Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå krever vel ikke akkurat løsing av x2 - 5x + 6 = 0 kalkulator (hodefaktorisering eller abc-formel går greit uten), men metoden din er mye enklere og penere. Og hvis dette er en ungdomsskoleoppgave så er det vel faktisk den eneste muligheten, da abc-formelen ikke er pensum der.

 

Edit: svarte til Otths innlegg her, men pululf sneik inn et innlegg ...

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Tror cHifinger (eller hva han kalte seg) går på VGS, mener å huske dette utifra tidligere poster.

 

På VG1 lærer man abc-formelen, så det er vel i utgangspunktet den han skal bruke.

 

Metoden til Otth må jeg innrømme at jeg aldri har benyttet meg av konsekvent (og for så vidt aldri tenkt at det var en mulighet). Jeg går da VG3.

 

Men når jeg studerer Otths fremgangsmåte, så er den jo ganske hendig, og enkel forsåvidt. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

jeg har akkurat begynt på vgs, og har lært om 1./2./3. kvadratsetning, og det er sikkert meningen at vi skal bruke det, og vi har vertfall ikke lært om "sprt"(hva er det?)

 

og det var også meningen at vi ikke skulle bruke kalkulator!

 

men takker for svar( men jeg kjønte fortsatt ikke hvordan man skal regne ut) og det er heller ikke meningen å bruke den generelle andregrads formelen.

Lenke til kommentar
det var en oppgave vi hadde på prøven på fredag, så jeg kunne ikke ha fått hjelp av noen :dontgetit:

 

Nei, men ved å spørre lærte du kanskje flere ting.

a: sqrt() betyr roten av

b: roten av et tall er kun den positive verdien av et tall

eks. sqrt(4) = 2 (den er ikke lik - 2)

derimot er x^2 = 4 det samme som x = -/+ sqrt(4) som igjen er lik x = +/- 2

Hvorfor? Pga. av at roten av 4 bare er + 2, mens x^2 kan bli 4 for både 2 og - 2 dermed må x være lik både sprt(4) og -sprt(4)

(Dette er viktige og grunnleggende saker, så bare si ifra om du ikke forstår det)

Lenke til kommentar
jeg skjønte noe, men -2 *-2 =4 og hvorfor kan ikke da sqrt(4)= -2 ?

hang ikke helt med der...

 

Det er svært mange som har problemer med akkurat dette.

 

Definisjonen av kvadratroten til et tall er det positive tallet som opphøyd i andre gir tallet. Å spørre om hvorfor det negative tallet som opphøyd i andre ikke er riktig nytter ikke. Grunnen er som sagt definsjonen sier bare det positive tallet er riktig.

 

Har du derimot x^2 = 4 så kan x både være den positive og negative verdigen av fire sin kvadratrot. Grunnen til dette er at x er en ukjent og ikke et tall, den faller dermed ikke under den overnevnte definsjonen. Dermed er x = +sprt(4) = 2 samtidig som x = - sprt(4) = -2. I begge disse tilfellene er selve kvadratroten til 4 lik +2, men i det siste tilfellet er fortegnet før rotuttrykket negativt, og som du sikkert vet er summen av et negativt og et positivt fortegn negativt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...