D3f4u17 Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 (endret) at z=0? men hvordan skal jeg finne skjæringspunktet her ? Jeg har [-3,2,1] og et punkt (1,1,0) på xy-planet ... tenker jeg rett så langt ?Du har en linje gitt ved ∧ ∧ . Hvis , hva må være da? Endret 31. august 2014 av D3f4u17 Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 at z=0? men hvordan skal jeg finne skjæringspunktet her ? Jeg har [-3,2,1] og et punkt (1,1,0) på xy-planet ... tenker jeg rett så langt ?Du har en linje gitt ved ∧ ∧ . Hvis , hva må være da? 0 og Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 0 ogMener du at ? Dvs. ? Eller er det et ufullstendig innlegg jeg har sitert? Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 0 ogMener du at ? Dvs. ? Eller er det et ufullstendig innlegg jeg har sitert? nei nei , misforsto visst jeg ! da bli det t= -2 da? Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 0 ogMener du at ? Dvs. ? Eller er det et ufullstendig innlegg jeg har sitert? nei nei , misforsto visst jeg ! da bli det t= -2 da? Men kan du ikke bare løse (a) ,så prøver jeg å forstå det av løsningen din , hadde vært greit om du kunne det ! Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 (endret) Du har rotet med fortegnet; det skal være . Denne setter du inn i ligningene for linja, slik at du finner punktet . Endret 31. august 2014 av D3f4u17 Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 (endret) Hei. Kan noen fortelle meg logikken bak disse oppgavene? Bilde av oppg ligger i vedlagt fil Endret 31. august 2014 av Shopaholic Lenke til kommentar
nojac Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 a) og d) ("og") har to betingelser (ligninger) som begge må oppfylles for å gi løsning b) og c) ("eller") her er det nok at en av betingelsene oppfylles Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Du har rotet med fortegnet; det skal være . Denne setter du inn i ligningene for linja, slik at du finner punktet . aha! fikk det til ! Tuseen takk ! Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Hei, er det noen som vet hvordan jeg kan vise at uXv=vXw=wXu, når jeg har fått oppgitt at at vektor u+v+w=vektor 0 ? Tilsvarende for siste likhet. Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 (endret) "Tegn det komplekse tallplanet og merk av et pungt z. Tegn deretter opp punktene 2z, -z, z/2, iz, , -iz og z^2." Usikker på hva jeg skal gjøre/de spør etter her. Hoppa på et kalkulus-kurs på UiO med kun en svak karakter i R1, så dette kan bli gøy. Endret 1. september 2014 av Knut Knudsen Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Er noe jeg ikke helt forstår med kvadratsetningene. Eks. (3x+5y)^2, her må vi bruke den første kvadratsetningen. 3x^2+2*3x*5y+5y^2 dette gir 9x+30xy+25y. Fasiten sier her at svaret er 9x^2+30xy+25y^2. Hvordan forklarer dere dette? Annet eks. (3x+5y)(3x-5y) = (3x)^2-(5x)^2=9x-25y. Her sier fasiten igjen 9x^2-25y^2. Forstår ikke helt logikken her. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 "Tegn det komplekse tallplanet og merk av et pungt z. Tegn deretter opp punktene 2z, -z, z/2, iz, , -iz og z^2." Usikker på hva jeg skal gjøre/de spør etter her. Hoppa på et kalkulus-kurs på UiO med kun en svak karakter i R1, så dette kan bli gøy. Jeg får inntrykk av at du bare skal velge et punkt , for eksempel . Så tegner du det inn. Så skal du tegne inn de andre punktene der. Poenget går nok på å se hvordan punktene endrer seg når et punkt er multiplisert med en faktor. Det høres forresten ut som om du er litt optimistisk, men kjør på. Håper for din del at det er et kalkuluskurs på SV, ikke Matnat Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Er noe jeg ikke helt forstår med kvadratsetningene. Eks. (3x+5y)^2, her må vi bruke den første kvadratsetningen. 3x^2+2*3x*5y+5y^2 dette gir 9x+30xy+25y. Fasiten sier her at svaret er 9x^2+30xy+25y^2. Hvordan forklarer dere dette? Annet eks. (3x+5y)(3x-5y) = (3x)^2-(5x)^2=9x-25y. Her sier fasiten igjen 9x^2-25y^2. Forstår ikke helt logikken her. En variabel multiplisert med seg selv er den variabelen opphøyd i andre. Når du har e.g. så er det det samme som . Altså er det to faktorer der, og . Når du opphøyer i andre så må du opphøye begge faktorene i andre: . 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 "Tegn det komplekse tallplanet og merk av et pungt z. Tegn deretter opp punktene 2z, -z, z/2, iz, , -iz og z^2." Usikker på hva jeg skal gjøre/de spør etter her. Hoppa på et kalkulus-kurs på UiO med kun en svak karakter i R1, så dette kan bli gøy. Jeg får inntrykk av at du bare skal velge et punkt , for eksempel . Så tegner du det inn. Så skal du tegne inn de andre punktene der. Poenget går nok på å se hvordan punktene endrer seg når et punkt er multiplisert med en faktor. Det høres forresten ut som om du er litt optimistisk, men kjør på. Håper for din del at det er et kalkuluskurs på SV, ikke Matnat Er det egne kurs der? Jeg vil tro fyren mener MAT1100, som i år undervises av legenden himself - Tom Louis Lindstrøm Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Er det egne kurs der? Jeg vil tro fyren mener MAT1100, som i år undervises av legenden himself - Tom Louis Lindstrøm SV, eller samfunnsøkonomi for å være pirkete, har egne matteemner ja. De skal visstnok være litt enklere. Ah, Lindstrøm... <3 Fortsatt litt irritert over at jeg ikke fikk han som foreleser i Analyse 1. Jeg antar du har studert der? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Matteemnene på samfunnsøkonomi er på et noe lavere nivå en Mat1100, ja, blant annet fordi økonomi ikke får lov til å kreve noe matte fra videregående, så de må bruke tid på å lære folk å derivere.. 1 Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Har Mat1100 med selveste Lindstrøm, ja. 1 Lenke til kommentar
Niuroumian Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 (endret) Er det noen smartinger som kan forklare meg fremgangsmåten i en brøkoppgave? Det er en brøk i en brøk i en brøk. Har vært stuck på denne i mange timer og prøvd alt jeg kan komme på av metoder, men skjønner ikke hvordan det skal bli det svaret det skal bli. t/2 + 1t-deler 6-deler Altså t- todeler pluss en, over t, over seks. Svaret skal bli t pluss to over tolv t Noen som kan forklare det step by step? Løsningsforslaget gjør ikke annet enn å gi meg svaret direkte, og det irriterer vettet av meg at jeg ikke skjønner det, siden som oftest når boken gjør dette betyr det at det er en rimelig enkel oppgave. Endret 1. september 2014 av Niuroumian Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Er det noen smartinger som kan forklare meg fremgangsmåten i en brøkoppgave? Det er en brøk i en brøk i en brøk. Har vært stuck på denne i mange timer og prøvd alt jeg kan komme på av metoder, men skjønner ikke hvordan det skal bli det svaret det skal bli. t/2 + 1 t-deler 6-deler Altså t- todeler pluss en, over t, over seks. Svaret skal bli t pluss to over tolv t Noen som kan forklare det step by step? Løsningsforslaget gjør ikke annet enn å gi meg svaret direkte, og det irriterer vettet av meg at jeg ikke skjønner det, siden som oftest når boken gjør dette betyr det at det er en rimelig enkel oppgave. Sånn som ? Her delte jeg bare på i øverste teller. Det kan vi jo også skrive om, ved å dele inn i begge leddene i øverste telleren, og får da ...men ta alt jeg sier nå med en klype salt. Det er seint, jeg er tross, og har Doctor Who gående i bakgrunnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå