cenenzo Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 hvordan kan relasjonen (0,0) , (1,1) og (2,1) være transitiv? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Mener du nå at relasjonen er R = {(0,0), (1,1), (2,1)}, og at denne skal være transitiv, eller at du skal finne en transitiv relasjon mellom (0,0), (1,1) og (2,1)? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 hvordan kan relasjonen (0,0) , (1,1) og (2,1) være transitiv? Dersom (1,0) legges til så vil relasjonen være transitiv, vel? Husker ikke så mye fra relasjonslæren, men tror det skal stemme. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Mener du nå at relasjonen er R = {(0,0), (1,1), (2,1)}, og at denne skal være transitiv, eller at du skal finne en transitiv relasjon mellom (0,0), (1,1) og (2,1)? finne ut transitiven, eller om den i det hele tatt er transitiv. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Er det noen som husker alle reglene for transitiv? eller de viktigste? Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Vet ikke om jeg forstår hva du mener, men en relasjon er transitiv dersom og medfører at . Relasjonen i #29741 er for øvrig transitiv. Lenke til kommentar
VinceCarter Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 2x = f(x)e-2f(x) Er det noen som greier å dobbeltderivere denne, uttrykt med x og f(x)? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 (endret) 2x = f(x)e-2f(x) Er det noen som greier å dobbeltderivere denne, uttrykt med x og f(x)? Implisitt derivasjon kommer til tankene. Har da bare derivert begge sider mhp. x. Tar forbehold om slurvefeil. Produkt- og kjerneregel på høyresida. Endret 12. september 2014 av Aleks855 Lenke til kommentar
luddehehe Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Hei! Går vg1 t-matte og fikk denne oppgaven i dag. Håper dere kan hjelpe meg; "Vis at to tall med differanse 4 så er differansen mellom kvadratene til disse tallene et multiplum av 8" Om noen har lyst til å lære meg hva multiplum er i samme slengen sier jeg ja takk til det Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 (endret) La og være hele tall. Vi sier at er et multiplum av dersom det finnes en helt tall slik at . Dette er det samme som at deler . Hint til oppgaven: Bruk konjugatsetningen på . Dersom , hva sier dette om pariteten til og , dvs. er de par- eller oddetall? Endret 12. september 2014 av D3f4u17 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Hei! Går vg1 t-matte og fikk denne oppgaven i dag. Håper dere kan hjelpe meg; "Vis at to tall med differanse 4 så er differansen mellom kvadratene til disse tallene et multiplum av 8" Om noen har lyst til å lære meg hva multiplum er i samme slengen sier jeg ja takk til det Hvis tallet er et multiplum av , så er en faktor i . Artig oppgave. La oss si at du har to tall, og hvor . Vi kan da si at . La oss så ta kvadratene av de to tallene. Vi tar da bare at , altså gjør ingenting med det. Så ser vi på . Hva var vi interessert i igjen? Åja, differansen mellom og . Så... Altså er differansen lik tallet 8 multiplisert med et eller annet tall. Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Viser to som sitter med følgende oppgave: 3^2-a(2a)^2 - (1-a^3)2^3-4a^3 Vi har fått både 9 og 1 til svar og lurer på om noen kloke hoder kan si riktig svar? :-D Lenke til kommentar
luddehehe Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 D3f4u17: Tusen takk. Jeg skjønner nå hva et multiplum er, men skjønner imidlertid ikke hintet ditt; " Dersom a - b = 4c for et heltall c, hva sier dette om pariteten til a og b, dvs. er de par- eller oddetall?" a og b kan vel være både par og oddetall i og med at 7 - 3 = 4c og 3 + 1 = 4c. Tror jeg har forstått grådig feil, hehe lmlekk: Tusen takk, dette hjalp veldig mye. Jeg klarte nå å forstå og løse oppgaven. Om du har lyst på enda en artig oppgave, og trenger litt hodebry en fredags kveld har jeg enda en: Vis at dersom a,b,c,d alle er heltall og a er en faktor i både b og c, så er a en faktor i b2 + cd + 2a. Hint: Tenk på at 2 er en faktor i tallet 10, og dermed kan 10 skrives som 2*5 Denne har jeg faktisk funnet et nogenlunde godt svar på, så får vi se om det er i samsvar med ditt. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 a og b kan vel være både par og oddetall i og med at 7 - 3 = 4c og 3 + 1 = 4c. Tror jeg har forstått grådig feil, hehePoenget er at de må ha samme paritet. Differansen mellom to tall av forskjellig paritet er nemlig et oddetall, dvs. den er aldri 4. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 (endret) Viser to som sitter med følgende oppgave: 3^2-a(2a)^2 - (1-a^3)2^3-4a^3 Vi har fått både 9 og 1 til svar og lurer på om noen kloke hoder kan si riktig svar? :-D Det er nok 1. Du kan forresten bruke WolframAlpha til å sjekke sånt. For øvrig kan det være instruktivt å finne ut hva dere gjorde feil da dere fikk 9. Endret 12. september 2014 av D3f4u17 Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Viser to som sitter med følgende oppgave: 3^2-a(2a)^2 - (1-a^3)2^3-4a^3 Vi har fått både 9 og 1 til svar og lurer på om noen kloke hoder kan si riktig svar? :-D Jeg får 1. 9 - a(4a^2) - (8-8a^3) - 4a^3 = 1 Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Tusen takk for raskt svar! :-) Fant ut hvor feilen lå og derav skjønt at regelen ble feiltolket. Wolfram var veldig greit ift forståelse, så tusen takk for tipset :-D Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Hei jeg fikk denne oppgaven på vår "nettprøve" men jeg kjønte ikke mye av denne og han hadde ikke lagt til forklaring på hvordan han gjorde det: Også glemt hva de "rundingene" betyr Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Hei jeg fikk denne oppgaven på vår "nettprøve" men jeg kjønte ikke mye av denne og han hadde ikke lagt til forklaring på hvordan han gjorde det: oppgave.png Også glemt hva de "rundingene" betyr g o h o f(x) = g(h(f(x))) Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Hei! Får ikke til denne oppgaven. Skal lage et likningssett: Kari og Ola er til sammen 62 år. Om to år er Ola akkurat dobbelt så gammel som Kari. HVor gamle er de i dag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå