matte geek Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Nei, da er det ikke en fri variabel Hvis hele raden er null, blir det vel fri variabel? Eksempel: . -hvis jeg forsto deg riktig, så blir en rad med bare nuller en lineær kombinasjon av de andre. I dette tilfelle blir en linear kombinasjon av og ?? Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Nei, da er det ikke en fri variabel * Endret 6. oktober 2014 av matte geek Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 En rad som kan transformeres til en rad bestående av bare nuller, kan skrives som en lineær kombinasjon av de andre. Lenke til kommentar
Heisann12 Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Hei, jeg lurer litt på den oppgaven under her. En gammen sykkel er tegnet inn i et koordinatsystem. Bakhjulet er en sirkel gitt ved ligningen x^2 + y^2 -6y = 0 , mens det store framhjulet er gitt ved x^2 + y^2 - 28x - 20 y + 196 = 0 2) Hvor stor er den minste avstanden mellom de to hjulene? Jeg har funnet ut at sentrumet til bakhjulet er (0,3) og radiusen er 3, mens sentrumet til forhjulet er (14,10) og radiusen er 10. For å finne ut den minste avstanden tenkter jeg at jeg må finne ut lengden mellom sentrumene, og trekke fra radiusene. Jeg får ikke riktig svar når jeg trekker fra radiusene, men jeg får riktig svar når jeg plusser på radiusene. Kan noen forklare meg hvorfor? Endret 6. oktober 2014 av Heisann12 Lenke til kommentar
rankine Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Hei, jeg lurer litt på den oppgaven under her. En gammen sykkel er tegnet inn i et koordinatsystem. Bakhjulet er en sirkel gitt ved ligningen x^2 + y^2 -6y = 0 , mens det store framhjulet er gitt ved x^2 + y^2 - 28x - 20 y + 196 = 0 2) Hvor stor er den minste avstanden mellom de to hjulene? Jeg har funnet ut at sentrumet til bakhjulet er (0,3) og radiusen er 3, mens sentrumet til forhjulet er (14,10) og radiusen er 10. For å finne ut den minste avstanden tenkter jeg at jeg må finne ut lengden mellom sentrumene, og trekke fra radiusene. Jeg får ikke riktig svar når jeg trekker fra radiusene, men jeg får riktig svar når jeg plusser på radiusene. Kan noen forklare meg hvorfor? Kan du vise hvordan du gjør disse utregningene? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Hvordan regne gjennomsnittet av karakterer? A = 90-100% B = 80-89% C = 60-79% D = 50-59% E = 40-49% F = 0-39% Karaktersystemet har bare A, B, C osv, ikke noe minus, pluss eller øvrig graderinger. Så hvis du har fått karakterene F, F, E hvordan regner du det ut? Hvordan setter du verdi på bokstavene? Sier du at F er 0%? Hva blir E isåfall? 40%? Endret 7. oktober 2014 av Abigor Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 A er 5, F er 0. Får du F, F og E, så får du (1/3) * 0 + (1/3) * 0 + (1/3) * 1 = 1/3 i snitt, som rundes av til 0, F. Men det var et veldig kjedelig eksempel da, jeg håper ikke du har så dårlige karakterer. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Det er sånn jeg ville regnet det ut også, men det kommer jo av på hva du skal bruke det til. For å regne om til et amerikansk GPA, for eksempel, brukes 5,5,4,3,2,0. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Amerikans GPA sier du? Ifølge wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Academic_grading_in_the_United_States er GPA: A = 4 B = 3 C = 2 D = 1 F = 0 Altså ingen E. Men hvis vi rengler slik som nevt tidligere med: A = 5 (100%) B = 4 C = 3 D = 2 E = 1 F = 0 (0%) Så regner jeg med at 5 er 100%? Og F er naturligvis 0%? Grunnen til at jeg nevnte dårlige karakterer i utgangspunktet er at jeg er interessert i endepunktene. For C har jo mye større bredde enn de andre karakterene, og det blir vel ikke tatt hensyn til her? Hvor mange prosent regnes det med for de ulike karakterene da? Er B 80%, 89% eller midt imellom? Eksempel: D(50%) + B(80%) + B(80%) + A(100%) gir: sterk C(7,75%) Men om vi tar midt-verdiene for hver karakter blir det noe helt annet. D(54,5%) + B(84,5%) + B(84,5%) + A(95%) gir: sterk C(79,625%) Ja nå ble resultatet det samme, men om man leter litt lenger så er det kanskje mulig å finne eksempler der resultatet blir ulikt. Om man bare regner 5,4,3,2,1,0 så er jo ikke denne skalaen lik som prosentskalaen? Endret 7. oktober 2014 av Abigor Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Nettopp fordi den amerikanske karakterskalaen ikke har E, må man regne om fra norske til amerikanske karakterer, og da brukes den skalaen jeg sa i forrige post. Edit: 4,4,3,2,1,0 var det visst. Men hovedpoenget er at både en norsk A og en norsk B "oversettes" til en amerikansk A. Enda en edit: Det viktige er at hvordan du eller jeg ville regne det ut er irrelevant, det som er relevant er hvordan den du skal sende det til tror det er regnet ut. Endret 7. oktober 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 t kan være større enn eller lik 0 v = 50e^-1600t - 50e^-400t i= 5e^-1600t - 5e^-400t Slik ser funksjonen ut, jeg Oppgaven a var å finne effekt (effekt=v*i) når t = 625 mikrosekunder (625 * 10^-6).Dette var enkelt, når t = 625 mikrosekunder blir -1600t= -1 og -400t = -1/4 og svare ble da 42,2mWOppgave b står jeg fast på"Hvor mye energi blir levert til kretsen mellom 0 og 625 mikrosekunder?" Såvidt jeg kan se skal jeg ta integralet av "(50e^-1600t - 50e^400t) (5e^-1600t-5e^-400t) og deretter erstatte t med 625 mikrosekunder og regne ut arealet av grafen som blir svaret. Men hva er integralet til dette?(50e^-1600t - 50e^400t) (5e^-1600t-5e^-400t) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Gang ut/sammen parentesene først. Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) U= "Transformasjonen U fra R^3---> R^3 være gitt som rotasjonen pi/2=90grader omkring x-aksen, hva blir standarmatrisen?" Hvis jeg har forstått oppgaven korrekt, så skal [3,1] rotere 90 grader rundt x-aksen. Men hva vil det egentlig si? Blir det: [3,-1]? Ser at det ble krøll med latex Endret 7. oktober 2014 av matte geek Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Endret 7. oktober 2014 av matte geek Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Du mener R2? Uansett, det første du bør gjøre for å sjekke svaret er å gange sammen og se om dimensjonene stemmer.. Uansett, hvis du skal finne en slik matrise, er det lurt å se på hva den gjør med (1,0) og (0,1). Endret 7. oktober 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Heisann12 Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Hei, jeg lurer litt på den oppgaven under her. En gammen sykkel er tegnet inn i et koordinatsystem. Bakhjulet er en sirkel gitt ved ligningen x^2 + y^2 -6y = 0 , mens det store framhjulet er gitt ved x^2 + y^2 - 28x - 20 y + 196 = 0 2) Hvor stor er den minste avstanden mellom de to hjulene? Jeg har funnet ut at sentrumet til bakhjulet er (0,3) og radiusen er 3, mens sentrumet til forhjulet er (14,10) og radiusen er 10. For å finne ut den minste avstanden tenkter jeg at jeg må finne ut lengden mellom sentrumene, og trekke fra radiusene. Jeg får ikke riktig svar når jeg trekker fra radiusene, men jeg får riktig svar når jeg plusser på radiusene. Kan noen forklare meg hvorfor? Kan du vise hvordan du gjør disse utregningene? Jeg regnet først ut lengden av S1S2 = √(14-0)^2 + (10-3)^3 = 7√5 Deretter trakk jeg fra radiusene D=7√5 -3-10 = -13+7√5 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Hva er det så fasiten sier? Det der er jo den mest åpenbare måten å regne det ut på, og det jeg selv nettopp gjorde. Man kan også se det direkte, f.eks. ved å definere et nytt koordinatsystem - med x'-akse som ligger langs linjen mellom de to sirkelsentrene. Symmetrien der gir umiddelbart at den korteste veien er langs x'-aksen, altså den du har regnet på. Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Hvordan løser jeg denne? Svaret skal bli Har om faktorisering så tenkte litt i disse baner: En til: Her tenker jeg: Men i dette kapittelet skal jeg ikke kunne andregradsformelen (repeterer), kan denne løses på en annen måte? x + 2 er riktig ifølge boken. Edit: Eller er oppgaven såpass lett at man bør se det med en gang uten andregradsformelen og er det isåfall "godkjent" på prøver? Endret 7. oktober 2014 av Svigermors drøm Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (3x-3)*2/(4-4x)=3(x-1)*2/((-4)(x-1))=-3/2. Når det gjelder andre oppgaven, vil jeg si at dette er noe man bør kunne se fra første kvadratsetning. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Hvordan løser jeg denne? Svaret skal bli Har om faktorisering så tenkte litt i disse baner: En til: Her tenker jeg: Men i dette kapittelet skal jeg ikke kunne andregradsformelen (repeterer), kan denne løses på en annen måte? x + 2 er riktig ifølge boken. Edit: Eller er oppgaven såpass lett at man bør se det med en gang uten andregradsformelen og er det isåfall "godkjent" på prøver? Prøv å gange med minus 1 oppe og nede i den første. Ellers kan du helt fint gå fra til uten å lage noe stort nummer utav det. Første kvadratsetning er vel ganske basic pensum. Endret 7. oktober 2014 av -sebastian- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå