Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det sikkert mange veier i mål, men du kan gjøre noe sånt:

 

Storebror bruker 15m/2.5m/s = 6s på å løpe bort til lysstolpen. Når han har kommet til lysstolpen har lillesøster altså løpt i 4 sekunder. Da har hun løpt 4s * 1.5m/s = 6m. Nå har vi et mindre komplisert scenario. Vi har at lillesøster befinner seg 15m - 6m = 9m fra lysstolpen og løper i retning mot den, og storebror befinner seg ved lysstolpen og løper i retning fra den. Tror du du kan klare å sette opp ei ligning for å finne tida det tar, fra der de er nå, til de passerer hverandre?

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Har jeg derviert korrekt, hvis ikke kan noen dytte meg i retning feilen? Mye e, minuser og derviasjonsregler oppihverandre...

 

f(x) = (e^-x + xe^-x + (x^2/2)e^-x) x >0 (og lik null)

(e^x - xe^x +(x^2/2)e^x) x < 0

 

f'(x) = (-e^-x - e^-x - xe^-x + e^-x - xe^-x ) x > 0

(e^x - e^x - xe^x + e^x + xe^x) x < 0

 

dermed f'(x) = e^-x (1-2x) x > 0

e^x x < 0

 

føler den fortegnslinja ble litt kjipern, men jeg har regnet to ganger igjennom og funnet feil som er rettet opp men enda ikke fornøyd med resultatet.

Lenke til kommentar

Et litt trivielt spørsmål:

 

Jeg vet at svaret på noe er 15,9 (15,789) og tallene jeg har å operere med er 30 og 0,9. Allikevell så må 30 deles på 1,9 for at det i det hele tatt skal bli noe mindre. Men hvorfor er det slik? Er det lov å bare kaste på et helt tall for at det skal bli riktig?

 

Jeg vet jo at om man deler et tall med et tall på "andre siden" av 1, så vil det bli høyere, men det jeg altså lurer på er hvorfor det er slik.

Lenke til kommentar

Det aktuelle stykket er, og finnes faktisk på forumet fra før, men uten forklaring på mitt spørsmål:

 

Drivstoffblanding for en båtmotor inneholder olje og bensin. I en blanding på 102 liter skal det være 2 liter olje.

a) hva er forholdt mellom olje og bensin i blandingen ?

b) hvor mye olje må vi blande med 20 liter bensin?

c) 30 liter drivstoffblanding for en motorsag inneholder 3% olje. Hvor mange liter bensin må vi tilsette for at blandingen skal bli riktig for båtmotoren?

 

a) = 0,02

b) = 0,4l

c) = 15,9l (15,789)

 

Utregning på c), slik jeg har gjort det:

 

30/100 * 3 = 0,9

 

30 / 1,9 = 15,9 (15,789)

Lenke til kommentar

1: Finn ut hvor mye olje allerede er i blandingen.

2: Finn ut hvor mye besin du må ha for å oppnå den blandingen det skal være for båtmotoren.

3: Trekk fra den mengde bensin det allerede var i i blandingen og du har svaret for hvor mye besin som må tilsettes.

 

Otth: 2:100 blir ikke det samme som 2%. %-anndel av av oje i blandingen er (ojle/(olje+besin)) Når det er stor forskjell på forholdstallene, slik det er her, så blir det svært nære, men det er ikke riktig å regne med 2%. Det er bedre å fortsette å renge med forholdstallene.

Lenke til kommentar

Du kan f.eks. velge å rekne med kulas bane i forhold til horisontalplanet. Da har vi følgende parameterframstilling:

 

y(t) = 40 * sin(35) * t - 1/2 * g * t2

x(t) = 40 * cos(35) * t

 

Etter hvert som kula farer bortover, vil bakkens høyde ned til horisontalplanet også øke (siden den er skrå). y/x = tan(20) som gir y = tan(20) * x. Kula vil treffe bakken når den har samme høyde over horisontalplanet som bakken har etter x(t) meter. Altså når y(t) = x(t) * tan(20).

 

Edit: det var ikke så mange veier til rom likevel :p

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Her var det virkelig mange vanskelige mattoppgaver:P

 

Men lurer på et relativt enkelt spørsmål. Oppgaven er: Hva er det meste en 4.gradslikning kan ha av toppunkter og bunnpunkter tilsammen, og nullpunkter?

 

Finner simpelten ikke utav det, og vet ikke hvordan man skal finne det ut...

Endret av Zarfax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...