t0nje Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Skjermbilde 2014-09-04 kl. 17.58.12.png Noen som vet hvordan jeg kan løse denne brudne brøken? Ja. Vil du vite hvordan? Du har en stor brøk, med brøker både i teller og nevner. Du kan starte med å utvide brøken med og se om det ikke ser litt bedre ut da. Problemet nå er jo at jeg har drevet og tullet med denne oppgaven i evigheter så jeg står bom fast, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det.. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Ok, da har jeg misforstått. Trodde det var et visst utrykk for delta som var riktig. Takk for hjelpen. Ut av nysgjerrighet, hva sier fasiten som uttrykk? Endret 4. september 2014 av Henrik B Lenke til kommentar
Heisann12 Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Er det noen som kan hjelpe meg med denne? Et plan går gjennom punktene (1,5,3), (4,2,3), (-1,-2,3). Finn likningen for planet uten å bestemme normalvektoren? Jeg vet hvordan jeg skal finne likningen ved bruke normalvektoren, så jeg lurer på hvilken metoden jeg kan bruke som ikke inkluderer å finne normalvektoren? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Er det noen som kan hjelpe meg med denne? Et plan går gjennom punktene (1,5,3), (4,2,3), (-1,-2,3). Finn likningen for planet uten å bestemme normalvektoren? Jeg vet hvordan jeg skal finne likningen ved bruke normalvektoren, så jeg lurer på hvilken metoden jeg kan bruke som ikke inkluderer å finne normalvektoren? Er det noen som kan hjelpe meg med denne? Et plan går gjennom punktene (1,5,3), (4,2,3), (-1,-2,3). Finn likningen for planet uten å bestemme normalvektoren? Jeg vet hvordan jeg skal finne likningen ved bruke normalvektoren, så jeg lurer på hvilken metoden jeg kan bruke som ikke inkluderer å finne normalvektoren? Normalvektoren står vinkelrett på xy planet, fordi z-koordinaten er lik på de 3 punktene. Planlikninga er z=3 :=) 1 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Skjermbilde 2014-09-04 kl. 17.58.12.png Noen som vet hvordan jeg kan løse denne brudne brøken? Ja. Vil du vite hvordan? Du har en stor brøk, med brøker både i teller og nevner. Du kan starte med å utvide brøken med og se om det ikke ser litt bedre ut da. Problemet nå er jo at jeg har drevet og tullet med denne oppgaven i evigheter så jeg står bom fast, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det.. Skjønte du hva jeg mente med å utvide brøken? I så fall så burde det gi deg et "enklere" uttrykk. Jeg syns grensene du fikk var betydelig penere Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Hvorfor vil absoluttverdien av x ikke være deriverbar, mens x ganger absoluttverdien er deriverbar? Siden f (x) = x sgn x = |x|, for x = 0, vil f bli kontinuerlig for x = 0 hvis vi sier at f (0) = 0.Men funksjonen vil likevel ikke være deriverbar for x = 0 siden |x| ikke er deriverbar i x = 0. Siden g(x) = x2 sgn x = x|x| = x2 hvis x > 0 −x2 hvis x < 0 g vil bli kontinuerlig OG deriverbar for x=0 hvis vi definerer g(0)=0. Lenke til kommentar
Heisann12 Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Hei, jeg sliter med å få riktig svar på denneEt plan inneholder linjax=1+ty=-2tz=2+tog går gjennom (-1,-2,3). Finn likningen for planetJeg har prøvd å finne normalvektoren ved å se på parameterframstillingen, og jeg fikk at den var [1,-2,1] men når jeg prøver å setter inn den, og det punktet jeg har fått oppgitt i oppgaven inn i formelena(x-x0) + b(y-y0) + c(z-z0), får jeg ikke riktig svar. Er det noen som vet hva jeg gjør feil? Lenke til kommentar
CoffinKriz Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Hvordan skal jeg løse denne grenseverdien? Brøken inne i ln-funksjonen har grenseverdi lik 1 og . Da burde hele grenseverdien bli null, men den er egentlig 1. Er det slik at ln-funksjonen oppfører seg som ? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Hva vet du om logaritmen til en brøk? Lenke til kommentar
CoffinKriz Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Det er sant. Får redusert utrykket til , men jeg klarer ikke se hvordan jeg skal gå videre. Lenke til kommentar
KamillaHanzen Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 (endret) Hei, jeg har noen oppgaver i matte S1 som jeg sliter litt med. Hvordan finner jeg fellesnevner når det er x med i utrykket. Her er oppgaven, hvis det er noen som har lyst å prøve seg: 3 1 x - 1 ___ - ____ - _________ 5 2 5x+15 Endret 5. september 2014 av KamillaHanzen Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Det er sant. Får redusert utrykket til , men jeg klarer ikke se hvordan jeg skal gå videre. Derfra setter du alt på samme brøkstrek og bruker l'Hopital, tenker jeg. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 (endret) Hei, jeg har noen oppgaver i matte S1 som jeg sliter litt med. Hvordan finner jeg fellesnevner når det er x med i utrykket. Her er oppgaven, hvis det er noen som har lyst å prøve seg: 3 1 x - 1 ___ - ____ - _________ 5 2 5x+15 Fellesnevner kan alltid finnes ved å gange sammen alle nevnerne (selv om det ikke nødvendigvis gir den laveste fellesnevneren).. Dvs. at en mulig fellesnevner her er 5*2*(5x+15). Men legg merke til at 5 allerede er en faktor i nevneren med den ukjente. Endret 5. september 2014 av Henrik B Lenke til kommentar
KamillaHanzen Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Hei, jeg har noen oppgaver i matte S1 som jeg sliter litt med. Hvordan finner jeg fellesnevner når det er x med i utrykket. Her er oppgaven, hvis det er noen som har lyst å prøve seg: 3 1 x - 1 ___ - ____ - _________ 5 2 5x+15 Fellesnevner kan alltid finnes ved å gange sammen alle nevnerne (selv om det ikke nødvendigvis gir den laveste fellesnevneren).. Dvs. at en mulig fellesnevner her er 5*2*(5x+15). Men legg merke til at 5 allerede er en faktor i nevneren med den ukjente. Okei, tusen takk for god hjelp Lenke til kommentar
Mannana Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Hei! Kjapt spørsmål. Si at en har en oppgave med to deler, del a og b. oppgave b bygger på oppgave a, dvs svaret i a skal brukes i en ligning i del b. Det skal være 3 signifikante siffer i alle svar. Svaret i a er 55,56, som blir avrundet til 3 signifikante siffer -- 55,6. Skal jeg da bruke 55,56, eller 55,6 for å løse oppgave b? Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Hei! Kjapt spørsmål. Si at en har en oppgave med to deler, del a og b. oppgave b bygger på oppgave a, dvs svaret i a skal brukes i en ligning i del b. Det skal være 3 signifikante siffer i alle svar. Svaret i a er 55,56, som blir avrundet til 3 signifikante siffer -- 55,6. Skal jeg da bruke 55,56, eller 55,6 for å løse oppgave b? Takk for hjelpen Har du ikke svart på ditt eget spørsmål her? Du sier det skal være 3 signifikante siffer, og spør om du skal bruke tallet med 3 signifikante siffer? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Hvordan skal jeg løse denne grenseverdien? Brøken inne i ln-funksjonen har grenseverdi lik 1 og . Da burde hele grenseverdien bli null, men den er egentlig 1. Er det slik at ln-funksjonen oppfører seg som ? Jeg ville bare brukt rekkeutviklingen til logaritmen her: ln(1+a)~a-a^2/2 i denne grensen (trenger ikke fler ledd). Resten fikser du selv Lenke til kommentar
Mannana Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Hei! Kjapt spørsmål. Si at en har en oppgave med to deler, del a og b. oppgave b bygger på oppgave a, dvs svaret i a skal brukes i en ligning i del b. Det skal være 3 signifikante siffer i alle svar. Svaret i a er 55,56, som blir avrundet til 3 signifikante siffer -- 55,6. Skal jeg da bruke 55,56, eller 55,6 for å løse oppgave b? Takk for hjelpen Har du ikke svart på ditt eget spørsmål her? Du sier det skal være 3 signifikante siffer, og spør om du skal bruke tallet med 3 signifikante siffer? Vi skal bruke ligning 1 og 2 til å løse noen oppgaver. 1) V = Vo + a*t 2) X = Xo + Vo*t + (1/2)*a*t^2 oppgave 1) Finn t når V, Vo og a er oppgitt. Bruker ligning 1. Svaret blir t = 3/7, som blir avrundet til 0.429 når en skal ha 3 signifikante siffer. Oppgave 2) Finn X når det er samme V, Vo, a og t som oppgave 1. Om en i oppgave 2 bruker 3/7, blir svaret X = 63.43 = 63.4 med 3 signifikante siffer. Om en bruker 0.429, blir svaret X = 63.48, altså 63.5 med 3 signifikante siffer. Er da 64.4 eller 64.5 rett svar? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Du skal generelt ikke bruke avrunder midt i utregninga. I stedet for å regne med 0.429, bruk 3/7. Da vil du få et mer nøyaktig svar. Rund DETTE svaret til 3 siffer, og bruk det. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Eg har fått ei oppgåve på ei innlevering. Sjå vedlegget. Eg skjønner at for å vise at funksjonen er kontinuerlig når x = 0, så kan eg vise at lim (f(0)) = f(0). Men korleis er det eg kan argumentere for at funksjonen også er kontinuerlig i alle andre punkt enn når x = 0? Er det nokon som har gode råd her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå