Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja, hva ellers skulle svaret være? :/

 

du har et ukjent tall, x, den plusser du med 3 og ganger med 4 og deler med 8 og dette skal bli lik 5.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{(x+3)*4}{8} = 5

bare å løse likningen som er rett fram, gange med 8 osv.

Endret av JohanB
Lenke til kommentar

Siste setning er "Svaret vi får nå, skal divideres med 8. Da får vi 5". "Svaret" må da være (8*5=) 40.

 

Andre setning forteller oss at 40 er produktet til 4 * x. x er da 10.

 

Første setning sier at tallet vi er ute etter pluss 3 blir 10. Da må tallet vi er ute etter være 7.

Lenke til kommentar

Ser det ganske amatørmessige oppgaver dere poster her, så her kommer en liten nøtt.

Ble forvirret av siste oppgave av første oppgavesett i boka, så dette er sikkert et meget bra spørsmål :p

 

yEDSRVU.jpg

 

Kan man ikke her bare gå bananas og stryke i vei oppe og nede før man regner ut? i.e. 4 mot 6 og 10^4 mot 10^5?

 

Jeg kom fram til 4000, fasit og Wolfram kommer til 3000.. Hvorfor?

 

Dette viser Wolfram:

 

FwuqKGc.jpg

 

Hvordan kom plutselig 2*10^5 foran resten av greia?

Lenke til kommentar

Ser det ganske amatørmessige oppgaver dere poster her, så her kommer en liten nøtt.

Ble forvirret av siste oppgave av første oppgavesett i boka, så dette er sikkert et meget bra spørsmål :p

 

yEDSRVU.jpg

 

Kan man ikke her bare gå bananas og stryke i vei oppe og nede før man regner ut? i.e. 4 mot 6 og 10^4 mot 10^5?

 

Jeg kom fram til 4000, fasit og Wolfram kommer til 3000.. Hvorfor?

 

Dette viser Wolfram:

 

FwuqKGc.jpg

 

Hvordan kom plutselig 2*10^5 foran resten av greia?

 

Faktorer i telleren til en brøk kan settes foran brøken. Det er ganske logisk hvis du ser for deg 2*10^5 som (2*10^5)/1.

 

Hvis du faktoriserer tallene før du begynner å stryke så er det lettere å unngå feil.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Ser det ganske amatørmessige oppgaver dere poster her, så her kommer en liten nøtt.

Ble forvirret av siste oppgave av første oppgavesett i boka, så dette er sikkert et meget bra spørsmål :p

 

yEDSRVU.jpg

 

Kan man ikke her bare gå bananas og stryke i vei oppe og nede før man regner ut? i.e. 4 mot 6 og 10^4 mot 10^5?

 

Jeg kom fram til 4000, fasit og Wolfram kommer til 3000.. Hvorfor?

 

Dette viser Wolfram:

 

FwuqKGc.jpg

 

Hvordan kom plutselig 2*10^5 foran resten av greia?

 

Spørsmålet her er hvordan du fikk den 4'ern inn som svar på regnestykket :p

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Hallo starter på kybernetikk utanning til høsten. Har gått forkurs i et år nå, og har blitt ganske godt kjent med fokurs pensum. Kommer nok til å få en B i matte. Har vært igjennom tema som derivasjon, integrasjon, rekker,vektorer, sansynlighet, trigometri, trigometriske funksjoner, logaritimiske funksjoner, algebra osv.... Føler jeg ganske god peiling på det grunnleggende av allt dette. Men det jeg lurer på, er hva det kan være lurt å jobbe med i sommer. Hva sliter typisk studentene med på matte 1?. Hva kan være greit å jobbe med på egenhånd i sommer? Svaret er helt sikkert hva som helst i matte 1 pensum. Men kanskje noen har noen tema innem matte 1 som burde jobbes ekstra med. Jeg kommer nok til å se på diff. likinger og komplekse tall. Noe annet jeg burde jeg satse på å lære meg før skolestart?

Lenke til kommentar

Hallo starter på kybernetikk utanning til høsten. Har gått forkurs i et år nå, og har blitt ganske godt kjent med fokurs pensum. Kommer nok til å få en B i matte. Har vært igjennom tema som derivasjon, integrasjon, rekker,vektorer, sansynlighet, trigometri, trigometriske funksjoner, logaritimiske funksjoner, algebra osv.... Føler jeg ganske god peiling på det grunnleggende av allt dette. Men det jeg lurer på, er hva det kan være lurt å jobbe med i sommer. Hva sliter typisk studentene med på matte 1?. Hva kan være greit å jobbe med på egenhånd i sommer? Svaret er helt sikkert hva som helst i matte 1 pensum. Men kanskje noen har noen tema innem matte 1 som burde jobbes ekstra med. Jeg kommer nok til å se på diff. likinger og komplekse tall. Noe annet jeg burde jeg satse på å lære meg før skolestart?

 

Komplekse tall er veldig aktuelt. Mulig denne spillelista kan være til hjelp: http://udl.no/matematikk/komplekse-tall

 

Jeg ville også sett på begrepet "kontinuitet". Hvis du allerede har vært innom derivasjon og integrasjon, så burde man allerede ha kjennskap til det, men de fleste kurs på VS-nivå hopper over det, fordi man trenger ikke å kunne det. Det bli likevel VELDIG viktig for høyere nivå av matematikk.

 

Bruk også litt tid på å lære deg noen matematiske programmer. MATLAB er kanskje det mest nyttige. Selv bruker jeg mye Python for små oppgaver, og MATLAB for store oppgaver og prosjekter. Numerikk er en del av Matematikk 1, og da er MATLAB enda mer aktuelt.

Lenke til kommentar

 

Hallo starter på kybernetikk utanning til høsten. Har gått forkurs i et år nå, og har blitt ganske godt kjent med fokurs pensum. Kommer nok til å få en B i matte. Har vært igjennom tema som derivasjon, integrasjon, rekker,vektorer, sansynlighet, trigometri, trigometriske funksjoner, logaritimiske funksjoner, algebra osv.... Føler jeg ganske god peiling på det grunnleggende av allt dette. Men det jeg lurer på, er hva det kan være lurt å jobbe med i sommer. Hva sliter typisk studentene med på matte 1?. Hva kan være greit å jobbe med på egenhånd i sommer? Svaret er helt sikkert hva som helst i matte 1 pensum. Men kanskje noen har noen tema innem matte 1 som burde jobbes ekstra med. Jeg kommer nok til å se på diff. likinger og komplekse tall. Noe annet jeg burde jeg satse på å lære meg før skolestart?

 

Komplekse tall er veldig aktuelt. Mulig denne spillelista kan være til hjelp: http://udl.no/matematikk/komplekse-tall

 

Jeg ville også sett på begrepet "kontinuitet". Hvis du allerede har vært innom derivasjon og integrasjon, så burde man allerede ha kjennskap til det, men de fleste kurs på VS-nivå hopper over det, fordi man trenger ikke å kunne det. Det bli likevel VELDIG viktig for høyere nivå av matematikk.

 

Bruk også litt tid på å lære deg noen matematiske programmer. MATLAB er kanskje det mest nyttige. Selv bruker jeg mye Python for små oppgaver, og MATLAB for store oppgaver og prosjekter. Numerikk er en del av Matematikk 1, og da er MATLAB enda mer aktuelt.

 

Var ikke klar over at kontinuitet var så viktig. Ser boken jeg har kjøpt meg har et helt kapittel om temaet, så jeg får prøve å lære meg det temaet skikkelig. Men først blir jeg å lære meg komplekse tall.

 

MATLAB har jeg faktisk sett litt på, men jeg slet å komme igang. Så jeg begynte med litt c++ programmering istedet. Trur jeg fortsetter med det iogmed at jeg er igang. Så får jeg ta MATLAB når den tid kommer.

Lenke til kommentar

 

 

Hallo starter på kybernetikk utanning til høsten. Har gått forkurs i et år nå, og har blitt ganske godt kjent med fokurs pensum. Kommer nok til å få en B i matte. Har vært igjennom tema som derivasjon, integrasjon, rekker,vektorer, sansynlighet, trigometri, trigometriske funksjoner, logaritimiske funksjoner, algebra osv.... Føler jeg ganske god peiling på det grunnleggende av allt dette. Men det jeg lurer på, er hva det kan være lurt å jobbe med i sommer. Hva sliter typisk studentene med på matte 1?. Hva kan være greit å jobbe med på egenhånd i sommer? Svaret er helt sikkert hva som helst i matte 1 pensum. Men kanskje noen har noen tema innem matte 1 som burde jobbes ekstra med. Jeg kommer nok til å se på diff. likinger og komplekse tall. Noe annet jeg burde jeg satse på å lære meg før skolestart?

 

Komplekse tall er veldig aktuelt. Mulig denne spillelista kan være til hjelp: http://udl.no/matematikk/komplekse-tall

 

Jeg ville også sett på begrepet "kontinuitet". Hvis du allerede har vært innom derivasjon og integrasjon, så burde man allerede ha kjennskap til det, men de fleste kurs på VS-nivå hopper over det, fordi man trenger ikke å kunne det. Det bli likevel VELDIG viktig for høyere nivå av matematikk.

 

Bruk også litt tid på å lære deg noen matematiske programmer. MATLAB er kanskje det mest nyttige. Selv bruker jeg mye Python for små oppgaver, og MATLAB for store oppgaver og prosjekter. Numerikk er en del av Matematikk 1, og da er MATLAB enda mer aktuelt.

 

Var ikke klar over at kontinuitet var så viktig. Ser boken jeg har kjøpt meg har et helt kapittel om temaet, så jeg får prøve å lære meg det temaet skikkelig. Men først blir jeg å lære meg komplekse tall.

 

MATLAB har jeg faktisk sett litt på, men jeg slet å komme igang. Så jeg begynte med litt c++ programmering istedet. Trur jeg fortsetter med det iogmed at jeg er igang. Så får jeg ta MATLAB når den tid kommer.

 

 

Hvis du synes C++ er lettere å komme i gang med enn MATLAB har du en rar hjerne, men begge deler er nyttig så bare kjør på ;D

Lenke til kommentar

 

 

 

Hallo starter på kybernetikk utanning til høsten. Har gått forkurs i et år nå, og har blitt ganske godt kjent med fokurs pensum. Kommer nok til å få en B i matte. Har vært igjennom tema som derivasjon, integrasjon, rekker,vektorer, sansynlighet, trigometri, trigometriske funksjoner, logaritimiske funksjoner, algebra osv.... Føler jeg ganske god peiling på det grunnleggende av allt dette. Men det jeg lurer på, er hva det kan være lurt å jobbe med i sommer. Hva sliter typisk studentene med på matte 1?. Hva kan være greit å jobbe med på egenhånd i sommer? Svaret er helt sikkert hva som helst i matte 1 pensum. Men kanskje noen har noen tema innem matte 1 som burde jobbes ekstra med. Jeg kommer nok til å se på diff. likinger og komplekse tall. Noe annet jeg burde jeg satse på å lære meg før skolestart?

 

Komplekse tall er veldig aktuelt. Mulig denne spillelista kan være til hjelp: http://udl.no/matematikk/komplekse-tall

 

Jeg ville også sett på begrepet "kontinuitet". Hvis du allerede har vært innom derivasjon og integrasjon, så burde man allerede ha kjennskap til det, men de fleste kurs på VS-nivå hopper over det, fordi man trenger ikke å kunne det. Det bli likevel VELDIG viktig for høyere nivå av matematikk.

 

Bruk også litt tid på å lære deg noen matematiske programmer. MATLAB er kanskje det mest nyttige. Selv bruker jeg mye Python for små oppgaver, og MATLAB for store oppgaver og prosjekter. Numerikk er en del av Matematikk 1, og da er MATLAB enda mer aktuelt.

 

Var ikke klar over at kontinuitet var så viktig. Ser boken jeg har kjøpt meg har et helt kapittel om temaet, så jeg får prøve å lære meg det temaet skikkelig. Men først blir jeg å lære meg komplekse tall.

 

MATLAB har jeg faktisk sett litt på, men jeg slet å komme igang. Så jeg begynte med litt c++ programmering istedet. Trur jeg fortsetter med det iogmed at jeg er igang. Så får jeg ta MATLAB når den tid kommer.

 

 

Hvis du synes C++ er lettere å komme i gang med enn MATLAB har du en rar hjerne, men begge deler er nyttig så bare kjør på ;D

 

hehe synes på ingen måte at det er lett, men synes var lettere å vite hvor man skulle starte.

Lenke til kommentar

hehe synes på ingen måte at det er lett, men synes var lettere å vite hvor man skulle starte.

 

 

 

C++ er bra, men av erfaring (utdannet dataingeniør) så må jeg si at det er en skummel plass å starte. Det finnes språk som egner seg vesentlig, VESENTLIG bedre for nybegynnere.

 

Det er selvfølgelig fullt mulig å lære seg C++ som nybegynner, men dette språket er i stor grad brukt i forbindelse med større prosjekter. Når man starter med programmering, så lager man gjerne flere små prosjekter, og da er C++ mer bryderi enn det det er verdt. Dette kan ofte få nybegynnere til å "få skrekken" for programmering fordi de hopper uti den dype enden.

 

C++ har flere ulemper for nybegynnere; nettopp at hvis du bestemmer deg for å endre noe i programmet, så er det mer arbeid her enn i andre språk, pga. strukturen rundt klasser og metoder. Det er med andre ord mer egnet for prosjekter der du har et fast, klart sluttmål som ikke kommer til å endres under utviklinga.

 

Språk som Java, C# og Python er derfor lettere å sette seg inn i, fordi der kan du stort sett bare hoppe rett ned i den delen av programmeringa som gir utbytte, med veldig lite tid brukt på oppsett. Samtidig kan disse språkene brukes til like store prosjekter som C++ er egnet for, og lar deg endre store og små aspekter uten veldig mye arbeid.

 

Anyway, jeg håper ikke jeg oppfattes som at jeg bare prøver å demotivere deg. Det er faktisk det motsatte. Jeg er redd C++ vil demotivere deg.

 

Men selvfølgelig, det er bare å spørre hvis jeg gjorde meg uklar om noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...