Janhaa Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Hei! Får ikke til denne oppgaven. Skal lage et likningssett: Kari og Ola er til sammen 62 år. Om to år er Ola akkurat dobbelt så gammel som Kari. HVor gamle er de i dag? K+A=62 A+2=2(K+2) Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 A for Olaaaa? Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 lmlekk: Tusen takk, dette hjalp veldig mye. Jeg klarte nå å forstå og løse oppgaven. Om du har lyst på enda en artig oppgave, og trenger litt hodebry en fredags kveld har jeg enda en: Vis at dersom a,b,c,d alle er heltall og a er en faktor i både b og c, så er a en faktor i b2 + cd + 2a. Hint: Tenk på at 2 er en faktor i tallet 10, og dermed kan 10 skrives som 2*5 Denne har jeg faktisk funnet et nogenlunde godt svar på, så får vi se om det er i samsvar med ditt. Hyggelig å høre at det var til hjelp Skal vi se. Vi kan skrive og hvor og er heltall. Dette følger av at er en faktor i både og . Vi setter dette da inn i uttrykket og får , og vi ser at vi har at er en faktor i hele uttrykket, siden samtlige faktorer og ledd inne i parentesen er heltall. Jeg vil tro den passet bra med din løsningsmetode? Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Hei! Får ikke til denne oppgaven. Skal lage et likningssett: Kari og Ola er til sammen 62 år. Om to år er Ola akkurat dobbelt så gammel som Kari. HVor gamle er de i dag? K+A=62 A+2=2(K+2) Åhh, tuusen takk! Lenke til kommentar
BVV Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Hei! Kunne en hjulpet meg med steget for å løse oppg og finne løsningsmengden til det lineære ligningssystemet: x1 +x2 +2x3 +3x4 = 13 x1 −x2 +x3 +x4 =8 3x1 +x2 +x3 −x4 =1. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Hei! Kunne en hjulpet meg med steget for å løse oppg og finne løsningsmengden til det lineære ligningssystemet: x1 +x2 +2x3 +3x4 = 13 x1 −x2 +x3 +x4 =8 3x1 +x2 +x3 −x4 =1. Slask (you know why) Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 (endret) Hei! Kunne en hjulpet meg med steget for å løse oppg og finne løsningsmengden til det lineære ligningssystemet: Sett at du kommer så langt som dette: Ser du løsningen på spørsmålet? Endret 13. september 2014 av cuadro Lenke til kommentar
fixxit Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 Hei. Har ett lite spørsmål angående likninger med brøk. Ser ut til at jeg ikke helt fikser det med og løse ut parantesene, og om det står 1/3-(x-1) skal jeg da bare gange minusen inn i parantesen for og få 1/3-x+1? Dette er likninger med en ukjent, kapittel 3 i sinus forkurs for ingeniører. For eksempel denne 3,115 i cosinus oppgavebok: Finnes det noen greie huskeregler? Hva gjør jeg feil? Først ganger jeg produktene og løser parantesene. Så finner jeg fellesnevner som jeg faktoriserer, ganger så med de faktorene som ikke er i nevner inn med teller, kan dermed forkort og stryke nevneren. Isolerer S for seg og tall for seg ved og flytte over og endre fortegn, allikevel er det noe jeg gjør galt :/ Lenke til kommentar
fixxit Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 Hei. Har ett lite spørsmål angående likninger med brøk. Ser ut til at jeg ikke helt fikser det med og løse ut parantesene, og om det står 1/3-(x-1) skal jeg da bare gange minusen inn i parantesen for og få 1/3-x+1? Dette er likninger med en ukjent, kapittel 3 i sinus forkurs for ingeniører. For eksempel denne 3,115 i cosinus oppgavebok: Finnes det noen greie huskeregler? Hva gjør jeg feil? Først ganger jeg produktene og løser parantesene. Så finner jeg fellesnevner som jeg faktoriserer, ganger så med de faktorene som ikke er i nevner inn med teller, kan dermed forkort og stryke nevneren. Isolerer S for seg og tall for seg ved og flytte over og endre fortegn, allikevel er det noe jeg gjør galt :/ Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 Hei. Har ett lite spørsmål angående likninger med brøk. Ser ut til at jeg ikke helt fikser det med og løse ut parantesene, og om det står 1/3-(x-1) skal jeg da bare gange minusen inn i parantesen for og få 1/3-x+1? Jeg liker at du sier at du multipliserer inn . En grei måte å tenke på illustreres ved følgende eksempel: Å trekke fra en parentes er det samme som å legge til en negative parentes... om det gir mening. Det forklarer i det minste hvorfor man multipliserer inn . Angående oppgaven du får feil svar på, så gjør du noe rart noe på høyresiden fra første linje til andre linje. Det du gjør er følgende: Forklart med ord, så får du det for deg at du skal multiplisere det første leddet (brøken ) inn i parentesen sammen med . Annet enn det så ser det bra ut. Lenke til kommentar
fixxit Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 AHH. Takk så med en gang hva du mente, jeg skal jo bare gange inn (-1) og ikke brøken Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 AHH. Takk så med en gang hva du mente, jeg skal jo bare gange inn (-1) og ikke brøken Oui. Det kan være vanskelig å se sånne åpenbare feil, når du allerede har bestemt deg for hvordan utregningene er. Et nyttig triks for å fange slike feil er å regne baklengs. Starte med svaret, og så utlede tilbake til det du startet med. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Driver på med R1 matte. Problemet mitt er følgende oppgave: 8P5 regnet ut for hånd. Hvordan skal dette gjøres? Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Driver på med R1 matte. Problemet mitt er følgende oppgave: 8P5 regnet ut for hånd. Hvordan skal dette gjøres? Hva er 8P5? Er dette en oppgave som bare de som har det aktuelle R1-boka kan hjelpe deg med? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Er det ikke det som er 8!/5!? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Fant ut av problemet. Ja det er noe med sannsynlighet å gjøre. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 (endret) Regne ut (8) for hånd, hvordan da? (5) Fortsatt sannsynlighet. Finne antall uten tilbakelegging når rekkefølgen ikke spiller noen rolle. EDIT: Fant ut av dette også. Endret 15. september 2014 av Rescue me Lenke til kommentar
Dakvi Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 R1 her,Sitter med en oppgave i kapitteltesten i Aschehoug om vektorer side 56, opgv 1.hJeg har funnet fasiten her men forstår ikke hva oppgaven spørr omhttp://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=23830"To vektorer u og v er begge forskjellige fra nullvektoren. Finn skalarproduktene u*v når (u-v)^2=(u+v)^2 "Noen som har tid of forklare hva de spørr om og hvorfor/hvordan og løse det? Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Sitter å løser en (egentlig basic) ligning, men står helt fast... Oppgaven er: y(y+1)-4 = 2(1+y)-(y-3)(y+2) Har kommet meg dithen at jeg har dette: 2y^2-2y-12=0 Og her står jeg... Noen som kan bistå? ? Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 R1 her, Sitter med en oppgave i kapitteltesten i Aschehoug om vektorer side 56, opgv 1.h Jeg har funnet fasiten her men forstår ikke hva oppgaven spørr om http://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=23830 "To vektorer u og v er begge forskjellige fra nullvektoren. Finn skalarproduktene u*v når (u-v)^2=(u+v)^2 " Noen som har tid of forklare hva de spørr om og hvorfor/hvordan og løse det? Som selvfølgelig gir oss at . Første skrittet er konjugatsetningen, resten er kun en rett frem utregning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå