Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er du som leser feil. Det ble i dag satt inn 6180, spørsmålet er hvor mye som måtte ha blitt satt inn for to år siden for å ha 12500 om fire år, medregnet de pengene som ble satt inn i dag og det de bidrar med av renter. Men ellers burde din metode funke, med noen justeringer.

Jeg er enig med knipsolini. Enten er den første opplysningen irrelevant (typisk brukes den senere i oppgaven) eller så er oppgaven skrevet feil.
Lenke til kommentar

Det er du som leser feil. Det ble i dag satt inn 6180, spørsmålet er hvor mye som måtte ha blitt satt inn for to år siden for å ha 12500 om fire år, medregnet de pengene som ble satt inn i dag og det de bidrar med av renter. Men ellers burde din metode funke, med noen justeringer.

Jeg synes det er merkelig formulert, for det står at hun har 6180 kr på konto i dag, ikke at de ble satt inn i tillegg til et beløp som står der fra før. Men greit.

Det kan man nok si. Jeg synes ofte slike oppgaver har merkelige problemstillinger, men sålenge man har tunga rett i munnen forstår man hva som menes.

Jeg er enig med knipsolini. Enten er den første opplysningen irrelevant (typisk brukes den senere i oppgaven) eller så er oppgaven skrevet feil.

Oppgaven er skrevet riktig og opplysningen er nødvendig. Teksten er kanskje litt krøkkete skrevet, men jeg tror hovedproblemet er at det er en idiotisk problemstilling, defor skjønner man det ikke med en gang.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig formulert, for det står at hun har 6180 kr på konto i dag, ikke at de ble satt inn i tillegg til et beløp som står der fra før. Men greit.

Det kan man nok si. Jeg synes ofte slike oppgaver har merkelige problemstillinger, men sålenge man har tunga rett i munnen forstår man hva som menes.

Oppgaven er skrevet riktig og opplysningen er nødvendig. Teksten er kanskje litt krøkkete skrevet, men jeg tror hovedproblemet er at det er en idiotisk problemstilling, defor skjønner man det ikke med en gang.

Mulig at teksten over er irrelevant da det egentlig er en a,b,c oppgave, men tenkte kanskje at den kunne være relevant for oppgaven.

Kunne du ha forklart løsningen litt nærmere - får den ikke helt til. :wee: Men tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Hva var spørsmålet i det første tilfellet? ( y=1622 * 1,04^x)

I det andre tilfellet løser du ligningen 1275 *k*2 = 1225 der k =1-p/100

Skal jeg da løse med hensyn på p? Får da omtrent 52, men fasiten sier 2.0%

Nei, du får k=0,98 (vekstfaktoren), som gir p=2. Fasiten har rett.

Lenke til kommentar

Hva var spørsmålet i det første tilfellet? ( y=1622 * 1,04^x)

I det andre tilfellet løser du ligningen 1275 *k*2 = 1225 der k =1-p/100

Skal jeg da løse med hensyn på p? Får da omtrent 52, men fasiten sier 2.0%

Nei, du får k=0,98 (vekstfaktoren), som gir p=2. Fasiten har rett.

Hmm, nå tror jeg at jeg er på bærtur. Nøyaktig hva er det jeg skal løse likningen med hensyn på? Burde ikke vekstfaktoren være 0.96 ?

Lenke til kommentar

Hmm, nå tror jeg at jeg er på bærtur. Nøyaktig hva er det jeg skal løse likningen med hensyn på? Burde ikke vekstfaktoren være 0.96 ?

Merk at det skal være k^2 i nojacs innlegg, ikke k*2.

Huff da. Nå MÅ jeg få meg nye briller. Eller større skjerm....SORRY!

Vekstfaktoren er den ÅRLIGE faktoren, som du multipliserer med en gang for hvert år....

• Liker 1
Lenke til kommentar

* Jeg sliter litt med å få til e(x^2). Så x skal være ^2

Er det sånn du mener?

chart?cht=tx&chl= \lim_{x\to \infty}f(x) =e{x^2}

Går fortsatt mot uendelig, da.[/quote

e skal være opphøyd i x^2 i følge det han har skrevet.

Men den går uansett ikke mot null så det må være fasitfeil.

Endret av matte geek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...