Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

attachicon.gifSkjermbilde 2014-09-04 kl. 17.58.12.png

 

Noen som vet hvordan jeg kan løse denne brudne brøken?

Ja. Vil du vite hvordan? :)

 

Du har en stor brøk, med brøker både i teller og nevner. Du kan starte med å utvide brøken med chart?cht=tx&chl=x+1 og se om det ikke ser litt bedre ut da.

 

Problemet nå er jo at jeg har drevet og tullet med denne oppgaven i evigheter så jeg står bom fast, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som kan hjelpe meg med denne?

Et plan går gjennom punktene (1,5,3), (4,2,3), (-1,-2,3).

Finn likningen for planet uten å bestemme normalvektoren?

 

Jeg vet hvordan jeg skal finne likningen ved bruke normalvektoren, så jeg lurer på hvilken metoden jeg kan bruke som ikke inkluderer å finne normalvektoren?

Lenke til kommentar

Er det noen som kan hjelpe meg med denne?

Et plan går gjennom punktene (1,5,3), (4,2,3), (-1,-2,3).

Finn likningen for planet uten å bestemme normalvektoren?

 

Jeg vet hvordan jeg skal finne likningen ved bruke normalvektoren, så jeg lurer på hvilken metoden jeg kan bruke som ikke inkluderer å finne normalvektoren?

 

Er det noen som kan hjelpe meg med denne?

Et plan går gjennom punktene (1,5,3), (4,2,3), (-1,-2,3).

Finn likningen for planet uten å bestemme normalvektoren?

 

Jeg vet hvordan jeg skal finne likningen ved bruke normalvektoren, så jeg lurer på hvilken metoden jeg kan bruke som ikke inkluderer å finne normalvektoren?

Normalvektoren står vinkelrett på xy planet, fordi z-koordinaten er lik på de 3 punktene.

Planlikninga er z=3

:=)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

attachicon.gifSkjermbilde 2014-09-04 kl. 17.58.12.png

 

Noen som vet hvordan jeg kan løse denne brudne brøken?

Ja. Vil du vite hvordan? :)

 

Du har en stor brøk, med brøker både i teller og nevner. Du kan starte med å utvide brøken med chart?cht=tx&chl=x+1 og se om det ikke ser litt bedre ut da.

 

Problemet nå er jo at jeg har drevet og tullet med denne oppgaven i evigheter så jeg står bom fast, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det..

 

Skjønte du hva jeg mente med å utvide brøken? I så fall så burde det gi deg et "enklere" uttrykk.

 

chart?cht=tx&chl=\delta=\min{\{-\frac{4\epsilon}{2\epsilon-1}, \frac{4\epsilon}{2\epsilon+1}\}}

Jeg syns grensene du fikk var betydelig penere :)

Lenke til kommentar
Hvorfor vil absoluttverdien av x ikke være deriverbar, mens x ganger absoluttverdien er deriverbar?


Siden f (x) = x sgn x = |x|, for x = 0, vil f bli kontinuerlig for x = 0 hvis vi sier at f (0) = 0.Men funksjonen vil likevel ikke være deriverbar for x = 0 siden |x| ikke er deriverbar i x = 0.


Siden g(x) = x2 sgn x = x|x| =

x2 hvis x > 0

−x2 hvis x < 0

g vil bli kontinuerlig OG deriverbar for x=0 hvis vi definerer g(0)=0.

Lenke til kommentar

Hei, jeg sliter med å få riktig svar på denne

Et plan inneholder linja
x=1+t
y=-2t
z=2+t
og går gjennom (-1,-2,3). Finn likningen for planet

Jeg har prøvd å finne normalvektoren ved å se på parameterframstillingen, og jeg fikk at den var [1,-2,1] men når jeg prøver å setter inn den, og det punktet jeg har fått oppgitt i oppgaven inn i formelen
a(x-x0) + b(y-y0) + c(z-z0), får jeg ikke riktig svar. Er det noen som vet hva jeg gjør feil?

Lenke til kommentar

Hei, jeg har noen oppgaver i matte S1 som jeg sliter litt med.

 

Hvordan finner jeg fellesnevner når det er x med i utrykket.

 

Her er oppgaven, hvis det er noen som har lyst å prøve seg:

 

3 1 x - 1

___ - ____ - _________

5 2 5x+15

 

Fellesnevner kan alltid finnes ved å gange sammen alle nevnerne (selv om det ikke nødvendigvis gir den laveste fellesnevneren).. Dvs. at en mulig fellesnevner her er 5*2*(5x+15). Men legg merke til at 5 allerede er en faktor i nevneren med den ukjente.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg har noen oppgaver i matte S1 som jeg sliter litt med.

 

Hvordan finner jeg fellesnevner når det er x med i utrykket.

 

Her er oppgaven, hvis det er noen som har lyst å prøve seg:

 

3 1 x - 1

___ - ____ - _________

5 2 5x+15

 

Fellesnevner kan alltid finnes ved å gange sammen alle nevnerne (selv om det ikke nødvendigvis gir den laveste fellesnevneren).. Dvs. at en mulig fellesnevner her er 5*2*(5x+15). Men legg merke til at 5 allerede er en faktor i nevneren med den ukjente.

 

Okei, tusen takk for god hjelp

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kjapt spørsmål. Si at en har en oppgave med to deler, del a og b. oppgave b bygger på oppgave a, dvs svaret i a skal brukes i en ligning i del b. Det skal være 3 signifikante siffer i alle svar.

 

Svaret i a er 55,56, som blir avrundet til 3 signifikante siffer -- 55,6.

 

Skal jeg da bruke 55,56, eller 55,6 for å løse oppgave b?

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kjapt spørsmål. Si at en har en oppgave med to deler, del a og b. oppgave b bygger på oppgave a, dvs svaret i a skal brukes i en ligning i del b. Det skal være 3 signifikante siffer i alle svar.

 

Svaret i a er 55,56, som blir avrundet til 3 signifikante siffer -- 55,6.

 

Skal jeg da bruke 55,56, eller 55,6 for å løse oppgave b?

 

Takk for hjelpen :)

 

Har du ikke svart på ditt eget spørsmål her?

 

Du sier det skal være 3 signifikante siffer, og spør om du skal bruke tallet med 3 signifikante siffer?

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl= \lim_ {a \to \infty} a \ln{{a+1} \over {a}}

 

Hvordan skal jeg løse denne grenseverdien? Brøken inne i ln-funksjonen har grenseverdi lik 1 og chart?cht=tx&chl= \ln 1 = 0. Da burde hele grenseverdien bli null, men den er egentlig 1. Er det slik at ln-funksjonen oppfører seg som chart?cht=tx&chl= 1 \over a?

 

Jeg ville bare brukt rekkeutviklingen til logaritmen her: ln(1+a)~a-a^2/2 i denne grensen (trenger ikke fler ledd). Resten fikser du selv :)

 

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Kjapt spørsmål. Si at en har en oppgave med to deler, del a og b. oppgave b bygger på oppgave a, dvs svaret i a skal brukes i en ligning i del b. Det skal være 3 signifikante siffer i alle svar.

 

Svaret i a er 55,56, som blir avrundet til 3 signifikante siffer -- 55,6.

 

Skal jeg da bruke 55,56, eller 55,6 for å løse oppgave b?

 

Takk for hjelpen :)

 

Har du ikke svart på ditt eget spørsmål her?

 

Du sier det skal være 3 signifikante siffer, og spør om du skal bruke tallet med 3 signifikante siffer?

 

 

Vi skal bruke ligning 1 og 2 til å løse noen oppgaver.

 

 

1) V = Vo + a*t

 

2) X = Xo + Vo*t + (1/2)*a*t^2

 

oppgave 1) Finn t når V, Vo og a er oppgitt. Bruker ligning 1. Svaret blir t = 3/7, som blir avrundet til 0.429 når en skal ha 3 signifikante siffer.

 

Oppgave 2) Finn X når det er samme V, Vo, a og t som oppgave 1.

 

Om en i oppgave 2 bruker 3/7, blir svaret X = 63.43 = 63.4 med 3 signifikante siffer. Om en bruker 0.429, blir svaret X = 63.48, altså 63.5 med 3 signifikante siffer.

 

Er da 64.4 eller 64.5 rett svar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...