knopflerbruce Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Med mindre jeg er sløv så sent er svaret 4 cm, i den grad det skulle hjelpe deg til å finne ut om du regnet riktig selv. Når det gjelder formelføring er det vel bare å finne radius til de små kulene, og sette den inn volumformelen, stryke diverse konstanter, og ta tredjeroten av det du sitter igjen med. Lenke til kommentar
42 Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Hei! Kan nokon hjelpe meg med denne? Hypergeometrisk modell må brukes, vil eg tru. "På ein sykkelverkstad var det ein dag 8 syklar inne til reparasjon. Av desse var 4 raude, og 4 var blå. Syklane vart reparerte i tilfeldig rekkjefølgje. b) Finn sannsynet for at dei to første syklane som vert reparerte, er raude. Strengt tatt holder det å tenke logisk. Du har 4 røde sykler i starten, av 8 totalt. Sannsynligheten for at den første som blir reparert er rød er 4/8=1/2. Når du så har trukket ut en sykkel fra reparasjonskøen har du 3 røde av 7 sykler totalt. Det er dermed 3/7 for at også den andre som repareres er rød. Total sannsynlighet blir da 1/2*3/7=3/14 Fasit er enig Takker. Skal ha muntlig eksamen i morgon, så litt av poenget er nok å vise at eg kan den hypergeometriske modellen. Anyone? Nå er det vel for sent, men er jo greit at du lærer deg dette uansett. Neste gang bør du kanskje lære det i god tid før eksamen, og ikke spørre på forumet dagen før. Om du vil bruke hypergeometrisk modell i denne oppgaven gjør du følgende: hyper.png N totalt = 8 sykler M har spesiell egenskap = 4 røde sykler n trekninger uten tilbakelegging = 2 trekninger x enheter (av n) med egenskapen M = 2 røde sykler er "ønsket"/etterspurt Mer forklaring: Av de fire røde syklene ønsker vi å trekke to stk (parentes til venstre i telleren), av de ikke-røde syklene (8-4) ønsker vi å trekke null sykler (parentes til høyre i telleren). Totalt har vi åtte sykler og vi trekker to sykler (parentes i nevneren). Det skal egentlig ikke være noen brøkstreker inni parentesene (heller ikke for N/n), parentesene representerer kombinasjoner (nCr på kalkulatoren). Legg merke til at summen av tellerne og summen av nevnern over brøkstreken er lik teller og nevner under brøkstreken, dette er en god måte å dobbeltsjekke. Skjønner, takk skal du ha Var nok litt sent å spørre om det dagen før eksamen ja. Eksamen gikk iallefall greit uansett, phew. Lenke til kommentar
deleted Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Ok, takk, det var det jeg også kom frem til. Lenke til kommentar
norway12 Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 (endret) hvordan regner man ditta liknigen: dette er fra s1 matte (2x+1)-(3-x)=(2x+1) på fasiten i boka står det x= 2/3 2 3 6 Endret 28. juni 2014 av norway12 Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 Hvor sitter du fast? Løs opp parentesen(e), og løs den som en vanlig likning. Du har nok lest feil av fasiten. Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 hvordan regner man ditta liknigen: dette er fra s1 matte (2x+1)-(3-x)=(2x+1) på fasiten i boka står det x= 2/3 2 3 6 Fasiten må nok være feil, ettersom om man setter prøve på svaret kommer man ikke det samme tallet på H.S og V.S. Får personlig at svaret skal være x=3. Du skal bare løse opp paranteser (og skifte fortegn i den andre parantesen, da det står minus foran), samle x-ene og tallene på forskjellige sider= svar Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Eventuelt kan du se at den ene parentesen er det samme på begge sider, trekke fra (2x+1) på begge sider eller flytte den ene over og sitte igjen med at -(3-x)=0. 1 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Jeg forstår ikke hvajjeg gjør feil.... Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Fortegnsfeil når du ganger ut parentesen. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 OK, det der var en enkel feil, men jeg merker at når jeg gjør disse type oppgaver får jeg alltid feil. Jeg føler jeg har gjort alt rikti, men forstår ikke hva gjør har gjort feil. (de buede strekene er dt samme som striplede linjer) Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 (endret) Du gjorde feil da du løste opp parantesen. Bare ta en ekstra mellomregning, så går det nok veien. Endret 1. juli 2014 av knipsolini Lenke til kommentar
SalucoN Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Jobber med noe forkurs matte, enkel 2P, T eller R1 matte altså. Jeg vet det at om vi f.eks har en et tall opphøyd i et negativt tall, så kan vi skrive det som en brøk med en som teller, og tallet som nevner og den negative eksponenten som en positivt eksponent over nevneren. Altså, a^-1 = 1/a^1. Men, jeg har en oppgave som jeg ikke skjønner. "Regn ut.", sier oppgaven. (x/2)^-1 Det er altså en brøk med x som teller, og 2 som nevner, der hele brøken er opphøyd i -1. Hvordan skal jeg gå frem? Tenkte at jeg kunne faktorisere, men det hjelper jo lite når jeg ikke aner hvordan det skal gjøres med brøk opphøyd i en negativ eksponent. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Du gjør akkurat det samme som du gjorde med a, men med (x/2) i stedet Lenke til kommentar
Flin Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 (endret) Regner med at du ikke bare vil ha svaret, men et lite hint. Tror det er betydelig lettere hvis du faktisk tenker på hva det betyr. Potenser fungerer jo på den måten at potensen sier hvor mange ganger du ganger en ting med seg selv. Når man har minus i potensen gjør man det motsatte av ganging, man deler altså. For eksempel: I ditt tilfelle kan du tenke at a = x/2. Endret 1. juli 2014 av Flin Lenke til kommentar
SalucoN Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Joda, det er greit nok, men skjønner ikke hvordan det hjelper. Da ender jeg jo opp med en brudden brøk. Liker hint, og deretter finne ut av det selv da jeg gjør dette for å lære, men her tror jeg at jeg trenger utregningen og svaret for å se hvordan det funker. Hadde satt pris på litt mer hjelp Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Kanskje du klarer den om du bruker at: (a/b)^n = a^n / b^n Lenke til kommentar
SalucoN Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Njaa, tror kanskje jeg klarte den selv. Etter hundre googlesøk fant jeg de riktige søkeordene, og fant dette utsangnet "En brøk opphøyd i en negativ potens regnes ut ved å snu brøken på hodet og endre fortegnet på eksponenten.". Da ble oppgaven plutselig veldig lett. (x/2)^-1 = (2/x)^1 = 2/x Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 (endret) Som er det samme som nevnt over. Det som er nevnt over, pluss regler for divisjon av brøker. Endret 1. juli 2014 av Buddy Dacote Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Som er det samme som nevnt over. Det som er nevnt over, pluss regler for divisjon av brøker. Den aller første likheten du gjør er feil. Du skriver at Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 (endret) Han skulle nok hatt hele brøken opphøyet i minus en, sånn som oppgaven var. Endret 1. juli 2014 av knipsolini Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå