Shopaholic Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Iom at du (og jeg) tydeligvis ikke husker formelen, kan du løse det som en proporsjon. Økningen må bli x - 100, fordi vi trekker fra de opprinnelige 100% - de er ikke en del av økningen (differansen mellom gammel og ny). Evt. kom jeg plutselig på formelen: ny verdi = gammel verdi * vekstfaktor. vf = 12.6666... Vekstfaktoren er et desimaltall. For å konvertere til prosent, gang med 100: 1266.66 Igjen, så betyr det at 19 er 1266.66% av 1,5. Problemet er at det vi ønsker er økningen - trekk fra de 100% som representerer den originale verdien 1,5. Svar: 1166.66% Jeg håper det er rett. Noen ganger er det vanskelig å vite om man skal regne på økningen eller selve tallet. Åhh, jo, takk. det er riktig Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 I boken jeg bruker, står det " For at skal eksistere må begge ensidige grensene eksistere og være lik hverandre . =1 =-1Av det jeg har forstått så stemmer ikke det her, men fortsatt finnes det grenseverdi for denne funksjonen. Jeg regner med at det er jeg som har misforstått noe. Noe som kunne ha hjulpet Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 x^-0 = 1 Selvfølgelig er det lik 1 og dermed stemmer det. Får skylde på kalkulatoren. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 x^-0 = 1 Selvfølgelig er det lik 1 og dermed stemmer det. Får skylde på kalkulatoren. Poenget med denne grenseverdien er at både grunntallet og eksponenten går mot null samtidig... Men svaret blir uansett 1. (Å finne bunnpunktet til denne er kanskje mer interessant enn å finne grenseverdien ) Å skylde på kalkulatoren er nok litt lettvint. Som regel er det operatøren og ikke maskinen som svikter i slike tilfeller. Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 x^-0 = 1 Selvfølgelig er det lik 1 og dermed stemmer det. Får skylde på kalkulatoren. Poenget med denne grenseverdien er at både grunntallet og eksponenten går mot null samtidig... Men svaret blir uansett 1. (Å finne bunnpunktet til denne er kanskje mer interessant enn å finne grenseverdien ) Å skylde på kalkulatoren er nok litt lettvint. Som regel er det operatøren og ikke maskinen som svikter i slike tilfeller. Er det ikke bare å ta f'(x)=0 for å finne bunnpunktet? Jeg ser at maxima og minima kommer lengre bak i kalkulus, så hvis det er noe nytt man skal gjøre, så får jeg vente til jeg kommer til det delkapittelet Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Jo, det stemmer, det, men det er ikke helt rett frem å derivere den, man må bruke et triks.. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 (endret) Er det ikke bare å ta f'(x)=0 for å finne bunnpunktet? Jeg ser at maxima og minima kommer lengre bak i kalkulus, så hvis det er noe nytt man skal gjøre, så får jeg vente til jeg kommer til det delkapittelet Hint: Benytt potensregler, og du kan evaluere grensen. Endret 21. desember 2014 av cuadro Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Hva er egentlig poenget med å terpe på blanda tall? Jeg har aldri sett dem utenfor undervisning. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Blanda tall er i det store og det hele bare tull. Å terpe på brøkregning er mye mer nyttig. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Blanda tall er i det store og det hele bare tull. Å terpe på brøkregning er mye mer nyttig. Her ser det ut til å være en forskjell i vektlegging i de ulike skoleslag. På ungdomsskolen er 5/4 visstnok fy-fy og må omformes til 1 1/4. Når så elevene kommer til videregående møter de lærere som liker 5/4 mye bedre og bare unntaksvis bruker blandede tall. Men uansett må jo alle kunne regne om fra det ene til det andre.... Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Jeg mener at å legge sammen hele tall og brøker går inn under brøkregning da. Det er jo det samme man gjør om man tenker på 1 1/4 som et "blanda tall" i stedet for 1 + 1/4, og skal omforme det til en "uekte brøk", men jeg syns hele "blanda tall"-begrepet er unødvendig. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 (endret) Det har en pedagogisk verdi, mange ser lettere hvor stort tallet er når det er skrevet som uekte brøk blandet tall, men matematisk er det en uting. Endret 22. desember 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
nojac Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Det har en pedagogisk verdi, mange ser lettere hvor stort tallet er når det er skrevet som uekte brøk, men matematisk er det en uting. Er uekte brøk en uting?? Jeg trodde at blandede tall var "utingen" med en pedagogisk verdi.... Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Mente selvfølgelig "som blandet tall", sorry.. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Snodig, jeg leste den som at blanda tall var en uting. Noen ganger ser man det man vil se. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 For eksempel i snakk om penger, så gir vel 1 krone og 50 øre (som i 1 + 1/2) noe mer mening enn 3/2 kroner. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 For eksempel i snakk om penger, så gir vel 1 krone og 50 øre (som i 1 + 1/2) noe mer mening enn 3/2 kroner. Det må bli en og en halv krone i så fall. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 For eksempel i snakk om penger, så gir vel 1 krone og 50 øre (som i 1 + 1/2) noe mer mening enn 3/2 kroner. I praktiske sammenhenger som denne er vi vel enige om at det er desimaltall som gjelder... Lenke til kommentar
Roy1977 Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Visst jeg slår med en hammer som veier 1 kg på en verktøy skralle på 1 meter med en hastighet på 1ms hvor mye newtonmeter er det snakk om? Eventuelt hva blir newtonmeteren visst jeg øker hastigheten til 2ms? Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå