Boil In Bag Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Trenger hjelp med noen differenslikninger: Som svar på denne får jeg: Men fasiten er: Hvilken spesiell løsning gjør at jeg får rett svar? Likning to som jeg trenger hjelp med: Her får jeg: Fasiten lyder derimot slik: Hvilken spesiell løsning er den rette for å få rett svar her, og hvordan finner jeg den? Endret 9. oktober 2014 av Boil In Bag Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Hva har du gjort for å komme frem til de løsningene? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Hva har du gjort for å komme frem til de løsningene? Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Oppg. An = 6^n + 3n An - An-1 = 6^n + 3n - (6^(n-1) + 3(n-1)) Jeg kommer fram til An = 5 * 6^(n-1) + 3 + An-1 og fra her sitter jeg fast. Svaret skal være An+1 = 6An - 15n + 3 prøvd på mange måter men kommer ikke fram til riktig svar Lenke til kommentar
Boil In Bag Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Hva har du gjort for å komme frem til de løsningene? Første Oppgave: 1) Homogen løsning: 2) Spesiell inhomogen løsning: Erstatter Xn+1 med (A(n+1)+B) 3) Adderer homogen løsning med den spesielle løsningen: Andre Oppgave: 1) Homogen løsning: 2) Spesiell inhomogen løsning: Erstatter Xn+1 med (A(n+1)+B) 3) Adderer homogen løsning med den spesielle løsningen: Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Se på steg tre i første oppgave én gang til.. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Hei! Er det noen som vil hjelpe meg med å partiell derivere denne funksjonen: f(x,y)=(x2-5xy)ey Har skikkelig satt meg fast. Takk for all hjelp! Jeg ville ganget inn e^y, da bør den være ganske rett frem. 1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Jeg tror ikke det er noe for hvermannsen å regne i hodet, det der. Det er mange tall å huske på. For den første multiplikasjonen får du fire alene, hvor to og to legges sammen (ish). Når du så får 86400 har du tre siffer der som skal multipliseres med tre sifre, og du får ni nye tall du må huske på - og addere. Forøvrig blingset jeg vel da jeg regnet dette ikke dele på tre, men multiplisere med 20... evt kutte ut en faktor 60 i det øvrige regnestykket - det er jo også mulig. Du har sikkert rett. Jeg har alltid funnet det ganske enkelt å gjøre slike addisjoner, så det er nok derfor jeg deler det opp slik. 432 000 + 5 184 000 + 25 920 000 vill jeg for eksempel "tenkt" slik: 25+5=30, 184+432=616, 920+616=1 536, 30 000 000 + 1 536 000=31 536 000 Ved å holde styr på hvor mange siffer man har med å gjøre, er egentlig disse addisjonene veldig små og enkle. Så "i hodet" går nok dette ganske fort og enkelt, om man først er vant til å tenke slik. Lenke til kommentar
QueenV Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Hei! Er det noen som vil hjelpe meg med å partiell derivere denne funksjonen: f(x,y)=(x2-5xy)ey Har skikkelig satt meg fast. Takk for all hjelp! Jeg ville ganget inn e^y, da bør den være ganske rett frem.Takk for svar! Ja, jeg har prøvd det også, men ender opp med å sette e^y utenfor parentesen igjen! Har fått et svar for x: (2x-5y)*e^y. Blir dette riktig? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Er ¬∀x∀y∃zP(x,y,z) og ¬(∀x∀y∃zP(x,y,z)) to forskjellige ting? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Har fått et svar for x: (2x-5y)*e^y. Blir dette riktig? Ja, det er riktig. Når det gjelder y' så blir det jo litt mere jobb, men det er ofte lurt å skrive opp regelen for derivasjon av et produkt, hva som er u, u', v og v' og så pent og forsiktig sette det sammen i henhold til formelen. Endret 9. oktober 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Skal skrive det komplekse tallet z=-1-i på polarform. Foreleseren sitt løsningsforslag: http://i.gyazo.com/41a1eb1e289ca80885506d549bce302a.png Men når jeg taster det inn i kalkulatoren selv får jeg tilbake 2e^-i3pi/4. Kjører jeg både foreleserens svar og mitt svar andre veien gjennom kalkulatoren gir begge meg -1-i, så hva er korrekt? Lenke til kommentar
QueenV Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Har fått et svar for x: (2x-5y)*e^y. Blir dette riktig?Ja, det er riktig. Når det gjelder y' så blir det jo litt mere jobb, men det er ofte lurt å skrive opp regelen for derivasjon av et produkt, hva som er u, u', v og v' og så pent og forsiktig sette det sammen i henhold til formelen.Har prøvd det meste nå, fikk en kjempekomplisert funksjon (i mine øyne) f'(y)= (x^2-5xy)*e^y-10x*e^y. Håper det ble riktig. Nå skal jeg finne stasjonære punkter. Skjønner at jeg skal sette=0, men tror jeg blir litt satt ut av alle e'ene. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Bra jobba, det er nesten riktig, det skal være -5x, ikke -10. (sjekk at du skjønner hvorfor!) Og e-ene er ikke så skumle som de ser ut. Du kan sette dem utenfor en parentes, og siden de aldri er null kan du bare dele på e^y på begge sider, og vips, så er de borte! Endret 9. oktober 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Hva har du gjort for å komme frem til de løsningene? Første Oppgave: 1) Homogen løsning: 2) Spesiell inhomogen løsning: Erstatter Xn+1 med (A(n+1)+B) 3) Adderer homogen løsning med den spesielle løsningen: Andre Oppgave: 1) Homogen løsning: 2) Spesiell inhomogen løsning: Erstatter Xn+1 med (A(n+1)+B) 3) Adderer homogen løsning med den spesielle løsningen: Min første tanke på den første oppgaven er at du lett kan vise at C=X_0 for den homogene ligningen. For den inhomogene kan du vel benytte den oppgitte verdien til X_0 for å vise at B=1, som gir X_n=An=-n ? Den andre oppgaven tar jeg litt mer overfladisk: løsningen må være på samme form som n+1, altså An+B. Dersom det gir liten mening må du prøve å øke graden med en, nemlig til An^2+Bn+C. Det stemmer hvertfall med formen på fasiten - og teorien. Lenke til kommentar
QueenV Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Ja, beklager! Prøvde meg frem med andrederiverte og det var der 10x kom inn i bildet. Tusen takk for hjelpen!! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Skal skrive det komplekse tallet z=-1-i på polarform. Foreleseren sitt løsningsforslag: http://i.gyazo.com/41a1eb1e289ca80885506d549bce302a.png Men når jeg taster det inn i kalkulatoren selv får jeg tilbake 2e^-i3pi/4. Kjører jeg både foreleserens svar og mitt svar andre veien gjennom kalkulatoren gir begge meg -1-i, så hva er korrekt? Hele sirkelen er to pi, så går du 3pi/4 den ene veien og foreleseren din 5pi/4 andre veien ender dere opp på samme sted. Så begge deler er korrekt, men det er mest vanlig å oppgi vinkelen i intervallet [0, 2pi). Lenke til kommentar
Parallellakseteoremet Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Er ¬∀x∀y∃zP(x,y,z) og ¬(∀x∀y∃zP(x,y,z)) to forskjellige ting? Nei, det er det samme. 1 Lenke til kommentar
QueenV Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Noen som er gode på Lagrange? f (x, y)= 24x-x^2+16y-2y^2 med bibetingelse: x^2+2y^2=44 Får ut at: f'(x)=24-2x-2LambdaX f' (y) = 16-4y-4LambdaY Er ikke sikker på om dette ble riktig, men skjønner uansett ikke hvordan jeg eliminerer lambda. Håper noen vil hjelpe! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå