NothingEverLost Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 (endret) Lolz, blir det riktig å tenke x+(1/3)*x = 428 ? Løse for x, Så trekke fra 8 km for å finne deres nåværende posisjon. Haha, er det virkelig åttendeklassepensum? Var jo skikkelig iq-test. Altså 313 km? Du må komme med fasit da! Endret 8. juli 2014 av NothingEverLost 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Har jeg gått i fellen om jeg sier 99km? Forøvrig skulle jeg likt å vite den alternative tolkningen, eventuelt omdet er flere. Jeg greier ikke å se hvor fallgruven skulle ligge, "den riktige tolkningen er jo klokkeklar i mine øyne (og jeg sier ikke det for å "brife"). Med mindre jeg formulerte oppgaven feil (ser ikke noen feil der) så har du gått i en felle jeg ikke har sett før, for jeg aner ikke hvordan du fant det svaret. Feiltasting... mente 96. Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 (endret) Feiltasting... mente 96. Du har lest oppgaven feil, var 1/3 igjenn, altså må de jo har vært rundt 300 et sted Endret 8. juli 2014 av Teemonster Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 @Knopflerbruce: Hvordan kom du frem til 96? Lolz, blir det riktig å tenke x+(1/3)*x = 428 ? Løse for x, Så trekke fra 8 km for å finne deres nåværende posisjon. Haha, er det virkelig åttendeklassepensum? Var jo skikkelig iq-test. Altså 313 km? Du må komme med fasit da! Trenger ikke lage fasit, du la den ut for meg. Både fremgangsmåten og 313 er rett svar. Det er jo en del løsningsmetoder. Jeg liker å tenke på det som en firedelt strekning, hvor hver bit er 107 km. Man har tre slike biter, minus 8 km, og sitter igjen med 313 km. Det var en oppgaven fra Grunntall sitt tentamensett for 8. klasse. Helt klart en av de vanskeligste oppgavene, vil jeg si - kanskje den vanskeligste. Det mange gjorde feil var at de delte opp strekningen i tre biter, og ikke fire. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Oppgaven er nok tvetydig. Begrepet "når" brukes om to forskjellige tidspunkt. Innsett eksempelvis t0 og t1 og avklar hva "når" og "har" peker til i setningen: "Når vi er i Sandefjord har vi bare igjen en tredjedel av strekningen vi allerede har kjørt." Da står du igjen med en entydig oppgavetekst. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Oppgaven er nok tvetydig. Begrepet "når" brukes om to forskjellige tidspunkt. Innsett eksempelvis t0 og t1 og avklar hva "når" og "har" peker til i setningen: "Når vi er i Sandefjord har vi bare igjen en tredjedel av strekningen vi allerede har kjørt." Da står du igjen med en entydig oppgavetekst. Enig. Merk at oppgaven er gjengitt etter hukommelsen min, og jeg har ikke tilgjengelig originalteksten som muligens ikke hadde det problemet. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Feiltasting... mente 96. Du har lest oppgaven feil, var 1/3 igjenn, altså må de jo har vært rundt 300 et sted RIktig, jeg regnet hvor langt de har igjen... og gjorde en tabbe til. Matte etter midnatt uten penn og papir er risikosport. Greier ikke simpel hoderegning engang... 428*3/4-8=313 96 kom jeg frem til ved å regne 428/7-8, med regnefeil på 428/7=104. Jeg fokuserte på andre deler enn oppgaven enn der det sto hva jeg faktisk skulle svare på... i Det ble en slags hybrid, og det nytter selvsagt ikke. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 RIktig, jeg regnet hvor langt de har igjen... og gjorde en tabbe til. Matte etter midnatt uten penn og papir er risikosport. Greier ikke simpel hoderegning engang... 428*3/4-8=313 96 kom jeg frem til ved å regne 428/7-8, med regnefeil på 428/7=104. Jeg fokuserte på andre deler enn oppgaven enn der det sto hva jeg faktisk skulle svare på... i Det ble en slags hybrid, og det nytter selvsagt ikke. Pfft, matte etter midnatt mens man er drita er tingen! Si meg... hvorfor deler du på syv? Og hvordan får du 428/7 til å bli over 100? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Slik tvetydighet i tekstoppgaver kommer nok ofte av at man ikke benytter god notasjon. Og slik god notasjon er det nok uheldig at man ofte blir kjent med mye senere i matte-livet. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Si meg... hvorfor deler du på syv? Og hvordan får du 428/7 til å bli over 100? Syv er veldig nærmt fire på et numpad-tastatur Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 RIktig, jeg regnet hvor langt de har igjen... og gjorde en tabbe til. Matte etter midnatt uten penn og papir er risikosport. Greier ikke simpel hoderegning engang... 428*3/4-8=313 96 kom jeg frem til ved å regne 428/7-8, med regnefeil på 428/7=104. Jeg fokuserte på andre deler enn oppgaven enn der det sto hva jeg faktisk skulle svare på... i Det ble en slags hybrid, og det nytter selvsagt ikke. Pfft, matte etter midnatt mens man er drita er tingen! Si meg... hvorfor deler du på syv? Og hvordan får du 428/7 til å bli over 100? DET var en numpadleif, skulle selvvsagt stå 4 (det første jeg så var at turen ble delt i firedeler som man måtte basere seg på) Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 (endret) Syv er veldig nærmt fire på et numpad-tastatur Det er også det første oppdagede heltallet etter fire på tallinja. Endret 8. juli 2014 av Imlekk Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 DET var en numpadleif, skulle selvvsagt stå 4 (det første jeg så var at turen ble delt i firedeler som man måtte basere seg på) Hadde en følelse av at det var noe slurv, måtte bare være litt usympatisk og mobbe deg litt. Beklager Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 DET var en numpadleif, skulle selvvsagt stå 4 (det første jeg så var at turen ble delt i firedeler som man måtte basere seg på) Hadde en følelse av at det var noe slurv, måtte bare være litt usympatisk og mobbe deg litt. Beklager Så mye jeg surret med det der (hele tiden mens jeg hadde det korrekte uttrykket på netthinnet, tro det eller ei...) har du min tillatelse til å være nebbete i ytterligere 72 timer. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Så mye jeg surret med det der (hele tiden mens jeg hadde det korrekte uttrykket på netthinnet, tro det eller ei...) har du min tillatelse til å være nebbete i ytterligere 72 timer. Nebbete, sånn som han karen her? Legg merke til bilnummeret... 2 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Kan noen hjelpe med a b, go helst tips og ikke svaret rett fram. Det er en regel om at vinklene er like store hvis to parallelte linjer trekker gjennom en linje, men får den ikke til å stemme her : Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 (endret) Kan noen hjelpe med a b, go helst tips og ikke svaret rett fram. Det er en regel om at vinklene er like store hvis to parallelte linjer trekker gjennom en linje, men får den ikke til å stemme her :2014-07-13 21.21.01.jpg Tegn det opp først, og se om du gjør deg noen oppdagelser, som du så kan bruke til å forklare/bevise det for andre Edit: du finner vel at det er to paralele linjer, og to linjer som krysser disse to paralelle linjene og utgjør to trekanter, da kan du bruke det du sa til å kanskje bevise noe om vinklene til de to trekantene Endret 13. juli 2014 av Teemonster Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 En god skisse er nok grei å ha her. Forøvrig er den i den enkle delen av oppgavesettet (ser mistenkelig ut som Sinus), så det skal ikke være altfor mye hokus pokus - da er det fort noe basic man har oversett. Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 sqrt(a+1) * sqrt(a-1) * sqrt(a^2-1) Jeg forstår virkelig ikke hvordan jeg forenkler denne. Trenger hjelp ASAP. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Roten av a ganger roten av b er lik roten av (a ganger b).. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå