BrofromB Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Noen som er gode i trigonometri!? Sliter veldig med å løste disse to oppgavene: Når 0(mindre eller lik) x < 2pi Løse: 1. (sinx-1)(cosx-1)=0 2. cos (x+ pi/2) = -1 Nr. 1 står jeg fast ved, og nr 2 har jeg løst slik: cos (x + pi/2)=-1 (cos(x)*cos(pi/2) + sin(x)*sin(pi/2)) (cos(x)*1/kvadratrot av 2 + sin (x) * 1/kvadratrot av 2 =1/kvadratrot av 2 (cos(x)+sin(x)) Hjelp! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 1: Her har du et produkt som skal bli 0. Det skjer når en av faktorene blir 0, altså får du to ligniner: sin x - 1 = 0 og cos x - 1 = 0. Tar du det derfra? 2: Hvis cos(x + pi/2) = -1 så vet vi at vinkelen inni cosinus må være pi, for cosinus av pi er -1. Altså får du at x + pi/2 = pi. (Dette er det samme som å ta invers-cosinus på begge sider) Lenke til kommentar
BrofromB Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 1: Her har du et produkt som skal bli 0. Det skjer når en av faktorene blir 0, altså får du to ligniner: sin x - 1 = 0 og cos x - 1 = 0. Tar du det derfra? 2: Hvis cos(x + pi/2) = -1 så vet vi at vinkelen inni cosinus må være pi, for cosinus av pi er -1. Altså får du at x + pi/2 = pi. (Dette er det samme som å ta invers-cosinus på begge sider) Nr. 2 er ok, skjønte nå! Men nr.1 er jeg helt lost på.. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 1: Her har du et produkt som skal bli 0. Det skjer når en av faktorene blir 0, altså får du to ligniner: sin x - 1 = 0 og cos x - 1 = 0. Tar du det derfra? 2: Hvis cos(x + pi/2) = -1 så vet vi at vinkelen inni cosinus må være pi, for cosinus av pi er -1. Altså får du at x + pi/2 = pi. (Dette er det samme som å ta invers-cosinus på begge sider) Nr. 2 er ok, skjønte nå! Men nr.1 er jeg helt lost på.. sin(x) = 1 og cos(x) = 1 Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 (endret) -- (klarte å skrive ^sqrt(x)) etter å ha brukt kjerne og kvotientregelen fikk jeg dette; - Dette skal liksom være nevneren. Har ikke fasit til denne oppgaven, og kalkulatoren gir den på litt annet form. Så er svaret korrekt, og finnes det muligheter for å forkorte? *(klønete skrevet, men er nybegynner på LaTeX) Endret 15. februar 2015 av sony23 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Hvor kommer e fra? Sånn du har skrevet oppgaven, kan du jo forkorte bort nevneren først.. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 -- (klarte å skrive ^sqrt(x)) etter å ha brukt kjerne og kvotientregelen fikk jeg dette; - Dette skal liksom være nevneren. Har ikke fasit til denne oppgaven, og kalkulatoren gir den på litt annet form. Så er svaret korrekt, og finnes det muligheter for å forkorte? *(klønete skrevet, men er nybegynner på LaTeX) Om det er derivering, så kan du ta x^(1/2) og trekke den opp i nevner med negativt fortegn, da for du x^(2- 1/2 ) som gir 1,5 eller 3/2. Deriver da x med hensyn på potens. Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Hvor kommer e fra? Sånn du har skrevet oppgaven, kan du jo forkorte bort nevneren først.. Jeg skrev oppgaven feil, men rettet nå. Men hvis jeg hadde stoppet der, blir det full score? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Skal det stå e^0.5x? For e^0.5 er bare en konstant. Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 -- (klarte å skrive ^sqrt(x)) etter å ha brukt kjerne og kvotientregelen fikk jeg dette; - Dette skal liksom være nevneren. Har ikke fasit til denne oppgaven, og kalkulatoren gir den på litt annet form. Så er svaret korrekt, og finnes det muligheter for å forkorte? *(klønete skrevet, men er nybegynner på LaTeX) Om det er derivering, så kan du ta x^(1/2) og trekke den opp i nevner med negativt fortegn, da for du x^(2- 1/2 ) som gir 1,5 eller 3/2. Deriver da x med hensyn på potens. Det stemmer. Nå stemmer svaret med kalkulatoren Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Hei. Kunne noen ha hjulpet meg med oppgave d Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 (endret) Skal det stå e^0.5x? For e^0.5 er bare en konstant. Det skal stå; e^x^1/2 . Med andre ord, e^sqrt(x) Endret 15. februar 2015 av sony23 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 (endret) Hei. Kunne noen ha hjulpet meg med oppgave d Hva får du i oppgave c? Og hvordan kan du gå fra O'(x) til O(x)? Endret 15. februar 2015 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 (endret) Hei. Kunne noen ha hjulpet meg med oppgave d Hva får du i oppgave c? Og hvordan kan du gå fra O'(x) til O(x)? Finner utrykkene til grenseverdiene og tar differansen av disse og får et utrykk for O`(x). Det var egentlig der jeg også satt fast - ergo hvordan jeg kan gå fra derivert til "ikke derivert". Hehe. Endret 15. februar 2015 av Shopaholic Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Du har ikke lært integrasjon? Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Du har ikke lært integrasjon? Nei, dessverre. Dette er matte s1 Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Kunne noen ha hjulpet meg med oppgave c og d. Er HELT blank. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Hva har du gjort i oppgave b)? Når det gjelder det forrige spørsmålet ditt, så har du vel fått et svar på formen O'(x) = a*x + b. Ser du hva som skjer når du deriverer noe på formen a*x^n? Ser du da hvordan du kan "gå baklengs"? Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Hei! Sitter å sliter med en oppgave. Har funksjonen f(x,y) = (x2+y2) / (x+y)2 Oppgaven er å finne ut som grenseverdien eksiterer når lim(x,y)->(0.0)f(x,y) Har prøvd to forskjellige metoder: Metode 1: Gikk ut på å sette y = kx. Noe som gjør at jeg får (k2+1) / (k+1)2. Her finner jeg ut at grenseverdien ikke er veldefinert ettersom den er avhengig av k. Metode 2: Gikk ut på å først sette f(x,0). Som gir oss 1. Så setter vi y=x som også gir 1. Dette betyr da at grenseverdien eksisterer (tror jeg). Hvilken av disse metodene er riktig ? Er det sånn at man kan få helt forskjellige svar ut ifra hvilken metode man velger å bruke? Trodde grenseverdien skulle være den samme uansett. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Grenseverdien skal være den samme uansett ja, og da har du med metode 1 vist at det ikke er tilfellet (stigningstallet til linja i xy-planet viser seg å ha noe å si for verdien). I metode 2 viste du bare hva som skjedde for to valg av veier å nærme seg origo på, og det er ikke nok til å si at grensen eksisterer og har en gitt verdi (det er derimot nok til å si at grensen ikke eksisterer hvis de to verdiene blir forskjellige). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå