Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at I(p) = p*E(p)

 

Når du deriverer brøken, blir telleren 2 520 000((p^2+900)-2p^2)

 

Trekk sammen parantesen og faktoriser med 3. kvadratsetn.

Takk, men trenger hjelp med en til, den er litt ekkel, men håper du/dere klarer den.

 

Oppgave C, du skal lage en andregradsfunksjon...post-203270-0-18061900-1418938213_thumb.png

Lenke til kommentar

Hva med å faktisk teste om det du skriver er riktig? Er ikke kos å bare si ting som en ikke har sjekket, skaper bare kvalme for den som lurer på ting. Du trodde sikkert at likningen var

 

chart?cht=tx&chl= 0 = -496 + 68.8\left( 1 - \frac{ 1 }{ (1+r)^{20} } \right)

 

Men dette er dessverre ikke tilfellet. Problemet er at vi har en ekstra r som

ødelegger. Hva skjer når du prøver å ta logaritmen? Når det er sagt så er

likningen er ikke pensum på VGS å løse for hånd. Vil du løse den bruk et digitalt hjelpemiddel. Som fra høsten av er obligatorisk å kunne.

 

Dersom vi heller vi være smart kan vi skrive om likningen til

 

chart?cht=tx&chl= r = \frac{68.8}{496} \left( 1 - \frac{ 1 }{ (1+r)^{20} } \right)

 

Tanken er nå at du tar opp kalkulatoren din og skriver inn en tilfeldig verdi. For eksempel 0, 10000 eller 5 for deretter å trykke på = knappen. Det neste steget er å skrive

 

chart?cht=tx&chl= \frac{68.8}{496} \left( 1 - \frac{ 1 }{ (1+\text{ans})^{20} } \right)

 

Forså å hamre løs på likhetsknappen ett par ganger. Da vil du raskt få løsningen til likningen.

Takk for svar!

 

Hvorfor får jeg et svar når ans er ingenting? Er ans det ukjente? Jeg skrudde på kalkulator og skrev ligningen inn og satte "ans" istedenfor r og likevel ble svaret 0.1257.

 

Hvordan endret du på ligningen slik at 1/r ble borte og erstattet med 68.8/496?

 

Jeg har aldri visst om denne funksjonen på kalkulatoren :ohmy: Det er sikkert fordi jeg har aldri lært dette før.

Endret av Mladic
Lenke til kommentar

For å skrive om likningen kan en for eksempel først gange med r på begge sider av likhetstegnet. Deretter legger en til chart?cht=tx&chl= 496 r til begge sider, før vi tilslutt deler begge sider på [tex[496[/tex] Eventuelt er det bare å gange med 496. Men slike algebraomskrivninger burde du klare selv.

ans

Står for answer og henter det tidligere resultatet du har skrevet inn. Altså en slags huskefunksjon hos kalkulatoren. For eksempel om du skriver 5 også =, for å skrive chart?cht=tx&chl= \mathrm{ans} så vil 5 dukke opp igjen.

 

Løsningen av chart?cht=tx&chl=x = g(x) kalles ett fikspunkt eller med andre ord x* - g(x*) = 0. Altså ett nullpunkt til chart?cht=tx&chl= f(x) = g(x) - x. http://en.wikipedia.org/wiki/Fixed_point_%28mathematics%29. Der chart?cht=tx&chl= |f'(x*)|<1 så vil funksjonen konvergere mot x* når en gjør kalkulatortrykkingen. Målet blir altså å skrive om en funksjon chart?cht=tx&chl= f(x) til chart?cht=tx&chl= g(x) - x på en fornuftig måte.

 

600px-Cosine_fixed_point.svg.png
Men det er kanskje lettere å vise det med ett bilde. Her er chart?cht=tx&chl= \cos x og chart?cht=tx&chl= x tegnet inn.
Vi ønsker å løse likningen chart?cht=tx&chl= \cos x = x. Vi begynner med å anta at chart?cht=tx&chl= x_0= -1 og trykker =. Da begynner vi på begynnelsen av den røde linjen nede ved x-aksen. Så skriver vi chart?cht=tx&chl= \cos \mathrm{ans} Første tastetrykk følger nå den røde streken opp til chart?cht=tx&chl= \cos(-1) \approx 0.5403.
Så lar vi chart?cht=tx&chl= 0.5403 være den nye x-verdien vår. Da går vi horisontalt bortover til vi kommer til chart?cht=tx&chl= x=0.5403. Så gjentar vi prossesen med den nye x-verdien.

Dette kan også visualiseres som tar vi følger en rett strek opp til funksjonen, også en rett strek bort til funksjonen x. Så vi blir ping-ponget mellom chart?cht=tx&chl=x og chart?cht=tx&chl=g(x), helt til vi går mot ett spesifikt punkt.

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Du lastet vel opp feil bilde?

Å neeei

Det er selfølgelig den med 3 M'er som filnavn, sorry!

attachicon.gifmmm.PNG

 

Oppgave C

 

 

Siden det er en andregradsfunksjon, vet vi at den skal skrives på formen

f(x) = ax2 + bx + c

og likne på dette grafen

380px-%C3%9Cb3_Parabel_5.jpg

 

Vi får oppgitt at faste kostnader er 1200. Altså er f(0) = -1200.

Overskuddet er størst ved 60 enheter. Da må toppunktet være f'(60) = 0.

Den laveste produksjonen som gir balanse er ved 20 enheter. Da vet vi at f(20) = 0.

 

Sammen med formelen

402px-Quadratic_formula.svg.png

har du nok informasjon til å finne funksjonen.

Lenke til kommentar

Er det lov å uttaler brøker som "over" på norsk? Altså 3/5 som 3 over 5.

 

Jeg gjør det hele tida, men jeg mener å huske at jeg fikk det påpekt at det var feil.

 

Når man sier "3 over 5" matematisk sett, så tror jeg det er tiltenkt binomialkoeffisienten chart?cht=tx&chl=3\choose5.

 

Uansett, jeg tror de aller fleste skjønner ut fra sammenhengen hva du mener.

 

Tilfeldigvis, hvis du googler "3 over 5" så tolkes det som brøken 3/5. Det er engelsk visstnok, men likevel...

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Verdt å nenve at du kaller profittfunksjonen f(x).

 

Det har du rett i. Oppgaven spurte visst etter en kostnadsfunksjon, så da blir ikke svaret mitt helt riktig, men det skal likevel skrives på den formen. Å bestemme a, b og c overlater jeg imidletid til noen andre, for i morgen har jeg et par egne eksamner som jeg må forberede meg til.

Lenke til kommentar

Iom at du (og jeg) tydeligvis ikke husker formelen, kan du løse det som en proporsjon.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{100}{1.5} = \frac{x}{19}

 

chart?cht=tx&chl=\frac{100}{1.5} \cdot 19 = x

 

chart?cht=tx&chl=1266.66 = x

 

Økningen må bli x - 100, fordi vi trekker fra de opprinnelige 100% - de er ikke en del av økningen (differansen mellom gammel og ny).

 

Evt. kom jeg plutselig på formelen: ny verdi = gammel verdi * vekstfaktor.

chart?cht=tx&chl=19 = 1.5 \cdot vf

 

chart?cht=tx&chl=\frac{19}{1.5} = vf

 

vf = 12.6666...

 

Vekstfaktoren er et desimaltall. For å konvertere til prosent, gang med 100: 1266.66

 

Igjen, så betyr det at 19 er 1266.66% av 1,5. Problemet er at det vi ønsker er økningen - trekk fra de 100% som representerer den originale verdien 1,5.

 

Svar: 1166.66%

 

Jeg håper det er rett. Noen ganger er det vanskelig å vite om man skal regne på økningen eller selve tallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...