The Lamp Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) Dut kan faktorisere uttrykkene for så å bruke produktregelen.. Det har jeg faktisk prøvd på, da får jeg (4e^2x-8e^x), som er feil svar. Fasit sier (2e^2x-8e^x). Klarer ikke å finne ut hva som er feil! Om du har tid til å vise framgangsmåte så hadde det vært flott Endret 20. januar 2015 av Kaffebord Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Jeg gir deg ikke fremgangsmåten med det første, men jeg kan hjelpe deg på vei. Hva får du når du faktoriserer? Lenke til kommentar
The Lamp Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) Jeg gir deg ikke fremgangsmåten med det første, men jeg kan hjelpe deg på vei. Hva får du når du faktoriserer? Her er min framgangsmåte som tydeligvis ikke er riktig: Endret 20. januar 2015 av Kaffebord Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Hva skjer i overgangen fra første til andre linje? Hvis du skal bruke produktregelen må du faktorisere det første uttrykket Hvordan kan du faktorisere e^2x? Lenke til kommentar
The Lamp Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) Der har jeg derivert uttrykket. Skal jeg kanskje ikke gjøre det? e^2x faktorisert er vel e^x*e^x? Mao blir det faktoriserte uttrykket e^x(e^x-8)? EDIT: Prøvde det, det ble ikke riktig Fikk det ikke til i hvert fall. Endret 20. januar 2015 av Kaffebord Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Da deriverte du riktig, men her brukte du ikke produktregelen. Hvis du skal bruke produktregelen, må du faktorisere først. Og det gjør du helt riktig, så hvis du får noe annet når du deriverer ex(e^x-8) må du prøve produktregelen en gang til, det skal gi samme svar. 1 Lenke til kommentar
The Lamp Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Nå er jeg litt usikker på hva du mente. Mener du at det jeg gjorde på bildet var riktig, eller skal jeg derivere det svaret jeg nylig fikk? Takk for hjelpen så langt:) Lenke til kommentar
rankine Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) Det du har gjort er at du deriverer først f(x) en gang uten å bruke produktregelen og får f'(x) (linje 2), og deretter deriverer du f'(x) enda en gang og får galt svar. Det riktige svaret har du allerede på linje 2. Men hvis du absolutt skal bruke produktregelen (som etter min mening er bortkastet her), kan du gjøre dette ved å først faktorisere e^(2x) som du har gjort over, og deretter derivere Endret 20. januar 2015 av rankine 1 Lenke til kommentar
The Lamp Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Aha, forstår hva dere mener, men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal løse den med produktregelen. Oppgaven ligger under delkapittelet produktregelen, så jeg må bruke den, ja. Jeg har altså e^x(e^x-8) som faktorisert uttrykk nå, men hvis jeg deriverer får jeg e^x(e^x)? Da får jeg ikke (2e^2x-8e^x)? Huff, forvirrende. Lenke til kommentar
RaidN Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Aha, forstår hva dere mener, men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal løse den med produktregelen. Oppgaven ligger under delkapittelet produktregelen, så jeg må bruke den, ja. Jeg har altså e^x(e^x-8) som faktorisert uttrykk nå, men hvis jeg deriverer får jeg e^x(e^x)? Da får jeg ikke (2e^2x-8e^x)? Huff, forvirrende. Bruk produktregelen på e^x(e^x-8). u=e^x og v=e^x-8. 1 Lenke til kommentar
The Lamp Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) Ååh, nå har jeg bare surret fælt. Haha, jeg skjønte det nå, tusen takk for oppklaring! Endret 20. januar 2015 av Kaffebord Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 EDIT: v' = e^x?? Ja. Bra jobba! 1 Lenke til kommentar
The Lamp Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Jeg fikk det til nå Takker! Skal prøve å få til c nå. Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) NB: Det skal være kvadratrot over telleren. sqrt(1-cos(x)) Oppgaven står under L'Hopital seksjonen, men det har ikke funket hittil. Noen tips til hvordan man kan regne den? Endret 20. januar 2015 av matte geek Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Hva får du hvis du bruker l'Hopital? Lenke til kommentar
StringArgs Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) NB: Det skal være kvadratrot over telleren. sqrt(1-cos(x)) Oppgaven står under L'Hopital seksjonen, men det har ikke funket hittil. Noen tips til hvordan man kan regne den? Merk først at å bruke L'Hopital er høyst unødvendig. Merk deretter at direkte anvendelse av L'Hopital en gang gir deg svaret. Endret 20. januar 2015 av StringArgs Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Hva får du hvis du bruker l'Hopital? Jeg får / Litt rotete, men jeg håper du forstår. Lenke til kommentar
The Lamp Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Trenger hjelp med c! Kommer meg ikke videre etter å faktorisert det til e^(x(2x-3)). Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Kjerneregel der du setter U=2x^2 - 3xPrøvd det? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Hva får du hvis du bruker l'Hopital? Jeg får / Litt rotete, men jeg håper du forstår. Det er så rotete fordi du har derivert helt feil L'hopital sier at for , dersom , så har vi at . Hva skjer når x nærmer seg null nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå