TheNarsissist Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Takk for svar, ser den nå, gikk litt fort i svingene Ser hvertfall ut til at det ble 18 av 20 riktige. Krysser fingra for at det holder til A. Lenke til kommentar
StudentenpåBI Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Lyst til å dele svar? Jeg er langt ifra 18 tror jeg Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 (endret) Hva gjør jeg feil her egentlig? Er jeg blind? Holder på med ikke-lineæare likningssett, men nå står jeg fast. Kommer meg ikke frem til svaret som står i fasiten (fasitsvaret er korrekt). Likningssettene: Måten jeg har løst oppgaven på: Har ikke skrevet inn hva y-verdiene vil bli som svar, ettersom x-verdiene ikke stemmer. Men jeg vet at y-verdiene skal finnes også. Jeg skrev likningene inn i GeoGebra for å sjekke fasiten, da får jeg x=5 ^ y=0 og x=3 ^ y=4. Dette stemmer overens med fasiten i boken. Noen som har noen ideer? Endret 2. desember 2014 av Tkse Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Hva gjør jeg feil her egentlig? Er jeg blind? Holder på med ikke-lineæare likningssett, men nå står jeg fast. Kommer meg ikke frem til svaret som står i fasiten (fasitsvaret er korrekt). Likningssettene: Skjermbilde 2014-12-02 kl. 12.52.01.png Måten jeg har løst oppgaven på: Skjermbilde 2014-12-02 kl. 13.12.11.png Noen som har noen ideer? Overgangen fra tredje siste til nest siste linje er feil. Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Hva gjør jeg feil her egentlig? Er jeg blind? Holder på med ikke-lineæare likningssett, men nå står jeg fast. Kommer meg ikke frem til svaret som står i fasiten (fasitsvaret er korrekt). Likningssettene: Skjermbilde 2014-12-02 kl. 12.52.01.png Måten jeg har løst oppgaven på: Skjermbilde 2014-12-02 kl. 13.12.11.png Noen som har noen ideer? Overgangen fra tredje siste til nest siste linje er feil. Jeg antar at du ikke tar med svaret, når du teller linjene. Hva er det som er feil da? Skal alt over på venstre side, slik som dette? Hva skal gjøres da for å finne ut av nullpunktene? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 (endret) Andregradsformelen.. Og for å presisere: Overgangen jeg snakket om er overgangen fra 5x(x-8)=75 til x=0 eller x=8. Sett inn x=0 eller x = 8 i linjen over og du vil se at likheten ikke er oppfylt. Endret 2. desember 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
g33k88 Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Noen som vet når fasit kommer ut? Pleier ikke den komme ganske kjapt? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Hvilken fasit? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Jeg antar at du ikke tar med svaret, når du teller linjene. Hva er det som er feil da? Skal alt over på venstre side, slik som dette? Skjermbilde 2014-12-02 kl. 14.27.28.png Hva skal gjøres da for å finne ut av nullpunktene? For å utdype litt: Metoden du bruker er bare gyldig hvis det som står på høyre side er null. Da kunne du tenkt at hvis 5x(x-8) er null, så må enten 5x være 0 eller (x-8) være 0. Men ingen av disse tingene kan være tilfelle hvis høyresiden er noe annet enn null, da er jo ikke ligningen oppfylt. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Hvordan skal jeg gå frem for å finne bruddpunktene for f(x) = tan^2 x innenfor et gitt Df? Vet at tan ikke er definert for pi/2+n*pi, men ble usikker med tan^2. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Hint: Tan^2 (x) = tan(x)*tan(x).. Lenke til kommentar
elimt Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 (endret) Verdens dummeste spørsmål, jeg vet, men kan noen forklare meg den enkleste måten å forandre et desimaltall til en brøk? Jeg er fullt klar over at feks 5/10 blir 1/2 osv, og at man kan feks 0,25 blir 25/100. Men det jeg trenger hjelp til er hvordan forkorte disse på best mulig måte? Det er jo dumt å skrive feks 20/100 fremover 1/5 osv… Men når tallet feks blir 0,6666, hvorfor blir dette da 2/3? Elller rettere sagt, hvordan finne ut av at det faktisk er 2/3? Noen som kan hjelpe meg til å lære meg en enkel og rask måte å finne ut av dette på? Endret 3. desember 2014 av elimt Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 http://math.stackexchange.com/questions/788462/convert-from-decimal-to-fraction Verdens dummeste spørsmål, jeg vet, men kan noen forklare meg den enkleste måten å forandre et desimaltall til en brøk? Jeg er fullt klar over at feks 5/10 blir 1/2 osv, og at man kan feks 0,25 blir 25/100. Men det jeg trenger hjelp til er hvordan forkorte disse på best mulig måte? Det er jo dumt å skrive feks 20/100 fremover 1/5 osv… Men når tallet feks blir 0,6666, hvorfor blir dette da 2/3? Elller rettere sagt, hvordan finne ut av at det faktisk er 2/3? Noen som kan hjelpe meg til å lære meg en enkel og rask måte å finne ut av dette på? http://math.stackexchange.com/questions/788462/convert-from-decimal-to-fraction Lenke til kommentar
NorthGuard Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 Hva er forskjellen mellom en konstant og funksjon i matematikken? Fikk beskjed om å skrive svaret opp som en funksjon med basisvektorene og ikke som konstant. Ble litt usikker hva som ble ment. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 Sliter veldig med algebra når uttrykkene blir litt mer avansert, og det er jo litt dumt når man driver med derivering. Skal derivere: Å derivere dette med et par regler kan alle gjøre, men det er når man begynner med forkorting, når man har lov til å gjøre ditt og datt osv, da jeg sliter litt. Har satt opp følgende uttrykk: Noen som har tips? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 Først og fremst har du en felles faktor i teller og nevner. Når du har forkorta den er det ikke så mye mer du kan gjøre enn å gange ut og trekke sammen mest mulig. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 (endret) Hva gjør jeg feil her egentlig? Er jeg blind? Holder på med ikke-lineæare likningssett, men nå står jeg fast. Kommer meg ikke frem til svaret som står i fasiten (fasitsvaret er korrekt). Likningssettene: Skjermbilde 2014-12-02 kl. 12.52.01.png Måten jeg har løst oppgaven på: Skjermbilde 2014-12-02 kl. 13.12.11.png Har ikke skrevet inn hva y-verdiene vil bli som svar, ettersom x-verdiene ikke stemmer. Men jeg vet at y-verdiene skal finnes også. Jeg skrev likningene inn i GeoGebra for å sjekke fasiten, da får jeg x=5 ^ y=0 og x=3 ^ y=4. Dette stemmer overens med fasiten i boken. Skjermbilde 2014-12-02 kl. 13.02.12.png Noen som har noen ideer? 5x^2 - 40x = -75 dele på 5 på begge sider x^2 - 8x = -15 x^2 - 8x + 15 = 0 x=3 og x=5 Trenger ikke bruke andregradsformel på denne, denne lar seg løse med hoderegning. (x-3)(x-5) ( -5-3=-8 og -3*-5=15 ) Endret 4. desember 2014 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Valdres 101 Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Et kjapt matte-spørsmål: Det arbeider 30 mennesker i en bedrift, og en gang i året blir to ansatte i denne bedriften trukket ut som vinner og får en ferietur til Tenerife. Hvor stor er sannsynligheten for at en ansatt vinner denne ferieturen ? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Et kjapt matte-spørsmål: Det arbeider 30 mennesker i en bedrift, og en gang i året blir to ansatte i denne bedriften trukket ut som vinner og får en ferietur til Tenerife. Hvor stor er sannsynligheten for at en ansatt vinner denne ferieturen ? Kan tenke på flere måter her. F.eks. finnes det 30C2 måter å velge to personer fra 30, og bare 29 av disse kombinasjonene gir at en valgt ansatt vinner. 29/(30C2)=1/15. Sjansen for at en valgt person ikke vinner er (29/30)*(28/29). 1-(29/30)*(28/29)=1/15. Enten kan du vinne på første trekk, eller så kan du ikke vinne på første trekk og vinne på andre trekk. 1/30+(29/30)*(1/29)=1/15. Finnes sikkert en haug med andre måter. Det er også ganske intuitivt at sjansen for å vinne hvis det trekkes 1 fra 30 er 1/30 og at hvis man trekker 2 er sjansen dobbelt så stor. Lenke til kommentar
ggree Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 (endret) For å standardisere en normalfordeling gjør vi noen ganger slik: mens vi andre ganger bruker: der x er utvalgsgjennomsnittet, x0 er gjennomsnittet vi tester mot, S er standardavviket og n er utvalgsstørrelsen. I hvilke sammenhenger deler vi standardavviket på , og i hvilke gjør vi ikke det? Jeg har vanskelig med å forstå dette. Endret 4. desember 2014 av ggree Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå