Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Du får to ligninger, hvor hver har to løsninger:

chart?cht=tx&chl=2x + k2\pi= \arcsin(\frac{2}{3})

chart?cht=tx&chl=\pi - 2x + k2\pi= \arcsin(\frac{2}{3})

Det leddet chart?cht=tx&chl=k2\pi må settes inn fordi sin er periodisk: Du vet jo at f.eks. så er chart?cht=tx&chl=sin(1) = sin(1+2\pi). k kan her være hva som helst som får ligningen til å gå opp; altså alle hele tall.

Den nederste ligningen ser litt annerledes ut enn den første. Du vet jo at siden sinus måles på den vertikale aksen på enhetssirkelen, så er chart?cht=tx&chl=sin(v) = sin(\pi-v).

Du er ute etter de x som oppfyller ligningene. k kan være hva som helst, bare ligningen går opp. Det skal bli to løsninger per stykk. Du er ikke interessert i hva k er, selv om k inngår i ligningen, bare x.

arcsin er det samme som chart?cht=tx&chl=sin^{-1}.

(Beklager så meget om jeg sier noe feil her nå, med disse svarene. Det er lenge siden jeg har drevet med dette, men jeg tenker kanskje å bli lærer innen matematikk så jeg trenger litt "øving".)

(Og beklager om det er for kronglete forklart! ;) )

Endret av Harry Barry
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"likningen sin(2x)=x har en løsning som er tilnærmet lik 1. Finn en bedre verdi for denne løsningen ved å bruke newtons metode 2 ganger"

Jeg får feil her, men er det riktig å bruke funksjonen f(x)=sin(2x)-.x=0 ?

Ja. Kanskje du gjør en feil i derivasjonen?

Lenke til kommentar

"likningen sin(2x)=x har en løsning som er tilnærmet lik 1. Finn en bedre verdi for denne løsningen ved å bruke newtons metode 2 ganger"

Jeg får feil her, men er det riktig å bruke funksjonen f(x)=sin(2x)-.x=0 ?

Det er riktig funksjon. Videre:

chart?cht=tx&chl=x_1=x_0-\frac{f(x_0)}{f'(x_0)}

chart?cht=tx&chl=f'(x) = 2 cos(2x) - 1

Måtte bare ha bekreftelse på at jeg brukte riktig funksjon. Veien videre kan jeg :).

Lenke til kommentar

Du får to ligninger, hvor hver har to løsninger:

chart?cht=tx&chl=2x + k2\pi= \arcsin(\frac{2}{3})

chart?cht=tx&chl=\pi - 2x + k2\pi= \arcsin(\frac{2}{3})

Det leddet chart?cht=tx&chl=k2\pi må settes inn fordi sin er periodisk: Du vet jo at f.eks. så er chart?cht=tx&chl=sin(1) = sin(1+2\pi). k kan her være hva som helst som får ligningen til å gå opp; altså alle hele tall.

Den nederste ligningen ser litt annerledes ut enn den første. Du vet jo at siden sinus måles på den vertikale aksen på enhetssirkelen, så er chart?cht=tx&chl=sin(v) = sin(\pi-v).

Du er ute etter de x som oppfyller ligningene. k kan være hva som helst, bare ligningen går opp. Det skal bli to løsninger per stykk. Du er ikke interessert i hva k er, selv om k inngår i ligningen, bare x.

arcsin er det samme som chart?cht=tx&chl=sin^{-1}.

(Beklager så meget om jeg sier noe feil her nå, med disse svarene. Det er lenge siden jeg har drevet med dette, men jeg tenker kanskje å bli lærer innen matematikk så jeg trenger litt "øving".)

(Og beklager om det er for kronglete forklart! ;) )

synes du e flink til å forklare jeg ! :) men det er bare meg så ikke får det til ! får feil svar heile veien .. gir opp snart haha :p

Lenke til kommentar

3.E og 3.F , noen som kan hjelpe? sitte å øve på matten ennå her :wow:

For 3Ea): Husk at chart?cht=tx&chl=cos^2(v)+sin^2(v)=1. Med denne kan du gjøre sånn at du har bare cos-ledd i ligningen (den ene vil være opphøyt i andre potens). Deretter kan du løse denne som en andregradsligning. Det du bør gjøre da, er å substituere chart?cht=tx&chl=cos(v) med x. Slik at f.eks. chart?cht=tx&chl=cos^2(v) = x^2. Så løser du ligningen, slik at du vet hva chart?cht=tx&chl=x=cos(v) blir - og da kan du finne hva v blir.

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=1-cos(v)=sin^2(v)

chart?cht=tx&chl=1-cos(v)=1-cos^2(v)

chart?cht=tx&chl=cos^2(v)-cos(v)=0

chart?cht=tx&chl=x^2-x=0

chart?cht=tx&chl=x(x-1)=0

Løsningene er:

chart?cht=tx&chl=x_0=0

chart?cht=tx&chl=x_1=1

Du må altså ha:

chart?cht=tx&chl=cos(v)=0

chart?cht=tx&chl=cos(v)=1

Så må du finne chart?cht=tx&chl=v

Du kan også løse chart?cht=tx&chl=x^2-x=0 med "ABC-formelen", det blir akkurat de samme løsningene.

Er ikke det ikke 1+cos(v)?

men nå fikk jeg 90 og 180 grader som svar :) men i fasiten så står det 4 forskjellige løsninger :S

Lenke til kommentar

Hvis du ser på den første av de jeg skrev, chart?cht=tx&chl=cos(v)=0, så har jo den løsningene 90 og 270 grader... :)

Men det er en til der:

Hvorfor og hvordan har cos(v)=0 to løsninger da?

Jeg fikk -1 i den andre jeg ? fordi den orginale likningen er jo 1+cosv på den venstre siden?

Lenke til kommentar

Hvis du ser på den første av de jeg skrev, chart?cht=tx&chl=cos(v)=0, så har jo den løsningene 90 og 270 grader... :)

Men det er en til der:

Hvorfor og hvordan har cos(v)=0 to løsninger da?

Jeg fikk -1 i den andre jeg ? fordi den orginale likningen er jo 1+cosv på den venstre siden?

Kjenner du til enhetssirkelen? Det er egentlig noe du bør ha kontroll på når du driver med trigonometriske ligninger. Hvis du ser på den er det helt klart at cos(v)=0 har to løsninger, og også hvlke løsninger dette er.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

f(x)= {x^2+x-2, X ulikt 1

{a, X=1

Bestem a slik at f blir en kontinuerlig funksjon for alle x£R

Er ikke den kontinuerlig for alle R\(1,)?

Den er det, ja. Altså er den kontinuerlig for alle x i R hvis du finner en a slik at den er kontinuerlig i x=1, dvs. f(1)=lim x->1 f(x)

Lenke til kommentar

{a, X=1

Den er det, ja. Altså er den kontinuerlig for alle x i R hvis du finner en a slik at den er kontinuerlig i x=1, dvs. f(1)=lim x->1 f(x)

Dermed må a være lik 0? Har dessverre ikke fasit å sjekke det mot, og må da dobbeltsjekke.

Lenke til kommentar

{a, X=1

Dermed må a være lik 0? Har dessverre ikke fasit å sjekke det mot, og må da dobbeltsjekke.

Ja. Når x når mot 1 går f(x) mot 1+1-2 = 0, altså må a være 0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...