Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål:

Oppgaven: Still opp en differensiallikning som uttrykker at en størrelse N til enhver til minker med 13% pr tidsenhet. 

Kan jeg skrive svaret så enkelt som N´=-0.13*N? Eller blir dette helt feil?

Ja, du kan skrive det, og nei, det er ikke helt feil, det er riktig. Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjapt spørsmål:

Oppgaven: Still opp en differensiallikning som uttrykker at en størrelse N til enhver til minker med 13% pr tidsenhet. 

Kan jeg skrive svaret så enkelt som N´=-0.13*N? Eller blir dette helt feil?

Ja, du kan skrive det, og nei, det er ikke helt feil, det er riktig.

(Y) takktakk :)

Lenke til kommentar

Heihei!

Trenger litt oppfriskning om komplekse tall.

Jeg vet hvordan man omformer et komplekst tall fra rektangulært form til trigonometrisk form, men ikke hvordan man går den andre veien.

Noen som vet?

Endret av Casio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz

Hei! I dette løsningsforslaget fra matematikk.net forstår jeg ikke helt hva som har skjedd:

post-196980-0-78196000-1429383530_thumb.png

Det jeg lurer på, er hvorfor og hvordan den C-en havnet som en faktor foran e, og ikke ble med i eksponenten. Kan noen forklare?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz

Det er det samme som forrige gang, de kaller den første integrasjonskonstanten C1 og definerer C=e^c1.

Takk for svar, igjen! Men hvordan i granskogen skal jeg kunne lukte det!?!

Lenke til kommentar

Det er det samme som forrige gang, de kaller den første integrasjonskonstanten C1 og definerer C=e^c1.

Takk for svar, igjen! Men hvordan i granskogen skal jeg kunne lukte det!?!

ln |y| = 3x^2 + C1

y = e^((3x^2)+C1)

Så bruker eg ein potensregel. a^(b+c) = a^b * a^c

y = (e^C1)*e^(3x^2)

I uttrykket ovanfor er (e^C1) ein konstant. Difor vel eg likesågodt å berre stryke e^C1 og kalle han for C2 eller berre C. Dette er ikkje den same verdien som C1. Då står eg igjen med

y = C*e^(3x^2)

Lenke til kommentar

Hei. Kunne noen ha hjulpet meg med denne oppgaven ?

En rett linje kan skrives på formen chart?cht=tx&chl=y=ax+b. Da er a stigningstallet, og b hvor linjen skjærer y-aksen.

Gjør derfor en liten omforming i oppgaven din:

chart?cht=tx&chl=ax+by=2 \;\; \Leftrightarrow \;\; by=-ax+2 \;\; \Leftrightarrow \;\; y=\frac{-ax+2}{b}

For at linjen skal skjære y-aksen i punktet 4, må b være 1/2, fordi chart?cht=tx&chl=\frac{2}{(\frac{1}{2})}=4. Finner du a selv?

• Liker 1
Lenke til kommentar

ei! er det noen som he hatt s1 matte tentamen våren 2015  :dontgetit: , som har boken achenhoug, som har hatt matte tentamen i år (våren 2015)?? som versåsnill og kan legge det ut eller sende mej det på meldig, betyr utrolige mye, og ikke minst tusen takk om dere kan det

jeg har tentamen på fredag:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...