Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dsc01390jo5.jpg

w640.png

dsc01391il9.jpg

w640.png

 

Hei det jeg har gjort er å multiplisere sannsynligheten for at hun ikke blir ferdi med å stelle seg i tide * sannsynligheten for at toget ikke er forsinket og sannsynligheten for at bussen går. Jeg har altså gjor en vri på en av sannsynlighetene. Ikke desto mindre får jeg feil i svar. Svaret er 0,57.

Lenke til kommentar

1.

4 - kvadratroten av x + 8 = x

Hvordan løser man den ligningen?

 

4 - sqrt(x+8) = x

4 - x = sprt(x + 8)

(4 - x)^2 = x + 8

 

2.

lg x + lg(x+3)=1

hvordan løser man denne?

 

lg(a * b) = lg(a) + lg(b)

10^lg(a) = a

 

 

3.

2^2x - 6 * 2^x - 16=0

 

2^2x = (2^x)^2

sett u = 2^x og løs ut.

Endret av Otth
Lenke til kommentar
1.Hvordan løser man den ligningen?

 

4 - sqrt(x+8) = x

4 - x = sprt(x + 8)

(4 - x)^2 = x + 8

Bare en rask tilleggsopplysning, annie09.

 

Når du løser slike likninger hvor du kvadrerer kvadratrøtter er det veldig viktig å sette prøve på svaret. Grunnen til dette er at det kan snike seg inn "falske" løsninger når du kvadrerer.

 

Normalt vil du ende opp med to verdier for x, men det kan være at bare den ene verdien løser likningen. Eller bare den andre. Eller begge. Eller ingen.

 

Moralen er, sett prøve på svaret. ;)

Lenke til kommentar

Jeg trenger litt hjelp her.

 

Jeg holder på med algebra (R2) og lærer meg induksjonsbevis. Jeg forstår selve beviset, selv om jeg har litt igjen før jeg er stabil. Derfor gjør jeg eksemplene i boken. Men det er et problem.

 

Jeg skal bevise at n5-n alltid er delelig med 5, og ut i beviset skal jeg utlede (t+1)5 - (t+1).

 

Jeg kunne klart dette selv, men det vil ta lang tid. Det står at man enten kan bruke pascals trekant, eller digitalt verktøy. Jeg husker ikke pascals trekant, så trenger en oppfriskning her, og er det en måte å få min kalkulator (CASIO CFX-9850GC PLUS) til å utlede denne for meg?

 

Takker for svar, spesielt raske svar. ;) Skal ha prøve i kapittelet i morgen.

 

EDIT: fant ut hvordan jeg kunne bruke pascals trekant, men lurer fortsatt på om man kan gjøre dette på min kalkulator.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Nytt matteproblem:

 

Jeg holder fortsatt på med induksjonsbevis, og har enda et problem. Jeg har sett i løsningsforslaget, og skjønner alt, utenom en utregning, som jeg ikke skjønner hvordan de har klart å få til. Se bildet.

 

Hvordan har de klart å komme fra den øverste ligningen i den røde boksen, til den nederste? Jeg skjønner ikke den utregningen.

post-103104-1227035190_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dei finn berre samnemnaren:

 

Det første du må gjere er å gjere om nemnaren slik at du kan sitje dei 2 brøkane med felles brøkstrek.

2t+1 er det same som 2t*21. Difor gonger dei oppe og nede med 21 i brøken til venstre. I tillegg må du passe på at det i realiteten står -1 * (t + 2)/2t i brøken til venstre. Difor skiftar dei forteikn i brøken til høgre.

Lenke til kommentar

Funksjonen til en rett linje:

f(x) = a*x + b

 

f(2) = 10,5 -> x = 2

f(2) = a*2 + b

a*2 + b = 10,5

 

f(3) = 13,5 -> x = 3

f(3) = a*3 + b

a*3 + b = 13,5

 

Først prøver vi med a = 2, og setter inn b-verdi slik at svaret passer med det som er oppgitt:

f(2): 2*2 + 6,5 = 10,5

f(3): 3*2 + 6,5 = 12,5

 

Siden a = 2 ga feil svar, prøver vi med a = 3:

f(2): 2*3 + 4,5 = 10,5

f(3): 3*3 + 4,5 = 13,5

 

Dette stemmer, og a er da lik 3 (og derav b lik 4,5).

 

Ligningen blir:

f(x) = 3x + 4,5

 

 

Dette ble muligens litt uoversiktelig, og det finnes helt sikkert en enklere/raskere måte å løse oppgaven på :p

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...