Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Med mindre jeg er sløv så sent er svaret 4 cm, i den grad det skulle hjelpe deg til å finne ut om du regnet riktig selv. Når det gjelder formelføring er det vel bare å finne radius til de små kulene, og sette den inn volumformelen, stryke diverse konstanter, og ta tredjeroten av det du sitter igjen med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Hei!

Kan nokon hjelpe meg med denne? Hypergeometrisk modell må brukes, vil eg tru.

"På ein sykkelverkstad var det ein dag 8 syklar inne til reparasjon. Av desse var 4 raude, og 4 var blå. Syklane vart reparerte i tilfeldig rekkjefølgje.

b) Finn sannsynet for at dei to første syklane som vert reparerte, er raude.

 

:D

 

Strengt tatt holder det å tenke logisk. Du har 4 røde sykler i starten, av 8 totalt. Sannsynligheten for at den første som blir reparert er rød er 4/8=1/2. Når du så har trukket ut en sykkel fra reparasjonskøen har du 3 røde av 7 sykler totalt. Det er dermed 3/7 for at også den andre som repareres er rød. Total sannsynlighet blir da 1/2*3/7=3/14

 

 

Fasit er enig :) Takker.

Skal ha muntlig eksamen i morgon, så litt av poenget er nok å vise at eg kan den hypergeometriske modellen.

Anyone? :)

 

 

 

Nå er det vel for sent, men er jo greit at du lærer deg dette uansett. Neste gang bør du kanskje lære det i god tid før eksamen, og ikke spørre på forumet dagen før.

 

Om du vil bruke hypergeometrisk modell i denne oppgaven gjør du følgende:

 

attachicon.gifhyper.png

 

N totalt = 8 sykler

M har spesiell egenskap = 4 røde sykler

n trekninger uten tilbakelegging = 2 trekninger

x enheter (av n) med egenskapen M = 2 røde sykler er "ønsket"/etterspurt

 

Mer forklaring: Av de fire røde syklene ønsker vi å trekke to stk (parentes til venstre i telleren), av de ikke-røde syklene (8-4) ønsker vi å trekke null sykler (parentes til høyre i telleren). Totalt har vi åtte sykler og vi trekker to sykler (parentes i nevneren).

 

Det skal egentlig ikke være noen brøkstreker inni parentesene (heller ikke for N/n), parentesene representerer kombinasjoner (nCr på kalkulatoren).

 

Legg merke til at summen av tellerne og summen av nevnern over brøkstreken er lik teller og nevner under brøkstreken, dette er en god måte å dobbeltsjekke.

 

 

 

Skjønner, takk skal du ha :)

Var nok litt sent å spørre om det dagen før eksamen ja. Eksamen gikk iallefall greit uansett, phew.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hvordan regner man ditta liknigen: dette er fra s1 matte (2x+1)-(3-x)=(2x+1) på fasiten i boka står det x= 2/3 2 3 6

Fasiten må nok være feil, ettersom om man setter prøve på svaret kommer man ikke det samme tallet på H.S og V.S. Får personlig at svaret skal være x=3.

 

Du skal bare løse opp paranteser (og skifte fortegn i den andre parantesen, da det står minus foran), samle x-ene og tallene på forskjellige sider= svar :)

Lenke til kommentar

post-203270-0-57099600-1404241805_thumb.jpg

 

OK, det der var en enkel feil, men jeg merker at når jeg gjør disse type oppgaver får jeg alltid feil. Jeg føler jeg har gjort alt rikti, men forstår ikke hva gjør har gjort feil. (de buede strekene er dt samme som striplede linjer)

Lenke til kommentar

Jobber med noe forkurs matte, enkel 2P, T eller R1 matte altså.

 

Jeg vet det at om vi f.eks har en et tall opphøyd i et negativt tall, så kan vi skrive det som en brøk med en som teller, og tallet som nevner og den negative eksponenten som en positivt eksponent over nevneren. Altså, a^-1 = 1/a^1.

 

Men, jeg har en oppgave som jeg ikke skjønner. "Regn ut.", sier oppgaven.

 

(x/2)^-1

 

Det er altså en brøk med x som teller, og 2 som nevner, der hele brøken er opphøyd i -1. Hvordan skal jeg gå frem? Tenkte at jeg kunne faktorisere, men det hjelper jo lite når jeg ikke aner hvordan det skal gjøres med brøk opphøyd i en negativ eksponent.

Lenke til kommentar

Regner med at du ikke bare vil ha svaret, men et lite hint.

 

Tror det er betydelig lettere hvis du faktisk tenker på hva det betyr.

 

Potenser fungerer jo på den måten at potensen sier hvor mange ganger du ganger en ting med seg selv. Når man har minus i potensen gjør man det motsatte av ganging, man deler altså.

 

For eksempel:

 

a

 

I ditt tilfelle kan du tenke at a = x/2.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Joda, det er greit nok, men skjønner ikke hvordan det hjelper. Da ender jeg jo opp med en brudden brøk. Liker hint, og deretter finne ut av det selv da jeg gjør dette for å lære, men her tror jeg at jeg trenger utregningen og svaret for å se hvordan det funker. Hadde satt pris på litt mer hjelp :)

Lenke til kommentar

Njaa, tror kanskje jeg klarte den selv. Etter hundre googlesøk fant jeg de riktige søkeordene, og fant dette utsangnet "En brøk opphøyd i en negativ potens regnes ut ved å snu brøken på hodet og endre

fortegnet på eksponenten.".
Da ble oppgaven plutselig veldig lett.
(x/2)^-1 = (2/x)^1 = 2/x
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...