Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I første oppgave er trikset å se at du kan benytte substitusjonen chart?cht=tx&chl=u=2x og chart?cht=tx&chl=du=2dx \;\; \Rightarrow \;\; dx=\frac{1}{2}du

chart?cht=tx&chl=\Rightarrow \int \frac{\cos (u)}{2}du

Klarer du resten selv?

Neste oppgave er helt lik i natur. Trikset er å se at uttrykket innehar både en delfunksjon, og en faktor av den samme delfunksjonens deriverte:

 

chart?cht=tx&chl=\int _0^1xe^{x^2+1}dx

Hva skjer med chart?cht=tx&chl=x^{2}+1 når vi deriverer den? Jo, vi får 2x. Er 2x en faktor av en annen del av det hele uttrykket? Ja! x. x er jo halvparten av 2x. Velg så chart?cht=tx&chl=u=x^{2}+1 og chart?cht=tx&chl=du=2xdx. Snu om, og uttrykket lar seg forenkle med substitusjonen.

Lenke til kommentar

I første oppgave er trikset å se at du kan benytte substitusjonen chart?cht=tx&chl=u=2x og chart?cht=tx&chl=du=2dx \;\; \Rightarrow \;\; dx=\frac{1}{2}du

 

chart?cht=tx&chl=\Rightarrow \int \frac{\cos (u)}{2}du

 

Klarer du resten selv?

 

Neste oppgave er helt lik i natur. Trikset er å se at uttrykket innehar både en delfunksjon, og en faktor av den samme delfunksjonens deriverte:

 

chart?cht=tx&chl=\int _0^1xe^{x^2+1}dx

 

Hva skjer med chart?cht=tx&chl=x^{2}+1 når vi deriverer den? Jo, vi får 2x. Er 2x en faktor av en annen del av det hele uttrykket? Ja! x. x er jo halvparten av 2x. Velg så chart?cht=tx&chl=u=x^{2}+1 og chart?cht=tx&chl=du=2xdx. Snu om, og uttrykket lar seg forenkle med substitusjonen.

Ja, skjønte det nederste integralet nå :)

 

Men det øverste har jeg litt problemer med å få til... Siden jeg får 0,5sin2x inne i "klammene", og dette blir feil når jeg regner det ut for pi/4 og 0

Lenke til kommentar

 

Husk at når du subsituterer må du endre integrasjonsgrensene også.

Tror ikke vi har lært det i mattepensumet? Tar R2, men jeg har aldri vært borti at du må endre integrasjonsgrensene...

 

 

Hvis du setter inn igjen for u kan du bruke de originale grensene, hvis du beholder u må du endre grensene. Dvs. at du kan enten regne ut 0.5sin(2x) med originale grenser eller 0.5sin(u) med nye grenser. Men vær litt forsiktig med notasjonen. Hvis du ønsker å gjøre det førstnevnte bør du først regne integralet som om det var ubestemt, eller kan det bli problemer med likhetene.

Lenke til kommentar
Et fly stiger med konstant fart i en 45° vinkel. Ved høyden 1 mi (mi=mile) passerer det rett over en radarstasjon på bakken.

Litt senere måler radaren at avstanden fra stasjonen til flyet er 5 mi, og at

denne avstanden øker med 7 mi/min, dvs. 420 mi/t (mi/t=miles per time).

Hva er farten til flyet?


[ spoiler] t[/ spoiler]

Har noen en eneste anelse på hvordan denne løses? :)

Lenke til kommentar

Vil noen enkelt forklare stegene man gjør før man faktoriserer denne annengradslikningen:

 

"4-x^2=x+2"

 

Forstår ikke stegene.

 

Når dette er gjort skal det stå igjen -x^2-x+2=0

 

Hvor X= 1 og X=-2

Mener du før man faktoriserer? Ikke selve faktoriseringen?

 

For å ta det detaljert, så starter du med

 

chart?cht=tx&chl=4-x^2 = x + 2

 

Dette er helt elementær algebra. Likhetstegnet sier at hver side er den samme. Du er interessert i å ha alt på den samme siden av likhetstegnet, og en null på den andre siden.

 

For å bevare likheten, så må du gjøre det samme på hver side. Tenk på det som at hvis du og en kamerat begge har like mange epler hver. Jeg kommer, banker dere opp, og tar tre epler fra hver av dere. Da har dere fortsatt like mange epler, uavhengig av hvor mange dere startet med. Likheten ble bevart.

 

Hvis jeg derimot kommer, banker opp deg, mens kameraten din løper vekk, og jeg tar seks epler fra deg, så har dere ikke lenger like mange epler. Likheten har ikke blitt bevart.

 

Så hva gjør man? Jo, hvis vi ønsker å ha alle leddene i likningen på venstre side, så må vi trekke fra eller legge til ledd på høyre side... og da gjøre det samme på venstre.

 

p><p> 4 - x^2 - 2 = x + 2 - 2

 

Se der? Jeg trakk fra chart?cht=tx&chl=2 på begge sider. Da får vi:

 

chart?cht=tx&chl=4 - x^2 - 2 = x

 

Nå ser det ut som om vi "flyttet" chart?cht=tx&chl=2-leddet over på den andre siden, og byttet fortegn. Men det vi egentlig gjorde var at vi trakk ifra chart?cht=tx&chl=2 på begge sider. Vi kan også trekke sammen venstresiden slik at chart?cht=tx&chl=4-x^2 - 2 = 2 - x^2 for å gjøre det litt enklere.

 

Hvis jeg forsto hva du lurte på, og forklaringen min ga mening, så burde du forsøke deg på å fikse chart?cht=tx&chl=x-leddet selv :)

 

Sorry, man blir litt 'myk' av å ta ferie fra religionsdelen av forumet. :tease:

Jeg håper virkelig at ferien din snart er over :p

Lenke til kommentar

 

Vil noen enkelt forklare stegene man gjør før man faktoriserer denne annengradslikningen:

 

"4-x^2=x+2"

 

Forstår ikke stegene.

 

Når dette er gjort skal det stå igjen -x^2-x+2=0

 

Hvor X= 1 og X=-2

Mener du før man faktoriserer? Ikke selve faktoriseringen?

 

For å ta det detaljert, så starter du med

 

chart?cht=tx&chl=4-x^2 = x + 2

 

Dette er helt elementær algebra. Likhetstegnet sier at hver side er den samme. Du er interessert i å ha alt på den samme siden av likhetstegnet, og en null på den andre siden.

 

For å bevare likheten, så må du gjøre det samme på hver side. Tenk på det som at hvis du og en kamerat begge har like mange epler hver. Jeg kommer, banker dere opp, og tar tre epler fra hver av dere. Da har dere fortsatt like mange epler, uavhengig av hvor mange dere startet med. Likheten ble bevart.

 

Hvis jeg derimot kommer, banker opp deg, mens kameraten din løper vekk, og jeg tar seks epler fra deg, så har dere ikke lenger like mange epler. Likheten har ikke blitt bevart.

 

Så hva gjør man? Jo, hvis vi ønsker å ha alle leddene i likningen på venstre side, så må vi trekke fra eller legge til ledd på høyre side... og da gjøre det samme på venstre.

 

p><p>4 - x^2 - 2 = x + 2 - 2

 

Se der? Jeg trakk fra chart?cht=tx&chl=2 på begge sider. Da får vi:

 

chart?cht=tx&chl=4 - x^2 - 2 = x

 

Nå ser det ut som om vi "flyttet" chart?cht=tx&chl=2-leddet over på den andre siden, og byttet fortegn. Men det vi egentlig gjorde var at vi trakk ifra chart?cht=tx&chl=2 på begge sider. Vi kan også trekke sammen venstresiden slik at chart?cht=tx&chl=4-x^2 - 2 = 2 - x^2 for å gjøre det litt enklere.

 

Hvis jeg forsto hva du lurte på, og forklaringen min ga mening, så burde du forsøke deg på å fikse chart?cht=tx&chl=x-leddet selv :)

 

Sorry, man blir litt 'myk' av å ta ferie fra religionsdelen av forumet. :tease:

Jeg håper virkelig at ferien din snart er over :p

 

 

 

Takk for godt og langt svar!

 

Når X flyttes over og ligningen ordnes blir det vell da -X2-X+2=0? Da blir ihvertfall svaret X=1 og X=-2 noe som stemmer med fasit.

Lenke til kommentar

Takk for godt og langt svar!

 

Når X flyttes over og ligningen ordnes blir det vell da -X2-X+2=0? Da blir ihvertfall svaret X=1 og X=-2 noe som stemmer med fasit.

Bare hyggelig, og det er korrekt.

 

Noe mange foretrekker er å ha andregradsleddet med positivt fortegn. Det gjør faktoriseringen litt mer behagelig. Det eneste du kan gjøre da er å flytte over alle ledd (les: trekke fra alle ledd på begge sider), og da får vi

chart?cht=tx&chl=x^2 + x - 2 = 0

 

Som ser litt behageligere ut. Du får de samme røttene.

 

Men la oss se litt på faktoriseringa. Du har funnet røttene, og vi vet da at

chart?cht=tx&chl=(x-x_1)(x-x_2) = (x-1)(x+2) = x^2 + x - 2

 

Men... burde ikke chart?cht=tx&chl=(x-1)(x-2) også bli lik chart?cht=tx&chl=-x^2 -x + 2? Har du noen gode forklaring på hvordan faktoriseringa av chart?cht=tx&chl=-x^2 -x + 2 = 0 burde se ut? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...