Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er det jeg mener (at summen av kreftene inkluderer alle krefter som virker på legemet, og derav også G).

 

Men ifølge læreren min skulle vi visstnok ikke trekke ifra G??

 

Han har skrevet:

∑F = m*a = 140*47 = 6580 N.

 

Jeg skrev:

∑F = m*a

F+G = m*a

F = m*a - G

F = 6580 - 1373

F = 5207 N

 

Edit: Eller er det jeg som roter nå? Oppgaven sier at vi skal finne ∑F og ikke F oppover. Ser ut som jeg har vært for opptatt med å finne F(oppover) i stedet for å finne det oppgaven faktisk spør etter, nemlig ∑F? :blush:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Hehe .. been there.

 

I b) er det vel bare til å bruke enkel trigonometri for å finne kreftene. Du har vertikal komponent til hver av dem, (∑F+G)/2 = (6580 + 140*9.81)/2 = 3977N. Strikk-kraften danner en vinkel på 38/2 = 19 grader med denne vertikalkraften. Resten er som sagt enkel rettvinkla trigonometri.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg sitter her å gjør og regner meg gjennom litt eksamens- og tentamensoppgaver. Sitter litt fast på denne oppgaven:

 

Du får 40 frø som spirer med 75% sannsynlighet.

 

a) Hvor stor er sjansen for at akkurat 30 frø spirer?

b) Hvor stor er sjansen for at minst 30 frø spirer?

 

Oppgaven ser jo ganske lett ut ved første blikk, men blir litt forvirret.

 

Takker! :)

Lenke til kommentar

Dette er binomisk sannsynlighet. Vi har 40 frø, og hvert frø kan enten spire eller ikke spire. Ingen av frøenes spireevne har noen forbindelse med de andre frøene.

 

a) Hvis akkurat 30 frø skal spire, kan f.eks. de 30 første frøene (hvis vi tenker at vi legger dem på en rekke) være én mulighet. Da er sannsynligheten 0.7530 * 0.2510. Altså sannsynligheten for at 30 frø skal spire, ganget med sannsynligheten for at de resterende 10 frøene ikke skal spire.

 

Men vi kan like gjerne ha at de 29 første frøene spirer, og så spirer et av de siste. Vi ser fort at det er mange kombinasjoner her. Antall kombinasjoner er lik binomialkoeffisienten 40C30. Ganger vi denne med sannsynligheten ovenfor, får vi P = 40C30 * 0.7530 * 0.2510 = 0.144 = 14.4%.

 

b) Her må du finne summen av sannsynlighetene for at 45 frø spirer, sannsynligheten for at 46 frø spirer, osv. opp til 50. Kanskje det er en lettere måte, men jeg kommer ikke på noe hvertfall ...

Lenke til kommentar

MEN..

 

Det er kanskje en grunn til at stykket ble gitt på denne måten?

Tenker da på å beholde (x^3 + x^2)

Hvis du deriverer etter å ha regnet ut får du jo kun svaret 5x^4 + 6x^5

Og det er vanskelig å uten videre se at dette blir til 3x^2*(x^3 + x^2) + x^4(3x + 2), som jo blir svaret hvis du bruker kjerneregelen.

Så hvilken metode du skal bruke avhenger av hva du skal bruke svaret til

Endret av beerformyhorses
Lenke til kommentar

Sluttrestultatet skal nok bli det samme, men det kan være at man har satt det opp slik forde man ønsker at eleven skal bruke produktregelen og vise at han/hun kan denne. Men da ville jeg kanskje brukt et annet utrykk som ikke var så inlysende lett å gange ut. Dersom det ikke står spesifikt at du skal bruke produktregelen kan du heller ikke trekkes i poeng for å ha sett en enklere løsning. Så lenge du har kommet fram til rett svar.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Hvordan finner man nullpunktet til en naturlig logaritme, eks. f(x^2 - x -1)?

 

antar du menere ln(x^2 - x - 1)

 

Et hvert tall opphøyd i nullte er bestandig lik 1.

 

ln(x) er den motsatte funksjonen til e^x. Siden vi vet at e^x er lik 1 for x = 0, må den omvendte funksjonen være lik null for x = 1.

 

Ut i fra dette kan vi konkludere at ln(x) = 0 for x = 1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...