Ballefrans2 Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 (endret) Ballefrans! Endret 9. desember 2014 av Ballefrans2 Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 (endret) Klart dette kunne du slått opp selv. Den "nei vel" kommentaren din er litt tåpelig. Skjerpings, skal du bli et godt menneske trenger du både derivasjonsferdigheter og høflighet. Beklager så mye. Skulle ha gjort det tydeligere hva jeg mente. («Nei vel»-kommentaren var bare en måte å si at det dukket opp en person under meg og uttrykte eksplisitt hva det var jeg hintet til. Med andre ord: Nå er dette innlegget meningsløst.) Endret 29. august 2014 av D3f4u17 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Klart dette kunne du slått opp selv. Den "nei vel" kommentaren din er litt tåpelig. Skjerpings, skal du bli et godt menneske trenger du både derivasjonsferdigheter og høflighet.Beklager så mye. Skulle ha gjort det tydeligere hva jeg mente. («Nei vel»-kommentaren var bare en måte å si at det dukket opp en person under meg og uttrykte eksplisitt hva det var jeg hintet til. Med andre ord: Nå er dette innlegget meningsløst.) Er jeg som noober her, er jeg som burde beklage. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Rart det ikke er fred i verden. Ballefrans2: Du kan begynne med å bruke at . Hvor langt kommer du da? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Capture.PNG f(x) går greit, g(x) går ikke greit. Kan ikkje bruke at p=2L og løse med v=kx da ene intervallet er 1 enhet langt og det andre intervallet er 2 enheter langt. Kan jeg bruke noe slikt som p=3L? Ulik intervallengde virker ut til å ødelegge alle metoder jeg kunne brukt... Har overhodet ingen erfaring med dette, men kan du ikke splitte det siste intervallet i to like deler? Første jeg tenkte da du skrev at intervallengden ble et problem. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Hei! Jeg skulle gjerne fått litt hjelp med å løse denne brøken. Og helst et utfyllende svar. Har fått det forklart gjentatte ganger, men det vil fremdeles ikke sitte. Takk! bilde.JPG Jeg ville gjort to ting helt i starten. Finn fellesnevner i parentesen og sett de to brøkene inni den på samme brøkstre,så og huske på regelen om at å dividere noe med en brøk er det samme som å multiplisere med den samme brøken. Etter at multiplikasjonen er gjort er det forkorting for alle penga (du kan også forkorte før du multipliserer hvis du føler for det). Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 (x2-5x+6):(x-a) Er det noen generelle regler for å finne ut hva a er i (x-a)? Jeg vet at svaret er 2 eller 3, og det er jo også lett å sette inn tall og prøve seg frem for å få null i andregradsligningen, men er det ingen regler? Sliter med å finne ut av det. Alle eksempler jeg finner har ukjent a i andregradsligningen og ikke i divisjonsleddet(om det er det det heter). Dersom man antar at det ikke blir noen rest, så kan du jo, som du påpeker, i dette tilfellet bare finne røttene av andregradslikningen. Men ønsker man å løse det generelt så kan man jo gjøre det. Vi har likningen . Da kan du sette opp et likningsett hvor de ukjente det du er ute etter er , i tillegg til en av koeffisientene i andregradslikningen. Våre likninger Merk at vi her kjenner fire av de fem koeffisientene . I tillegg så er ukjent. Tre likninger, tre ukjente. Dette kan man løse generelt. Men uten at jeg er sikker på hvilket fag du tar, så tviler jeg på at man forventer at dere skal løse dem på den måten... Tror det er litt lenger enn jeg har kommet. Har R1. Men om jeg regner ut andregradsligningen får jeg X=2 eller X=3, og da blir jo x-a=0 a=x-0 a=3-0 eller a=2-0 Det er vel riktig fremgangsmåte? Vel, da mistenker jeg at fremgangsmåten jeg viste nok er litt over det som forventes av dere. I det konkrete eksempelet du har, så kjenner du til koeffisientene som jeg kalte , mens de ukjente er . Verdiene til de kjente koeffisientene er da: Vi setter det inn i likningene Og får da Den første likningen gir oss at , som vi setter inn i andre likningen, og har da to likninger med to ukjente. Vi kan skrive om den første likningen, så det ser enklere ut: Og vi ser raskt at både og kan være både 2 og 3, som var det vi vet må være svaret. Merk at dette er en generell metode. For eksempel så er det eksempelet du viste til der mye enklere å løse ved å bare finne røttene av andregradslikningen. Men du spurte om det var noen generelle løsningsmetoder, og det er det Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 (x2-5x+6):(x-a) Er det noen generelle regler for å finne ut hva a er i (x-a)? Jeg vet at svaret er 2 eller 3, og det er jo også lett å sette inn tall og prøve seg frem for å få null i andregradsligningen, men er det ingen regler? Sliter med å finne ut av det. Alle eksempler jeg finner har ukjent a i andregradsligningen og ikke i divisjonsleddet(om det er det det heter). Dersom man antar at det ikke blir noen rest, så kan du jo, som du påpeker, i dette tilfellet bare finne røttene av andregradslikningen. Men ønsker man å løse det generelt så kan man jo gjøre det. Vi har likningen . Da kan du sette opp et likningsett hvor de ukjente det du er ute etter er , i tillegg til en av koeffisientene i andregradslikningen. Våre likninger Merk at vi her kjenner fire av de fem koeffisientene . I tillegg så er ukjent. Tre likninger, tre ukjente. Dette kan man løse generelt. Men uten at jeg er sikker på hvilket fag du tar, så tviler jeg på at man forventer at dere skal løse dem på den måten... Tror det er litt lenger enn jeg har kommet. Har R1. Men om jeg regner ut andregradsligningen får jeg X=2 eller X=3, og da blir jo x-a=0 a=x-0 a=3-0 eller a=2-0 Det er vel riktig fremgangsmåte? Vel, da mistenker jeg at fremgangsmåten jeg viste nok er litt over det som forventes av dere. I det konkrete eksempelet du har, så kjenner du til koeffisientene som jeg kalte , mens de ukjente er . Verdiene til de kjente koeffisientene er da: Vi setter det inn i likningene Og får da Den første likningen gir oss at , som vi setter inn i andre likningen, og har da to likninger med to ukjente. Vi kan skrive om den første likningen, så det ser enklere ut: Og vi ser raskt at både og kan være både 2 og 3, som var det vi vet må være svaret. Merk at dette er en generell metode. For eksempel så er det eksempelet du viste til der mye enklere å løse ved å bare finne røttene av andregradslikningen. Men du spurte om det var noen generelle løsningsmetoder, og det er det Ok, takk for hjelpen. Skal ha R2 etter jul, og kommer vel kanskje til å ha mer av det du nevnte. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Ok, takk for hjelpen. Skal ha R2 etter jul, og kommer vel kanskje til å ha mer av det du nevnte. Jo, bare hyggelig. Hvis du kjeder deg en dag så vil du sikkert ha godt av å skjønne tankegangen bak den generelle metoden, men jeg tviler på at det blir relevant for R2. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Ok, takk for hjelpen. Skal ha R2 etter jul, og kommer vel kanskje til å ha mer av det du nevnte. Jo, bare hyggelig. Hvis du kjeder deg en dag så vil du sikkert ha godt av å skjønne tankegangen bak den generelle metoden, men jeg tviler på at det blir relevant for R2. Nei dette er ikke aktuelt for R2 heller. Poenget med oppgaven er bare å anvende regelen om at hvis polynomdivisjonen med (x-a) skal gå opp må x=a være et nullpunkt for polynomet. Og nullpunktene finner du med andregradsformelen (ABC-formelen). Lenke til kommentar
CCC Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Hei, jeg trenger litt hjelp med denne: Jeg skal regne ut vektorproduktet av ex X ex. Jeg skjønner at svaret er vektor 0, men er den en spesiell måte jeg kan sette det opp, slik at jeg får at svaret blir 0, eller er det bare noe jeg må vite? Jeg prøvde å regne det ut ved å bruke vektorprodukt på koordinatform, men jeg fikk ikke at svaret var 0 Lenke til kommentar
nojac Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Hei, jeg trenger litt hjelp med denne: Jeg skal regne ut vektorproduktet av ex X ex. Jeg skjønner at svaret er vektor 0, men er den en spesiell måte jeg kan sette det opp, slik at jeg får at svaret blir 0, eller er det bare noe jeg må vite? Jeg prøvde å regne det ut ved å bruke vektorprodukt på koordinatform, men jeg fikk ikke at svaret var 0 ex har koordinater [1,0,0] Så svaret ditt er null. Lenke til kommentar
CCC Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Hei, jeg trenger litt hjelp med denne: Jeg skal regne ut vektorproduktet av ex X ex. Jeg skjønner at svaret er vektor 0, men er den en spesiell måte jeg kan sette det opp, slik at jeg får at svaret blir 0, eller er det bare noe jeg må vite? Jeg prøvde å regne det ut ved å bruke vektorprodukt på koordinatform, men jeg fikk ikke at svaret var 0 ex har koordinater [1,0,0] Så svaret ditt er null. Det forstår jeg, men er det en spesiell måte jeg kan jeg kan sette det opp på? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 (endret) Hei, jeg trenger litt hjelp med denne: Jeg skal regne ut vektorproduktet av ex X ex. Jeg skjønner at svaret er vektor 0, men er den en spesiell måte jeg kan sette det opp, slik at jeg får at svaret blir 0, eller er det bare noe jeg må vite? Jeg prøvde å regne det ut ved å bruke vektorprodukt på koordinatform, men jeg fikk ikke at svaret var 0 ex har koordinater [1,0,0] Så svaret ditt er null. Det forstår jeg, men er det en spesiell måte jeg kan jeg kan sette det opp på? ??? Du HAR jo satt det opp, bare å sette inn x= 1, y=0 og z=0 i svaret ditt. Eller du kan ta utgangspunkt i definisjonen på kryssprodukt. Eller gå rett på koordinatformelen. Endret 30. august 2014 av nojac Lenke til kommentar
Toane Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 (endret) Hei, jeg trenger litt hjelp med denne: Jeg skal regne ut vektorproduktet av ex X ex. Jeg skjønner at svaret er vektor 0, men er den en spesiell måte jeg kan sette det opp, slik at jeg får at svaret blir 0, eller er det bare noe jeg må vite? Jeg prøvde å regne det ut ved å bruke vektorprodukt på koordinatform, men jeg fikk ikke at svaret var 0 Du kan også gjøre det slik, hvis jeg ikke tar helt feil: Endret 30. august 2014 av Toane Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Hvis jeg vil ha en rekke fra n=1 til uendelig, men vil bare ha for n = 1, 3, 5, 7 osv, hvordan blir notasjonen da? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Hvis jeg vil ha en rekke fra n=1 til uendelig, men vil bare ha for n = 1, 3, 5, 7 osv, hvordan blir notasjonen da? Kan du ikke bare bruke 2n-1 i stedet for n i uttrykket? Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Lurer på noe. I et matrise, kan den ledene tallet være 0? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 (endret) Glem det, ble usikker. Endret 30. august 2014 av knipsolini Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Lurer på noe. I et matrise, kan den ledene tallet være 0? Hva mener du med "den ledene tallet"? Hvis du mener det jeg tror du mener; ja. En rekke kan ha 0 som første element. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå