Niuroumian Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Er det noen smartinger som kan forklare meg fremgangsmåten i en brøkoppgave? Det er en brøk i en brøk i en brøk. Har vært stuck på denne i mange timer og prøvd alt jeg kan komme på av metoder, men skjønner ikke hvordan det skal bli det svaret det skal bli. t/2 + 1 t-deler 6-deler Altså t- todeler pluss en, over t, over seks. Svaret skal bli t pluss to over tolv t Noen som kan forklare det step by step? Løsningsforslaget gjør ikke annet enn å gi meg svaret direkte, og det irriterer vettet av meg at jeg ikke skjønner det, siden som oftest når boken gjør dette betyr det at det er en rimelig enkel oppgave. Sånn som ? Her delte jeg bare på i øverste teller. Det kan vi jo også skrive om, ved å dele inn i begge leddene i øverste telleren, og får da ...men ta alt jeg sier nå med en klype salt. Det er seint, jeg er tross, og har Doctor Who gående i bakgrunnen. I fare for å virke som en komplett idiot, hvor kommer t over brøkstreken i svaret fra? Hva er det som skjer mellom 1/12 + 1/6t og det endelige svaret? Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 I fare for å virke som en komplett idiot, hvor kommer t over brøkstreken i svaret fra? Hva er det som skjer mellom 1/12 + 1/6t og det endelige svaret? Jeg burde kanskje ha presisert det. Det er to brøker som jeg setter på samme brøkstrek. Om det siste steget er nødvendig kan diskuteres, og går mye på hva man personlig foretrekker. Var resten forståelig? Lenke til kommentar
Niuroumian Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 I fare for å virke som en komplett idiot, hvor kommer t over brøkstreken i svaret fra? Hva er det som skjer mellom 1/12 + 1/6t og det endelige svaret? Jeg burde kanskje ha presisert det. Det er to brøker som jeg setter på samme brøkstrek. Om det siste steget er nødvendig kan diskuteres, og går mye på hva man personlig foretrekker. Var resten forståelig? Jeg må være dum som et brød, for jeg skjønner det rett og slett ikke. Det med brøk på samme brøkstrek skjønner jeg jo, men... ville det ikke da bli 2 over 18t? Jeg skjønner selvfølgelig at tankegangen min er feil, men uten at jeg får fortalt hvordan det skal gå for seg klarer jeg ikke å tenke i riktig tankebane. Make sense? (Forøvrig er Dr. Who en meget fin distraksjon, håper du slutter mens leken er god før sesong... 7) Lenke til kommentar
LesDeuxII Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 (endret) z^2+2z-i√3= 0 kommer jeg frem til z1= (√(4+4i√3)/2)-1 z2 = -(√(4+4i√3)/2)-1 Noen som kan forklare evt. tips på hvordan videre faktorisering vil se ut? Endret 2. september 2014 av LesDeuxII Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 (endret) Kan noen hjelpe meg litt her? Jeg skjønner ikke hvordan 3^-4 * 3^5 = 3Jeg regnet det ut slik: 3^-4(+5) = 3^-9 og får et helt annet svar.Og jeg har samme problemet med denne oppgaven:2^-3 * 2^5 / 2^3 * 2^-1Jeg regnet det ut til: 2^-3(+5) / 2^3+(-1) = 2^-8 / 2^2 = 2^-8(-2) = 2^-62^-6 = 1/64 Kan noen forklare? Endret 2. september 2014 av Centrux Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 (endret) -4+5=1, ikke -9. 3^1=3 Det er den samme feilen du har gjort over alt. Endret 2. september 2014 av cuadro Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 (endret) -4+5=1, ikke -9. 3^1=3 Det er den samme feilen du har gjort over alt. Jeg tenkte at jeg skulle endre fortegnene på eksponentene fordi minus * pluss = minus, men jeg skal vel ikke tenke multiplisering når det kommer til eksponentene her? Jeg skal tenke 3^-4 * 3^5 = 3^-4+5 enkelt og greit, uten å tenke på paranteser og endring av fortegn Det blir, dog, fortsatt litt forvirrende hvis jeg setter opp stykket med paranteser slik som jeg har sett eksempel av: 3^-4(+5) Jeg tenker da automatisk uansett at siden det er minus før parantesen, så skal fortegnet inni minusen endres siden dette er et gangestykke. Endret 2. september 2014 av Centrux Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 (endret) Paranteser må man være konsekvent med. Det blir enten ingen parantes, parantes rundt hvert av leddene, eller parantes rundt alle leddene: Å skrive er ikke å anbefale, da det er uklart hvorvidt du mener multiplikasjon mellom verdiene -4 og 5, eller operasjonene du har skrevet (som er addisjon). Endring i fortegn skjer når du løser opp paranteser, der minus er operasjonen før parantesen: Endret 2. september 2014 av cuadro 1 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Jeg må være dum som et brød, for jeg skjønner det rett og slett ikke. Det med brøk på samme brøkstrek skjønner jeg jo, men... ville det ikke da bli 2 over 18t? Jeg skjønner selvfølgelig at tankegangen min er feil, men uten at jeg får fortalt hvordan det skal gå for seg klarer jeg ikke å tenke i riktig tankebane. Make sense? (Forøvrig er Dr. Who en meget fin distraksjon, håper du slutter mens leken er god før sesong... 7) Vi har to brøker: og . Hva er en felles nevner for dette? Vel, det er . Så da har vi: Bare en helt vanlig måte å sette noe på samme brøkstrek på. Ja, er også en felles nevner, det samme er eller . Men er den laveste felles nevneren. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 (endret) 18t er ikke en fellesnevner.. Endret 3. september 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Niuroumian Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Jeg må være dum som et brød, for jeg skjønner det rett og slett ikke. Det med brøk på samme brøkstrek skjønner jeg jo, men... ville det ikke da bli 2 over 18t? Jeg skjønner selvfølgelig at tankegangen min er feil, men uten at jeg får fortalt hvordan det skal gå for seg klarer jeg ikke å tenke i riktig tankebane. Make sense? (Forøvrig er Dr. Who en meget fin distraksjon, håper du slutter mens leken er god før sesong... 7) Vi har to brøker: og . Hva er en felles nevner for dette? Vel, det er . Så da har vi: Bare en helt vanlig måte å sette noe på samme brøkstrek på. Ja, er også en felles nevner, det samme er eller . Men er den laveste felles nevneren. Takk Jeg har tydligvis tenkt alt for vanskelig på denne oppgaven. Begynte å dele opp brøkene så sette sammen igjen, noe som bare ble tull. Lenke til kommentar
Mechlaz Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Kan noen hjelpe meg forstå dette? X^7 * (x^-2)^3 = Jeg tenker 7x * 3x^-8, men så står jeg fast.. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Skal du bare skrive det enklere eller skal du gjøre noe annet også? Hvor kommer 7x fra? Lenke til kommentar
Mechlaz Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 (endret) Skal du bare skrive det enklere eller skal du gjøre noe annet også? Hvor kommer 7x fra?Skal bare skrive det enklere, det glemte jeg å si. 7x fikk jeg fra x^7 Endret 3. september 2014 av Mechlaz Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 18t er ikke en fellesnevner.. Gosh, det stemmer! Ikke flaut i det hele tatt... Kan noen hjelpe meg forstå dette? X^7 * (x^-2)^3 = Jeg tenker 7x * 3x^-8, men så står jeg fast.. Mener du ? Husk at . Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Skal bare skrive det enklere, det glemte jeg å si. 7x fikk jeg fra x^7 La oss se på et eksempel. Dette vet vi ut ifra hvordan potens er definert. Samtidig så vet vi også at Dette er åpenbart ikke det samme. Er det samme som ? Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Gjør en forenkling av følgende uttrykk ved hjelp av lovene for mengdeteori: a) A snitttegn (B-A) fasit : Ø (tomme mengder) -- -- -- b) A union B union (A snitt B snitt C) -- betyr sånn invers strek. Vet noen hvor du kan finne et sånn oppsummeringsark med alle reglene (lovene) for mengder? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Tegn Venn-diagram, de er vennene dine.. Mengdelære er et stort og viktig emne innen matematikk, du får ikke plass til "alle reglene" på ett ark.. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Tegn Venn-diagram, de er vennene dine.. Mengdelære er et stort og viktig emne innen matematikk, du får ikke plass til "alle reglene" på ett ark.. Jeg har tegnet, jeg fant ut at (B-A) er det samme som B union A invers. Men jeg klarer ikke komme meg videre etter det. Hadde satt pris på om noen kunne forklare meg disse 2 oppg. Har prøvd mange ganger nå, men ser ikke ut til at jeg har kommet på rett spor. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Tegn Venn-diagram, de er vennene dine.. Mengdelære er et stort og viktig emne innen matematikk, du får ikke plass til "alle reglene" på ett ark.. Jeg har tegnet, jeg fant ut at (B-A) er det samme som B union A invers. Men jeg klarer ikke komme meg videre etter det. Det jeg kom fram til slutt var ikke det svaret skulle bli. kom frma til A snitt B Hadde satt pris på om noen kunne forklare meg disse 2 oppg. Har prøvd mange ganger nå, men ser ikke ut til at jeg har kommet på rett spor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå