3x. Hvor lang er side AB? Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Nei. Du skal finne ut hvor lang AB er dersom BC er 3x. Hvor mange x'er er AB? Det blir en ligning der du skal finne AB. AB/BC=4/3 BC=3x AB/3x=4/3 Klarer du nå å finne AB? Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Sliter litt med å derivere den korrekt. Blir og ? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Det kan du velge som du vil. Det kan være hensiktsmessig å gange x inn i parentesen siden du da får . Da kan du bruke de vanlige polynomreglene i parentesen, og du slipper å bruke produktregelen to ganger. Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Det kan du velge som du vil. Det kan være hensiktsmessig å gange x inn i parentesen siden du da får . Da kan du bruke de vanlige polynomreglene i parentesen, og du slipper å bruke produktregelen to ganger. Har prøvd den varianten også. Jeg får vel prøve på nytt. Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 (endret) Hvordan limer jeg inn en oppgave her? Men i filen så ser dere i hvertfall oppgaven, 5B. Jeg bommer på trapesmetoden. Slik har jeg i hvertfall gjort det. Jeg får en avvik på akuratt 4.24 når jeg bruker trapesmetoden og integrer, så noe må være feil. lol.rtf Endret 30. april 2015 av matte geek Lenke til kommentar
Audi s4 q Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Nei. Du skal finne ut hvor lang AB er dersom BC er 3x. Hvor mange x'er er AB? Det blir en ligning der du skal finne AB. AB/BC=4/3 BC=3x AB/3x=4/3 Klarer du nå å finne AB? så jeg skal finne ut hvor lang side AB er, når BC er 3? Er det pytagoras setning som er løsningen her eller? En merkelig oppgave syns jeg, mulig det er jeg som ikke skjønner den da Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Oppgaven sier at forholdet mellom AB og BC er 4:3. Det vil si at når AB er 4 er BC 3, når AB er 8 er BC 6, når AB er 12 er BC 9, osv. Du ser at når AB er dobbelt så mye, er BC dobbelt så mye. Samme når BC er dobbelt så mye er AB dobbelt så mye. Når BC skal være x ganger lengre enn 3, hvor mange ganger lengre enn 4 skal AB være? Lenke til kommentar
The Lamp Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Kan noen rett og slett forklare meg hva de er ute etter i oppgave b? Evt. hvordan jeg skal gå fram også. Synes det var litt dårlig formulert. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 (endret) Du skal her finne disse tre leddene. Endret 2. mai 2015 av cuadro 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå