2bb1 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Ja, kraften oppover = 140 * 47 = 6580N, MEN: skal ikke gravitasjonskraften trekkes ifra før man finner summen av kreftene?? G = 140 * 9,81 G = 1373 N ∑F = m * a F+G = m*a F = m*a - G Endret 20. november 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Summen av kreftene inkluderer jo alle krefter som virker på legemet, også gravitasjonskraften. Eller mener du noe annet nå? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Ja, det er det jeg mener (at summen av kreftene inkluderer alle krefter som virker på legemet, og derav også G). Men ifølge læreren min skulle vi visstnok ikke trekke ifra G?? Han har skrevet: ∑F = m*a = 140*47 = 6580 N. Jeg skrev: ∑F = m*a F+G = m*a F = m*a - G F = 6580 - 1373 F = 5207 N Edit: Eller er det jeg som roter nå? Oppgaven sier at vi skal finne ∑F og ikke F oppover. Ser ut som jeg har vært for opptatt med å finne F(oppover) i stedet for å finne det oppgaven faktisk spør etter, nemlig ∑F? Endret 20. november 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 I a) skal du vel finne summen av kreftene ja, ikke F. Var i alle fall slik jeg tolket det. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Uff, ja. Surt når jeg klarer å rote til den letteste oppgaven på prøven. Ufattelig. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Hehe .. been there. I b) er det vel bare til å bruke enkel trigonometri for å finne kreftene. Du har vertikal komponent til hver av dem, (∑F+G)/2 = (6580 + 140*9.81)/2 = 3977N. Strikk-kraften danner en vinkel på 38/2 = 19 grader med denne vertikalkraften. Resten er som sagt enkel rettvinkla trigonometri. Endret 20. november 2008 av Jaffe Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Hei Jeg sitter her å gjør og regner meg gjennom litt eksamens- og tentamensoppgaver. Sitter litt fast på denne oppgaven: Du får 40 frø som spirer med 75% sannsynlighet. a) Hvor stor er sjansen for at akkurat 30 frø spirer? b) Hvor stor er sjansen for at minst 30 frø spirer? Oppgaven ser jo ganske lett ut ved første blikk, men blir litt forvirret. Takker! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Dette er binomisk sannsynlighet. Vi har 40 frø, og hvert frø kan enten spire eller ikke spire. Ingen av frøenes spireevne har noen forbindelse med de andre frøene. a) Hvis akkurat 30 frø skal spire, kan f.eks. de 30 første frøene (hvis vi tenker at vi legger dem på en rekke) være én mulighet. Da er sannsynligheten 0.7530 * 0.2510. Altså sannsynligheten for at 30 frø skal spire, ganget med sannsynligheten for at de resterende 10 frøene ikke skal spire. Men vi kan like gjerne ha at de 29 første frøene spirer, og så spirer et av de siste. Vi ser fort at det er mange kombinasjoner her. Antall kombinasjoner er lik binomialkoeffisienten 40C30. Ganger vi denne med sannsynligheten ovenfor, får vi P = 40C30 * 0.7530 * 0.2510 = 0.144 = 14.4%. b) Her må du finne summen av sannsynlighetene for at 45 frø spirer, sannsynligheten for at 46 frø spirer, osv. opp til 50. Kanskje det er en lettere måte, men jeg kommer ikke på noe hvertfall ... Lenke til kommentar
PsychoDevil98 Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 hvordan tegner man arctan i enhetssirkelen? Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Hvordan ville dere løst denne derivasjonsoppgaven? f(x) = x^3 x (x^3 +x^2) Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Er den x-en i midten et gangetegn eller en variabel? Her ville jeg uansett ganget inn og derivert hvert ledd hver for seg. Endret 21. november 2008 av Jaffe Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Jaffe skrev: Er den x-en i midten et gangetegn eller en variabel? Her ville jeg uansett ganget inn og derivert hvert ledd hver for seg. Skulle være et gangetegn ja. Så du ville ikke bruke produktregelen? u'*v + u*v' ? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Nei, her er det faktisk kjappere å gange inn: x3(x2 + x3) = x3* x2 + x3 * x3 = x5 + x6 Og den er jo barnemat å derivere. Edit: men selvsagt kan du jo bruke produktregelen. Blir bare litt mer jobb da, syns i alle fall jeg. Endret 21. november 2008 av Jaffe Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) MEN.. Det er kanskje en grunn til at stykket ble gitt på denne måten? Tenker da på å beholde (x^3 + x^2) Hvis du deriverer etter å ha regnet ut får du jo kun svaret 5x^4 + 6x^5 Og det er vanskelig å uten videre se at dette blir til 3x^2*(x^3 + x^2) + x^4(3x + 2), som jo blir svaret hvis du bruker kjerneregelen. Så hvilken metode du skal bruke avhenger av hva du skal bruke svaret til Endret 21. november 2008 av beerformyhorses Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Hvis vi hadde fått den der på en prøve og fikk beskjed om å bruke produktregelen, hadde i alle fall vår lærer krevd at vi trakk sammen uttrykket vi fikk slik at det uansett ble 5x4 + 6x5. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Sluttrestultatet skal nok bli det samme, men det kan være at man har satt det opp slik forde man ønsker at eleven skal bruke produktregelen og vise at han/hun kan denne. Men da ville jeg kanskje brukt et annet utrykk som ikke var så inlysende lett å gange ut. Dersom det ikke står spesifikt at du skal bruke produktregelen kan du heller ikke trekkes i poeng for å ha sett en enklere løsning. Så lenge du har kommet fram til rett svar. Endret 21. november 2008 av Xell Lenke til kommentar
putetrekk Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Hvordan finner man nullpunktet til en naturlig logaritme, eks. f(x^2 - x -1)? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 putetrekk skrev: Hvordan finner man nullpunktet til en naturlig logaritme, eks. f(x^2 - x -1)? antar du menere ln(x^2 - x - 1) Et hvert tall opphøyd i nullte er bestandig lik 1. ln(x) er den motsatte funksjonen til e^x. Siden vi vet at e^x er lik 1 for x = 0, må den omvendte funksjonen være lik null for x = 1. Ut i fra dette kan vi konkludere at ln(x) = 0 for x = 1 Lenke til kommentar
clfever Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Hei. Kan noen her forklare meg hva universell er i denne sammenhengen? "Massen er universell; er den samme overalt, men tyngden varierer" Masen er den samme overalt? Hva menes med det? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 YNWA8 skrev: *snip* Tyngden avhenger av tyngdeakselerasjonen og måles i N. Massen er uansett tyngdeakselerasjon og måles i kg. Dvs. at det samme objektet på månen og jorden vil ha samme massen, men grunnet månen og jordens forskjellige tyngdeakselerasjon vil ha forskjellig tyngde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå