Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Vil vil jo ha x for seg selv og deler følgelig med 21 på begge sider. Ergo x=9/21=3/7

 

Jeg var kanskje ikke klar nok når jeg lurte på er hvis du har to like faktorer på begge sider som du sier 6=2x3 er samme som 1/6=1/(2x3)

Men hvor ikke 6/1=(2x3)/1

Det er det jeg ikke skjønner, for noen ganger ønsker man et desimalreultat og ikke svar som i en brøk. Og 1/6 gir noe helt annet enn 6/1 Som likheter i en likning gir det mening, men ikke hvor et helt tall får en brøk som er en brøkdel av den opprinnelige verdien? Tror jeg datt ut av min egen resonnemering nå.....

 

Uhm, hæ?

 

1/6 er noe annet enn 6/1 (=6) ja.

 

Hva er det du egentlig ikke skjønner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg slenger på enda mer, hvis det skal være sånn hver gang blir det 4 lange år. Uoppstilte ligninger er jeg hentet blank på. Finnes ikke snev av å komme på hvordan den skal løses.

Anne har endringer, femåringer, tiårene og tjueårene, like mange av hvert slag. Total verdi er 144 kr. Hvor mange mynter har Anne totalt?

4 mynter av hvert slag:

 

4 tjuekroninger = 80

4 tikroninger = 40

4 femkroninger = 20

4 enkroninger = 4

= 144 kr.

 

Totalt mynter 4*4 = 16

Den skulle settes opp som likning, anyway, løsningen kom plötslich.

x(1+5+10+20)=144

 

Jeg slenger på enda mer, hvis det skal være sånn hver gang blir det 4 lange år. Uoppstilte ligninger er jeg hentet blank på. Finnes ikke snev av å komme på hvordan den skal løses.

Anne har endringer, femåringer, tiårene og tjueårene, like mange av hvert slag. Total verdi er 144 kr. Hvor mange mynter har Anne totalt?

4 mynter av hvert slag:

 

4 tjuekroninger = 80

4 tikroninger = 40

4 femkroninger = 20

4 enkroninger = 4

= 144 kr.

 

Totalt mynter 4*4 = 16

Den skulle settes opp som likning, anyway, løsningen kom plötslich.

x(1+5+10+20)=144

Lenke til kommentar

 

 

Jeg slenger på enda mer, hvis det skal være sånn hver gang blir det 4 lange år. Uoppstilte ligninger er jeg hentet blank på. Finnes ikke snev av å komme på hvordan den skal løses.

Anne har endringer, femåringer, tiårene og tjueårene, like mange av hvert slag. Total verdi er 144 kr. Hvor mange mynter har Anne totalt?

4 mynter av hvert slag:

 

4 tjuekroninger = 80

4 tikroninger = 40

4 femkroninger = 20

4 enkroninger = 4

= 144 kr.

 

Totalt mynter 4*4 = 16

Den skulle settes opp som likning, anyway, løsningen kom plötslich.

x(1+5+10+20)=144

 

Woops, beklager. Leste tydeligvis de forrige postene litt for fort. My bad :p

Lenke til kommentar

Som jeg sa i kaféen, hva har du prøvd? Skriv utregningen din her, så blir det mye lettere å hjelpe deg.

Kaféen var en glipp. Det er her man bør spørre om matte, så jeg har ikke sett mer på den tråden.

 

Jeg har prøvd å finne uttrykk for variablene, men jeg får det til å bli så komplisert, med deletegn i svar. Tror jeg gjør det feil. Kanskje det er noe simpelt i likngingsregning jeg ikke har skjønt. Isåfall, hadde jeg satt stor pris på å se hvordan du eller en annen her inne ville regnet dette stykket (med tall og symboler), og litt forklaring underveis.

Lenke til kommentar

Jeg sitter her og prøver å beviste noen greier, men kommer meg ikke helt i mål. Hadde satt pris på litt hjelp. :)

 

Påstand: Gitt rasjonelle tall chart?cht=tx&chl=r \le x \le s og chart?cht=tx&chl=u \le y \le v, la chart?cht=tx&chl=E = \{ ru,\, rv,\, su,\, sv \}. Bevis at chart?cht=tx&chl=min\, E \le xy \le max\, E.

 

I boken hvor denne påstanden er gitt, så det også gitt et bevis for påstanden, men jeg greier ikke å følge det siste steget i beviset.

 

Bevis: En av følgende holder: chart?cht=tx&chl=y < 0 eller chart?cht=tx&chl=y \ge 0. I første tilfelle følger det at chart?cht=tx&chl=sy \le xy \le ry, og i andre tilfelle følger det at chart?cht=tx&chl=ry \le xy \le sy. Altså må chart?cht=tx&chl=xy ligge imellom chart?cht=tx&chl=ry og chart?cht=tx&chl=sy.

 

Ved å sammenligne chart?cht=tx&chl=x og chart?cht=tx&chl=0 på tilsvarende måte, får vi at chart?cht=tx&chl=xy må ligge imellom chart?cht=tx&chl=ux og chart?cht=tx&chl=vx. (Jeg er helt med på alt fram til dette).

 

Så avsluttes beviset med: derfor vil chart?cht=tx&chl=xy alltid ligge i mellom maksimum og minimum av chart?cht=tx&chl=ru,\, rv,\, su,\, sv.

 

Hvordan gjør han det siste steget?

Lenke til kommentar

Kaféen var en glipp. Det er her man bør spørre om matte, så jeg har ikke sett mer på den tråden.

 

Jeg har prøvd å finne uttrykk for variablene, men jeg får det til å bli så komplisert, med deletegn i svar. Tror jeg gjør det feil. Kanskje det er noe simpelt i likngingsregning jeg ikke har skjønt. Isåfall, hadde jeg satt stor pris på å se hvordan du eller en annen her inne ville regnet dette stykket (med tall og symboler), og litt forklaring underveis.

Jeg ga deg en snarvei i svaret ovenfor her, men det sank tydeligvis ikke inn. La meg utbrodere.

 

Du tar likning (I) og legger til likning (III). Mer konkret, høyresiden i (I) pluss høyresiden i (III) er lik høyresiden i (I) pluss høyresiden i (III). Vi får da en ny likning, som vi kaller (I*).

 

p><p> 2x + 3y = 8

 

Du har da to likninger, (I*), og (II). I disse to likningene har du bare to ukjente. Kan du da finne ut hva x og y må være? I så fall kan du lett finne ut hva z er, og oppgaven er løst.

 

Jeg sitter her og prøver å beviste noen greier, men kommer meg ikke helt i mål. Hadde satt pris på litt hjelp. :)

 

Påstand: Gitt rasjonelle tall chart?cht=tx&chl=r \le x \le s og chart?cht=tx&chl=u \le y \le v, la chart?cht=tx&chl=E = \{ ru,\, rv,\, su,\, sv \}. Bevis at chart?cht=tx&chl=min\, E \le xy \le max\, E.

 

I boken hvor denne påstanden er gitt, så det også gitt et bevis for påstanden, men jeg greier ikke å følge det siste steget i beviset.

 

Bevis: En av følgende holder: chart?cht=tx&chl=y < 0 eller chart?cht=tx&chl=y \ge 0. I første tilfelle følger det at chart?cht=tx&chl=sy \le xy \le ry, og i andre tilfelle følger det at chart?cht=tx&chl=ry \le xy \le sy. Altså må chart?cht=tx&chl=xy ligge imellom chart?cht=tx&chl=ry og chart?cht=tx&chl=sy.

 

Ved å sammenligne chart?cht=tx&chl=x og chart?cht=tx&chl=0 på tilsvarende måte, får vi at chart?cht=tx&chl=xy må ligge imellom chart?cht=tx&chl=ux og chart?cht=tx&chl=vx. (Jeg er helt med på alt fram til dette).

 

Så avsluttes beviset med: derfor vil chart?cht=tx&chl=xy alltid ligge i mellom maksimum og minimum av chart?cht=tx&chl=ru,\, rv,\, su,\, sv.

 

Hvordan gjør han det siste steget?

Det siste steget er mer at konklusjonen påpekes ut ifra arbeidet gjort tidligere. For alle relevante x- og y-verdier har man funnet et maksimum og minimum, og i alle fire tilfeller (x negativ/ikke-negativ kombinert med y negativ/ikke-negativ) så er den øvre og nedre grensa med i settet E.

 

Uh, ga deg mening? Er litt stuptrøtt.

Lenke til kommentar

Det siste steget er mer at konklusjonen påpekes ut ifra arbeidet gjort tidligere. For alle relevante x- og y-verdier har man funnet et maksimum og minimum, og i alle fire tilfeller (x negativ/ikke-negativ kombinert med y negativ/ikke-negativ) så er den øvre og nedre grensa med i settet E.

 

Uh, ga deg mening? Er litt stuptrøtt.

Tusen takk for svar! Jeg er ikke helt med, siden han har vist at den er bundet av hhv. max og min av chart?cht=tx&chl=\{ry,\, sy,\, ux,\, vx\}, ikke av chart?cht=tx&chl=\{ru,\, rv,\, su,\, sv\}, som er målet. Så det må i det minste være et lite steg.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Jeg er ikke helt med, siden han har vist at den er bundet av hhv. max og min av chart?cht=tx&chl=\{ry,\, sy,\, ux,\, vx\}, ikke av chart?cht=tx&chl=\{ru,\, rv,\, su,\, sv\}, som er målet. Så det må i det minste være et lite steg.

Ah. Men chart?cht=tx&chl=\{ry,\, sy,\, ux,\, vx\} er begrenset av tex]\{ru,\, rv,\, su,\, sv\}[/tex]. Hvis du ser på e.g. ry, og husker på at xy ligger mellom ux og vx, så må også ry ligge mellom ur og vr. Samme gjelder alle andre leddene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...