herzeleid Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Fikk denne på en eksamen: sin(x)y'-cos(x)y=tan(x) Ønsker å finne y, med x som variabel. Prøvd å løse den ved å dele på cos(x) og bruke f=1/tan(x) og F= ln tan(x). Ender da opp med y=(int(tan(x)/cos(x)dx)/tan(x)) Dette aner jeg ikke hvordan jeg skal få løst. Noen som har en bedre løsning? Hva med å dele på sin(x) og så bruke integrerende faktor? Tenkte tanken men da sitter jeg fast når jeg prøver å integrere cos(x)/sin(x). Føler at uansett hvordan jeg angriper det så kommer jeg ikke unna et uttrykk jeg ikke klarer å integrere, og uttrykket over var igrunn det mest komplette uttrykket jeg klarte å få. Mulig det her er enkle regler jeg rett og slett har glemt? En av faktorene er den andres deriverte. Det gjør at substitusjon burde vurderes med en gang. Prøv en! Takk, den burde jeg selvfølgelig ha sett. Da ordner egentlig hele oppgaven seg. Ergerlig når man ikke ser grunnleggende ting man egentlig kan. Ble B uansett Takk for hjelpen Lenke til kommentar
krystallklar Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 hvordan løser jeg denne: y'=y^2/1-x ? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Den er separabel. Lenke til kommentar
Smule Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 http://gyazo.com/491f03e0f3c94ac2f002ef691b3a3d12 Hvordan??? Hva i helvete menes med at "AC=BC=7,5cm?? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 http://gyazo.com/491f03e0f3c94ac2f002ef691b3a3d12 Hvordan??? Hva i helvete menes med at "AC=BC=7,5cm?? Om du leser teksten står det at det er en trekant med to like ben, da tror jeg du forstår hva de mener Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 (endret) Noen som kunne hjulpet meg med denne? What is the decoding error probability of the [31,11] BCH code used on a BSC with bit error probability pe? Har en funksjon for enc. og dec. i MatLab Endret 28. januar 2015 av Brattus Lenke til kommentar
Vampyrinne Janne Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 skal bevise at en funksjon er one-to-one. Det jeg lurer på er om en one-to-one funksjon er bare injektiv eller er både injektiv og subjektiv? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 skal bevise at en funksjon er one-to-one. Det jeg lurer på er om en one-to-one funksjon er bare injektiv eller er både injektiv og subjektiv? At en funksjon er en-til-en betyr at den er injektiv. En bijektiv funksjon (både surjektiv og injektiv) kalles en en-til-en korrespondanse. Litt forvirrende terminologi ... Lenke til kommentar
skole_ole Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Kjapt spørsmål her;Hvordan kan (1+1/x)ex+lnx forenkles til (x+1)ex? Noen som kan forklare? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Kjapt spørsmål her; Hvordan kan (1+1/x)ex+lnx forenkles til (x+1)ex? Noen som kan forklare? e^(x+lnx)=e^x*e^(lnx)=x*e^x Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 (endret) Hei! Er det noen som kan hjelpe meg med dette oppgåvene her, for ikke til:( Tusen tusen takk for hjelpen om dere gidd å hjelpe mej:) Camilla har et mobilabonnement. Hun betaler 99 kr i fast pris per måned og 0,49 kroner per ringeminutt, t. Kostnadene, k, ved å bruke mobiltelefonen en måned kan vi skrive som K(t)= 0,49t+99 Der t varierer fra og med 50 til og med 200. A) hva er definisjonsmengden til k? B) tegn grafen til k? ( geogebra) C) finn grafisk hvor mange minutt Camilla har ringt når kostnadene er 160 kroner. D) finn verdimengden til k. Tusen takkkk for alt betyr utrolig mye for mej:) Hjelp mej versåsnill, sliter veldig med dette Endret 29. januar 2015 av blomsterhjerte Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Definisjonsmengden til funksjonen er de verdiene av variabelen t, antall ringeminutter, som du kan bruke i funksjonen. Så, hvilke verdier kan t ha her? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Jeg jobber med noen oppgaver og ser i et løsningsforslag at (3 + 2i - 8i2) / (9 - 16i2) = (11 + 2i) / 25 Vil noen forklare meg hvordan det er mulig? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Jeg jobber med noen oppgaver og ser i et løsningsforslag at (3 + 2i - 8i2) / (9 - 16i2) = (11 + 2i) / 25 Vil noen forklare meg hvordan det er mulig? Bør vel være ganske rett fram? i^2 er jo lik -1. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Selvsagt. Det glemte jeg fullstendig mens jeg rev meg i håret og prøvde å faktorisere. Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Hei. Kunne noen ha hjulpet meg med denne oppgaven (ligger som vedlegg)! Takk ? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Hei. Kunne noen ha hjulpet meg med denne oppgaven (ligger som vedlegg)! Takk Kan du integrasjon? Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Hei. Kunne noen ha hjulpet meg med denne oppgaven (ligger som vedlegg)! Takk Kan du integrasjon? Hmm, nei - dette er en oppgave fra s1/1t matte Lenke til kommentar
TI-83 Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Hei. Kunne noen ha hjulpet meg med denne oppgaven (ligger som vedlegg)! Takk ? Du ser at frem til x=1,5 så er den deriverte positiv, men synkende. Det betyr at grafen vokser i verdi frem til x=1,5, men veksten er avtagende. Ved x=1,5 så er den deriverte 0, det betyr at funksjonen har et topppunkt her. Etter x=1,5 så er den deriverte negativ, og synkende. Det betyr at grafen antar i verdi, og at den avtar mer og mer i verdi. Samtidig så skal funksjonen ha verdi 0 ved x=1. Håper denne skissen gir litt mening. Det er ikke riktig "dimensjoner" her altså, men det peker på det vesentlige tror jeg. Det som er det du skal "ha med deg" er forholdet mellom grafens stigning/synkning og den deriverte. (Noe annet du kan merke deg er at funksjonen til den deriverte ser ut til å være lineær, altså noe med kun x i. Det betyr i såfall at funksjonen er noe med kun x^2. Men dette henger jo sammen med integrering tror jeg, så det er kanskje ikke på pensumet ditt.) | | + 0- - - - - - - + - - - - - - - - - - - - - - + - - - - - - | + + +| + + | + + | + | | | 0 1 1,5 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 På engelsk skiller de mellom ratio (forhold) og rate, der rate er en ratio med to ulike enheter. Finnes det noe lignende på norsk, eller kaller vi bare alt for forhold? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå