Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg lurer litt på den oppgaven under her.

 

En gammen sykkel er tegnet inn i et koordinatsystem. Bakhjulet er en sirkel gitt ved ligningen x^2 + y^2 -6y = 0 , mens det store framhjulet er gitt ved x^2 + y^2 - 28x - 20 y + 196 = 0

2) Hvor stor er den minste avstanden mellom de to hjulene?

 

Jeg har funnet ut at sentrumet til bakhjulet er (0,3) og radiusen er 3, mens sentrumet til forhjulet er (14,10) og radiusen er 10.
For å finne ut den minste avstanden tenkter jeg at jeg må finne ut lengden mellom sentrumene, og trekke fra radiusene. Jeg får ikke riktig svar når jeg trekker fra radiusene, men jeg får riktig svar når jeg plusser på radiusene. Kan noen forklare meg hvorfor? :)

Endret av Heisann12
Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer litt på den oppgaven under her.

 

En gammen sykkel er tegnet inn i et koordinatsystem. Bakhjulet er en sirkel gitt ved ligningen x^2 + y^2 -6y = 0 , mens det store framhjulet er gitt ved x^2 + y^2 - 28x - 20 y + 196 = 0

 

2) Hvor stor er den minste avstanden mellom de to hjulene?

 

Jeg har funnet ut at sentrumet til bakhjulet er (0,3) og radiusen er 3, mens sentrumet til forhjulet er (14,10) og radiusen er 10.

For å finne ut den minste avstanden tenkter jeg at jeg må finne ut lengden mellom sentrumene, og trekke fra radiusene. Jeg får ikke riktig svar når jeg trekker fra radiusene, men jeg får riktig svar når jeg plusser på radiusene. Kan noen forklare meg hvorfor? :)

Kan du vise hvordan du gjør disse utregningene?

Lenke til kommentar

Hvordan regne gjennomsnittet av karakterer?

 

A = 90-100%

B = 80-89%

C = 60-79%

D = 50-59%

E = 40-49%

F = 0-39%

 

Karaktersystemet har bare A, B, C osv, ikke noe minus, pluss eller øvrig graderinger.

 

Så hvis du har fått karakterene F, F, E hvordan regner du det ut? Hvordan setter du verdi på bokstavene? Sier du at F er 0%? Hva blir E isåfall? 40%?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Amerikans GPA sier du? Ifølge wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Academic_grading_in_the_United_States er GPA:

 

A = 4

B = 3

C = 2

D = 1

F = 0

 

Altså ingen E.

 

Men hvis vi rengler slik som nevt tidligere med:

 

A = 5 (100%)

B = 4

C = 3

D = 2

E = 1

F = 0 (0%)

 

Så regner jeg med at 5 er 100%?

Og F er naturligvis 0%?

 

Grunnen til at jeg nevnte dårlige karakterer i utgangspunktet er at jeg er interessert i endepunktene.

 

For C har jo mye større bredde enn de andre karakterene, og det blir vel ikke tatt hensyn til her? Hvor mange prosent regnes det med for de ulike karakterene da? Er B 80%, 89% eller midt imellom?

 

Eksempel:

 

D(50%) + B(80%) + B(80%) + A(100%) gir: sterk C(7,75%)

Men om vi tar midt-verdiene for hver karakter blir det noe helt annet.

 

D(54,5%) + B(84,5%) + B(84,5%) + A(95%) gir: sterk C(79,625%)

 

Ja nå ble resultatet det samme, men om man leter litt lenger så er det kanskje mulig å finne eksempler der resultatet blir ulikt.

 

Om man bare regner 5,4,3,2,1,0 så er jo ikke denne skalaen lik som prosentskalaen?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Nettopp fordi den amerikanske karakterskalaen ikke har E, må man regne om fra norske til amerikanske karakterer, og da brukes den skalaen jeg sa i forrige post.

 

Edit: 4,4,3,2,1,0 var det visst. Men hovedpoenget er at både en norsk A og en norsk B "oversettes" til en amerikansk A.

 

Enda en edit: Det viktige er at hvordan du eller jeg ville regne det ut er irrelevant, det som er relevant er hvordan den du skal sende det til tror det er regnet ut.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

t kan være større enn eller lik 0

v = 50e^-1600t - 50e^-400t

 

i= 5e^-1600t - 5e^-400t

Slik ser funksjonen ut, jeg

Oppgaven a var å finne effekt (effekt=v*i) når t = 625 mikrosekunder (625 * 10^-6).
Dette var enkelt, når t = 625 mikrosekunder blir -1600t= -1 og -400t = -1/4 og svare ble da 42,2mW

Oppgave b står jeg fast på
"Hvor mye energi blir levert til kretsen mellom 0 og 625 mikrosekunder?"


Såvidt jeg kan se skal jeg ta integralet av "(50e^-1600t - 50e^400t) (5e^-1600t-5e^-400t) og deretter erstatte t med 625 mikrosekunder og regne ut arealet av grafen som blir svaret.

Men hva er integralet til dette?

(50e^-1600t - 50e^400t) (5e^-1600t-5e^-400t)

Lenke til kommentar

U= chart?cht=tx&chl=\begin{bmatrix} &3 \\  1&\end{bmatrix}

 

"Transformasjonen U fra R^3---> R^3 være gitt som rotasjonen pi/2=90grader omkring x-aksen, hva blir standarmatrisen?"

 

Hvis jeg har forstått oppgaven korrekt, så skal [3,1] rotere 90 grader rundt x-aksen. Men hva vil det egentlig si?

 

Blir det: [3,-1]?

 

Ser at det ble krøll med latex

Endret av matte geek
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg lurer litt på den oppgaven under her.

 

En gammen sykkel er tegnet inn i et koordinatsystem. Bakhjulet er en sirkel gitt ved ligningen x^2 + y^2 -6y = 0 , mens det store framhjulet er gitt ved x^2 + y^2 - 28x - 20 y + 196 = 0

 

2) Hvor stor er den minste avstanden mellom de to hjulene?

 

Jeg har funnet ut at sentrumet til bakhjulet er (0,3) og radiusen er 3, mens sentrumet til forhjulet er (14,10) og radiusen er 10.

For å finne ut den minste avstanden tenkter jeg at jeg må finne ut lengden mellom sentrumene, og trekke fra radiusene. Jeg får ikke riktig svar når jeg trekker fra radiusene, men jeg får riktig svar når jeg plusser på radiusene. Kan noen forklare meg hvorfor? :)

Kan du vise hvordan du gjør disse utregningene?

 

Jeg regnet først ut lengden av S1S2 = √(14-0)^2 + (10-3)^3 = 7√5

Deretter trakk jeg fra radiusene D=7√5 -3-10 = -13+7√5

Lenke til kommentar

Hva er det så fasiten sier? Det der er jo den mest åpenbare måten å regne det ut på, og det jeg selv nettopp gjorde. Man kan også se det direkte, f.eks. ved å definere et nytt koordinatsystem - med x'-akse som ligger langs linjen mellom de to sirkelsentrene. Symmetrien der gir umiddelbart at den korteste veien er langs x'-aksen, altså den du har regnet på.

Lenke til kommentar

Hvordan løser jeg denne?

chart?cht=tx&chl=(3x - 3)\, \cdot \frac{2}{4-4x}

 

Svaret skal bli chart?cht=tx&chl=-\frac{3}{2}

Har om faktorisering så tenkte litt i disse baner:

chart?cht=tx&chl=\frac{6x - 6}{4-4x}\, \rightarrow \frac{6(x-1)}{4(1-x)}

 

En til:

chart?cht=tx&chl=\frac{x^3 + 4x^2 + 4x}{x^2 + 2x}

 

Her tenker jeg:

chart?cht=tx&chl=\frac{x(x^2 + 4x + 4)}{x(x+2)}\, \rightarrow (x^2 + 4x + 4)\, :\, (x+2) = x+2

Men i dette kapittelet skal jeg ikke kunne andregradsformelen (repeterer), kan denne løses på en annen måte? x + 2 er riktig ifølge boken.

 

Edit: Eller er oppgaven såpass lett at man bør se det med en gang uten andregradsformelen og er det isåfall "godkjent" på prøver?

Endret av Svigermors drøm
Lenke til kommentar

Hvordan løser jeg denne?

chart?cht=tx&chl=(3x - 3)\, \cdot \frac{2}{4-4x}

 

Svaret skal bli chart?cht=tx&chl=-\frac{3}{2}

Har om faktorisering så tenkte litt i disse baner:

chart?cht=tx&chl=\frac{6x - 6}{4-4x}\, \rightarrow \frac{6(x-1)}{4(1-x)}

 

En til:

chart?cht=tx&chl=\frac{x^3 + 4x^2 + 4x}{x^2 + 2x}

 

Her tenker jeg:

chart?cht=tx&chl=\frac{x(x^2 + 4x + 4)}{x(x+2)}\, \rightarrow (x^2 + 4x + 4)\, :\, (x+2) = x+2

Men i dette kapittelet skal jeg ikke kunne andregradsformelen (repeterer), kan denne løses på en annen måte? x + 2 er riktig ifølge boken.

 

Edit: Eller er oppgaven såpass lett at man bør se det med en gang uten andregradsformelen og er det isåfall "godkjent" på prøver?

 

Prøv å gange med minus 1 oppe og nede i den første. Ellers kan du helt fint gå fra chart?cht=tx&chl= {x^2 + 4x + 4} til chart?cht=tx&chl={(x+2)(x+2)} uten å lage noe stort nummer utav det. Første kvadratsetning er vel ganske basic pensum.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...