Buddy Dakota Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Skal du løse for x? Flytt alle leddene med x i på ene siden, resten på andre siden. Husk at 8/4 = 2. Eventuelt så kan du gange med fellesnevner for å bli kvitt brøker. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Klarer du å finne fellesnevner, og vet du hvordan går frem etter det? Ja, er ikke fellesnevneren 12 på denne? Det stemmer. Så om alle leddene får 12 som nevner, kan du gange med 12 på begge sider og dermed stryke nevneren. Da sitter du igjen med en likning uten brøk. Evt. kan du gjøre som Buddy foreslår, flytte over x-verdiene til venstresiden og løse den på "vanlig" måte. Husk at f.eks. x/4 = x*(1/4) = 0,25x. Lenke til kommentar
PatrickMLGStar Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 (endret) Klarer du å finne fellesnevner, og vet du hvordan går frem etter det?Ja, er ikke fellesnevneren 12 på denne? Det stemmer. Så om alle leddene får 12 som nevner, kan du gange med 12 på begge sider og dermed stryke nevneren. Da sitter du igjen med en likning uten brøk. Evt. kan du gjøre som Buddy foreslår, flytte over x-verdiene til venstresiden og løse den på "vanlig" måte. Husk at f.eks. x/4 = x*(1/4) = 0,25x. Endret 12. november 2014 av PatrickMLGStar Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Jeg skal finne matrise x når (D-3x)A=D. Har ikke fasit, så stemmer svaret: x=a^-1/-3 ? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Nei.. Hva har du gjort? Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 (endret) Nei.. Hva har du gjort? (D-3x)A=D D-3x=DA^-1 -3x=DA^-3-D x=( DA^-3-D):-3 Jeg ser at jeg skrev feil i stad. Det var dette jeg egentlig fikk Endret 13. november 2014 av sony23 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Da så det bedre ut. Bortsett fra at det skal være A^-1, ikke ^-3. Og jeg ville ha pyntet litt på svaret og heller skrevet det som X=(1/3)D(I-A^-1). Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Da så det bedre ut. Bortsett fra at det skal være A^-1, ikke ^-3. Og jeg ville ha pyntet litt på svaret og heller skrevet det som X=(1/3)D(I-A^-1). Mente ^-1. Takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Regnet med at det var det du mente, men greit å påpeke uansett. Bare hyggelig! Lenke til kommentar
harcoregeek Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 (endret) vis at dersom matrisene A,D og P oppfyller ligningen. A=PDP^-1 er det A= det D Jeg sliter med å forstå hvordan jeg skal løse den, men har ihvertfall forsøkt.Det jeg ihvertfall har gjort, er å poengtert at matrisen må være firkantet ellers så vil det ikke funke.og; skrevet. AP*(P) =PDP^1*(P) AP= PDI A= DI A=D Og dermed må det A også være lik det D. Endret 13. november 2014 av harcoregeek Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Jeg ser ikke helt hva du gjør og om det er riktig, men et tips er å se på determinanten til (AB) (der A og B er to n x n-matriser). Lenke til kommentar
harcoregeek Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Jeg ser ikke helt hva du gjør og om det er riktig, men et tips er å se på determinanten til (AB) (der A og B er to n x n-matriser). Jeg forsto den til slutt, ettersom det var en teori jeg "hoppet" over. Men jeg trenger hjelp med denne. en 4 m lang stål bjelke blir utsatt for en punktlast på 100 kN på midten. Dette fører til at bjelken blir bøyd 16 mm ned. Når punktlasta ved tida t= 0 plutselig slipper, vil bjelken begynne å svinge. Frekvensen er 8.9 Hz altså svinger bjelken 8.9 ganger på ett sekund. a) Vi antar at utslaget på midten vil gå som en cosinus-funksjon. Bruk dette og informasjonen over til å sette opp et rimelig funksjonsuttrykk for dette utslaget som funksjon av tid Hvordan regner man ut en slik oppgave? Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Hvis determinanten er lik 0. Er det forsatt definert? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Ja, den er jo det. Men det innebærer at den aktuelle matrisen ikke har noen invers. Lenke til kommentar
skole_ole Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 (endret) 48 * 4x = 3 * 42x Noen som kan forklare hvordan jeg angriper denne? Gjelder naturlige logaritmer. Endret 13. november 2014 av skole_ole Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 (endret) 48 * 4x = 3 * 42x Noen som kan forklare hvordan jeg angriper denne? Gjelder naturlige logaritmer. Prøv å få likningen på følgende form: a^x = b (der a og b er reelle tall) Deretter kan du ta ln på begge sider og løse for x. Endret 13. november 2014 av -sebastian- Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 (endret) 48 * 4x = 3 * 42x Noen som kan forklare hvordan jeg angriper denne? Gjelder naturlige logaritmer. Her er det egentlig fort gjort å bare benytte seg av potensregler: Endret 13. november 2014 av cuadro Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Eg prøver å vise at sqrt(3 + sqrt(8)) = 1 + sqrt(2). Denne oppgava var vanskelegare enn ho virka som. Ingen felles faktorar inni brøken. Veit nokon korleis eg skal gå fram? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Opphøy begge sidene i annen. Du får da at ved bruk av kvadratsetningen. Tenk litt på hvordan du kan faktorisere roten av åtte, og du er i mål Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Eg prøver å vise at sqrt(3 + sqrt(8)) = 1 + sqrt(2). Denne oppgava var vanskelegare enn ho virka som. Ingen felles faktorar inni brøken. Veit nokon korleis eg skal gå fram? Viss du setter det opp i en likning kan du opphøye begge sider i andre, da er det ganske lett å se at det er det samme. sqrt(8) kan enkelt skrives som 2sqrt2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå