Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Hva med de som får falsk negativ prøve? Er ikke de nødvendig å ta med?

Nei, ikke nødvendig.

Edit:

Uansett: Har en oppgave jeg sliter med her:

Av bokstavene V, I, N, D, U, E og T skal du trekke ut fem bokstaver og sette dem sammen til et ord (som ikke trenger å ha noen mening). Hver bokstav kan bare brukes èn gang.

a) Hvor mange ord på fem bokstaver går det an å lage?

b) Hvor mange ord på fem bokstaver går det an å lage dersom I og N skal være med i ordet?

A) 7P5 = 2520

B) 7P5 / 7P2 = 60

(Igjen, langt lettere å vise en utregning hvis du skriver fasiten med en gang, slipper vi i tillegg å kaste bort tid)

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for hjelp, og beklager det med fasiten.

Oppgave A er korrekt, men ifølge fasiten min er svaret på oppg. B) 1200.

I mellomtiden fant jeg faktisk akkurat samme oppgave på matematikk.net-forumet og der har en svart dette til svar:

To av bokstavene som skal være med er allerede bestemt. De tre øvrige velges fra de fem resterende bokstavene. De kan velges på 5C3=10 måter. Når fem bokstaver først er klare, kan de ordnes i 5!=120 rekkefølger. Totalt kan det derfor lages 120*10=1200 ord.
Lenke til kommentar
3.26 * 1.03^x = 109.2

1.03^x = 109.2 / 3.26

x = Lg( 109.2 / 3.26 ) / Lg( 1.03 )

x = 118.8

(x-1)x = 20

x^2 - x = 20

x^2 - x - 20 = 0

x = 5

x = -4

8749656[/snapback]

men hvorfor får du to svar på den siste likningen?

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med et mattestykke :o

Har en tjenestetid på 364 dager, altså fra 19 mars 2007 til 17 mars 2008.

Jeg vil ha regnet ut hvor mange arbeidsdager jeg har igjen i denne tiden, det vil si ta vekk helger.

vært fint om dere kunne regnet ut dette i både dager& uker, tanken på å ha telling på hvor lenge det er igjen virker motiverende. Veldig glad om noen som har peiling på matematikk kunne hjulpet meg med dette.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Skulle ikke være så vanskelig:

int arbeidsdager = (int) ( (364 * 5) / 7);
 int uker = (int) Math.Floor(arbeidsdager / 7);
 int dager = arbeidsdager - (uker * 7);

Dette er riktignok slik jeg ville programmert løsningen, men det burde ikke være så vanskelig å skjønne logikken bak det.

EDIT: dette er selvsagt bare ren matte, det kommer vel i virkeligheten an på hvilken dag det er osv, men med et slingringsmonn på +/- en dag eller to skulle det være riktig.

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Holder på å øve til eksamen i 2MX, noen som kan hjelpe meg med en ligning?

Gitt ligningen (cos x)^2 - sin x = 1

Vis at sin x = -1 eller sin x = 0

EDIT: Denne oppgaven skal gjøres uten hjelpemidler som kalkulator o.l.

Endret av -Bushman-
Lenke til kommentar

Jeg også sliter med en liknende oppgave:

4cosx - 3sinx = 0

Vet ikke hvordan man skal gå fram når både cosinus og sinus er med i likninga...

Edit: Kan man dele høyre-siden på cos x og dermed få tangens? (tangens = sin/cos right??)

Altså:

4/3 = tan x?

=> x= tan^-1 4/3

=> x= 53.13

Så har vi da x_1 = 53.13 og x_2= 180+53,13?

Endret av orginal
Lenke til kommentar

Har en sannsynlighets oppgave her:

I et billøp er det 21 biler som starter, hver bil har et nummer 1-21.

Hvor stor sannsynlighet er det for at bil Nr. 14 kommer på første plass?

Alle bilene fullfører.

Endret av --MrDave--
Lenke til kommentar

Hei, for det første må du rydde opp i utregningen din. Kan lønne seg å skille mellom de forskjellige katetene, og det er k du skal finne, ikke h (hypotenus). Skal du løse likningen k^2 = 16^2 - 8^2 så må du ikke skrive rottegnet over både k og 192. Da virker det som om k = 192.

Dessuten spørres det jo etter den prosentvise forskjellen mellom største og minste areal, som er 183,3 og 110,85.

Når det gjelder forskjellen mellom største og minste areal er det vel naturlig å oppgi hvor mange prosent større det største arealet er enn det minste (65,4%). Du kan jo også svare med at det minste arealet er 39,5% mindre enn det største.

Endret av Jakob
Lenke til kommentar
Hei, for det første må du rydde opp i utregningen din. Kan lønne seg å skille mellom de forskjellige katetene, og det er k du skal finne, ikke h (hypotenus). Skal du løse likningen k^2 = 16^2 - 8^2 så må du ikke skrive rottegnet over både k og 192. Da virker det som om k = 192.

8795351[/snapback]

Skjønte den sent igår, men fikk aldri svar her inne, H står for høyde og ikke for Hypotenus (som jeg også ikke helt skjønte først. etter kikk i fasit. )

Men er med på prosenten og, fordi prosentvis forskjell= forskjellen/utgangspunktet.

Og utgangspunktet er jo det som står under. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...