-sebastian- Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Det er mulig jeg er helt på jordet, men jeg mener å ha oppfattet at man skal kunne finne ut om et sadelpunkt i realiteten er et maks- eller minimumspunkt. Dog klarer jeg verken å finne noe i læreboka eller noe konkret på google om det. Er det noen som kan enten bekrefte/avkrefte at det går - ev. gi en kjapp pekepinn om det er mulig? Hva mener du med i realiteten? Grafen stiger oppover og nedover alt etter hvilken retning du betrakter. Endret 21. november 2014 av -sebastian- Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Det er mulig jeg er helt på jordet, men jeg mener å ha oppfattet at man skal kunne finne ut om et sadelpunkt i realiteten er et maks- eller minimumspunkt. Dog klarer jeg verken å finne noe i læreboka eller noe konkret på google om det. Er det noen som kan enten bekrefte/avkrefte at det går - ev. gi en kjapp pekepinn om det er mulig? Du er på jordet. Mulig du kan ha tenkt det omvendte, at et mulig maks- eller minimum i realiteten kan være et sadelpunkt. Som er riktig. Endret 21. november 2014 av Buddy Dacote Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Fixed. Endret 22. november 2014 av Centrux Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Hei. Skal sette en implikasjon eller ekvivalenspil i disse stykkene, men skjønner ikke helt logikken her: 1. x^2>0 x<0 2. (x-1)>0 (x-1)^2>0 Endret 22. november 2014 av Shopaholic Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Hei. Skal sette en implikasjon eller ekvivalenspil i disse stykkene, men skjønner ikke helt logikken her: 1. x^2>0 x<0 2. (x-1)>0 (x-1)^2>0 Hvis du vet at x^2 er større en null, er det da gitt at x er mindre enn 0? I så fall, sett en pil fra venstre til høyre. Hvis du vet at hvis x er mindre enn null, er det da gitt at x^2 er større enn null? I så fall, sett en pil fra høyre til venstre. Hvis begge deler er tilfelle, bruk ekvivalenspil. Tenk på tilsvarende måte for neste spørsmål. Generelt betyr en implikasjon fra A til B at hvis A er sann, så er også B sann. Endret 22. november 2014 av Henrik B Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Hei. Skal sette en implikasjon eller ekvivalenspil i disse stykkene, men skjønner ikke helt logikken her: 1. x^2>0 x<0 2. (x-1)>0 (x-1)^2>0 Hvis du vet at x^2 er større en null, er det da gitt at x er mindre enn 0? I så fall, sett en pil fra venstre til høyre. Hvis du vet at hvis x er mindre enn null, er det da gitt at x^2 er større enn null? I så fall, sett en pil fra høyre til venstre. Hvis begge deler er tilfelle, bruk ekvivalenspil. Tenk på tilsvarende måte for neste spørsmål. Generelt betyr en implikasjon fra A til B at hvis A er sann, så er også B sann. Ahh, nå forstår jeg 1, men forstår enda ikke nr. 2 ? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Hei. Skal sette en implikasjon eller ekvivalenspil i disse stykkene, men skjønner ikke helt logikken her: 1. x^2>0 x<0 2. (x-1)>0 (x-1)^2>0 Hvis du vet at x^2 er større en null, er det da gitt at x er mindre enn 0? I så fall, sett en pil fra venstre til høyre. Hvis du vet at hvis x er mindre enn null, er det da gitt at x^2 er større enn null? I så fall, sett en pil fra høyre til venstre. Hvis begge deler er tilfelle, bruk ekvivalenspil. Tenk på tilsvarende måte for neste spørsmål. Generelt betyr en implikasjon fra A til B at hvis A er sann, så er også B sann. Ahh, nå forstår jeg 1, men forstår enda ikke nr. 2 ? Nr. 2 er nesten helt lik nr. 1, så hvis du har forstått 1 så bør 2 gå greit? Igjen, du må vurdere påstandene du skal sette piler mellom. Hvis det er sånn at , kan du da si at ? Og motsatt, hvis , kan du da si at ? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Er det lov å løse en ligning for en variabel og så sette inn i samme ligningen? Vet ikke om jeg forvirrer meg selv nå, men her for eksempel så løser de for strømmen i1 og setter inn i samme ligning: Hvor Endret 22. november 2014 av Gjest Lenke til kommentar
marty93 Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Denne her er sikkert enkel for folk flest og burde være for meg og, men jeg får rett og slett den ikke til! Skal derivere: 3x^2 / Kvardratrota til x Ved og bruke brøkformelen tror jeg at jeg har kommet frem til: (6x*Rota til x - (3x^2)* 1/2*Rota til x) / (rota til x)^2 Håper det var mulig og lese og at noen kan hjelpe Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Får ikke til denne oppgaven: Finn en formel for R uttrykt ved x og y 1/R=1/x+1/y Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Denne her er sikkert enkel for folk flest og burde være for meg og, men jeg får rett og slett den ikke til! Skal derivere: 3x^2 / Kvardratrota til x Ved og bruke brøkformelen tror jeg at jeg har kommet frem til: (6x*Rota til x - (3x^2)* 1/2*Rota til x) / (rota til x)^2 Håper det var mulig og lese og at noen kan hjelpe Hvis du med "1/2*Rota til x" mener 1/(2*sqrt(x)) så er det du har skrevet riktig. Men jeg synes det er unødvendig tungvint å bruke kvotientregelen på slike oppgaver. Hvis du i stedet bruker at sqrt(x)=x^(1/2) og så forkorter uttrykket ditt vha. potensreglene så blir det mye lettere. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Denne her er sikkert enkel for folk flest og burde være for meg og, men jeg får rett og slett den ikke til! Skal derivere: 3x^2 / Kvardratrota til x Ved og bruke brøkformelen tror jeg at jeg har kommet frem til: (6x*Rota til x - (3x^2)* 1/2*Rota til x) / (rota til x)^2 Håper det var mulig og lese og at noen kan hjelpe står det eksplisitt at du skal bruke brøkformelen? Det er lettere å forkorte først.. Edit: Andre ledd er nok riktig likevel, med forbehold om skrivemåte. Endret 23. november 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Får ikke til denne oppgaven: Finn en formel for R uttrykt ved x og y 1/R=1/x+1/y Du kan rett og slett bare opphøye bege sider i -1. Da får du R på venstre side og 1/(1/x+1/y) på høyre side (merk at dette ikke er lik x+y). Hvis du setter uttrykket i nevneren til høyre på felles brøkstrøk kan du snu den brøken og få et litt enklere uttrykk. Endret 23. november 2014 av Henrik B Lenke til kommentar
marty93 Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Denne her er sikkert enkel for folk flest og burde være for meg og, men jeg får rett og slett den ikke til! Skal derivere: 3x^2 / Kvardratrota til x Ved og bruke brøkformelen tror jeg at jeg har kommet frem til: (6x*Rota til x - (3x^2)* 1/2*Rota til x) / (rota til x)^2 Håper det var mulig og lese og at noen kan hjelpe står det eksplisitt at du skal bruke brøkformelen? Det er lettere å forkorte først.. Edit: Andre ledd er nok riktig likevel, med forbehold om skrivemåte. Står ikke det nei! Det tenkte jeg ikke på.. Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 hei trenger hjelp med en oppgave fra eksamen høst 2009: "I en bedrift er det ansatt 2 menn og 18 kvinner. Bedriften vil sende 5 av de ansatte på et kurs. Kursdeltakerne velges ut tilfeldig. Det er viktig for bedriften at minst 1 av de ansatte består kurset. For å oppnå dette vil de om nødvendig øke antall dektakere. e) Hva er det minste antallet deltakere bedriften må melde på dersom det skal være en sannsynlighet på 95% eller mer for at minst 1 av de ansatte skal bestå kurset? Svaret i løsningen: 1-0.75^n ≥ 0.95 0.75^n=0.05 n=lg(0.05)/lg 0.75= 10.4 BEdriften må melde på minst 11 deltakere" Jeg forsår ikke hvordan de tenkte og løste den? kan noen forklare meg? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Det mangler litt informasjon for at vi kan løse den, men generelt er det lurt å huske at "minst én" i sannsynlighetsregning er det samme som alle mulige utfall minus "ingen". Lenke til kommentar
V_1000 Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Hei!Er det noen som vet hvordan man regner sannsynlighetsfordelinger på matteprogrammet Ti Interactive? Type Hypergeometrisk modell, binompdf og normalcdf osv. Har søkt litt rundt omkring, men finner ikke noe særlig informasjon.. Skal ha eksamen om ikke så lenge, så hadde satt veldig stor pris på litt hjelp!! Her er et bilde av to oppgaver jeg prøver å løse. Lenke til kommentar
Put Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Sliter med en volum-oppgave av en trekant her.. Skal dreie en trekant med punkta: (0,-1), (1,0) og (0,1), om x = 2Det jeg har gjort er å gjøre om dette til to funksjoner som jeg vil addere. Får da funksjonene . Bruker sylinderskallmetoden og får dette uttrykket for volumet: Her er -uttrykkene radiusen mellom og trekanten. Ganger da med høyda til trekantene og deretter dx. Men dette blir helt feil. Hva har jeg gjort galt? Har jeg ikke forstått å bruke sylinderskallmetoden? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Sliter med en volum-oppgave av en trekant her.. Skal dreie en trekant med punkta: (0,-1), (1,0) og (0,1), om x = 2 Det jeg har gjort er å gjøre om dette til to funksjoner som jeg vil addere. Får da funksjonene . Bruker sylinderskallmetoden og får dette uttrykket for volumet: Her er -uttrykkene radiusen mellom og trekanten. Ganger da med høyda til trekantene og deretter dx. Men dette blir helt feil. Hva har jeg gjort galt? Har jeg ikke forstått å bruke sylinderskallmetoden? Skjønner ikke helt hva du har gjort. Du integrerer med hensyn på x, men integrasjonsgrensene dine ser ut til å være y-verdiene til funksjonene. Jeg ser ikke egentlig noen grunn til å dele dette opp i to integral. Trekanten de punktene beskriver blir vel området mellom y=1-x og y=x-1, så høyden til sylinderskallene blir 1-x-(x-1)=-2x+2. Uttrykket for radien du har funnet er riktig. Hvis du bruker riktige grenser og uttrykket for høyden som jeg fant får du riktig svar. Men på denne oppgaven ville jeg personlig brukt Pappus i stedet, siden centroiden og arealet til en trekant er så enkelt å finne. Lenke til kommentar
Put Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Tusen takk! Feilen jeg hadde gjort var å ikke se koordinatet (0,-1). Hadde tolket dette som (-1,0).... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå