IntelAmdAti Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 Ja, S(p) regner ut hvor mange kilo som selges. Antall kilo må ganges med pris per kilo for å få inntekten. Pris per kilo var altså "p". Lenke til kommentar
krystallklar Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Hvordan løser jeg denne difflikningen? y'=0,30y(4-y) Jeg har komt til integrasjon på begge sider, gjort delbrøkoppspalting, men nå sitter jeg fast Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 (endret) Hvordan løser jeg denne difflikningen? y'=0,30y(4-y) Jeg har komt til integrasjon på begge sider, gjort delbrøkoppspalting, men nå sitter jeg fast Du kan ikke bruke delbrøksoppspalting her, det er ingenting å faktorisere. Substituer u=4-y eller legg merke til hva som skjer om du legger til og trekker fra 4 i teller. Edit: Sorry, det jeg sier er bare tull. Tenkte på (y/(4-y)dy av en eller annen grunn. Se nojac sitt svar i stedet. Endret 25. januar 2015 av Henrik B Lenke til kommentar
nojac Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Hvordan løser jeg denne difflikningen? y'=0,30y(4-y) Jeg har komt til integrasjon på begge sider, gjort delbrøkoppspalting, men nå sitter jeg fast Dette er jo en separabel differensialligning, og det ser ut til at du tenker rett med delbrøkoppspaltingen etter separering. Men på notatet ditt ser det ut til at y og (4-y) ikke er havnet i NEVNEREN av delbrøkene. Ved integrasjon får du så to ln-uttrykk som vil kreve litt jobb for å finne y. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 (endret) Jo, du kan bruke delbrøkoppspalting. A/y + B/(4-y). Edit: Aaaalt for sein.. Endret 25. januar 2015 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
krystallklar Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Problemet er at jeg vet ikke hvordan jeg informer dette uttrykket Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 (endret) Problemet er at jeg vet ikke hvordan jeg informer dette uttrykket (ln(y))'=1/y, altså er integralet av 1/y ln|y| (absoluttverdi fordi ln(y) ikke er definert for negative verdier). Dette er et av de integralene du MÅ huske utenat. For det andre leddet kan du substituere hvis du ikke ser direkte hva den integrerte er. Endret 25. januar 2015 av Henrik B Lenke til kommentar
krystallklar Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Problemet er at jeg vet ikke hvordan jeg informer dette uttrykket (ln(y))'=1/y, altså er integralet av 1/y ln|y| (absoluttverdi fordi ln(y) ikke er definert for negative verdier). Dette er et av de integralene du MÅ huske utenat. For det andre leddet kan du substituere hvis du ikke ser direkte hva den integrerte er. Den regelen kan jeg, men jeg har ikke 1/y. Jeg har 1/4/y Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Gang med 4 over og under brøkstreken. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 (endret) Problemet er at jeg vet ikke hvordan jeg informer dette uttrykket (ln(y))'=1/y, altså er integralet av 1/y ln|y| (absoluttverdi fordi ln(y) ikke er definert for negative verdier). Dette er et av de integralene du MÅ huske utenat. For det andre leddet kan du substituere hvis du ikke ser direkte hva den integrerte er. Den regelen kan jeg, men jeg har ikke 1/y. Jeg har 1/4/y Konstante faktorer kan holdes utenfor integrasjon, så det spiller ingen rolle. Endret 25. januar 2015 av Henrik B Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 (endret) Fikk denne på en eksamen: sin(x)y'+cos(x)y=tan(x) Ønsker å finne y, med x som variabel. Prøvd å løse den ved å dele på cos(x) og bruke f=1/tan(x) og F= ln tan(x). Ender da opp med y=(int(tan(x)/cos(x)dx)/tan(x)) Dette aner jeg ikke hvordan jeg skal få løst. Noen som har en bedre løsning? Endret 26. januar 2015 av herzeleid Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Fikk denne på en eksamen: sin(x)y'-cos(x)y=tan(x) Ønsker å finne y, med x som variabel. Prøvd å løse den ved å dele på cos(x) og bruke f=1/tan(x) og F= ln tan(x). Ender da opp med y=(int(tan(x)/cos(x)dx)/tan(x)) Dette aner jeg ikke hvordan jeg skal få løst. Noen som har en bedre løsning? Hva med å dele på sin(x) og så bruke integrerende faktor? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Fikk denne på en eksamen: sin(x)y'-cos(x)y=tan(x) Ønsker å finne y, med x som variabel. Prøvd å løse den ved å dele på cos(x) og bruke f=1/tan(x) og F= ln tan(x). Ender da opp med y=(int(tan(x)/cos(x)dx)/tan(x)) Dette aner jeg ikke hvordan jeg skal få løst. Noen som har en bedre løsning? Hva med å dele på sin(x) og så bruke integrerende faktor? Tenkte tanken men da sitter jeg fast når jeg prøver å integrere cos(x)/sin(x). Føler at uansett hvordan jeg angriper det så kommer jeg ikke unna et uttrykk jeg ikke klarer å integrere, og uttrykket over var igrunn det mest komplette uttrykket jeg klarte å få. Mulig det her er enkle regler jeg rett og slett har glemt? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 (endret) Det er en ganske grei substitusjon som hjelper.. Endret 26. januar 2015 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Fikk denne på en eksamen: sin(x)y'-cos(x)y=tan(x) Ønsker å finne y, med x som variabel. Prøvd å løse den ved å dele på cos(x) og bruke f=1/tan(x) og F= ln tan(x). Ender da opp med y=(int(tan(x)/cos(x)dx)/tan(x)) Dette aner jeg ikke hvordan jeg skal få løst. Noen som har en bedre løsning? Hva med å dele på sin(x) og så bruke integrerende faktor? Tenkte tanken men da sitter jeg fast når jeg prøver å integrere cos(x)/sin(x). Føler at uansett hvordan jeg angriper det så kommer jeg ikke unna et uttrykk jeg ikke klarer å integrere, og uttrykket over var igrunn det mest komplette uttrykket jeg klarte å få. Mulig det her er enkle regler jeg rett og slett har glemt? En av faktorene er den andres deriverte. Det gjør at substitusjon burde vurderes med en gang. Prøv en! Lenke til kommentar
harcoregeek Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 (endret) På et eller annet måte klarer jeg ikke å få til denne oppgaven.Lim x^3(1+ln (x))x->0+ Det går ikke an å bruke L'hopital ettersom det ikke går an å bruke 0, men hvordan går jeg frem? Endret 26. januar 2015 av harcoregeek 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 (endret) Det går ikke an å bruke L'hopital ettersom det ikke går an å bruke 0, men hvordan går jeg frem??? Det går fint å bruke l'Hopital, du må bare trikse litt.. Hvordan kan du skrive dette som et "0/0"-uttrykk? Endret 26. januar 2015 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
harcoregeek Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Det går ikke an å bruke L'hopital ettersom det ikke går an å bruke 0, men hvordan går jeg frem??? Det går fint å bruke l'Hopital, du må bare trikse litt.. Hvordan kan du skrive dette som et "0/0"-uttrykk? Ja, så klart; Men har forsøkt å trikse for å få til 0/0 utrykk uten hell. Vi må vel fjerne ln(x), ettersom ln(0) ikke er definert? Har du noe hint til meg? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Det går ikke an å bruke L'hopital ettersom det ikke går an å bruke 0, men hvordan går jeg frem??? Det går fint å bruke l'Hopital, du må bare trikse litt.. Hvordan kan du skrive dette som et "0/0"-uttrykk? Ja, så klart; Men har forsøkt å trikse for å få til 0/0 utrykk uten hell. Vi må vel fjerne ln(x), ettersom ln(0) ikke er definert? Har du noe hint til meg? Det gjør ingenting at ln(0) ikke er definert, poenget er bare at grensen må være definert. For å gi deg et hint til omformingen: I stedet for å gange to ting sammen, kan man dele dem på en slik måte at det blir ekvivalent? Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Driver med statistikk og økonomi, og sitter helt fast på de 3 siste oppg av mine 10 noen som kan veilede meg til hvordan jeg løser det? prøvd lenge nå, og det skal leveres på onsdag. første oppg: http://imgur.com/RVZeBJi vedlegg for første oppg: http://imgur.com/ymc09n2 oppg 2. http://imgur.com/IIwk1Yh oppg 3. http://imgur.com/yUO2ESq Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå