the_last_nick_left Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Hint: Hva skjer med sin(x) når x går mot uendelig?f Hæ? Det skjer vel ikke så mye med sin(x) når x vokser, den fortsetter bare å svinge mellom -1 og 1. Og det var nettopp det som var poenget mitt.. I det opprinnelige uttrykket går x mot null og sin(1/x) vil hele tiden variere mellom minus en og en, så til sammen må uttrykket gå mot null. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Det er du som leser feil. Det ble i dag satt inn 6180, spørsmålet er hvor mye som måtte ha blitt satt inn for to år siden for å ha 12500 om fire år, medregnet de pengene som ble satt inn i dag og det de bidrar med av renter. Men ellers burde din metode funke, med noen justeringer.Jeg er enig med knipsolini. Enten er den første opplysningen irrelevant (typisk brukes den senere i oppgaven) eller så er oppgaven skrevet feil. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Det er du som leser feil. Det ble i dag satt inn 6180, spørsmålet er hvor mye som måtte ha blitt satt inn for to år siden for å ha 12500 om fire år, medregnet de pengene som ble satt inn i dag og det de bidrar med av renter. Men ellers burde din metode funke, med noen justeringer. Jeg synes det er merkelig formulert, for det står at hun har 6180 kr på konto i dag, ikke at de ble satt inn i tillegg til et beløp som står der fra før. Men greit. Det kan man nok si. Jeg synes ofte slike oppgaver har merkelige problemstillinger, men sålenge man har tunga rett i munnen forstår man hva som menes. Jeg er enig med knipsolini. Enten er den første opplysningen irrelevant (typisk brukes den senere i oppgaven) eller så er oppgaven skrevet feil. Oppgaven er skrevet riktig og opplysningen er nødvendig. Teksten er kanskje litt krøkkete skrevet, men jeg tror hovedproblemet er at det er en idiotisk problemstilling, defor skjønner man det ikke med en gang. Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Det er du som leser feil. Det ble i dag satt inn 6180, spørsmålet er hvor mye som måtte ha blitt satt inn for to år siden for å ha 12500 om fire år, medregnet de pengene som ble satt inn i dag og det de bidrar med av renter. Men ellers burde din metode funke, med noen justeringer. Jeg synes det er merkelig formulert, for det står at hun har 6180 kr på konto i dag, ikke at de ble satt inn i tillegg til et beløp som står der fra før. Men greit. Det kan man nok si. Jeg synes ofte slike oppgaver har merkelige problemstillinger, men sålenge man har tunga rett i munnen forstår man hva som menes. Jeg er enig med knipsolini. Enten er den første opplysningen irrelevant (typisk brukes den senere i oppgaven) eller så er oppgaven skrevet feil. Oppgaven er skrevet riktig og opplysningen er nødvendig. Teksten er kanskje litt krøkkete skrevet, men jeg tror hovedproblemet er at det er en idiotisk problemstilling, defor skjønner man det ikke med en gang. Mulig at teksten over er irrelevant da det egentlig er en a,b,c oppgave, men tenkte kanskje at den kunne være relevant for oppgaven. Kunne du ha forklart løsningen litt nærmere - får den ikke helt til. Men tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Hva var spørsmålet i det første tilfellet? ( y=1622 * 1,04^x) I det andre tilfellet løser du ligningen 1275 *k*2 = 1225 der k =1-p/100 Skal jeg da løse med hensyn på p? Får da omtrent 52, men fasiten sier 2.0% Lenke til kommentar
nojac Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Hva var spørsmålet i det første tilfellet? ( y=1622 * 1,04^x) I det andre tilfellet løser du ligningen 1275 *k*2 = 1225 der k =1-p/100 Skal jeg da løse med hensyn på p? Får da omtrent 52, men fasiten sier 2.0% Nei, du får k=0,98 (vekstfaktoren), som gir p=2. Fasiten har rett. Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Hva var spørsmålet i det første tilfellet? ( y=1622 * 1,04^x) I det andre tilfellet løser du ligningen 1275 *k*2 = 1225 der k =1-p/100 Skal jeg da løse med hensyn på p? Får da omtrent 52, men fasiten sier 2.0% Nei, du får k=0,98 (vekstfaktoren), som gir p=2. Fasiten har rett. Hmm, nå tror jeg at jeg er på bærtur. Nøyaktig hva er det jeg skal løse likningen med hensyn på? Burde ikke vekstfaktoren være 0.96 ? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Hmm, nå tror jeg at jeg er på bærtur. Nøyaktig hva er det jeg skal løse likningen med hensyn på? Burde ikke vekstfaktoren være 0.96 ? Merk at det skal være k^2 i nojacs innlegg, ikke k*2. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Hmm, nå tror jeg at jeg er på bærtur. Nøyaktig hva er det jeg skal løse likningen med hensyn på? Burde ikke vekstfaktoren være 0.96 ? Merk at det skal være k^2 i nojacs innlegg, ikke k*2. Huff da. Nå MÅ jeg få meg nye briller. Eller større skjerm....SORRY! Vekstfaktoren er den ÅRLIGE faktoren, som du multipliserer med en gang for hvert år.... 1 Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 (endret) Kunne noen ha forklart hvorfor denne vil gå mot 0? * Jeg sliter litt med å få til e(x^2). Så x skal være ^2 Endret 28. desember 2014 av sony23 Lenke til kommentar
nojac Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 Kunne noen ha forklart hvorfor denne vil gå mot 0? Tror du må skrive uttrykket på ny.... litt rart med den siste parantesen.... og det uttrykket kan neppe gå mot null. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 (endret) Kunne noen ha forklart hvorfor denne vil gå mot 0? Sikker på at den parentesen er på rett sted? Men går da vitterlig mot uendelig. Så dette i andre burde da også gå ganske så kraftig oppover. Endret 28. desember 2014 av Imlekk Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 (endret) Kunne noen ha forklart hvorfor denne vil gå mot 0? Kan du kontrollere hvordan du har skrevet det opp? Edit: Litt treig tydeligvis ... Endret 28. desember 2014 av Henrik B Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 Jeg har ikke akkurat fikset problemet, men prøvd å forklare hva som skal stå der. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 (endret) .. og da går uttrykket mot uendelig. Du har enten skrevet uttrykket feil eller så er det fasitfeil. Endret 28. desember 2014 av nojac Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 Det skal ikke være at x går mot minus uendelig da? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 (endret) * Jeg sliter litt med å få til e(x^2). Så x skal være ^2Er det sånn du mener? Går fortsatt mot uendelig, da. Endret 28. desember 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 Det skal ikke være at x går mot minus uendelig da? Har jo ikke noe å si når x er opphøyd i annen. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 Eh, det er sant. Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 (endret) * Jeg sliter litt med å få til e(x^2). Så x skal være ^2Er det sånn du mener? Går fortsatt mot uendelig, da.[/quote e skal være opphøyd i x^2 i følge det han har skrevet. Men den går uansett ikke mot null så det må være fasitfeil. Endret 28. desember 2014 av matte geek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå