Sa2015 Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 (Y1 + Y2)/2 skal gi amplitude. Hva er henholdsvis Y1 + Y2 ? Les oppgavetekst Edit: Du har: (X1 . Y1 ) (X2 . Y2 ) får ikke samme svar som står i fasiten , svaret er a= 1,9 og når jeg plusse 7,1 med 3,3 og dele på 2 får ikke det .. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 (Y1 + Y2)/2 skal gi amplitude. Hva er henholdsvis Y1 + Y2 ? Les oppgavetekst Edit: Du har: (X1 . Y1 ) (X2 . Y2 ) får ikke samme svar som står i fasiten , svaret er a= 1,9 og når jeg plusse 7,1 med 3,3 og dele på 2 får ikke det .. Sorry, min feil. x) Ikke + mellom Y'ene. Skal være (7,1 - 3,3)/2 = 1,9 Lenke til kommentar
RaidN Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Noen som har peiling hvor den denne sammenhengen kommer fra? Brukes i utledning i elektromagnetisme, klarer ikke gjenkjenne den fra noe sted. Klarer ikke forestille meg intuitivt heller. (Theta er her vinkel fra z-aksen, ikke vinkel fra x-aksen i xy-planet som matematikere ofte opererer med) Enhetsvektoren z definert med sfæriske enhetsvektorer. Det er gjerne lettest å se hvis du tegner opp et punkt i xy-planet (dvs. theta=90 grader). Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 (Y1 + Y2)/2 skal gi amplitude. Hva er henholdsvis Y1 + Y2 ? Les oppgavetekst Edit: Du har: (X1 . Y1 ) (X2 . Y2 ) får ikke samme svar som står i fasiten , svaret er a= 1,9 og når jeg plusse 7,1 med 3,3 og dele på 2 får ikke det .. Sorry, min feil. x) Ikke + mellom Y'ene. Skal være (7,1 - 3,3)/2 = 1,9 greit det ) men hvordan finner jeg likevekslinje då da? jeg bare vet at y=d når det gjelder vekslinja :s Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 (Y1 + Y2)/2 skal gi amplitude. Hva er henholdsvis Y1 + Y2 ? Les oppgavetekst Edit: Du har: (X1 . Y1 ) (X2 . Y2 ) får ikke samme svar som står i fasiten , svaret er a= 1,9 og når jeg plusse 7,1 med 3,3 og dele på 2 får ikke det .. Sorry, min feil. x) Ikke + mellom Y'ene. Skal være (7,1 - 3,3)/2 = 1,9 greit det ) men hvordan finner jeg likevekslinje då da? jeg bare vet at y=d når det gjelder vekslinja :s sånt har jeg gjort nå 7,1-1,9 og jeg fikk rett svar ,men hvorfor sånt da? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 sånt har jeg gjort nå 7,1-1,9 og jeg fikk rett svar ,men hvorfor sånt da? Har sendt deg en PM, så slipper det å bli så mange poster mellom deg og meg =) Lenke til kommentar
triumph2 Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Hei, Jeg har tatt opp eksamen i 2p-y som privatist 4 ganger og strøket på alle sammen. Har vært innom ppt og fått dokumentert mattematikk vansker. Jeg har søkt meg inn på hioa 4 ganger uten hell, så i år har jeg bestemt meg for å prøve engang til og se om jeg klarer å bestå denne gangen. Jeg bare lurte på om det er noen der ute som har hatt eksamen i dette som kunne sende meg eksamenoppgaver og løsningforslag til meg sånn at jeg kan forberede meg mer og huske hvilken utregning jeg skal bruke på de forskjellige oppgavene. Men det jeg sliter mest på er del 2, det er de med grafene dem har jeg aldri skjønt en bær av.. jeg også usikker på hvordan jeg bruker kalkulator for å finne svar når det kommer til del 2 av eksamenheften på 2p-y. om noen kan gi meg forsalg på dette her også så vil jeg bli super glad. Jeg tar imot all salg hjelp så lenge det hjelper meg med å bestå. Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Hei ! Noen som kan hjelpe meg med a ? Hadde vært takknemlig om noen kunne hjulpet meg med b! jeg har a og d men at jeg sliter å finne det inni parantesene :s Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Hei ! Noen som kan hjelpe meg med a ? Hadde vært takknemlig om noen kunne hjulpet meg med b! jeg har a og d men at jeg sliter å finne det inni parantesene :s Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Hei, Jeg har tatt opp eksamen i 2p-y som privatist 4 ganger og strøket på alle sammen. Har vært innom ppt og fått dokumentert mattematikk vansker. Jeg har søkt meg inn på hioa 4 ganger uten hell, så i år har jeg bestemt meg for å prøve engang til og se om jeg klarer å bestå denne gangen. Jeg bare lurte på om det er noen der ute som har hatt eksamen i dette som kunne sende meg eksamenoppgaver og løsningforslag til meg sånn at jeg kan forberede meg mer og huske hvilken utregning jeg skal bruke på de forskjellige oppgavene. Men det jeg sliter mest på er del 2, det er de med grafene dem har jeg aldri skjønt en bær av.. jeg også usikker på hvordan jeg bruker kalkulator for å finne svar når det kommer til del 2 av eksamenheften på 2p-y. om noen kan gi meg forsalg på dette her også så vil jeg bli super glad. Jeg tar imot all salg hjelp så lenge det hjelper meg med å bestå. Her finner du tidligere eksamensoppgaver i 2P-Y, med løsningsforslag for noen av dem. Jeg vet ikke helt hva forskjellene er mellom 2P og 2P-y, men regner med det er mye overlapp, så her er tidligere eksamensoppgaver i 2P, med løsningsforslag for nesten alle. Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Hei ! Noen som kan hjelpe meg med a ? Hadde vært takknemlig om noen kunne hjulpet meg med b! jeg har a og d men at jeg sliter å finne det inni parantesene :s Fikk det til nå haha , ty Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Det skal stå e^{x^2} men den nekter av en eller annet grunn.Jeg fikk grenseverdi , men vil dobbeltsjekke om det eksisterer grenseverdi. Er det ikke slik at skal være lik ? Jeg får dem ulik, men det skal eksistere grenseverdi i Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Det skal stå e^{x^2} men den nekter av en eller annet grunn. Jeg fikk grenseverdi , men vil dobbeltsjekke om det eksisterer grenseverdi. Er det ikke slik at skal være lik ? Jeg får dem ulik, men det skal eksistere grenseverdi i Hvorfor ser du på grenseverdien når x går mot 3/2? Det at grensen går mot 3/2 når x går mot 0 forteller deg ikke noe om grenseverdien når x går mot 3/2. Eller mente du å skrive at du får ulik grense når x går mot 0- og 0+? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Det skal stå e^{x^2} men den nekter av en eller annet grunn. Jeg fikk grenseverdi , men vil dobbeltsjekke om det eksisterer grenseverdi. Er det ikke slik at skal være lik ? Jeg får dem ulik, men det skal eksistere grenseverdi i Hvorfor ser du på grenseverdien når x går mot 3/2? Det at grensen går mot 3/2 når x går mot 0 forteller deg ikke noe om grenseverdien når x går mot 3/2. Eller mente du å skrive at du får ulik grense når x går mot 0- og 0+? Hehehe, facepalm incomming in three, two, one... Forøvrig tror jeg problemet med brøker og potens-potenser kun er forumets in-line-formattering. Benytt en ekstra parantes for å pynte litt om du føler det er nødvendig. Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 (endret) Det skal stå e^{x^2} men den nekter av en eller annet grunn. Jeg fikk grenseverdi , men vil dobbeltsjekke om det eksisterer grenseverdi. Er det ikke slik at skal være lik ? Jeg får dem ulik, men det skal eksistere grenseverdi i Hvorfor ser du på grenseverdien når x går mot 3/2? Det at grensen går mot 3/2 når x går mot 0 forteller deg ikke noe om grenseverdien når x går mot 3/2. Eller mente du å skrive at du får ulik grense når x går mot 0- og 0+? Jeg trodde av en eller annet grunn at man skulle se på den grensen, den går mot. Jeg ser feilen min. Takk for oppklaringen Endret 19. januar 2015 av matte geek Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Når jeg regner ut arealet mellom to funksjoner ved bruk av integralregning, og får et negativt svar, kan jeg bare omgjøre svaret til et positivt tall? Siden et areal ikke kan være negativt. På en oppgave får jeg svaret -32/3, mens fasiten sier (+)32/3. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Ja, det kan du. Et INTEGRAL er positivt eller negativt avhengig av om det ligger over eller under x-aksen, mens et AREAL alltid er positivt. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) Hvordan blir x^3*x^1/2=x^7/2 Glem det, jeg som er retarda. Endret 20. januar 2015 av TheNarsissist Lenke til kommentar
The Lamp Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Kan noen forklare meg oppgave b og c? Oppgaven ligger under delkapittelet produktregelen, så man skal visst brukte den. Produktregelen = (u*v)'=u'*v+u*v' Med andre ord så er det altså når det er multiplikasjon mellom leddene, så skjønner ikke helt hvordan jeg skal gå fram når det er +-. Skjønner heller ikke hvordan jeg skal bruke den på c heller, som sagt. Takk på forhånd:)) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Dut kan faktorisere uttrykkene for så å bruke produktregelen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå