Killer_DT Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Har store problemer med denne, håper noen kan hjelpe meg: EDIT: Tusen takk Jaffe, der fikk jeg den til. Hadde brukt 15m i likningsettet i stedet for 9m... Endret 3. november 2008 av Killer_DT Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Her er det sikkert mange veier i mål, men du kan gjøre noe sånt: Storebror bruker 15m/2.5m/s = 6s på å løpe bort til lysstolpen. Når han har kommet til lysstolpen har lillesøster altså løpt i 4 sekunder. Da har hun løpt 4s * 1.5m/s = 6m. Nå har vi et mindre komplisert scenario. Vi har at lillesøster befinner seg 15m - 6m = 9m fra lysstolpen og løper i retning mot den, og storebror befinner seg ved lysstolpen og løper i retning fra den. Tror du du kan klare å sette opp ei ligning for å finne tida det tar, fra der de er nå, til de passerer hverandre? Endret 3. november 2008 av Jaffe Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Kan noen gi meg et tips på denne. Fant aks ved å derivere. Men hvordan finne strekningen? EDIT: Yup, jeg hadde integrert, men da jeg fikk feil svar trodde jeg ikke det var int som var riktige metoden. Fikk rettet noen skrivefeil og nå funket det! Takk for svar. Endret 4. november 2008 av Killer_DT Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Har jeg derviert korrekt, hvis ikke kan noen dytte meg i retning feilen? Mye e, minuser og derviasjonsregler oppihverandre... f(x) = (e^-x + xe^-x + (x^2/2)e^-x) x >0 (og lik null) (e^x - xe^x +(x^2/2)e^x) x < 0 f'(x) = (-e^-x - e^-x - xe^-x + e^-x - xe^-x ) x > 0 (e^x - e^x - xe^x + e^x + xe^x) x < 0 dermed f'(x) = e^-x (1-2x) x > 0 e^x x < 0 føler den fortegnslinja ble litt kjipern, men jeg har regnet to ganger igjennom og funnet feil som er rettet opp men enda ikke fornøyd med resultatet. Lenke til kommentar
theda9el2k Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Hvis en hel kolonne i en matrise er lik null, er da hele matrisen lik 0? Matrisen ser slik ut: -4 -2 0 4 0 0 -4 3 0 Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 -4 -2 0 4 0 0 -4 3 0 Jeg vet ikke helt hva du egentlig er ute etter. Er det determinanten du er ute etter ? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Et litt trivielt spørsmål: Jeg vet at svaret på noe er 15,9 (15,789) og tallene jeg har å operere med er 30 og 0,9. Allikevell så må 30 deles på 1,9 for at det i det hele tatt skal bli noe mindre. Men hvorfor er det slik? Er det lov å bare kaste på et helt tall for at det skal bli riktig? Jeg vet jo at om man deler et tall med et tall på "andre siden" av 1, så vil det bli høyere, men det jeg altså lurer på er hvorfor det er slik. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Nei, du har ikke lov å slenge på et heltall uten videre. Grunnen til at du får feil er at du har oversett et element. Hva dette elementet er kan jeg ikke si siden du ikke har gitt tilstrekkelig informasjon. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Det aktuelle stykket er, og finnes faktisk på forumet fra før, men uten forklaring på mitt spørsmål: Drivstoffblanding for en båtmotor inneholder olje og bensin. I en blanding på 102 liter skal det være 2 liter olje. a) hva er forholdt mellom olje og bensin i blandingen ? b) hvor mye olje må vi blande med 20 liter bensin? c) 30 liter drivstoffblanding for en motorsag inneholder 3% olje. Hvor mange liter bensin må vi tilsette for at blandingen skal bli riktig for båtmotoren? a) = 0,02 b) = 0,4l c) = 15,9l (15,789) Utregning på c), slik jeg har gjort det: 30/100 * 3 = 0,9 30 / 1,9 = 15,9 (15,789) Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 (endret) Du har helt feil fremgangsmåte. La meg omformulere spørsmålet: Du har 30 liter av en bensinblanding med 3 % oljeinnhold, hvor mye bensin må du tilsette blandingen for at oljeinnholdet blir 2 %? Endret 5. november 2008 av Otth Lenke til kommentar
Xell Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 1: Finn ut hvor mye olje allerede er i blandingen. 2: Finn ut hvor mye besin du må ha for å oppnå den blandingen det skal være for båtmotoren. 3: Trekk fra den mengde bensin det allerede var i i blandingen og du har svaret for hvor mye besin som må tilsettes. Otth: 2:100 blir ikke det samme som 2%. %-anndel av av oje i blandingen er (ojle/(olje+besin)) Når det er stor forskjell på forholdstallene, slik det er her, så blir det svært nære, men det er ikke riktig å regne med 2%. Det er bedre å fortsette å renge med forholdstallene. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Hva betyr det at definisjonsmengde er lik R? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 ℝ er mengden av alle reelle tall, det vil i praksis si at funksjonen din er definert over hele den vanlige tallinjen. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Kan noen hjelpe meg med denne: Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Du kan f.eks. velge å rekne med kulas bane i forhold til horisontalplanet. Da har vi følgende parameterframstilling: y(t) = 40 * sin(35) * t - 1/2 * g * t2 x(t) = 40 * cos(35) * t Etter hvert som kula farer bortover, vil bakkens høyde ned til horisontalplanet også øke (siden den er skrå). y/x = tan(20) som gir y = tan(20) * x. Kula vil treffe bakken når den har samme høyde over horisontalplanet som bakken har etter x(t) meter. Altså når y(t) = x(t) * tan(20). Edit: det var ikke så mange veier til rom likevel Endret 9. november 2008 av Jaffe Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Her var det virkelig mange vanskelige mattoppgaver:P Men lurer på et relativt enkelt spørsmål. Oppgaven er: Hva er det meste en 4.gradslikning kan ha av toppunkter og bunnpunkter tilsammen, og nullpunkter? Finner simpelten ikke utav det, og vet ikke hvordan man skal finne det ut... Endret 10. november 2008 av Zarfax Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) En første grad likning har 0, en andregradslikning har 1, en tredjegradslikning har to, en fjerdegradslikning har.... Du ser kanskje mønsteret? Endret 10. november 2008 av Otth Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Ehhr, du tenker på topp og bunn-punkter tilsammen nå? I så fall, hvormange nullpunkter kan den ha? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå