Alex T. Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 (endret) Prøvde å flytte ned ex og ta e opphøyd i ln av utrykket, men ender alltid med x-x...Er det noen som kan hjelpe meg med den...har eksamen i morgen Endret 16. desember 2014 av Alex T. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 (endret) Prøvde å flytte ned ex og ta e opphøyd i ln av utrykket, men ender alltid med x-x... Er det noen som kan hjelpe meg med den...har eksamen i morgen Du er inne på det. Hvis du skriver det som ((1+1/x)*e^(-1/x))^(x^2) og så tar ln og opphøyer e i uttrykket så får du noe som burde gå relativt greit å regne ut med L'Hopital. Kan forklare litt nøyere hvis det er behov for det. Endret 16. desember 2014 av Henrik B Lenke til kommentar
Casio Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Har brukt lang tid på denne. Har brukt at tan^2(x) = sin^2(x) / cos^2 (x), men er ikke sikker hvor jeg går derfra. Har også gjort x-leddet om til x*sin^2(x)/cos^2(x), for så å trekke ledde i felles nevner. Men får ikke til at telleren blir lik x. Noen ideer? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Har brukt lang tid på denne. Har brukt at tan^2(x) = sin^2(x) / cos^2 (x), men er ikke sikker hvor jeg går derfra. Har også gjort x-leddet om til x*sin^2(x)/cos^2(x), for så å trekke ledde i felles nevner. Men får ikke til at telleren blir lik x. Noen ideer? (sinx)^2+(cosx)^2=1 Lenke til kommentar
Casio Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Har brukt lang tid på denne. Har brukt at tan^2(x) = sin^2(x) / cos^2 (x), men er ikke sikker hvor jeg går derfra. Har også gjort x-leddet om til x*sin^2(x)/cos^2(x), for så å trekke ledde i felles nevner. Men får ikke til at telleren blir lik x. Noen ideer? (sinx)^2+(cosx)^2=1 Ja, glemte å si at jeg brukte den og, men kom ikke noe nærmere. Får liksom at telleren får en ekstra ledd, og vet ikke hva jeg har gjort galt: [x + xsin^2(x)]/cos^2(x) Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Har brukt lang tid på denne. Har brukt at tan^2(x) = sin^2(x) / cos^2 (x), men er ikke sikker hvor jeg går derfra. Har også gjort x-leddet om til x*sin^2(x)/cos^2(x), for så å trekke ledde i felles nevner. Men får ikke til at telleren blir lik x. Noen ideer? (sinx)^2+(cosx)^2=1 Ja, glemte å si at jeg brukte den og, men kom ikke noe nærmere. Får liksom at telleren får en ekstra ledd, og vet ikke hva jeg har gjort galt: [x + xsin^2(x)]/cos^2(x) Da gjør du noe feil når du setter alt på felles brøkstrek. x=(xcos^2(x))/cos^2(x) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Hei! Hvorfor kan jeg ikke dele på cosx på begge sider i denne likningen? cosx*sin2x = cosx Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Hei! Hvorfor kan jeg ikke dele på cosx på begge sider i denne likningen? cosx*sin2x = cosx Du kan for så vidt det, men da må du forutsette at cosx ikke er lik 0. Problemet er at cosx=0 faktisk er en løsning i denne ligningen, så ved å dele på cosx "mister" du disse løsningene. Du bør heller løse den ved å flytte cosx over på venstre side og faktorisere. Lenke til kommentar
Casio Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Har brukt lang tid på denne. Har brukt at tan^2(x) = sin^2(x) / cos^2 (x), men er ikke sikker hvor jeg går derfra. Har også gjort x-leddet om til x*sin^2(x)/cos^2(x), for så å trekke ledde i felles nevner. Men får ikke til at telleren blir lik x. Noen ideer? (sinx)^2+(cosx)^2=1 Ja, glemte å si at jeg brukte den og, men kom ikke noe nærmere. Får liksom at telleren får en ekstra ledd, og vet ikke hva jeg har gjort galt: [x + xsin^2(x)]/cos^2(x) Da gjør du noe feil når du setter alt på felles brøkstrek. x=(xcos^2(x))/cos^2(x) Fikk oppgaven til nå. Var visst ikke noe magi, hadde bare ikke brukt kreativiteten nok Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Prøvde å flytte ned ex og ta e opphøyd i ln av utrykket, men ender alltid med x-x... Er det noen som kan hjelpe meg med den...har eksamen i morgen Du er inne på det. Hvis du skriver det som ((1+1/x)*e^(-1/x))^(x^2) og så tar ln og opphøyer e i uttrykket så får du noe som burde gå relativt greit å regne ut med L'Hopital. Kan forklare litt nøyere hvis det er behov for det. Takk for svar, men jeg får absolutt ikke til noe nå Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Hei! Hvorfor kan jeg ikke dele på cosx på begge sider i denne likningen? cosx*sin2x = cosx Du kan for så vidt det, men da må du forutsette at cosx ikke er lik 0. Problemet er at cosx=0 faktisk er en løsning i denne ligningen, så ved å dele på cosx "mister" du disse løsningene. Du bør heller løse den ved å flytte cosx over på venstre side og faktorisere. God gang! Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 (endret) Prøvde å flytte ned ex og ta e opphøyd i ln av utrykket, men ender alltid med x-x... Er det noen som kan hjelpe meg med den...har eksamen i morgen Du er inne på det. Hvis du skriver det som ((1+1/x)*e^(-1/x))^(x^2) og så tar ln og opphøyer e i uttrykket så får du noe som burde gå relativt greit å regne ut med L'Hopital. Kan forklare litt nøyere hvis det er behov for det. Takk for svar, men jeg får absolutt ikke til noe nå Ok. kan ta det litt mer detaljert. Oppdaterer posten min om ca. 10 minutter, tar en evighet å skrive latex ... Edit: Sånn. Sorry for rotete føring ... Overgangen i fjerde linje er L'Hopital. Edit2: Noen med peiling på tex som vet hvorfor første linje er indentert? Endret 16. desember 2014 av Henrik B 1 Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Prøvde å flytte ned ex og ta e opphøyd i ln av utrykket, men ender alltid med x-x... Er det noen som kan hjelpe meg med den...har eksamen i morgen Du er inne på det. Hvis du skriver det som ((1+1/x)*e^(-1/x))^(x^2) og så tar ln og opphøyer e i uttrykket så får du noe som burde gå relativt greit å regne ut med L'Hopital. Kan forklare litt nøyere hvis det er behov for det. Takk for svar, men jeg får absolutt ikke til noe nå Ok. kan ta det litt mer detaljert. Oppdaterer posten min om ca. 10 minutter, tar en evighet å skrive latex ... Edit: Sånn. Sorry for rotete føring ... Overgangen i fjerde linje er L'Hopital. Edit2: Noen med peiling på tex som vet hvorfor første linje er indentert? Tuuuuuuuseeen takk! Evig takknemlig Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Hvordan finner man r? Bruker man ln og lg? Jeg har ikke høst sånne ligninger på lenge... Lenke til kommentar
Harry Barry Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Hvordan løser man diofantiske ligninger med flere enn to variabler? Forsøkte å google litt men fant bare om eksistens. Lenke til kommentar
Harry Barry Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 (endret) Hvordan finner man r? Bruker man ln og lg? Jeg har ikke høst sånne ligninger på lenge... Du bruker et triks! Sett at du skal løse 0 = x + 3. Det er det samme som 0 = e^ln(x+3). Nå var dette eksempelet tåpelig, men ikke i den ligningen du har der! Endret 17. desember 2014 av Harry Barry Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 (endret) Hva med å faktisk teste om det du skriver er riktig? Er ikke kos å bare si ting som en ikke har sjekket, skaper bare kvalme for den som lurer på ting. Du trodde sikkert at likningen var Men dette er dessverre ikke tilfellet. Problemet er at vi har en ekstra som ødelegger. Hva skjer når du prøver å ta logaritmen? Når det er sagt så er likningen er ikke pensum på VGS å løse for hånd. Vil du løse den bruk et digitalt hjelpemiddel. Som fra høsten av er obligatorisk å kunne. Dersom vi heller vi være smart kan vi skrive om likningen til Tanken er nå at du tar opp kalkulatoren din og skriver inn en tilfeldig verdi. For eksempel 0, 10000 eller 5 for deretter å trykke på = knappen. Det neste steget er å skrive Forså å hamre løs på likhetsknappen ett par ganger. Da vil du raskt få løsningen til likningen. Endret 18. desember 2014 av Nebuchadnezzar 2 Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 lim ( ln(x)-ln 2)/ (x-2)x->2 I denne oppgaven fikk jeg 0, ettersom når 2 erstatter "X" vil det bli 0. Siden jeg skal finne grenseverdien, så tok jeg x= 2,01 og da ble svaret 0,49. Når jeg erstattet X-en med 2,001 ble det 0.499, noe som indikerer på at grenseverdien er på 1/2. Men er dette riktig gjort av meg? I så fall hvorfor? Ettersom når jeg erstattet X-en med 2, fikk jeg 0 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 lim ( ln(x)-ln 2)/ (x-2) x->2 I denne oppgaven fikk jeg 0, ettersom når 2 erstatter "X" vil det bli 0. Siden jeg skal finne grenseverdien, så tok jeg x= 2,01 og da ble svaret 0,49. Når jeg erstattet X-en med 2,001 ble det 0.499, noe som indikerer på at grenseverdien er på 1/2. Men er dette riktig gjort av meg? I så fall hvorfor? Ettersom når jeg erstattet X-en med 2, fikk jeg 0 Du fikk ikke 0. Du fikk 0/0 som er en udefinert verdi. Fremgangsmåten din er i dette tilfellet en fin indikator på hva svaret kom til å bli. Lenke til kommentar
Harry Barry Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Hva med å faktisk teste om det du skriver er riktig? Er ikke kos å bare si ting som en ikke har sjekket, skaper bare kvalme for den som lurer på ting. Du trodde sikkert at likningen var Beklager. Jeg surret... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå