knopflerbruce Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Takk! "Trikset" med å multiplisere med den "konjugerte" og så regne med konjugatsetningen er forresten vanlig, så det kan være nyttig å huske. 1 Lenke til kommentar
Pbateman Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Hei! noen som kan hjelpe meg med en oppgave? 1.9 B på bildet. Svaret som står er riktig, men fatter ikke hvorfor 2 blir minus, og dermed hele svaret minus?? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Hvordan kan jeg regne at 211 konruens tegn 2 (mod 11) med formelen ap kongruens tegn a (mod p)? Får det ikke helt til! Lenke til kommentar
CCC Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 HeiEr det noen som kan hjelpe meg med denne:Vi har gitt punktene A=(2,1,3), B=(-2,-1-3), C=(-2,1,3), D=(2,1,-3) og E=(-2,-1,3)a) Hvilke punkter ligger symmetrisk om origo?b) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om xy-planet?c) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om z-aksen?Jeg skjønner at symmetrisk betyr speilvendt, men skjønner ikke helt hvordan jeg kan løse den oppgaven. Hvordan kan jeg f.eks se hvilke punkter som ligger symmetrisk om origo? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Hei Er det noen som kan hjelpe meg med denne: Vi har gitt punktene A=(2,1,3), B=(-2,-1-3), C=(-2,1,3), D=(2,1,-3) og E=(-2,-1,3) a) Hvilke punkter ligger symmetrisk om origo? b) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om xy-planet? c) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om z-aksen? Jeg skjønner at symmetrisk betyr speilvendt, men skjønner ikke helt hvordan jeg kan løse den oppgaven. Hvordan kan jeg f.eks se hvilke punkter som ligger symmetrisk om origo? Symm. om origo: Alle koordinater bytter fortegn. Symm. om xy-plan: z-koord. bytter fortegn Symm.om z-akse: x og y bytter fortegn. Lenke til kommentar
CCC Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Hei Er det noen som kan hjelpe meg med denne: Vi har gitt punktene A=(2,1,3), B=(-2,-1-3), C=(-2,1,3), D=(2,1,-3) og E=(-2,-1,3) a) Hvilke punkter ligger symmetrisk om origo? b) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om xy-planet? c) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om z-aksen? Jeg skjønner at symmetrisk betyr speilvendt, men skjønner ikke helt hvordan jeg kan løse den oppgaven. Hvordan kan jeg f.eks se hvilke punkter som ligger symmetrisk om origo? Symm. om origo: Alle koordinater bytter fortegn. Symm. om xy-plan: z-koord. bytter fortegn Symm.om z-akse: x og y bytter fortegn. Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Hvorfor ligger A,B,C og D symmetrisk om origo, og ikke E? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Hvordan gjør jeg den? tmp_1243-DSC_01041226711617.JPG Få leddet med logaritmen alene på den ene siden og opphøy 10 i begge sider. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Hei Er det noen som kan hjelpe meg med denne: Vi har gitt punktene A=(2,1,3), B=(-2,-1-3), C=(-2,1,3), D=(2,1,-3) og E=(-2,-1,3) a) Hvilke punkter ligger symmetrisk om origo? b) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om xy-planet? c) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om z-aksen? Jeg skjønner at symmetrisk betyr speilvendt, men skjønner ikke helt hvordan jeg kan løse den oppgaven. Hvordan kan jeg f.eks se hvilke punkter som ligger symmetrisk om origo? Symm. om origo: Alle koordinater bytter fortegn. Symm. om xy-plan: z-koord. bytter fortegn Symm.om z-akse: x og y bytter fortegn. Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Hvorfor ligger A,B,C og D symmetrisk om origo, og ikke E? Symmetri handler om to punkter. A og B ligger symmetrisk om origo fordi de ligger på en rett linje gjennom origo med samme avstand til origo. (alle fortegn er motsatte i B i forhold til A.) C og D ligger Ikke symmetrisk om origo, derimot er de symmetrisk om y-aksen siden x og z bytter fortegn. Tegn et vanlig 2-d koordinatsystem først, så ser du vel konseptet. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Hvordan gjør jeg den? tmp_1243-DSC_01041226711617.JPG Få leddet med logaritmen alene på den ene siden og opphøy 10 i begge sider. Får det fortsatt ikke riktig :/ Lenke til kommentar
nojac Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Hei! noen som kan hjelpe meg med en oppgave? 1.9 B på bildet. Svaret som står er riktig, men fatter ikke hvorfor 2 blir minus, og dermed hele svaret minus?? Det er a, ikke b som er negativ og gjør at svaret blir minus. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Hvordan gjør jeg den? tmp_1243-DSC_01041226711617.JPG Få leddet med logaritmen alene på den ene siden og opphøy 10 i begge sider. Får det fortsatt ikke riktig :/ Stemmer vel det. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Hei! noen som kan hjelpe meg med en oppgave? 1.9 B på bildet. Svaret som står er riktig, men fatter ikke hvorfor 2 blir minus, og dermed hele svaret minus?? Det er a, ikke b som er negativ og gjør at svaret blir minus. Noen ganger ønsker jeg at jeg er jente... Hvordan skriver du sååå pent? Henrik B: Svaret er feil, det blir riktig på kalkulator. Lenke til kommentar
CCC Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 (endret) Hei Er det noen som kan hjelpe meg med denne: Vi har gitt punktene A=(2,1,3), B=(-2,-1-3), C=(-2,1,3), D=(2,1,-3) og E=(-2,-1,3) a) Hvilke punkter ligger symmetrisk om origo? b) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om xy-planet? c) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om z-aksen? Jeg skjønner at symmetrisk betyr speilvendt, men skjønner ikke helt hvordan jeg kan løse den oppgaven. Hvordan kan jeg f.eks se hvilke punkter som ligger symmetrisk om origo? Symm. om origo: Alle koordinater bytter fortegn. Symm. om xy-plan: z-koord. bytter fortegn Symm.om z-akse: x og y bytter fortegn. Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Hvorfor ligger A,B,C og D symmetrisk om origo, og ikke E? Symmetri handler om to punkter. A og B ligger symmetrisk om origo fordi de ligger på en rett linje gjennom origo med samme avstand til origo. (alle fortegn er motsatte i B i forhold til A.) C og D ligger Ikke symmetrisk om origo, derimot er de symmetrisk om y-aksen siden x og z bytter fortegn. Tegn et vanlig 2-d koordinatsystem først, så ser du vel konseptet. Aha, tusen takk. Det er kanskje en feil i fasiten, fordi fasiten mener at C og D ligger symmetrisk om origo. Men jeg vil jo kanskje tro at de mener D og E, fordi de ligger på en rett linje gjennom origo med samme avstand. Men på oppgave b, blir det riktig å si at A,D og E,B ligger symmetrisk om xy-planet fordi de rette linjene som går gjennom punktene har samme avstand til xy-planet, og de ligger parallelt? Endret 23. august 2014 av Ccf Lenke til kommentar
nojac Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 To punkter kan ikke ligge "parallelt". A og D ligger symmetrisk om xy-planet fordi de ligger på en rett linje som står normalt på og har samme avstand til planet. Tilsvarende for B og E. Lenke til kommentar
CCC Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 To punkter kan ikke ligge "parallelt". A og D ligger symmetrisk om xy-planet fordi de ligger på en rett linje som står normalt på og har samme avstand til planet. Tilsvarende for B og E. Okei, tusen takk for hjelpen. Forsto det nå Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Henrik B: Svaret er feil, det blir riktig på kalkulator. Det er ikke eksakt, men 0.050 er tilnærmet riktig. Lenke til kommentar
CCC Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Sliter litt med denne oppgavenTo punkter har koordinater A=(t,t+2,2t-3) og B=(t-4,2t,t+1)a) bestm avstanden mellom punktene når de ligger like høyt over xy-planet Bilr det riktig å finne avstanden å gjøre slik: Jeg får nemlig ikke riktig svar. Tallet jeg får under kvadratroten er negativt Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 (endret) Sliter litt med denne oppgaven To punkter har koordinater A=(t,t+2,2t-3) og B=(t-4,2t,t+1) a) bestm avstanden mellom punktene når de ligger like høyt over xy-planet Bilr det riktig å finne avstanden å gjøre slik: Matte.jpg Jeg får nemlig ikke riktig svar. Tallet jeg får under kvadratroten er negativt Nå er det omtrent syv år siden jeg har vært borti akkurat dette her så du får ta dette med en klype salt, men slik jeg forstår det så må du først finne t-verdien når punktene er like høyt over xy-planet. Det vil si når y-koordinaten er den samme for begge punktene. Når du har gjort det så vil du ha tallverdier for all koordinatene, og vil kunne finne avstanden på vanlig måte. Edit: Takk til the_last_nick_left som så det, det er z-koordinaten som må være den samme for begge punktene, ikke y-koordinaten. Endret 23. august 2014 av Imlekk Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 (endret) Det skal virke, det, og minustegnet er feil, men det er greiere å bestemme t først ut fra høyden. Edit: Det Imlekk sa, bare at det skal være z-koordinaten, ikke y. Endret 23. august 2014 av the_last_nick_left 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå