cuadro Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Får ikke til denne likningen med fire ukjente. Kunne noen hjulpet med å forklare fremgangsmåten? 1. x1+x2+x3+x4 = 14 2. 2x1-x2+3x3+x4 = 17 3. 13x1-x2-x3-x4 = 0 4. x1-x2+x3-x4 = -6 Har forøvrig prøvd å gjøre likning 1 til et uttrykk, og satt det inn i de tre andre osv osv.. Men dette blir bare surr.. Takk på forhånd! Sett det inn i en matrise og radeliminer, om du har lært det. Det har jeg ikke lært. Er det enkelt? Funker det bedre enn innsetting? Er det lett å lære? Det er veldig enkelt. Men forøvrig, se litt på ligningene du har: Legg sammen ligning 1 og ligning 3, ved å summere venstreside mot venstreside, og høyreside mot høyreside - hva får du da? Så er du nesten ferdig. Radeliminasjon fungerer på en veldig lignende måte. Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Noen som kan hjelpe meg med et par oppgaver? 1. her er den ene oppgaven som omhandler ekvivalens relasjon. Hvordan løse? 2. har en geometrisk sekvens som er: 4,12,36... hva er n og k? jeg fant ut av r er 4 og k er 3. stemmer dette? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Tror det er tredje gang i høst noen har spurt om de oppgavene.. Hva kjennetegner en ekvivalensrelasjon? I den andre oppgaven er det jo bare å sette inn i formelen din og se om det passer, men det stemmer, det. Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Takker for svar. Det som kjennetegner en ekvivalensrelasjon er at den er symmetrisk, transitiv og reklisiv? Men blir forvirret av spørsmålet og vet ikke hvordan jeg skal angripe og løse oppgaven. Tror det er tredje gang i høst noen har spurt om de oppgavene..Hva kjennetegner en ekvivalensrelasjon?I den andre oppgaven er det jo bare å sette inn i formelen din og se om det passer, men det stemmer, det. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 (endret) Takker for svar. Det som kjennetegner en ekvivalensrelasjon er at den er symmetrisk, transitiv og reklisiv? Men blir forvirret av spørsmålet og vet ikke hvordan jeg skal angripe og løse oppgaven. Tror det er tredje gang i høst noen har spurt om de oppgavene.. Hva kjennetegner en ekvivalensrelasjon? I den andre oppgaven er det jo bare å sette inn i formelen din og se om det passer, men det stemmer, det. Er a kongruent a mod r? Hvis a er kongruent b mod r, er da b kongruent a mod r? Hvis a er kongruent b mod r og b er kongruent c mod r, er da a kongruent c mod r? Hvis svaret på alle tre er ja, så er det en ekvivalensrelasjon. Hint: Se på definisjonen av kongruens modulo r. Endret 7. november 2014 av Henrik B Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Jeg har at f(x)=2x^3-4x^2-2x+4. a) Finn når f(x)=0. Da tok jeg og løste likningen 2x^-2-4 og fikk (x+1)(x-2). Hadde også (x-1) fordi det var den jeg dividerte f(x) i forrig oppgave. Nullpkt er altså (x+1)(x+2)(x-1) dvs -1, -2 og 1. b) Når er f(x)<0. Holder det å tegne opp fortegnskjema til (x+1)(x+2)(x-1 eller må jeg derivere f(x)? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 (endret) Det holder med fortegnsskjema, Derivasjon er for å finne topp/bunnpunkter.... Nullpunktene skal være -1, +1 og +2 Og du må stengt tatt ha med faktoren 2 i tillegg i faktoriseringen. (Ellers får du ikke 2x^3 når du multipliserer ut) Endret 7. november 2014 av nojac 1 Lenke til kommentar
stol1 Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Sliter litt med en oppgave her, da spesielt med hvordan jeg skal gå fra tekst til likning! Noen som kan gi en hjelpende hånd?? En ballong og en robot befinner seg på en horisontal slette. Roboten er så flat at vi ser bort fra robotens høyde. Roboten beveger seg mot ballongens startpunkt og observerer ballongen mens den stiger vertikalt. Når roboten er 100m fra ballongens startsted beveger den seg med en fart på 2m/s. I samme øyeblikk er ballongen 200m over bakken og stiger med 0.5m/s. a) Hvor fort endres avstanden mellom ballongen og roboten? Takk på forhånd Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Det første jeg ville gjort, er å tegne en figur og skrive inn det du vet, det hjelper. Lenke til kommentar
stol1 Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Det første jeg ville gjort, er å tegne en figur og skrive inn det du vet, det hjelper. Det har jeg allerede gjort, hjalp ikke så mye... Er fullstendig evneveik når det kommer til sånne her oppgaver Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Det første jeg ville gjort, er å tegne en figur og skrive inn det du vet, det hjelper. Det har jeg allerede gjort, hjalp ikke så mye... Er fullstendig evneveik når det kommer til sånne her oppgaver Bruk pytagoras til å sette opp en ligning og deriver den implisitt. Lenke til kommentar
stol1 Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Det første jeg ville gjort, er å tegne en figur og skrive inn det du vet, det hjelper. Det har jeg allerede gjort, hjalp ikke så mye... Er fullstendig evneveik når det kommer til sånne her oppgaver Bruk pytagoras til å sette opp en ligning og deriver den implisitt. Men det akkurat det å sette opp likningen jeg sliter med, vet hvordan jeg skal finne ut hvor fort avstanden endrer seg (tror jeg) så lenge jeg har en likning å gå etter :< Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Det første jeg ville gjort, er å tegne en figur og skrive inn det du vet, det hjelper. Det har jeg allerede gjort, hjalp ikke så mye... Er fullstendig evneveik når det kommer til sånne her oppgaver Bruk pytagoras til å sette opp en ligning og deriver den implisitt. Men det akkurat det å sette opp likningen jeg sliter med, vet hvordan jeg skal finne ut hvor fort avstanden endrer seg (tror jeg) så lenge jeg har en likning å gå etter :< Hvis du har laget en tegning med den informasjonen du har så bør det ikke være noe problem å sette opp ligningen. Du har en rettvinklet trekant hvor avstanden mellom roboten og ballongen er hypotenues, ballongens høyde over bakken er den ene kateteten og den horisontale avstanden mellom roboten og ballongen er den andre. Hvis du bruker pytagoras på denne trekanten får du ligningen du trenger. Lenke til kommentar
stol1 Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Det første jeg ville gjort, er å tegne en figur og skrive inn det du vet, det hjelper. Det har jeg allerede gjort, hjalp ikke så mye... Er fullstendig evneveik når det kommer til sånne her oppgaver Bruk pytagoras til å sette opp en ligning og deriver den implisitt. Men det akkurat det å sette opp likningen jeg sliter med, vet hvordan jeg skal finne ut hvor fort avstanden endrer seg (tror jeg) så lenge jeg har en likning å gå etter :< Hvis du har laget en tegning med den informasjonen du har så bør det ikke være noe problem å sette opp ligningen. Du har en rettvinklet trekant hvor avstanden mellom roboten og ballongen er hypotenues, ballongens høyde over bakken er den ene kateteten og den horisontale avstanden mellom roboten og ballongen er den andre. Hvis du bruker pytagoras på denne trekanten får du ligningen du trenger. Så det er fullstendig uavhengig av hvilken retning og fart de to objektene beveger seg i forhold til hverandre? Det er bare endringen i det aktuelle punktet (100,200) de er ute etter? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Så det er fullstendig uavhengig av hvilken retning og fart de to objektene beveger seg i forhold til hverandre? Det er bare endringen i det aktuelle punktet (100,200) de er ute etter? Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår spørsmålet ditt riktig, men det stemmer at den generelle ligningen vil være den samme uavhengig av om de beveger seg mot hverandre eller fra hverandre og hvor stor farten er. Men svaret man ender opp med vil selvsagt være avhengig av dette. Og ja, det er bare hvor fort avstanden endrer seg akkurat i dette spesifikke øyeblikket de spør om, på et annet tidspunt vil svaret være annerledes. Lenke til kommentar
stol1 Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår spørsmålet ditt riktig, men det stemmer at den generelle ligningen vil være den samme uavhengig av om de beveger seg mot hverandre eller fra hverandre og hvor stor farten er. Men svaret man ender opp med vil selvsagt være avhengig av dette. Og ja, det er bare hvor fort avstanden endrer seg akkurat i dette spesifikke øyeblikket de spør om, på et annet tidspunt vil svaret være annerledes. Så det er ikke verre enn å finne hypotenusen der en katet er 2 og den andre er 0,5? :o Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår spørsmålet ditt riktig, men det stemmer at den generelle ligningen vil være den samme uavhengig av om de beveger seg mot hverandre eller fra hverandre og hvor stor farten er. Men svaret man ender opp med vil selvsagt være avhengig av dette. Og ja, det er bare hvor fort avstanden endrer seg akkurat i dette spesifikke øyeblikket de spør om, på et annet tidspunt vil svaret være annerledes. Så det er ikke verre enn å finne hypotenusen der en katet er 2 og den andre er 0,5? :o Jo, det er det dessverre. Som sagt må du implisitt derivere ligningen du får for avstandene, og da får du et uttrykk som er litt mer komplisert enn bare en ny trekant. Lenke til kommentar
stol1 Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Jo, det er det dessverre. Som sagt må du implisitt derivere ligningen du får for avstandene, og da får du et uttrykk som er litt mer komplisert enn bare en ny trekant. Så z2 = x2 + y2, der z = hypotenusen, gir ved implisitt derivasjon med hensyn på tiden t: 2z*(dz/dt) = 2x*(dx/dt) + 2y*(dy/dt), så kan jeg bare gjøre om uttrykket for å finne dz/dt, og sette inne for de andre verdiene? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Jo, det er det dessverre. Som sagt må du implisitt derivere ligningen du får for avstandene, og da får du et uttrykk som er litt mer komplisert enn bare en ny trekant. Så z2 = x2 + y2, der z = hypotenusen, gir ved implisitt derivasjon med hensyn på tiden t: 2z*(dz/dt) = 2x*(dx/dt) + 2y*(dy/dt), så kan jeg bare gjøre om uttrykket for å finne dz/dt, og sette inne for de andre verdiene? Ja, det stemmer! Lenke til kommentar
stol1 Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Ja, det stemmer! Sweet! Tusen takk for hjelpen og tålmodigheten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå