Sa2015 Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Heisann ! Noen som kan hjelpe meg med b og d ? Hadde blitt kjempe glad! Heldagsprøve snart ! Venter i spenning på svar ! Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Hint: se hva du får når du deriverer nevnerne. Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Hint: se hva du får når du deriverer nevnerne. får jaffal 2x+1 på b .. og vet ikke hva jeg får i d :Ss Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Du får altså det samme som telleren i b, og det gjør du også i d om du finner frem derivasjonsreglene for eksponentialfunksjonen. Ringer det noen bjeller for hvilken integrasjonsregel du kan bruke da? Lenke til kommentar
rankine Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven? Jeg har fått til å vise at divergensen er lik 0. Men jeg sliter med å vise at nettfluks er ulik 0. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å vise det. Hele flaten består av 3 deler, topp, bunn og sylinderflaten. For hver av disse kan du regne ut integralet direkte. 2 av disse trenger du ikke regne ut, det holder å finne . Ser du hvorfor? For den siste må du bruke enten en ligning for sylinderflaten, eller en parametrisering og regne ut integralet direkte. Dette kan du helt sikkert se eksempler på i læreboken din. 1 Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Du får altså det samme som telleren i b, og det gjør du også i d om du finner frem derivasjonsreglene for eksponentialfunksjonen. Ringer det noen bjeller for hvilken integrasjonsregel du kan bruke da? Takk for hjelpen ! Fikk til begge nå Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Noen som kan hjelpe meg med b og c ? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Noen som kan hjelpe meg med b og c ? Hvis du deiverer uttrykket i b (med kjerneregel) ser du nok mønsteret, c forutsetter at du vet hva den deriverte av tan x (og tan 2x) er. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven? Jeg har fått til å vise at divergensen er lik 0. Men jeg sliter med å vise at nettfluks er ulik 0. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å vise det. Hele flaten består av 3 deler, topp, bunn og sylinderflaten. For hver av disse kan du regne ut integralet direkte. 2 av disse trenger du ikke regne ut, det holder å finne . Ser du hvorfor? For den siste må du bruke enten en ligning for sylinderflaten, eller en parametrisering og regne ut integralet direkte. Dette kan du helt sikkert se eksempler på i læreboken din. Er det slik at topp og bunn vil kansellere hverandre? Pga normalvektoren? Eller har det noe med vektorfeltet? Kan ikke helt si at jeg klarer å se hvorfor. Mener at likningen for en sylinderflate er vel x^2+y^2=r^2. Er det denne jeg skal integrere? Og hvordan vet jeg hvilke grenser jeg skal bruke? Beklager, men står helt fast på denne oppgave. Og læreboken er ikke så spesielt bra. Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Noen som kan hjelpe meg med b og c ? Hvis du deiverer uttrykket i b (med kjerneregel) ser du nok mønsteret,c forutsetter at du vet hva den deriverte av tan x (og tan 2x) er. fikk -3cos3x-2sin2x på b og det stemmer ikke med fasiten.. :s Hva mener du egentlig? på c Lenke til kommentar
rankine Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven? Jeg har fått til å vise at divergensen er lik 0. Men jeg sliter med å vise at nettfluks er ulik 0. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å vise det. Hele flaten består av 3 deler, topp, bunn og sylinderflaten. For hver av disse kan du regne ut integralet direkte. 2 av disse trenger du ikke regne ut, det holder å finne . Ser du hvorfor? For den siste må du bruke enten en ligning for sylinderflaten, eller en parametrisering og regne ut integralet direkte. Dette kan du helt sikkert se eksempler på i læreboken din. Er det slik at topp og bunn vil kansellere hverandre? Pga normalvektoren? Eller har det noe med vektorfeltet? Kan ikke helt si at jeg klarer å se hvorfor. Mener at likningen for en sylinderflate er vel x^2+y^2=r^2. Er det denne jeg skal integrere? Og hvordan vet jeg hvilke grenser jeg skal bruke? Beklager, men står helt fast på denne oppgave. Og læreboken er ikke så spesielt bra. 1. De vil kansellere hverandre på grunn av normalvektorene OG vektorfeltet. Først, hva er normalvektorene N1 og N2 for de to flatene? Og hva blir da prikkproduktene of ? 2. For å regne ut det siste integralet må du finne en parametrisering for sylinderflaten. Altså finne x, y og z uttrykt ved hjelp av to parametre for sylinderflaten. Dette kan gjøres ved å bruke θ og z som parametre (eller kall de u og v, alt etter hva du er vant med). Klarer du å finne denne parameterfremstillingen ? 3. Når du har en parameterfremstilling kan du regne ut . Grensene for u og v finner du direkte fra parameterfremstillingen din. ± kommer av at du må velge den normalvektoren som peker ut av sylinderen. 1 Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Hvordan kan man ved determinant se om det er lineært uavhengig eller ei? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Noen som kan hjelpe meg med b og c ? Hvis du deiverer uttrykket i b (med kjerneregel) ser du nok mønsteret, c forutsetter at du vet hva den deriverte av tan x (og tan 2x) er. fikk -3cos3x-2sin2x på b og det stemmer ikke med fasiten.. :s Hva mener du egentlig? på c b Da har du glemt å derivere kjernene 3x og 2x c Jeg mener bare det jeg skriver, at du må vite hva den deriverte av tan x og tan 2x er for å se løsningen på den oppgaven. Vet du det? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Hvordan kan man ved determinant se om det er lineært uavhengig eller ei? Ved å se om den er lik null eller ikke. Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Noen som kan hjelpe meg med b og c ? Hvis du deiverer uttrykket i b (med kjerneregel) ser du nok mønsteret,c forutsetter at du vet hva den deriverte av tan x (og tan 2x) er. fikk -3cos3x-2sin2x på b og det stemmer ikke med fasiten.. :sHva mener du egentlig? på c b Da har du glemt å derivere kjernene 3x og 2xc Jeg mener bare det jeg skriver, at du må vite hva den deriverte av tan x og tan 2x er for å se løsningen på den oppgaven. Vet du det? b kan du vise? c skjønner ikke heilt.. unnskyld men står fast på de 2 , tror hjernen har sluttet å virke Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Hvordan kan man ved determinant se om det er lineært uavhengig eller ei? Ved å se om den er lik null eller ikke. Så, den er lineært uavhengig om den er lik null? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Hvordan kan man ved determinant se om det er lineært uavhengig eller ei?Ved å se om den er lik null eller ikke. Så, den er lineært uavhengig om den er lik null? Omvendt, lineært avhengig om den er lik null. 1 Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Noen som kan hjelpe meg med b og c ? Hvis du deiverer uttrykket i b (med kjerneregel) ser du nok mønsteret,c forutsetter at du vet hva den deriverte av tan x (og tan 2x) er. fikk -3cos3x-2sin2x på b og det stemmer ikke med fasiten.. :sHva mener du egentlig? på c b Da har du glemt å derivere kjernene 3x og 2xc Jeg mener bare det jeg skriver, at du må vite hva den deriverte av tan x og tan 2x er for å se løsningen på den oppgaven. Vet du det? b kan du vise? c skjønner ikke heilt.. unnskyld men står fast på de 2 , tror hjernen har sluttet å virke fikk til b , men ikke c Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Noen som kan hjelpe meg med b og c ? Noen som kan hjelpe meg med c? det haste.. plis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå