Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

En rett kabel strekker seg fra punktet B(0,0,1) til A(6,7,7). Alle avstandene er målt i meter.

c) Punktet C har koordinatene (8,1,1) Regn ut skalarproduktet vektor BA* vektor CT. For hvilke verdier av t er skalarproduktet 0? (T=(6t,7t,1-6t)

Her er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg skjønner at jeg må gange vektor BA med vektor CT, men så bli jeg litt mer usikker på hva jeg skal gjøre. For ved å sette svaret lik =0, vil jeg kun få 1 t-verdi..

d) Fra punktet C skal det føres en ledning opp til kabelen. Denne ledningen skal være så kort som mulig. Hvor kort må ledningen være?

Her er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

Hadde satt utrolig stor pris på hvis noen kunne ha hjulpet meg med disse :)

Endret av Ccf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter flere år uten å regne matte har jeg nå begynt på høyskole der vi har matte i første semester. Har sittet med det i 6 timer i dag, og har støtt borti to jeg ikke skjønner. Begge to har med kvadratrøtter å gjøre, noe jeg ikke egentlig kan huske å ha lært før, so bear with me dersom det er helt obvious.

KR av 100+25 = KR av 125 = KR av 5*5*5 =

KR av 125 gir meg 5 KR av 5 på kalkulator, men løsningsforslaget til matteboken sier at det skal bli 3 KR av 5. Jeg skjønner ikke hvorfor.

Den neste er (KR av 8 + KR av 18) KR av 2... her har jeg kommet meg så langt som at jeg har KR av 4*2 + KR av 9*2, for der hadde de et greit eksempel i boken.. men jeg skjønner ikke hva som skjer når KR av 2 plutselig står der og skal ganges med hele det første uttrykket. Hva skjer da?

Endret av Niuroumian
Lenke til kommentar

Hei Niuroumian!

Du tenker veldig riktig. La oss se på første oppgave:

chart?cht=tx&chl=\sqrt{100+25}=\sqrt{125}=\sqrt{5\cdot5\cdot5}

Så langt har du også kommet. Herfra vil man kunne gjøre seg en observasjon: chart?cht=tx&chl=\sqrt{5\cdot5}=5

Dette er tross alt (del av) definisjonen av kvadreringsfunksjonen. Det vi står igjen med da, er:

chart?cht=tx&chl=\sqrt{5}\cdot\sqrt{5\cdot5}=5\sqrt{5}

Du og din kalkulator vinner over fasit!

Neste oppgave:

chart?cht=tx&chl=(\sqrt{8}+\sqrt{18})\cdot\sqrt{2}

Du tenker igjen riktig ved å dele opp:

chart?cht=tx&chl=(\sqrt{8}+\sqrt{18})\cdot\sqrt{2}=(\sqrt{4\cdot2}+\sqrt{9\cdot2})\cdot\sqrt{2}

Her kan vi igjen gjøre oss en observasjon: Kvadratroten av 2 må ganges med begge leddene inne i parantesen, og husk at chart?cht=tx&chl=\sqrt{2}\sqrt{2}=\sqrt{2\cdot2}=2

Du får:

chart?cht=tx&chl=(\sqrt{4\cdot2}+\sqrt{9\cdot2})\cdot\sqrt{2}=(\sqrt{4}\cdot\sqrt{2}\sqrt{2}+\sqrt{9}\cdot\sqrt{2}\sqrt{2})

Klarer du å forenkle dette selv?

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Hei Niuroumian!

Du tenker veldig riktig. La oss se på første oppgave:

chart?cht=tx&chl=\sqrt{100+25}=\sqrt{125}=\sqrt{5\cdot5\cdot5}

Så langt har du også kommet. Herfra vil man kunne gjøre seg en observasjon: chart?cht=tx&chl=\sqrt{5\cdot5}=5

Dette er tross alt (del av) definisjonen av kvadreringsfunksjonen. Det vi står igjen med da, er:

chart?cht=tx&chl=\sqrt{5}\cdot\sqrt{5\cdot5}=5\sqrt{5}

Du og din kalkulator vinner over fasit!

Neste oppgave:

chart?cht=tx&chl=(\sqrt{8}+\sqrt{18})\cdot\sqrt{2}

Du tenker igjen riktig ved å dele opp:

chart?cht=tx&chl=(\sqrt{8}+\sqrt{18})\cdot\sqrt{2}=(\sqrt{4\cdot2}+\sqrt{9\cdot2})\cdot\sqrt{2}

Her kan vi igjen gjøre oss en observasjon: Kvadratroten av 2 må ganges med begge leddene inne i parantesen, og husk at chart?cht=tx&chl=\sqrt{2}\sqrt{2}=\sqrt{2\cdot2}=2

Du får:

chart?cht=tx&chl=(\sqrt{4\cdot2}+\sqrt{9\cdot2})\cdot\sqrt{2}=(\sqrt{4}\cdot\sqrt{2}\sqrt{2}+\sqrt{9}\cdot\sqrt{2}\sqrt{2})

Klarer du å forenkle dette selv?

Ja, nå skjønner jeg det! Tusen hjertelig takk for forklaringen.

Lenke til kommentar

Ein dragster-bil har konstant akselerasjon på 10 m/s2 i 8 s (sekund). Den startar med å vere i ro. Kor stor fart har bilen etter desse 8 sekunda?

Noe tips?

chart?cht=tx&chl=v = v_0 + at

Du vet alle de tre variablene på høyre side.

Jeg skjønte det kort tid etter jeg postet den, men takk. Men hvis akselerasjonen ikke er konstant, hvordan finner vi farten da?

Jeg fikk samme svar, er det korrekt.

brukte disse formlene: s=vot+1/2*at^2 og 2as=v^2-v0^2

Endret av matte geek
Lenke til kommentar

Jeg skjønte det kort tid etter jeg postet den, men takk. Men hvis akselerasjonen ikke er konstant, hvordan finner vi farten da?

Da må man integrere. Det lærer man i R2 som jeg antar du ikke har hatt enda?

chart?cht=tx&chl= v = v_0 + \int_0^T a(t)\ dt

Var ferdig med VGS(r2) i fjor, så jeg vet hvordan man integrerer :). Men viste ikke om den formelen der, så er litt rart at de gir oss formler vi ikke har lært.

Lenke til kommentar

Var ferdig med VGS(r2) i fjor, så jeg vet hvordan man integrerer :). Men viste ikke om den formelen der, så er litt rart at de gir oss formler vi ikke har lært.

Å kalle det en formel er å ta litt hardt i. Man burde vite at akselerasjonen er den deriverte til farten, ved definisjon. Det vil si at farten er den deriverte til akselerasjonen.

Har man da en funksjon for akselerasjonen så er funksjonen for farten den integrerte av akselerasjonen. Når akselerasjonen er konstant så er funksjonen bare en konstant.

Lenke til kommentar

Å kalle det en formel er å ta litt hardt i. Man burde vite at akselerasjonen er den deriverte til farten, ved definisjon. Det vil si at farten er den deriverte til akselerasjonen.

Har man da en funksjon for akselerasjonen så er funksjonen for farten den integrerte av akselerasjonen. Når akselerasjonen er konstant så er funksjonen bare en konstant.

Kunne du ha dobbeltsjekket om 64 ms er korrekt?

Lenke til kommentar

Om det er rett svar på denne oppgaven?

Ein dragster-bil har konstant akselerasjon på 10 m/s2 i 8 s (sekund). Den startar med å vere i ro. Kor stor fart har bilen etter desse 8 sekunda?

Noe tips?

Det er det ikke. Du har formelen som Aleks855 ga deg ovenfor her, chart?cht=tx&chl=v = v_0 + at, og der har du alt på venstresiden, mens chart?cht=tx&chl=v er det du er ute etter. Resten av variablene er følgende: chart?cht=tx&chl=v_0 er farten man starter med, chart?cht=tx&chl=a er akselerasjonen mens chart?cht=tx&chl=t er hvor lenge man akselererer.

prøv igjen :)

Lenke til kommentar

Noe tips?

Det er det ikke. Du har formelen som Aleks855 ga deg ovenfor her, chart?cht=tx&chl=v = v_0 + at, og der har du alt på venstresiden, mens chart?cht=tx&chl=v er det du er ute etter. Resten av variablene er følgende: chart?cht=tx&chl=v_0 er farten man starter med, chart?cht=tx&chl=a er akselerasjonen mens chart?cht=tx&chl=t er hvor lenge man akselererer.

Litt forvirret nå. Alex sin formel ga meg 80 ms. og din lyder slik: (den lot meg ikke lime den inn)

v= 0 + integrasjon( 8010t) som gir oss 80 ms igjen. 64 fikk jeg ved å blande 10 og 8 ser jeg nå. riktig nå ?

Lenke til kommentar

Litt forvirret nå. Alex sin formel ga meg 80 ms. og din lyder slik: (den lot meg ikke lime den inn)

v= 0 + integrasjon( 8010t) som gir oss 80 ms igjen. 64 fikk jeg ved å blande 10 og 8 ser jeg nå. riktig nå ?

Jupp. Mistenkte at du hadde gjort noe sånt, men tenkte du skulle få finne ut av det selv :)

Hvis du vil kopiere formlene vi skriver i TeX så trykk på den knappen øverst til venstre i redigeringmenyen. Da får du alt i koder, slik at du kan kopiere ut TeX-koden.

Lenke til kommentar

Noe tips?

Du trenger ikke å integrere på den oppgaven jeg hjalp deg med. Det sto det at bilen hadde "konstant akselerasjon". Integrasjonen kommer inn dersom akselerasjonen ikke er konstant.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å integrere på den oppgaven jeg hjalp deg med. Det sto det at bilen hadde "konstant akselerasjon". Integrasjonen kommer inn dersom akselerasjonen ikke er konstant.

Vel, teknisk sett (kverulering følger) så er det integrasjon uavhengig av om akselerasjonen er konstant eller ikke. Det er bare en relativt triviell integrasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...